Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

KDD schreef:Ezra hoefde geen soldaten voor de reis naar Jerusalem omdat hij in zijn God vertrouwde. Als de koning toch soldaten meegegeven had omdat de koning dat vertrouwen niet had zou Ezra dan gezondigd hebben?
Wil je dit toelichten? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Bedoel je dat als we als kerken ons meer houden aan de basismaatregelen en ook afschalen we een knieval maken voor de wereldlijke overheid?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:Misschien nog eens lezen wat Jaap Smit in Trouw aangaf?

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b2f28e4a/
Bepaald geen objectief geluid en dus waar om tegengesproken te worden.
Behalve dan dat je -alweer- geen enkel argument noemt op welk punt je hem zou willen of kunnen tegenspreken. Van nietszeggende bijdragen wordt toch niemand verstandiger?
Het heeft de functie om de mogelijkheid van een alternatieve interpretatie op te roepen. Aangezien Ambtenaar slechts een link, zonder argumentatie - alweer - neerzet reageer ik ook gewoon met een korte bewoording.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Ik was altijd voor de uitzonderingspositie voor kerken. Op een veilige manier zoveel mogelijk mensen laten deelnemen aan de erediensten fysiek was voor mij het uitgangspunt.
Nu wordt in Nederland de vaccinatieplicht niet uitgesloten. Ik lees daarover ook een gedachte van Diederik van Dijk in de krant van vanavond. Is het daarom niet verstandig om als kerken toch de basismaatregelen zo veel als mogelijk in acht te nemen? Basismaatregelen lijken immers wel te werken, een lockdown is helpend om de ziekenhuizen wat lucht te geven immers.

Dus ik lijk wat anders te gaan denken. Niet de erediensten op de voorgrond stellen (we hebben mogelijkheden om die toch mee te beleven, al is het op afstand) maar het voorbeeld naar de wereld. Laten we zoveel als mogelijk afschalen omdat we het virus en de maatregelen serieus nemen.

Tegen vaccinatieplicht en tegen afschalen van kerkdiensten is wat teveel van het goede. Hoe denken jullie daarover?
Eens met het afschalen in de kerk.

Ik ben pertinent tegen vaccinatie plicht.
Maar, als ik je goed begrijp, vind je het niet juist om én tegen vaccinatie plicht te zijn, én tegen afschalen te zijn, en daarom kies je dan voor afschalen. In dat geval ben ik het zelfs helemaal met je eens. Als ik je niet goed begrijp, gewoon aangeven. Maar ik heb het idee dat anderen jou nu verkeerd begrijpen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:Misschien nog eens lezen wat Jaap Smit in Trouw aangaf?

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b2f28e4a/
Bepaald geen objectief geluid en dus waar om tegengesproken te worden.
Behalve dan dat je -alweer- geen enkel argument noemt op welk punt je hem zou willen of kunnen tegenspreken. Van nietszeggende bijdragen wordt toch niemand verstandiger?
Het heeft de functie om de mogelijkheid van een alternatieve interpretatie op te roepen. Aangezien Ambtenaar slechts een link, zonder argumentatie - alweer - neerzet reageer ik ook gewoon met een korte bewoording.
Ik mag hopen dat iedereen bedenkt dat je verschillend kunt denken over bepaalde dingen die hij zegt. Zo begrijpt hij kennelijk niet dat in kerkelijke gemeenschappen waar een predikantentekort is, dominees dan de avond niet kunnen voorgaan, wat een beperking is van het aantal mogelijke erediensten.

Dat is dan een kwestie van uitleggen, neem ik aan, want verder is dat niet zo ingewikkeld. Los daarvan vind ik dat hij een weldoordacht standpunt inneemt.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Nee, sorry, dat zijn mijn bronnen niet.
Je wilt je niet breed oriënteren?
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef:
KDD schreef:Ezra hoefde geen soldaten voor de reis naar Jerusalem omdat hij in zijn God vertrouwde. Als de koning toch soldaten meegegeven had omdat de koning dat vertrouwen niet had zou Ezra dan gezondigd hebben?
Wil je dit toelichten? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Bedoel je dat als we als kerken ons meer houden aan de basismaatregelen en ook afschalen we een knieval maken voor de wereldlijke overheid?
Ik maakte de opmerking in de context hoe ds. Vergunst over vaccineren geschreven heeft:
Ds Vergunst schreef: In het lezen van de Heilige Schrift was Ezra 8 aan de beurt. Eerst lazen we slechts namen. Maar daar kwamen we bij de verzen 21 tot en met 23: ‘Toen riep ik aldaar een vasten uit aan de rivier Ahava, opdat wij ons verootmoedigen voor het aangezicht onzes Gods, om van Hem te verzoeken een rechte weg voor ons en onze kinderkens en voor al onze have. Want ik schaamde mij van den koning een heir en ruiters te begeren, om ons te helpen van den vijand op den weg, omdat wij tot den koning hadden gesproken, zeggende: De hand onzes Gods is ten goede over allen die Hem zoeken, maar Zijn sterkte en Zijn toorn over allen die Hem verlaten. Alzo vastten wij en verzochten zulks van onzen God, en Hij liet Zich van ons verbidden’.

De Heere kwam er onderwijzend in mee. We hadden in het verleden ook gesproken over ‘de hand onzes Gods’, die ten goede over ons uitgestrekt was. Daarom schaamden we ons om nu vaccinatie als ‘een heir en ruiters’ te begeren. We hebben toen ‘s zondags in de gemeente over dit woord gesproken en niet zonder onderwijs voor de gemeente. Voor ons was de zaak toen duidelijk.

Toch hebben we toen niet zonder opmerking gelezen dat Nehémia bij zijn tocht wel ruiters van de koning begeert. Lees Nehémia 2:7: ‘Voorts zeide ik tot den koning: Zo het den koning goeddunkt, dat men mij brieven geve aan de landvoogden aan gene zijde der rivier, dat ze mij overgeleiden, totdat ik in Juda zal gekomen zijn’. En vers 9: ‘En de koning had oversten des heirs en ruiters met mij gezonden’.

Zorgeloos en biddeloos?

Zou Nehémia nu Ezra een verwijt mogen maken van zorgeloosheid? Zou Ezra nu Nehemia een verwijt mogen maken van biddeloosheid? Ik dacht van niet. Wat Nehémia mocht, kon Ezra niet doen. Wat Ezra mocht beoefenen, was Nehémia’s deel niet. Dat is nu wat Paulus in Romeinen 14 ook schrijft.

En nu zullen er zijn die met Ezra goed over de Heere gesproken hebben, en daarom zichzelf en de hunnen niet kunnen en durven te laten vaccineren. En er zullen er zijn die met Nehémia van de koning ‘oversten des heirs en ruiters’ begeren. Laten we dat voor een ieders ‘gemoed’ laten. Daarin moeten we niet oordelen en veroordelen.
TSD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door TSD »

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Overigens geldt ook bij vaccinatieplicht, volgens mij, dat kerkdiensten daarvan zijn vrijgesteld wegens de vrijheid van godsdienst. Dus in die zin hebben we daar helemaal niks mee te maken.
Nog wel. En om dat zo te behouden is Ad’s idee heel goed
Bij een vaccinatieplicht is de CU sowieso tegen en ik vermoed dat er ook geen Kamermeerderheid is. En bovendien is er ook een grondwetswijziging voor nodig om dat binnen kerkdiensten te eisen. Dus de eis dat ook binnen kerkdiensten een vaccinatieplicht geldt, duurt op zijn minst een jaar of 3, omdat over een grondwetswijziging er twee keer over gestemd moet worden met tussentijds Tweede Kamerverkiezingen. Ik hoop en bid van ganser harte dat de crisis dan voorbij mag zijn.
Je verward een vaccinatieplicht met 2G / Coronapas.

Een vaccinatieplicht betekent gewoon dat je op een bepaalde datum als persoon gevaccineerd moet zijn op straffe van bijv. een boete.

Het gaat dan niet meer over de ruimte, maar gewoon over jou als persoon, net zoals je jezelf ten allen tijde moet kunnen identificeren op straffe van een boete.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik mag hopen dat iedereen bedenkt dat je verschillend kunt denken over bepaalde dingen die hij zegt. Zo begrijpt hij kennelijk niet dat in kerkelijke gemeenschappen waar een predikantentekort is, dominees dan de avond niet kunnen voorgaan, wat een beperking is van het aantal mogelijke erediensten.

Dat is dan een kwestie van uitleggen, neem ik aan, want verder is dat niet zo ingewikkeld. Los daarvan vind ik dat hij een weldoordacht standpunt inneemt.
Aangezien de eerste mogelijkheid inderdaad open is, kan je dus ook gedachten van iemand de goede kant op sturen. In dit geval een kritische leeshouding. En dat is uiteraard helemaal geen probleem, behalve als mensen mij een lastpost vinden. Maar daar heb ik dan zelf geen last van.

Het weldoordachte standpunt is er wel eentje die smalend wordt uitgesproken en die de vrijheid van godsdienst beperkt tot het belijden en niet tot de uitoefening. Dan heb je een zeer beperkte theologische definitie van godsdienst en dat is niet fraai voor aan afgestudeerd theoloog.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het heeft de functie om de mogelijkheid van een alternatieve interpretatie op te roepen. Aangezien Ambtenaar slechts een link, zonder argumentatie - alweer - neerzet reageer ik ook gewoon met een korte bewoording.
Ik ga toch niet herhalen wat in het artikel staat?
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Het weldoordachte standpunt is er wel eentje die smalend wordt uitgesproken en die de vrijheid van godsdienst beperkt tot het belijden en niet tot de uitoefening. Dan heb je een zeer beperkte theologische definitie van godsdienst en dat is niet fraai voor aan afgestudeerd theoloog.
Smalend?

En vergeet jij niet dat ook kerken binnen de rechtsorde dienen te opereren? Reformatorische christenen lijken wat dat betreft enigszins anarchistisch. En oog voor maatschappelijke ontwikkelingen en verhoudingen lijkt ook niet altijd aanwezig.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 21 dec 2021, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Ik was altijd voor de uitzonderingspositie voor kerken. Op een veilige manier zoveel mogelijk mensen laten deelnemen aan de erediensten fysiek was voor mij het uitgangspunt.
Nu wordt in Nederland de vaccinatieplicht niet uitgesloten. Ik lees daarover ook een gedachte van Diederik van Dijk in de krant van vanavond. Is het daarom niet verstandig om als kerken toch de basismaatregelen zo veel als mogelijk in acht te nemen? Basismaatregelen lijken immers wel te werken, een lockdown is helpend om de ziekenhuizen wat lucht te geven immers.

Dus ik lijk wat anders te gaan denken. Niet de erediensten op de voorgrond stellen (we hebben mogelijkheden om die toch mee te beleven, al is het op afstand) maar het voorbeeld naar de wereld. Laten we zoveel als mogelijk afschalen omdat we het virus en de maatregelen serieus nemen.

Tegen vaccinatieplicht en tegen afschalen van kerkdiensten is wat teveel van het goede. Hoe denken jullie daarover?
Eerst even een verduidelijkingsvraag: denk je dat kerkdiensten van zo grote invloed zijn op de besmettingscijfers? En nog één: denk je dat kerken zoveel invloed hebben op het overheidsbeleid dat het al dan niet houden aan de basismaatregelen *) effect zal hebben op het te voeren beleid t.a.v. vaccinatieplicht?

*) basismaatregelen zijn: handen wassen, afstand houden, testen, frisse lucht. Je bedoelt waarschijnlijk: meer online-diensten, minder / geen fysiek bezoeken van kerkdiensten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het heeft de functie om de mogelijkheid van een alternatieve interpretatie op te roepen. Aangezien Ambtenaar slechts een link, zonder argumentatie - alweer - neerzet reageer ik ook gewoon met een korte bewoording.
Ik ga toch niet herhalen wat in het artikel staat?
Dat is helaas niet de bedoeling. Het behoort hier tot de normale sociale omgangsvormen om de kracht dan wel de zwakte van de boodschap achter de link uiteen te zetten. Niemand is namelijk gehouden op die link te klikken. En dat heb ik ook pas in tweede instantie gedaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:En vergeet jij niet dat ook kerken binnen de rechtsorde dienen te opereren? Reformatorische christenen lijken wat dat betreft enigszins anarchistisch.
Ik vind dat je dan wel goed moet afbakenen wat je bedoelt met 'binnen de rechtsorde'. Is het niet navolgen van een advies ook buiten de rechtsorde? Ik acht dat dat alleen geldt als het gaat om het niet naleven van de wettelijke verplichting van de 1,5 meter.
Ambtenaar schreef:En oog voor maatschappelijke ontwikkelingen en verhoudingen lijkt ook niet altijd aanwezig.
Ook hier geldt: 'oog hebben voor' kan prima samengaan met verschillende keuzes maken. Dus ik ontken niet wat je zegt, maar ik vind niet automatisch dat je geen oog hebt voor maatschappelijke ontwikkelingen als je als kerk een advies naast je neerlegt. Dat zou natuurlijk wél zou zijn als je je 'er niets van aantrekt' of corona een stevige griep noemt, enzovoorts.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Smalend?

En vergeet jij niet dat ook kerken binnen de rechtsorde dienen te opereren? Reformatorische christenen lijken wat dat betreft enigszins anarchistisch. En oog voor maatschappelijke ontwikkelingen en verhoudingen lijkt ook niet altijd aanwezig.
Smalend ja, ergens in het betoog kwam dat voor, terwijl het over de positie van dr. W. Zondag en de gereformeerde gemeenten ging. Daar heb je ctrl + f voor. Je kunt er dan over twisten waar dat allemaal op kan slaan, maar de journalisten van trouw weten doorgaans wel wat je over de gereformeerden willen ventileren.

Het respecteren van de rechtsorde heeft wat mij betreft grenzen. Het is inherent aan godsdienst om dat als fundamentelere bron voor het handelen te zien dan de rechtsorde. Dus zolang beide in lijn liggen, kan dat prima. Maar om even buiten de kaders van deze discussie te treden, ik zou als arts geen abortus uit willen voeren ook al is dat volgens de kader van het recht een legitieme daad.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:Ik was altijd voor de uitzonderingspositie voor kerken. Op een veilige manier zoveel mogelijk mensen laten deelnemen aan de erediensten fysiek was voor mij het uitgangspunt.
Nu wordt in Nederland de vaccinatieplicht niet uitgesloten. Ik lees daarover ook een gedachte van Diederik van Dijk in de krant van vanavond. Is het daarom niet verstandig om als kerken toch de basismaatregelen zo veel als mogelijk in acht te nemen? Basismaatregelen lijken immers wel te werken, een lockdown is helpend om de ziekenhuizen wat lucht te geven immers.

Dus ik lijk wat anders te gaan denken. Niet de erediensten op de voorgrond stellen (we hebben mogelijkheden om die toch mee te beleven, al is het op afstand) maar het voorbeeld naar de wereld. Laten we zoveel als mogelijk afschalen omdat we het virus en de maatregelen serieus nemen.

Tegen vaccinatieplicht en tegen afschalen van kerkdiensten is wat teveel van het goede. Hoe denken jullie daarover?
Eerst even een verduidelijkingsvraag: denk je dat kerkdiensten van zo grote invloed zijn op de besmettingscijfers? En nog één: denk je dat kerken zoveel invloed hebben op het overheidsbeleid dat het al dan niet houden aan de basismaatregelen *) effect zal hebben op het te voeren beleid t.a.v. vaccinatieplicht?

*) basismaatregelen zijn: handen wassen, afstand houden, testen, frisse lucht. Je bedoelt waarschijnlijk: meer online-diensten, minder / geen fysiek bezoeken van kerkdiensten.
Ja inderdaad, de basismaatregelen en in deze context het afschaaladvies.

Ik denk niet dat kerkdiensten een grote invloed hebben op de coronacijfers.
Plaats reactie