Er zijn nog steeds mensen die geen lease auto hebben. Wij in ieder geval niet. Onze benzine auto komt uit 2006 en rijdt nog prima. Zoveel rijden wij er ook niet mee.MGG schreef: ↑17 jul 2023, 22:37Aankoopsubsidie en geen motorrijtuigenbelasting maken het wel aantrekkelijk. Zeker als je zonnepanelen hebt die genoeg energie opwekken. Een paar jaar terug was een zakelijke elektrische auto heel interessant. Het voordeel in de bijtelling is tegenwoordig een stuk minder maar nog steeds circa 700-1.000 per jaar.merel schreef: ↑17 jul 2023, 22:14Ik vind de prijzen van een elektrische auto nog steeds schrikbarend hoog. Ik zou sowieso nooit een nieuwe auto kopen, veel te duur.DDD schreef: ↑17 jul 2023, 21:48 Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.
En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.
Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.
Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.
Grote vreugden
Re: Grote vreugden
Re: Grote vreugden
Ik had het over een nieuwe auto. Niet over een auto uit 2006. Overigens: als je daar meer dan 10.000 km per jaar mee rijdt, zou een elektrische auto wellicht ook voordeliger zijn.
Re: Grote vreugden
Ik denk dat voor heel veel mensen in Nederland geldt dat zij geen elektrische auto kunnen betalen. Vooral als je daar ook nog de andere klimaat ambities bij neemt. Denk aan isolatie, warmtepomp, zonnepanelen etc. Dit zorgt alleen maar voor meer tweedeling in de maatschappij en zal de discussie niet positief bevorderen.DDD schreef:Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.
En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.
Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.
Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
-
- Berichten: 5517
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Grote vreugden
Eens, maar zonder financiële voordelen gaat de verduurzaming langzamer. Het voor iedereen betaalbaar maken kost de overheid kapitalen. Ik ben benieuwd hoe PvDa/GL dit zien. De ambities van de rijke hoogopgeleide gl stemmer betaalbaar maken voor de arbeiders lijkt mij een complexe uitdaging. Mede omdat de overheidsinstellingen al zwaar onder druk staan.Psalm schreef: ↑17 jul 2023, 23:00Ik denk dat voor heel veel mensen in Nederland geldt dat zij geen elektrische auto kunnen betalen. Vooral als je daar ook nog de andere klimaat ambities bij neemt. Denk aan isolatie, warmtepomp, zonnepanelen etc. Dit zorgt alleen maar voor meer tweedeling in de maatschappij en zal de discussie niet positief bevorderen.DDD schreef:Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.
En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.
Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.
Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Re: Grote vreugden
Elektrisch rijden is niet duurder dan benzine, laat staan diesel. Zelfs niet met de huidige hoge stroomprijzen.Psalm schreef: ↑17 jul 2023, 23:00Ik denk dat voor heel veel mensen in Nederland geldt dat zij geen elektrische auto kunnen betalen. Vooral als je daar ook nog de andere klimaat ambities bij neemt. Denk aan isolatie, warmtepomp, zonnepanelen etc. Dit zorgt alleen maar voor meer tweedeling in de maatschappij en zal de discussie niet positief bevorderen.DDD schreef:Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.
En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.
Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.
Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
-
- Berichten: 5517
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Grote vreugden
Elektrische auto's zijn voor veel mensen onbetaalbaar. Honderdduizenden mensen verdienen minimumloon of net iets meer. Bij welke leasemaatschappij kunnen hun een elektrische auto leasen?DDD schreef: ↑17 jul 2023, 23:08Elektrisch rijden is niet duurder dan benzine, laat staan diesel. Zelfs niet met de huidige hoge stroomprijzen.Psalm schreef: ↑17 jul 2023, 23:00Ik denk dat voor heel veel mensen in Nederland geldt dat zij geen elektrische auto kunnen betalen. Vooral als je daar ook nog de andere klimaat ambities bij neemt. Denk aan isolatie, warmtepomp, zonnepanelen etc. Dit zorgt alleen maar voor meer tweedeling in de maatschappij en zal de discussie niet positief bevorderen.DDD schreef:Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.
En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.
Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.
Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Re: Grote vreugden
Als je 400 euro per maand uitgeeft aan een auto (dat zal toch in veel gevallen aan de orde zijn) dan ben je goedkoper uit met een private lease elektrische auto.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... oordeligst.
https://evkenniscentrum.nl/tco
Oftewel: de arme mensen die geen elektrische auto kopen, betalen uiteindelijk meer per jaar/ per kilometer dan de rijke mensen die wel een elektrische auto kopen.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... oordeligst.
https://evkenniscentrum.nl/tco
Oftewel: de arme mensen die geen elektrische auto kopen, betalen uiteindelijk meer per jaar/ per kilometer dan de rijke mensen die wel een elektrische auto kopen.
Re: Grote vreugden
Klopt, en dat is ook precies de bijl aan de wortel. Veel duurzaamheidsmaatregelen die gesubsidieerd worden, betekent herverdeling van arm naar rijk.DDD schreef: ↑17 jul 2023, 22:33 Maar het klopt dat je om echt goedkoop te rijden wel een investeringsruimte moet hebben. Dat is het vervelende in veel gevallen. Rijke mensen betalen veel minder voor dezelfde mobiliteit, omdat ze het investeringsbedrag beschikbaar hebben. Precies hetzelfde met zonnepanelen of een airco als verwarming. Als je het geld hebt, kun je veel besparen.
Re: Grote vreugden
Aan private lease kleven natuurlijk ook nadelen:DDD schreef: ↑17 jul 2023, 23:25 Als je 400 euro per maand uitgeeft aan een auto (dat zal toch in veel gevallen aan de orde zijn) dan ben je goedkoper uit met een private lease elektrische auto.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... oordeligst.
https://evkenniscentrum.nl/tco
Oftewel: de arme mensen die geen elektrische auto kopen, betalen uiteindelijk meer per jaar/ per kilometer dan de rijke mensen die wel een elektrische auto kopen.
- contract niet vrij opzegbaar
- hoge kosten bij overschrijding kilometrage
- BKR-registratie
Re: Grote vreugden
Rij je electrisch dan krijg je ook een kindslaafje in Afrika er gratis bij!
-
- Berichten: 5517
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Grote vreugden
Dit typ jij op een telefoon, tablet, computer of laptop waar hoogstwaarschijnlijk kindslaven aan meegewerkt hebben. Hetzelfde telt voor auto's met een verbrandingsmotor. Afhankelijk van hoe bewust je kleding koopt is de kans groot dat die ook gemaakt zijn door moderne slaven.
Dat maakt de inzet van (kind)slaven in Afrika en Azië niet midner erg. Het is alleen niet fair dat dit punt vaak alleen bij elektrische auto's genoemd wordt.
Re: Grote vreugden
Natuurlijk. Deug gewoon verder.MGG schreef: ↑18 jul 2023, 08:24Dit typ jij op een telefoon, tablet, computer of laptop waar hoogstwaarschijnlijk kindslaven aan meegewerkt hebben. Hetzelfde telt voor auto's met een verbrandingsmotor. Afhankelijk van hoe bewust je kleding koopt is de kans groot dat die ook gemaakt zijn door moderne slaven.
Dat maakt de inzet van (kind)slaven in Afrika en Azië niet midner erg. Het is alleen niet fair dat dit punt vaak alleen bij elektrische auto's genoemd wordt.
Re: Grote vreugden
Waarom schrijf jij altijd zulke vreemde dingen, vraag ik me dan af, zonder enige onderbouwing?
Je begrijpt toch wel, dat als je afwijkt van een breed gedragen mening, er op zijn minst enige uitleg nodig is bij een tegengesteld standpunt?
Je begrijpt toch wel, dat als je afwijkt van een breed gedragen mening, er op zijn minst enige uitleg nodig is bij een tegengesteld standpunt?
Re: Grote vreugden
Wim Anker zegt het op zijn manier maar het is opvallend hoe weinig er over de nadelen van de duurzaamheidstransitie wordt gesproken. Laatst stond een artikel over de grote schade die de aanleg van windmolenparken op zee aan de zeebodem toebrengen. Onherstelbaar werd daar zelfs gezegd. Over die nadelen hoor je de Klavers en Timmermannen nauwelijks.
De fabricage van accupakketen is alles behalve duurzaam. Daar mag best aandacht voor zijn zonder dat je direct wordt weggezet als klimaatontkenner.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Online
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Grote vreugden
Daarover hoor je ze totaa niet.
Net als het accu probleem of de metalen in zonnepanelen
Ook net congestie wordt vrij luchtig over gedaan. Terwijl Stedin en consorten dikke paniek krijgen als je enkel om je maximale capaciteit vraagt
Net als het accu probleem of de metalen in zonnepanelen
Ook net congestie wordt vrij luchtig over gedaan. Terwijl Stedin en consorten dikke paniek krijgen als je enkel om je maximale capaciteit vraagt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.