Mijn keuze of Gods keuze? Want dat is een wezenlijk verschil.Erik1960 schreef:Dat ben ik met je eens. En het Woord van mijn God heeft me tot mijn keuzes gebracht.GerefGemeente-lid schreef:Wat bedoel je?Bertiel schreef:GGlid, als jij het over fragmenten hebt waarom citeer je dan niet de hele tekst?
Het gaat hier over foute gewoontes, niet over bijzondere omstandigheden.
War betreft je laatste zin: precies! En daarom moeten we die bijzondere omstandigheden wel juist leren verstaan en vanuit Gods Woord spreken en ons standpunt verwoorden. Niet vanuit wat de wereld ons adviseert of gebiedt. Wat Gods Woord heeft het laatste Woord!!!
Zondag 38, vraag 103:
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen christelijke handreiking te doen; ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Als er geen sprake meer is van het gebruik van de Sacramenten en het lijfelijk aanwezig zijn bij het horen van Gods Woord, is er geen sprake meer van het aanwezig zijn bij de kerkelijke zondagse eredienst. En daarmee ben ik ongehoorzaam aan het dikgedrukte gedeelte van antwoord 103.
Hoe is het in jouw kerkelijke gemeente eigenlijk geregeld?