Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:GGlid, als jij het over fragmenten hebt waarom citeer je dan niet de hele tekst?
Het gaat hier over foute gewoontes, niet over bijzondere omstandigheden.
Wat bedoel je?

War betreft je laatste zin: precies! En daarom moeten we die bijzondere omstandigheden wel juist leren verstaan en vanuit Gods Woord spreken en ons standpunt verwoorden. Niet vanuit wat de wereld ons adviseert of gebiedt. Wat Gods Woord heeft het laatste Woord!!!
Dat ben ik met je eens. En het Woord van mijn God heeft me tot mijn keuzes gebracht.
Mijn keuze of Gods keuze? Want dat is een wezenlijk verschil.

Zondag 38, vraag 103:
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen christelijke handreiking te doen; ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.

Als er geen sprake meer is van het gebruik van de Sacramenten en het lijfelijk aanwezig zijn bij het horen van Gods Woord, is er geen sprake meer van het aanwezig zijn bij de kerkelijke zondagse eredienst. En daarmee ben ik ongehoorzaam aan het dikgedrukte gedeelte van antwoord 103.

Hoe is het in jouw kerkelijke gemeente eigenlijk geregeld?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:[

Zondag 38, vraag 103:
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen christelijke handreiking te doen; ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.

Als er geen sprake meer is van het gebruik van de Sacramenten en het lijfelijk aanwezig zijn bij het horen van Gods Woord, is er geen sprake meer van het aanwezig zijn bij de kerkelijke zondagse eredienst. En daarmee ben ik ongehoorzaam aan het dikgedrukte gedeelte van antwoord 103.

Hoe is het in jouw kerkelijke gemeente eigenlijk geregeld?
VRAAG 105
Wat eist God in het zesde gebod?

ANTWOORD:
Dat ik mijn naaste
noch met gedachten, noch met woorden of enig gebaar, veel minder met de daad, door mijzelven of door anderen ontere,
hate, kwetse of dode; a
maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge; b
ook mijzelven niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve;
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Weet je, we kunnen elkaar met bijbelteksten en catechismusdelen om de oren slaan, maar als puntje bij paaltje komt moet elk van ons zijn keuzes toetsen en maken. Dan gaat het in mijn ogen niet aan, om jouw of mijn keuze tot De Waarheid te verheffen. Ik vind het fijn voor jou dat je de vrijheid voelt om op goede gronden op zondag kerkdiensten te bezoeken in deze tijd. Ik voel die vrijheid niet op naar mijn overtuiging even goede gronden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Erik1960 schreef:Weet je, we kunnen elkaar met bijbelteksten en catechismusdelen om de oren slaan, maar als puntje bij paaltje komt moet elk van ons zijn keuzes toetsen en maken. Dan gaat het in mijn ogen niet aan, om jouw of mijn keuze tot De Waarheid te verheffen. Ik vind het fijn voor jou dat je de vrijheid voelt om op goede gronden op zondag kerkdiensten te bezoeken in deze tijd. Ik voel die vrijheid niet op naar mijn overtuiging even goede gronden.
Jij gebruikt argumenten wel erg extreem. Met precies dezelfde redenering kan je nooit meer autorijden want je mag anderen niet in gevaar brengen. De kerk is heel veilig op 1,5 meter en met goede ventilatie en mondkapje. Je hebt je bang laten maken, maar als jij goed oppast en afstand houdt hoef je je echt niet op te sluiten.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Bogerman schreef:
Erik1960 schreef:Weet je, we kunnen elkaar met bijbelteksten en catechismusdelen om de oren slaan, maar als puntje bij paaltje komt moet elk van ons zijn keuzes toetsen en maken. Dan gaat het in mijn ogen niet aan, om jouw of mijn keuze tot De Waarheid te verheffen. Ik vind het fijn voor jou dat je de vrijheid voelt om op goede gronden op zondag kerkdiensten te bezoeken in deze tijd. Ik voel die vrijheid niet op naar mijn overtuiging even goede gronden.
Jij gebruikt argumenten wel erg extreem. Met precies dezelfde redenering kan je nooit meer autorijden want je mag anderen niet in gevaar brengen. De kerk is heel veilig op 1,5 meter en met goede ventilatie en mondkapje. Je hebt je bang laten maken, maar als jij goed oppast en afstand houdt hoef je je echt niet op te sluiten.
Met alle respect: het is niet aan jou om te oordelen of ik me bang heb laten maken. Ik pas inderdaad goed op en houd afstand. Ook op zondag. En daar heb ik goede gronden voor. En nee, ik sluit me niet op: het werk gaat door en mijn mantelzorg ook.
De verwijzing naar autorijden is natuurlijk nonsens. Als ik in mijn auto de weg op ga, houd ik me aan regels. Daarmee probeer ik de van mij verlangde zorgvuldigheid in acht te nemen. Op dit moment vriest het buiten en kan het glad zijn. Dat betekent dat ik niet perse 50 hoef te rijden waar dat volgens de borden mag. Geen extremisme, gewoon verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag binnen de context waarin je geplaatst bent.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:
Met alle respect: het is niet aan jou om te oordelen of ik me bang heb laten maken. Ik pas inderdaad goed op en houd afstand. Ook op zondag. En daar heb ik goede gronden voor. En nee, ik sluit me niet op: het werk gaat door en mijn mantelzorg ook.
De verwijzing naar autorijden is natuurlijk nonsens. Als ik in mijn auto de weg op ga, houd ik me aan regels. Daarmee probeer ik de van mij verlangde zorgvuldigheid in acht te nemen. Op dit moment vriest het buiten en kan het glad zijn. Dat betekent dat ik niet perse 50 hoef te rijden waar dat volgens de borden mag. Geen extremisme, gewoon verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag binnen de context waarin je geplaatst bent.
Je noemt nu allemaal argumenten waardoor je prima naar de kerk kunt gaan.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Sjonge, waarom blijven jullie deze man toch zo tot verantwoording roepen? Hij heeft zich op een keurige manier verdedigd en hij en Gg-lid worden het niet eens, moet dan de volgende beschuldiger ook weer langskomen? Is het hier een rechtbank of een tribunaal? Alles is toch wel gezegd?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Chrisje72 schreef:Sjonge, waarom blijven jullie deze man toch zo tot verantwoording roepen? Hij heeft zich op een keurige manier verdedigd en hij en Gg-lid worden het niet eens, moet dan de volgende beschuldiger ook weer langskomen? Is het hier een rechtbank of een tribunaal? Alles is toch wel gezegd?
Omdat hij het zesde gebod uitspeelt tegen het vierde gebod.

Het is aantoonbaar onjuist dat het bezoeken van een kerkdienst, onder de geldende maatregelen, kan leiden tot een overtreding van het zesde gebod. Het vierde gebod staat hier meer op het spel.

En daar mag terecht op duidelijke wijze tegen gewaarschuwd worden. Want het is absoluut tegen de Heilige Schrift.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef: En daar mag terecht op duidelijke wijze tegen gewaarschuwd worden. Want het is absoluut tegen de Heilige Schrift.
En naar mijn overtuiging absoluut niet. We worden het inderdaad niet eens.
Forummer

Bericht door Forummer »

Erik1960 schreef:
Bertiel schreef:GGlid, als jij het over fragmenten hebt waarom citeer je dan niet de hele tekst?
Het gaat hier over foute gewoontes, niet over bijzondere omstandigheden.
Wat bedoel je?

War betreft je laatste zin: precies! En daarom moeten we die bijzondere omstandigheden wel juist leren verstaan en vanuit Gods Woord spreken en ons standpunt verwoorden. Niet vanuit wat de wereld ons adviseert of gebiedt. Wat Gods Woord heeft het laatste Woord!!!
Dat ben ik met je eens. En het Woord van mijn God heeft me tot mijn keuzes gebracht.
Mijn keuze of Gods keuze? Want dat is een wezenlijk verschil.
Ik zou hier voorzichtig mee zijn GG-lid!
Persoonlijk heb ik in het verleden verschillende dingen meegemaakt en keuzes gemaakt waarvan ik heilig overtuigd was dat het Gods wil was. Door schade en schande moest ik bekennen dat ik mijn eigen mening met Gods wil had verward. En weet je, er was heel wat gebed mee gepaard geweest. Keuzes onder biddend opzien gemaakt. En toch bleek later dat Gods wil anders was.

Wie zijn wij om Gods wil duidelijk te verstaan?

Ik zou mogelijk niet dezelfde keuze gemaakt hebben als @Erik1960. Toch vind ik dat hij zijn keuze keurig uitlegt.

Waar komt het toch vandaan dat wij het ene gebod van de 10 geboden belangrijker vinden dan het andere gebod?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke

Bericht door Valcke »

Chrisje72 schreef:Sjonge, waarom blijven jullie deze man toch zo tot verantwoording roepen? Hij heeft zich op een keurige manier verdedigd en hij en Gg-lid worden het niet eens, moet dan de volgende beschuldiger ook weer langskomen? Is het hier een rechtbank of een tribunaal? Alles is toch wel gezegd?
Inderdaad, we moeten het aan iemands eigen geweten overlaten. Het beschuldigen en oordelen komt hier wat mij betreft ook helemaal niet van pas.

Zelf meen ik dat ik (ook een mede-mantelzorgers voor twee mensen van 90+) verantwoord kan handelen door mij "overal" (waar ik zijn moet) te begeven mits ik de afstandsregel hanteer. Covid is minder besmettelijk dan de griep en verkoudheidsvirussen; veel mensen weten dit niet en dan ligt de overdrijving al snel op de loer. Maar ieder zij wat dit betreft in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Covid is minder besmettelijk dan de griep en verkoudheidsvirussen; veel mensen weten dit niet en dan ligt de overdrijving al snel op de loer
Zonder preventieve maatregelen is Covid 2 x besmettelijker dan griep. Het sterftecijfer van griep is 2 tot 3 per 1.000 geïnfecteerden. Bij Covid is dat 12,5 op 1.000 geïnfecteerden. Onderschatting ligt ook snel op de loer.
huisman

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Covid is minder besmettelijk dan de griep en verkoudheidsvirussen; veel mensen weten dit niet en dan ligt de overdrijving al snel op de loer
Zonder preventieve maatregelen is Covid 2 x besmettelijker dan griep. Het sterftecijfer van griep is 2 tot 3 per 1.000 geïnfecteerden. Bij Covid is dat 12,5 op 1.000 geïnfecteerden. Onderschatting ligt ook snel op de loer.
Je bent hier vrij nieuw dus eerst welkom op het RF. Het is een goede gewoonte om bij zulke cijfers even een linkje te plaatsen met de bron. Desinformatie is er al genoeg over dit thema dus graag je cijfers van uit een betrouwbare bron funderen (bv RIVM data)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Framboos

Bericht door Framboos »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
Je bent hier vrij nieuw dus eerst welkom op het RF. Het is een goede gewoonte om bij zulke cijfers even een linkje te plaatsen met de bron. Desinformatie is er al genoeg over dit thema dus graag je cijfers van uit een betrouwbare bron funderen (bv RIVM data)
Waarom vraag je Erik1960 wel zijn uitspraak te onderbouwen met een bron en @valcke niet? Alleen maar omdat de ene uitspraak je wel aanstaat en de ander niet?
Forummer

Bericht door Forummer »

Dat gevoel bekroop mij nou ook.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie