Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

rhadders

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door rhadders »

huisman schreef: Vandaag, 12:01
ZWP schreef: Vandaag, 11:45
huisman schreef: Vandaag, 08:34
Daarom is voor mij een discussie op dit forum met broeders die er ‘anders’ instaan nuttig om mijn eigen opvattingen steeds weer te toetsen. Soms ook ergerlijk en vermoeiend maar dat zal aan mij liggen.
Dan ben ik nog wel benieuwd naar jouw reactie op het bericht van rhadders van gisteren, 09 mar 2026, 20:08.
Mijn reactie kun je in de hele discussie lezen. Blijf niet steeds dezelfde antwoorden herhalen. Samenvattend koppelt @rhadders v&a los van het verstaan en het gezag van Gods Woord en probeert met allerlei argumenten te laten zien dat uit elkaar gaan pas mag bij verschil in ‘zijn’ kern van het Evangelie.
Ik blijf dat merkwaardig vinden als je zelf met vreugde lid bent van een afgescheiden kerk.

Wij/ik zijn van opvatting dat ons kerkverband al uit elkaar is gevallen. We hebben vaak niets met elkaar. De gemeenten van @rhadders en die van mij grenzen aan elkaar maar we doen werkelijk niets samen, Dat doen wij bv wel met de PKN/HHK/GG in onze omgeving. Daarom vind ik de woorden uit de NGB gebruiken en leggen op ons kerkverband nogal apart als je de eenheid op plaatselijk vlak helemaal niet zoekt. Dat is van beide kanten zo trouwens.
Nee, dat is echt een onjuiste samenvatting. Ik koppel v&a niet los van het verstaan en het gezag van Gods Woord - daar ben ik het zelfs voor een groot deel mee eens. Maar inderdaad: is het, volgens onze eigen gereformeerde beginselen, een hoofdzaak die afscheiding vereist/rechtvaardigt? Dat gaat voorbij aan jouw of mijn mening over het onderwerp. Is het beroep op de belijdenis hierbij dus terecht? Daar is, op synodaal niveau, nog niet met elkaar over gesproken. Eigenlijk had dat aan 'Rijnsburg' vooraf moeten gaan, als je het mij vraagt.

Het kan ook zijn dat de broeders gewoon, om menselijke en begrijpelijke redenen, helemaal geen zin meer hebben om één kerkverband te vormen met gemeenten die afwijken van gemaakte afspraken. Dat kan ook en dat is dan misschien minder geestelijk, maar wel het ware verhaal. Daarover hoeven we ook helemaal niet te discussiëren. Waar het mij om gaat: wat is de grond onder de afscheiding? En als daarbij verwezen wordt naar Schrift en belijdenis, dan moet dit ook onderbouwd worden vanuit Schrift en belijdenis. Vanuit de Schrift heb je je dan te verhouden tot de opdracht tot eenheid. Vanuit de belijdenis tot de merktekenen van een ware kerk.

Overigens weet ik niet waar je kerkt - ik ken je verder niet - maar blijkbaar in de buurt. Dat is mooi, want dan stel ik voor dat we samen eens een kop koffie gaan drinken! Stuur je mij een DM om een afspraak te maken? Je hebt helemaal gelijk dat een beroep op de NGB vreemd is, als de eenheid op plaatselijk vlak niet eens gezocht wordt. Of wij daar veel in kunnen betekenen weet ik niet, maar des te meer zie ik er naar uit om je een keer te ontmoeten.
huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

rhadders schreef: Vandaag, 14:31
huisman schreef: Vandaag, 12:01
ZWP schreef: Vandaag, 11:45
huisman schreef: Vandaag, 08:34
Daarom is voor mij een discussie op dit forum met broeders die er ‘anders’ instaan nuttig om mijn eigen opvattingen steeds weer te toetsen. Soms ook ergerlijk en vermoeiend maar dat zal aan mij liggen.
Dan ben ik nog wel benieuwd naar jouw reactie op het bericht van rhadders van gisteren, 09 mar 2026, 20:08.
Mijn reactie kun je in de hele discussie lezen. Blijf niet steeds dezelfde antwoorden herhalen. Samenvattend koppelt @rhadders v&a los van het verstaan en het gezag van Gods Woord en probeert met allerlei argumenten te laten zien dat uit elkaar gaan pas mag bij verschil in ‘zijn’ kern van het Evangelie.
Ik blijf dat merkwaardig vinden als je zelf met vreugde lid bent van een afgescheiden kerk.

Wij/ik zijn van opvatting dat ons kerkverband al uit elkaar is gevallen. We hebben vaak niets met elkaar. De gemeenten van @rhadders en die van mij grenzen aan elkaar maar we doen werkelijk niets samen, Dat doen wij bv wel met de PKN/HHK/GG in onze omgeving. Daarom vind ik de woorden uit de NGB gebruiken en leggen op ons kerkverband nogal apart als je de eenheid op plaatselijk vlak helemaal niet zoekt. Dat is van beide kanten zo trouwens.
1.Nee, dat is echt een onjuiste samenvatting. Ik koppel v&a niet los van het verstaan en het gezag van Gods Woord - daar ben ik het zelfs voor een groot deel mee eens. Maar inderdaad: is het, volgens onze eigen gereformeerde beginselen, een hoofdzaak die afscheiding vereist/rechtvaardigt? Dat gaat voorbij aan jouw of mijn mening over het onderwerp. Is het beroep op de belijdenis hierbij dus terecht? Daar is, op synodaal niveau, nog niet met elkaar over gesproken. Eigenlijk had dat aan 'Rijnsburg' vooraf moeten gaan, als je het mij vraagt.

2. Het kan ook zijn dat de broeders gewoon, om menselijke en begrijpelijke redenen, helemaal geen zin meer hebben om één kerkverband te vormen met gemeenten die afwijken van gemaakte afspraken. Dat kan ook en dat is dan misschien minder geestelijk, maar wel het ware verhaal. Daarover hoeven we ook helemaal niet te discussiëren. Waar het mij om gaat: wat is de grond onder de afscheiding? En als daarbij verwezen wordt naar Schrift en belijdenis, dan moet dit ook onderbouwd worden vanuit Schrift en belijdenis. Vanuit de Schrift heb je je dan te verhouden tot de opdracht tot eenheid. Vanuit de belijdenis tot de merktekenen van een ware kerk.

3. Overigens weet ik niet waar je kerkt - ik ken je verder niet - maar blijkbaar in de buurt. Dat is mooi, want dan stel ik voor dat we samen eens een kop koffie gaan drinken! Stuur je mij een DM om een afspraak te maken? Je hebt helemaal gelijk dat een beroep op de NGB vreemd is, als de eenheid op plaatselijk vlak niet eens gezocht wordt. Of wij daar veel in kunnen betekenen weet ik niet, maar des te meer zie ik er naar uit om je een keer te ontmoeten.
1&2 wil ik graag met je bespreken zie mail als antwoord op 3.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie