Grote vreugden

merel
Berichten: 10157
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

Natuurlijk en de arme kinderen in Indonesië die 18 uur per dag achter een naaimachine zitten ook. Het is alleen de vraag wat goed is voor de aarde. Dat is uiteindelijk ook goed voor de medemens in armere gebieden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17638
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Grote vreugden

Bericht door huisman »

merel schreef: 18 jul 2023, 16:11 Natuurlijk en de arme kinderen in Indonesië die 18 uur per dag achter een naaimachine zitten ook. Het is alleen de vraag wat goed is voor de aarde. Dat is uiteindelijk ook goed voor de medemens in armere gebieden.
Jaja….
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 10157
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

huisman schreef: 18 jul 2023, 16:21
merel schreef: 18 jul 2023, 16:11 Natuurlijk en de arme kinderen in Indonesië die 18 uur per dag achter een naaimachine zitten ook. Het is alleen de vraag wat goed is voor de aarde. Dat is uiteindelijk ook goed voor de medemens in armere gebieden.
Jaja….
Niet jaja, maar zeker weten. De mensen in Nigeria lijden onder onze kleding afval. In Indonesië sterven mensen vroegtijdig door de chemicaliën in de verf van kleding. De herders in Sudan zuchten onder de droogte, zozeer dat hun vee dood gaat. Om nog maar niet te spreken van de kobalt fabrieken waar kleine kinderen werken . Dit allemaal vanwege onze grenzeloze zucht naar meer en meer.
DDD
Berichten: 29139
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

Dat is waar. Maar bij een goed wereldbestuur zou de Sahara bevloeid kunnen worden en weer een groot bosgebied worden. Dus het is niet allemaal onze schuld dat er veel mis is in Afrika en Nigeria.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17638
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Grote vreugden

Bericht door huisman »

merel schreef: 18 jul 2023, 18:05
huisman schreef: 18 jul 2023, 16:21
merel schreef: 18 jul 2023, 16:11 Natuurlijk en de arme kinderen in Indonesië die 18 uur per dag achter een naaimachine zitten ook. Het is alleen de vraag wat goed is voor de aarde. Dat is uiteindelijk ook goed voor de medemens in armere gebieden.
Jaja….
Niet jaja, maar zeker weten. De mensen in Nigeria lijden onder onze kleding afval. In Indonesië sterven mensen vroegtijdig door de chemicaliën in de verf van kleding. De herders in Sudan zuchten onder de droogte, zozeer dat hun vee dood gaat. Om nog maar niet te spreken van de kobalt fabrieken waar kleine kinderen werken . Dit allemaal vanwege onze grenzeloze zucht naar meer en meer.
Mijn jaja was juist gericht op betere arbeidsvoorwaarden. Jij leek te suggereren dat wij maar niets meer moeten importeren uit deze landen (Peru) omdat dat beter voor het klimaat zou zijn. Dan laat je de armsten in de steek.

Die kobalt fabrieken draaien trouwens op volle toeren vanwege onze transitie hype. Je weet wel, de electrificatie van de economie. Overal accu's en batterijen. Maar daar hoor je Timmerman niet over. Wereldwijd is het hetzelfde als in ons land. De armsten worden de dupe van de plannen van de rijksten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 10157
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

Met de laatste alinea ben ik het zeker eens.

Ter verduidelijking van de eerste alinea. Waarom zou je het jaar rond aardbeien en bessen moeten eten? Of ander groente en fruit dat de hele wereld over is gevolgen? Ik ben van mening dat we veel meer lokaal en met de seizoenen mee moeten eten.
Hoopvol
Berichten: 1333
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Grote vreugden

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: 18 jul 2023, 10:16 Ik ben niet voor slavernij. Maar dat ben ik ook niet bij de productie kleren of andere dingen. Dat zijn echter geen noodzakelijke voorwaarden voor de energietransitie.

Het zijn ook oplosbare problemen. Terwijl de nadelen van fossiele brandstof veel moeilijker zijn op te lossen.

Die netcongestie bijvoorbeeld, dat is gewoon slecht beleid. Dat kan gebeuren, maar het is mijns inziens geen argument tegen het einddoel. Hooguit een beperkende randvoorwaarde in de tussentijd.

Overigens vraag ik mij af of netcongestie werkelijk het probleem is, of het ontbreken van stabiliserende factoren binnen de woon- en productieomgeving, zoals bijvoorbeeld bidirectioneel laden of huisbatterijen. Ik ben niet heel deskundig, en er kunnen zeker internationaal wel goede redenen zijn om stroom van Engeland, Noorwegen en Marokko te kunnen betrekken, maar veel problemen zijn vooral plaatselijk, en die kunnen misschien beter op een andere manier worden opgelost.

In België zijn ze daar al veel verder mee.
De problemen rond de netcongestie is inderdaad een deel van slecht beleid, deels een erfenis van de splitsingswet. En ja, netcongestie is een enorm probleem, het ontbreken van stabiliserende factoren, zoals jij het noemt is ook een enorm probleem. En er zijn nationaal én internationaal hele goede redenen om stroom vanuit Denemarken, Engeland, Duitsland en België te halen. Als er geen internationale handel is, hebben we in Nederland echt grote problemen met de spanningsvoorziening.
En in België hebben ze echt dezelfde problemen als ons, alleen zij hebben het grote voordeel dat ze nog een paar kerncentrales hebben.
Hoopvol
Berichten: 1333
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Grote vreugden

Bericht door Hoopvol »

Hoopvol schreef: 18 jul 2023, 20:13
DDD schreef: 18 jul 2023, 10:16 Ik ben niet voor slavernij. Maar dat ben ik ook niet bij de productie kleren of andere dingen. Dat zijn echter geen noodzakelijke voorwaarden voor de energietransitie.

Het zijn ook oplosbare problemen. Terwijl de nadelen van fossiele brandstof veel moeilijker zijn op te lossen.

Die netcongestie bijvoorbeeld, dat is gewoon slecht beleid. Dat kan gebeuren, maar het is mijns inziens geen argument tegen het einddoel. Hooguit een beperkende randvoorwaarde in de tussentijd.

Overigens vraag ik mij af of netcongestie werkelijk het probleem is, of het ontbreken van stabiliserende factoren binnen de woon- en productieomgeving, zoals bijvoorbeeld bidirectioneel laden of huisbatterijen. Ik ben niet heel deskundig, en er kunnen zeker internationaal wel goede redenen zijn om stroom van Engeland, Noorwegen en Marokko te kunnen betrekken, maar veel problemen zijn vooral plaatselijk, en die kunnen misschien beter op een andere manier worden opgelost.

In België zijn ze daar al veel verder mee.
De problemen rond de netcongestie is inderdaad een deel van slecht beleid, deels een erfenis van de splitsingswet. En ja, netcongestie is een enorm probleem, het ontbreken van stabiliserende factoren, zoals jij het noemt is ook een enorm probleem. En er zijn nationaal én internationaal hele goede redenen om stroom vanuit Denemarken, Engeland, Duitsland en België te halen. Als er geen internationale handel is, hebben we in Nederland echt grote problemen met de spanningsvoorziening.
En in België hebben ze echt dezelfde problemen als ons, alleen zij hebben het grote voordeel dat ze nog een paar kerncentrales hebben.
Om deze reden gaan de transportkosten waarschijnlijk weer omhoog: https://www.tennet.eu/nl/nieuws/tennet- ... ieven-2024. De transportkosten zullen de aankomende jaren waarschijnlijk wel vaker worden verhoogd.
Maar dat is dan weer geen vreugde.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Grote vreugden

Bericht door Job »

Ik ben deze julimaand elke dag zó blij met het weer! Heerlijk :) Enigszins koel, geregeld zon en regen. Ik hou ervan :love
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29139
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

Dat bewonder ik wel. Ik vind het weer vandaag bijvoorbeeld niet fijn. Al is het goed voor de tuin.
Zeeuw
Berichten: 11879
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Grote vreugden

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 27 jul 2023, 08:36 Ik ben deze julimaand elke dag zó blij met het weer! Heerlijk :) Enigszins koel, geregeld zon en regen. Ik hou ervan :love
Haha, ik ook. Ik voel me ongeveer de enige, maar vanmorgen heerlijk een uur buiten gelopen in de regen (op blote voeten :-))
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10480
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Grote vreugden

Bericht door Orchidee »

Job schreef:Ik ben deze julimaand elke dag zó blij met het weer! Heerlijk :) Enigszins koel, geregeld zon en regen. Ik hou ervan :love
Heerlijk heAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 10157
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

Aan de ene kant vind ik dit weer heerlijk. Aan de andere kant heb ik het idee de herfst in te glijden zonder echte zomer. Daarnaast ben ik nogal kouwelijk van aard en weet niet goed welke kleding ik aan moet doen. Met name naar het werk vind ik dat lastig.
Zeeuw
Berichten: 11879
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Grote vreugden

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 28 jul 2023, 10:18 Aan de ene kant vind ik dit weer heerlijk. Aan de andere kant heb ik het idee de herfst in te glijden zonder echte zomer. Daarnaast ben ik nogal kouwelijk van aard en weet niet goed welke kleding ik aan moet doen. Met name naar het werk vind ik dat lastig.
Laagjes he, laagjes :)
aggieoudje
Berichten: 907
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Grote vreugden

Bericht door aggieoudje »

Job schreef: 27 jul 2023, 08:36 Ik ben deze julimaand elke dag zó blij met het weer! Heerlijk :) Enigszins koel, geregeld zon en regen. Ik hou ervan :love
Hier ook hoor! Gewoon goed kunnen slapen(behalve soms door andere omstandigheden). Had het er juist met mijn vader nog over deze week hoe fijn we deze zomer vinden. Hij en mijn moeder houden ook echt niet van die hitte.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie