Curatoriumdiscussie GG 2022

Erskinees

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Erskinees »

Posthoorn schreef:Als er ieder jaar 20 mannen toegelaten zouden worden, hadden we binnen de kortste keren een predikantenoverschot.
1. Wie heeft hier gezegd dat er 20 predikanten moeten worden aangenomen? Ik denk dat iedereen hier al heel dankbaar zijn als het er 6 of 7 zouden zijn. Maar helaas is het menselijke systeem dat dit blokkeert.
2. Er zijn genoeg grote gemeenten in de GG die qua grote een extra predikant zouden kunnen gebruiken. Dus een tweede predikantplaats. Een predikantenoverschot heb je niet zomaar. Mijn oude schoonmoeder heeft zo'n 6 jaar een predikant die nog nooit is langsgeweest. Ik maak me er niet druk om, maar zij vindt dat blijkbaar heel erg. Binnen grote gemeenten is er teveel werk voor één predikant.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ararat schreef:
Piet Puk schreef:
Posthoorn schreef:Als er ieder jaar 20 mannen toegelaten zouden worden, hadden we binnen de kortste keren een predikantenoverschot.
Maar ook een probleem met de huisvesting van de Theologische School :D
Gelukkig is daar dan de penningmeester :)

Gelukkig is daar dan de penningmeester :)

Dat word dan extra collecteren denk ik. Want om er nou van uit te gaan dat de penningmeester alles uit eigen zak te laten betalen, lijkt me niet wenselijk.

Staat onze verslaggever al klaar aan de Boezemsingel?

Ga even kijken zou ik zeggen
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
Louis2 schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb al eens vaker hier betoogd dat de suggesties en insinuaties over het vermeende voortrekken van familie mij altijd een nare smaak in de mond geven.

Laten we het maar zien als zegen op aanhoudende en gelovige gebeden van ouders en grootouders, dat hun zonen uitgezonden worden in Zijn wijngaard. Dat is wat mij betreft een veel geestelijker insteek.
Waarom geeft u dat een nare smaak in de mond?
Vanuit mijn Roomse achtergrond, en de affaires hier in het Zuiden van het land, krijg ik een vieze smaak van al die familiebanden.
Al zit voor deel ook op lijn van bezorgd. Die familiebanden zie je ook terug bij diplomaten.
Binnen de gereformeerde traditie geloven we dat het de Heere is die tot het ambt roept. Als we die lijn willen vasthouden dan moeten we ook geloven dat bij die kerken waar een curatorium functioneert, het er niet toe doet uit welke familie de aangemelde persoon komt. Dat sluit namelijk uit dat iemand uit een bekende familie of naam ‘een streepje voor’ zou hebben.

Ik besef heel goed dat het instituut curatorium veel menselijk aspecten met zich mee brengen die het geestelijke aspect kunnen beïnvloeden. Ik ben dan ook geen voorstander van een curatorium en het kerkgenootschap waar ik lid van ben heeft dat ook niet.

Maar mijn punt is: we blijden de Goddelijke roeping en het overnemen daarvan door de curatoren. Dat sluit (als het goed is) menselijke voorkeuren uit.
Natuurlijk belijden we dat , maar ook in dit soort keuzes is niets menselijks ons vreemd. Onze kroonprinses kan/mag ook een gap year doen met spannende internationale stages. Das was haar als dochter van Jan Modaal niet gelukt met een gymnasiumdiploma op zak. Dit geldt idem voor een nchirurg die zijn kind makkelijker een opleiding inloods dan iemand die geen connecties met chirurgen heeft. Ook in deze keuzes speelt een klinkende en bekende naam een rol. Men zal sneller aannemen dat de theologische visie overeenkomt met zijn familieleden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:
pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:In alle oprechtheid hoop ik dat er veel mannen toegelaten mogen worden, dat zou een zegen zijn.
Ik hoop dat ook. Die er moeten komen, die komen er.
Ik hoop met je mee. Je tweede zin vind ik iets moeilijker, want het zou kunnen zijn dat het curatorium te veel snoeit waar dat niet mag?! Een moeilijk en teer onderwerp…
Nee hoor, dat denken we. Precies die mensen komen er die God in de GG wil laten dienen, niet meer en niet minder. En dan kunnen we onze vragen hebben. Die heb ik ook.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GG-er

Bericht door GG-er »

pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:In alle oprechtheid hoop ik dat er veel mannen toegelaten mogen worden, dat zou een zegen zijn.
Ik hoop met je mee. Je tweede zin vind ik iets moeilijker, want het zou kunnen zijn dat het curatorium te veel snoeit waar dat niet mag?! Een moeilijk en teer onderwerp…

Ik vind het lastig, de vraag of het curatorium te veel snoeit. Ik geloof namelijk ook dat de Heere alles leidt en dat er niets buiten Zijn wil gebeurt.

Daarnaast vind ik het altijd een beetje eenzijdig om alleen naar het curatorium te kijken. Er zit ook een stap bij de kerkenraad tussen. Het kan best lastig zijn voor een kerkenraad. Een gemeentelid, vaak een mede-kerkenraadslid, komt met zijn verhaal over een roeping. Hoe beoordeel je als kerkenraad of je mee kunt komen in zijn verhaal? En durf je een gewaardeerd gemeentelid of een geachte medebroeder de weg naar het curatorium af te snijden? Ik kan me voorstellen dat dat lastig is. En dan kan het zo zijn dat een meerderheid in een kerkenraad ervoor kiest om een attest te geven en daarmee het oordeel aan het curatorium over te laten.

Ik weet niet of kerkenraadsleden zo denken, maar ik kan het me wel voorstellen. In ieder geval is mijn punt: er wordt altijd naar het curatorium gewezen, die wijzen te veel mensen af. Ik wil niet de kerkenraden ' beschuldigen', maar ik wil er wel op wijzen dat het curatorium niet het enige filter is.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Charles

Bericht door Charles »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:[

Ds. Karens preekte vorige week dinsdag hier in de gemeente in een bidstond. Hij wees erop dat het, in onze ogen (!), vaak geringe aantal personen wat toegelaten wordt, ook als reden kan hebben dat er weinig persoonlijk gebed is in de binnenkamer.

Bidt jij elke avond om arbeiders in de wijngaard? Of heb je alleen maar commentaar?

Neem die vraag eens mee deze week. Dan doe ik dat ook.
Ik heb veel achting voor ds Karens, maar dit vind ik altijd zo'n dooddoener.
Is ongeveer hetzelfde als dat je tegen een zieke zegt die niet geneest: "Je hebt te weinig geloof en je bidt te weinig"
Laten we die kant maar niet opgaan.
De conclusie moet dan ook zijn dat in CGK en HHK meer gebeden wordt want daar hebben ze geen tekort.
Charles

Bericht door Charles »

SanderL schreef:
Bezorgd schreef:Vandaag dus een 16-17% aangenomen van degenen die vandaag op gesprek geweest zijn.
68,42% van het totaal aantal gesprekken volgen morgen en overmorgen.

;)
19 aanmeldingen totaal dus?
Meen je dit serieus? Is dit waar we ons mee bezig moeten houden? Gaat het echt om het achterhalen van aantallen e.d.? Volgens mij moet je aandacht heel ergens anders wezen dan hierbij.
Vroeger schreef Kersten dat gewoon in De Saambinder. Zoveel attesten verstrekt, zoveel op komen dagen waarvan we er helaas maar zoveel van hebben kunnen aannemen. Toen ik eens een oude stapel Saambiners van mijn opa opruimde uit jaren 80 zag ik er staan:
Alhoewel er dit jaar niet zo veel gegadigden waren als anders, vond het Curatorium toch vrijmoedigheid om X toe te laten tot de studie aan de Theologische School. Wij hopen van ganser harte, dat straks uit de vrucht moge blijken, dat deze beslissing in des Heeren gunst genomen werd.

De laatste zin is ook wijs. Temeer daar deze aangenomen student later zn ambt neerlegde.
Laatst gewijzigd door Charles op 17 mei 2022, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

GG-er schreef:
pierre27 schreef:

Ik vind het lastig, de vraag of het curatorium te veel snoeit. Ik geloof namelijk ook dat de Heere alles leidt en dat er niets buiten Zijn wil gebeurt.

Daarnaast vind ik het altijd een beetje eenzijdig om alleen naar het curatorium te kijken. Er zit ook een stap bij de kerkenraad tussen. Het kan best lastig zijn voor een kerkenraad. Een gemeentelid, vaak een mede-kerkenraadslid, komt met zijn verhaal over een roeping. Hoe beoordeel je als kerkenraad of je mee kunt komen in zijn verhaal? En durf je een gewaardeerd gemeentelid of een geachte medebroeder de weg naar het curatorium af te snijden? Ik kan me voorstellen dat dat lastig is. En dan kan het zo zijn dat een meerderheid in een kerkenraad ervoor kiest om een attest te geven en daarmee het oordeel aan het curatorium over te laten.

Ik weet niet of kerkenraadsleden zo denken, maar ik kan het me wel voorstellen. In ieder geval is mijn punt: er wordt altijd naar het curatorium gewezen, die wijzen te veel mensen af. Ik wil niet de kerkenraden ' beschuldigen', maar ik wil er wel op wijzen dat het curatorium niet het enige filter is.

Waarom laten ze niet de mensen die de studie willen volgen niet automatisch toe tot de opleiding? Dan kan je in de loop van de studie toch altijd nog beoordelen of mensen geschikt zijn? Het betekent niet dat als een kerkenraad iemand wel/niet geschikt vindt, dit ook automatisch klopt.
Laatst gewijzigd door merel op 17 mei 2022, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

GG-er schreef: Ik weet niet of kerkenraadsleden zo denken, maar ik kan het me wel voorstellen. In ieder geval is mijn punt: er wordt altijd naar het curatorium gewezen, die wijzen te veel mensen af. Ik wil niet de kerkenraden ' beschuldigen', maar ik wil er wel op wijzen dat het curatorium niet het enige filter is.
Het curatorium is wel het enige filter, wat moet een kerkenraad zeggen dan? Buiten dat om is de vraag of een kerkenraad er wel iets van mag zeggen, als slechts 1 of 2 ouderlingen aan het avondmaal gaan, zitten er weinig met genade. Dit zal natuurlijk niet overal zo zijn, maargoed.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GG-er

Bericht door GG-er »

GG-er schreef: Ik weet niet of kerkenraadsleden zo denken, maar ik kan het me wel voorstellen. In ieder geval is mijn punt: er wordt altijd naar het curatorium gewezen, die wijzen te veel mensen af. Ik wil niet de kerkenraden ' beschuldigen', maar ik wil er wel op wijzen dat het curatorium niet het enige filter is.
Het curatorium is wel het enige filter, wat moet een kerkenraad zeggen dan? Buiten dat om is de vraag of een kerkenraad er wel iets van mag zeggen, als slechts 1 of 2 ouderlingen aan het avondmaal gaan, zitten er weinig met genade. Dit zal natuurlijk niet overal zo zijn, maargoed.
Ik denk dat je de gang van zaken nog eens goed moet doornemen. Daniël Online heeft er recent een mooie video over op YouTube gezet.
En wat betreft je opmerkingen over ouderlingen die aan het Heilig Avondmaal gaan: die uitspraak laat ik voor jouw verantwoordelijkheid. Ik vind het een eigenaardige uitspraak.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Erskinees schreef:
1. Wie heeft hier gezegd dat er 20 predikanten moeten worden aangenomen? Ik denk dat iedereen hier al heel dankbaar zijn als het er 6 of 7 zouden zijn. Maar helaas is het menselijke systeem dat dit blokkeert.
2. Er zijn genoeg grote gemeenten in de GG die qua grote een extra predikant zouden kunnen gebruiken. Dus een tweede predikantplaats. Een predikantenoverschot heb je niet zomaar. Mijn oude schoonmoeder heeft zo'n 6 jaar een predikant die nog nooit is langsgeweest. Ik maak me er niet druk om, maar zij vindt dat blijkbaar heel erg. Binnen grote gemeenten is er teveel werk voor één predikant.
Dus als er 2, 3 of 4 aangenomen worden dan zijn we niet dankbaar, en is er een menselijk systeem dat dit blokkeert maar als er 6 of 7 aangenomen worden, dan zijn we heel dankbaar. Ook al is dan ook een deel niet aangenomen.
Beste Erskinees, in jouw ogen is een curatorium helemaal niet nodig. Werkelijk, ik ben verheugd als er 1 aangenomen mag worden. Als het maar waar is. En zelfs dat weten wij niet.
Noch jij, noch ik kunnen beoordelen of er menselijke blokkeerfactoren zijn. Wij kunnen helemaal niet in Gods raad inblikken. Doe dat ook niet zou ik je aanraden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Ouderling, er is er 1 aangenomen.
Job

Bericht door Job »

"Blok"keerfactoren: wat een mooie woordspeling.
Henk J

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef: Nee hoor, dat denken we. Precies die mensen komen er die God in de GG wil laten dienen, niet meer en niet minder. En dan kunnen we onze vragen hebben. Die heb ik ook.
Niet mee eens, in de Bijbel vinden we meer dan genoeg voorbeelden van kinderen Gods die eigen wegen gaan en die eigen, en voor anderen verstrekkende, beslissingen nemen. Dus het curatorium, maar ook de commissie toelating in mijn eigen kerkverband, zullen zeker soms iemand afwijzen die aangenomen had moeten worden en vice versa. Ik denk dat er ook predikanten zijn die soms bedanken waar men had moeten aannemen en andersom.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Misschien is dit erg menselijk gedacht, maar behalve geestelijke factoren, spelen menselijke factoren in dit soort zaken toch ook vaak een rol?
Maar goed, als ik te veel gezegd heb, dan neem ik mijn woorden terug.
Gesloten