Cyrillus schreef: ↑09 dec 2023, 19:21
Simon0612 schreef: ↑09 dec 2023, 18:40
Psalm schreef: ↑09 dec 2023, 18:34
Simon0612 schreef: ↑09 dec 2023, 18:24
Uiteraard de Bijbel, en ten tweede toets ik liever aan een oudvader of puritein dan aan de bedenksels van dr. van den Brink.
Precies, doe dat maar. Dan kom je tot dezelfde conclusie als dr. G.A. van den Brink.
Dat eerste doe ik wekelijks en ik moet bekennen dat de oudvaders (die bij ons veel gelezen worden) bijbels en schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Dat laatste hoop en denk ik dan weer niet.
Ik blijf het gek vinden dat iets niet alleen Bijbels moet zijn, maar ook bevindelijk. Want anders is het niet goed genoeg of zo.
Beste Cyrillus,
Eigenlijk ben ik bang dat met deze stellingname alles is gezegd. Dat jij hiermee je ligging verklaart. Het verduidelijkt voor mij ook wel je betrokkenheid bij ds. Van den Brink. Dit klinkt misschien koud en concluderend van mij, maar het doet me veel om dit zo te lezen. Ik tik dit niet uit de hoogte.
Het grote punt van verschil van benadering van de Bijbelse boodschap is het al dan niet zien van de noodzaak van de toepassing. Is de Bijbel algemeen toepasbaar? Een trommel waarin iedereen naar hartenlust kan graaien? Of is Gods Geest nodig om de woorden persoonlijk het hart in te dragen? Retorische vragen, want precies dat is hoe het Woord proefondervindelijk wordt gemaakt.
Bevinding in de preek is het toepassen van de Bijbelse boodschap aan de hoorder, uitwendig dan. Hoe werkt de Heere Zijn Woord uit? Ik wil gelijk erkennen dat er een gevaar in zit wanneer dit
alleen nog maar beschrijvend gebeurt, zonder een vorm van aansporing. De Bijbelse aansporing van "Wast dan op..." moet onverkort blijven klinken.
Maar het is óók niet juist om alle medicijnen ongeordend op de toonbank in de geestelijke Apotheek te leggen, iedereen mag alles meenemen. Of om een baby een blik flesvoeding te geven zonder dat het gedoseerd wordt toegediend met water in een flesje, net naardat het kindje nodig heeft.
Er is een overvloed van genade, Christus is het Brood des levens. Hij is een boordevolle Tarweschuur. Dat Hij (Hijzelf!) met de Kananese vrouw toch sprak over kruimeltjes is omdat precies dát aansloot bij haar hart. Dat was niet om karig te doen over Zichzelf, maar omdat Hij wist dat Hij een hondeke in de beleving tegenover Zich had.
Nu zijn Gods dienaren Christus niet en weten zij niet wat er leeft in de harten van de hoorders. Misschien, ik weet het niet, wordt er daarom minder gezag toegekend aan door mensen gepredikte bevinding? Eén ding is wel duidelijk: om Gods Woord te kunnen toepassen, om uit te stallen hoe het brood smaakt en waarvoor het eten ervan nuttig is, moeten Gods dienaren het wel zelf gegeten hebben en het nog steeds eten. Daarom is het belangrijk dat er geen bekommerde zielen die nog geen vastheid hebben, predikant worden. Als een blinde een blinde leidt, vallen zij samen in de gracht. En dat predikanten genoeg tijd krijgen* om zelf omgang met de Heere te kunnen oefenen om Hem nader te leren kennen. En om vanuit die levende bevinding uit te kunnen delen. Misschien ligt daar soms een manco (?) dat er soms een doodse bevinding wordt gepreekt zonder geest en leven omdat óók bij de predikant de wormen uit de bevinding kruipen. Of omdat de bepreekte zaak zelf helemáál nog niet doorleefd is. Maar dat zeg ik voorzichtig, want ook daar is slechts pas recht over te oordelen wanneer je met geestelijke oren luistert.
Groeten van Job.
* Edit: voor mij een dringende reden om altijd en overal te pleiten voor een beperkt takenpakket voor dominees. Bestuurstaken en een overmatig groot pastoraat gaan ten koste van studietijd en van tijd om verborgen omgang met de Heere te hebben. Dat kan magerheid in het geestelijk leven van de voorganger tot gevolg hebben en bijna onvermijdelijk magerheid in de preken.