Grote vreugden
Re: Grote vreugden
Ik ben niet voor slavernij. Maar dat ben ik ook niet bij de productie kleren of andere dingen. Dat zijn echter geen noodzakelijke voorwaarden voor de energietransitie.
Het zijn ook oplosbare problemen. Terwijl de nadelen van fossiele brandstof veel moeilijker zijn op te lossen.
Die netcongestie bijvoorbeeld, dat is gewoon slecht beleid. Dat kan gebeuren, maar het is mijns inziens geen argument tegen het einddoel. Hooguit een beperkende randvoorwaarde in de tussentijd.
Overigens vraag ik mij af of netcongestie werkelijk het probleem is, of het ontbreken van stabiliserende factoren binnen de woon- en productieomgeving, zoals bijvoorbeeld bidirectioneel laden of huisbatterijen. Ik ben niet heel deskundig, en er kunnen zeker internationaal wel goede redenen zijn om stroom van Engeland, Noorwegen en Marokko te kunnen betrekken, maar veel problemen zijn vooral plaatselijk, en die kunnen misschien beter op een andere manier worden opgelost.
In België zijn ze daar al veel verder mee.
Het zijn ook oplosbare problemen. Terwijl de nadelen van fossiele brandstof veel moeilijker zijn op te lossen.
Die netcongestie bijvoorbeeld, dat is gewoon slecht beleid. Dat kan gebeuren, maar het is mijns inziens geen argument tegen het einddoel. Hooguit een beperkende randvoorwaarde in de tussentijd.
Overigens vraag ik mij af of netcongestie werkelijk het probleem is, of het ontbreken van stabiliserende factoren binnen de woon- en productieomgeving, zoals bijvoorbeeld bidirectioneel laden of huisbatterijen. Ik ben niet heel deskundig, en er kunnen zeker internationaal wel goede redenen zijn om stroom van Engeland, Noorwegen en Marokko te kunnen betrekken, maar veel problemen zijn vooral plaatselijk, en die kunnen misschien beter op een andere manier worden opgelost.
In België zijn ze daar al veel verder mee.
-
Online
- Berichten: 5730
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Grote vreugden
Batterijen worden door verzekeringsmaatschappijen tegen gehouden vanwege het brandgevaar
Voorlopig zit Nederland voor flink doorpakken op gebied van energie transitie flink op slot en zal het gasverbruik echt niet structureel omlaag gaan.
Ben benieuwd hoe vlug de regeling mbt cv’s die niet meer mogen vanaf 2027, door een volgend kabinet wordt uitgesteld
Voorlopig zit Nederland voor flink doorpakken op gebied van energie transitie flink op slot en zal het gasverbruik echt niet structureel omlaag gaan.
Ben benieuwd hoe vlug de regeling mbt cv’s die niet meer mogen vanaf 2027, door een volgend kabinet wordt uitgesteld
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Grote vreugden
Met de huidige dagprijzen voor stroom zou een batterij niet gek zijn. Maar goed, het is niet altijd koel zomerweer met wind.
-
- Berichten: 5610
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Grote vreugden
Ik deug liever dan naar andere te wijzen als ik ergens zelf ook aan meewerk.Wim Anker schreef: ↑18 jul 2023, 09:30Natuurlijk. Deug gewoon verder.MGG schreef: ↑18 jul 2023, 08:24Dit typ jij op een telefoon, tablet, computer of laptop waar hoogstwaarschijnlijk kindslaven aan meegewerkt hebben. Hetzelfde telt voor auto's met een verbrandingsmotor. Afhankelijk van hoe bewust je kleding koopt is de kans groot dat die ook gemaakt zijn door moderne slaven.
Dat maakt de inzet van (kind)slaven in Afrika en Azië niet midner erg. Het is alleen niet fair dat dit punt vaak alleen bij elektrische auto's genoemd wordt.
Re: Grote vreugden
Ik ken jou als iemand met een kritische geest. Daarom verbaas ik over je kritiekloze houding t.o.v de duurzaamheidstransitie.
Deze transitie komt voor een heel groot deel tot stand door commerciële kapitalistische partijen. Die willen gewoon geld verdienen en zijn echt niet eerlijk over hun producten. Omdat de overheid de marketing van deze producten doet en ze zelfs sterk subsidieert is er geen onafhankelijk toezicht.
Bedrijven als Shell en KLM trekken de duurzaamheidskaart om te kunnen blijven doen wat ze altijd doen. Geld verdienen en de aandeelhouders tevreden houden.
Er mag best wat kritischer gekeken worden naar deze transitie. Nu is het allemaal hosanna en dat maakt mij achterdochtig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Grote vreugden
Er zijn zeker nadelen van energietransitie. Het is ook iets wat nog volop in ontwikkeling is. Niets doen heeft ook grote nadelen, en als we daarop blijven inzetten gaan ontwikkelingen met betrekking tot natuurlijke energiebronnen niet door.
We zitten in een situatie waarin we niet veel verder kunnen gaan en er moet iets gebeuren aan hoe we met de schepping omgaan. Daarmee is niet alles goed, maar het had een hoop geholpen als we als mensheid al eerder meer hadden ingezet op wind, zonne-energie en andere natuurlijke energiebronnen (en ook de infrastructuur er op aanpassen). Noorwegen zit op een goudmijn natuurlijk, ook qua fossiele brandstoffen, maar ze hebben wel hun eigen consumptie vrijwel groen kunnen maken. Denemarken heeft het geografisch niet veel beter dan Nederland, maar is wel verder ontwikkeld qua groene energie.
Nu Noorwegen ook nog veel nuttige mineralen in eigen land heeft ontdekt, kan de afhankelijkheid van landen waar we liever niet van afhankelijk zijn ook een stuk minder worden.
We zitten in een situatie waarin we niet veel verder kunnen gaan en er moet iets gebeuren aan hoe we met de schepping omgaan. Daarmee is niet alles goed, maar het had een hoop geholpen als we als mensheid al eerder meer hadden ingezet op wind, zonne-energie en andere natuurlijke energiebronnen (en ook de infrastructuur er op aanpassen). Noorwegen zit op een goudmijn natuurlijk, ook qua fossiele brandstoffen, maar ze hebben wel hun eigen consumptie vrijwel groen kunnen maken. Denemarken heeft het geografisch niet veel beter dan Nederland, maar is wel verder ontwikkeld qua groene energie.
Nu Noorwegen ook nog veel nuttige mineralen in eigen land heeft ontdekt, kan de afhankelijkheid van landen waar we liever niet van afhankelijk zijn ook een stuk minder worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Grote vreugden
O, maar ik ben naar mijn idee heel kritisch op de uitvoering. Eerlijk gezegd vooral op zonneparken in de natuur. Ik vind dat gedrochten die zo snel mogelijk zouden moeten worden opgeruimd.huisman schreef: ↑18 jul 2023, 11:35Ik ken jou als iemand met een kritische geest. Daarom verbaas ik over je kritiekloze houding t.o.v de duurzaamheidstransitie.
Deze transitie komt voor een heel groot deel tot stand door commerciële kapitalistische partijen. Die willen gewoon geld verdienen en zijn echt niet eerlijk over hun producten. Omdat de overheid de marketing van deze producten doet en ze zelfs sterk subsidieert is er geen onafhankelijk toezicht.
Bedrijven als Shell en KLM trekken de duurzaamheidskaart om te kunnen blijven doen wat ze altijd doen. Geld verdienen en de aandeelhouders tevreden houden.
Er mag best wat kritischer gekeken worden naar deze transitie. Nu is het allemaal hosanna en dat maakt mij achterdochtig.
Al denk ik dat het met zorgvuldig beleid in Nederland nog meevalt, in vergelijking met Spanje bijvoorbeeld. Als je ziet hoe erbarmelijk men daar omgaat met waterontzilting, bijvoorbeeld, toch dé opgave in Spanje en feitelijk in heel Zuid-Europa, dan valt het in Nederland echt nog wel mee.
Al ben ik over de RES-procedure niet heel lovend. Maar de verduurzaming is een voor een belangrijk deel spontaan verlopend proces. Je ziet ook dat het IPCC steeds achterloopt in de prognoses.
Ik las onlangs een artikel in de Correspondent waarin zelfs de suggestie kwam dat op korte termijn duurzame energie altijd goedkoper is dan fossiel. Dus ik ben in zekere zin ook wel weer optimistisch gestemd.
Re: Grote vreugden
Je gaat niet echt in op wat ik schreef. De subsidiëring door de overheid van producten die weinig tot niets bijdragen aan de transitie of waar grote vragen te stellen zijn betreffende de duurzaamheid doet m.i. veel kwaad. Voorbeeld?DDD schreef: ↑18 jul 2023, 12:15O, maar ik ben naar mijn idee heel kritisch op de uitvoering. Eerlijk gezegd vooral op zonneparken in de natuur. Ik vind dat gedrochten die zo snel mogelijk zouden moeten worden opgeruimd.huisman schreef: ↑18 jul 2023, 11:35Ik ken jou als iemand met een kritische geest. Daarom verbaas ik over je kritiekloze houding t.o.v de duurzaamheidstransitie.
Deze transitie komt voor een heel groot deel tot stand door commerciële kapitalistische partijen. Die willen gewoon geld verdienen en zijn echt niet eerlijk over hun producten. Omdat de overheid de marketing van deze producten doet en ze zelfs sterk subsidieert is er geen onafhankelijk toezicht.
Bedrijven als Shell en KLM trekken de duurzaamheidskaart om te kunnen blijven doen wat ze altijd doen. Geld verdienen en de aandeelhouders tevreden houden.
Er mag best wat kritischer gekeken worden naar deze transitie. Nu is het allemaal hosanna en dat maakt mij achterdochtig.
Al denk ik dat het met zorgvuldig beleid in Nederland nog meevalt, in vergelijking met Spanje bijvoorbeeld. Als je ziet hoe erbarmelijk men daar omgaat met waterontzilting, bijvoorbeeld, toch dé opgave in Spanje en feitelijk in heel Zuid-Europa, dan valt het in Nederland echt nog wel mee.
Al ben ik over de RES-procedure niet heel lovend. Maar de verduurzaming is een voor een belangrijk deel spontaan verlopend proces. Je ziet ook dat het IPCC steeds achterloopt in de prognoses.
Ik las onlangs een artikel in de Correspondent waarin zelfs de suggestie kwam dat op korte termijn duurzame energie altijd goedkoper is dan fossiel. Dus ik ben in zekere zin ook wel weer optimistisch gestemd.
Bij Toyota zijn ze nog lang niet uitgelachen over de door de overheden sterk gesponsorde Prius. Deze auto heeft giga koopcijfers gescoord vanwege de subsidies en niet vanwege de bijdrage aan de duurzaamheid want die was miniem tot afwezig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Grote vreugden
Ik denk dat juist de Prius veel heeft betekend in de acceptatie van elektrisch rijden. Maar ik weet het niet zeker.
Dat geldt zelfs voor de Outlander Phev. Zeker in de tweedehandsmarkt heeft dat nog prima effecten.
Dat geldt zelfs voor de Outlander Phev. Zeker in de tweedehandsmarkt heeft dat nog prima effecten.
Re: Grote vreugden
Outlander duurzaam ??. Lees link. Dat bedoel ik nu met jouw verbazingwekkende kritiekloze blik op ontwikkelingen.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... n-duurzaam
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Grote vreugden
Ik denk dat de overmatige consumptie van het westen schadelijker is dan een matig/ normaal gebruik van fossiele brandstof.
Re: Grote vreugden
Ik denk dat je daar geen eenduidig antwoord op kan geven. Is alleen de primaire levensbehoefte acceptabel? Of mag je meer consumeren?
Wel denk ik dat een ieder zijn eigen consumptie moet beoordelen. Je hebt namelijk allemaal een zwakke plek in het overmatig consumeren; elk jaar een nieuwe garderobe, nieuwe technische snufjes, vaak de auto pakken terwijl ov of fiets ook kan, nieuwe dingen voor in huis, nieuwe auto, veel vakanties etc.
Daarnaast denk ik dat men veel kritischer moet kijken naar de oorsprong van produkten: bessen uit Peru of in het najaar appels van eigen bodem?
Re: Grote vreugden
En...on topic....
Re: Grote vreugden
Ik weet wat die arme boeren in Peru zouden kiezen….merel schreef: ↑18 jul 2023, 15:37Ik denk dat je daar geen eenduidig antwoord op kan geven. Is alleen de primaire levensbehoefte acceptabel? Of mag je meer consumeren?
Wel denk ik dat een ieder zijn eigen consumptie moet beoordelen. Je hebt namelijk allemaal een zwakke plek in het overmatig consumeren; elk jaar een nieuwe garderobe, nieuwe technische snufjes, vaak de auto pakken terwijl ov of fiets ook kan, nieuwe dingen voor in huis, nieuwe auto, veel vakanties etc.
Daarnaast denk ik dat men veel kritischer moet kijken naar de oorsprong van produkten: bessen uit Peru of in het najaar appels van eigen bodem?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.