De pracht van RK kerken

Auto

Re: De pracht van RK kerken

Bericht door Auto »

Faramir schreef:
Maar zoals je ziet is idd (vrijwel) alle kunst en attributen in een katholiek kerkgebouw christocentrisch.
Maar het belangrijkste ontbreekt en staat niet centraal en dat is Gods Woord!

Daarnaast afbeeldingen van de zogenaamde heiligen heeft niets met het christocentrische te maken.
Faramir

Bericht door Faramir »

Auto schreef:
Faramir schreef:
Maar zoals je ziet is idd (vrijwel) alle kunst en attributen in een katholiek kerkgebouw christocentrisch.
Dat is niet waar. Naast het tabernakel staat de Bijbel (vrij groot exemplaar) met links en rechts daarvan kaarsen. Uit die Bijbel wordt de evangelielezing gelezen (elke Mis zijn er 3 lezingen waarvan 1 evangelielezing).
Gods Woord is Christus en die staat zeker wel centraal zoals ik al duidelijk heb gemaakt. Indien je onder Gods Woord de Bijbel verstaat dan ook staat die centraal daar dingen zoals de kruisweg het avondmaal enz enz terug zijn te vinden in de Bijbel. Voor de rest heb ik weinig zin om nog in te gaan op zulke niet op waarheid gebaseerde beschuldigingen.
Daarnaast afbeeldingen van de zogenaamde heiligen heeft niets met het christocentrische te maken.
Verdiep je eens in het leven van een heilige.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Faramir schreef:
Auto schreef:
Faramir schreef:
Dat is niet waar. Naast het tabernakel staat de Bijbel (vrij groot exemplaar) met links en rechts daarvan kaarsen. Uit die Bijbel wordt de evangelielezing gelezen (elke Mis zijn er 3 lezingen waarvan 1 evangelielezing).
Gods Woord is Christus en die staat zeker wel centraal zoals ik al duidelijk heb gemaakt. Indien je onder Gods Woord de Bijbel verstaat dan ook staat die centraal daar dingen zoals de kruisweg het avondmaal enz enz terug zijn te vinden in de Bijbel. Voor de rest heb ik weinig zin om nog in te gaan op zulke niet op waarheid gebaseerde beschuldigingen.
Verdiep je eens in de Bijbel.
Auto

Bericht door Auto »

Faramir schreef:
Auto schreef:
Faramir schreef:
De tabernakel hoort niet centraal te staan. In iedere kerk die een duidelijke keuze naar Gods Woord heeft gemaakt, daar staat Gods Woord centraal.

Wie zegt dat ik mij niet verdiept hebt in het leven van een heilige?

De onzin om voor zo'n beeld te knielen en te bidden tot de heilige of Maria nog enigszins genegen zou kunnen zijn om weer als voorbidder te fungeren voor God, ....... nee dat is niet naar Gods Woord.

Daarnaast als je toch niet wilt ingaan op die 'zogenaamde beschuldigingen' wat doe je hier dan toch? Jij accepteert geen enkel bijbels argument die er op wijst dat de RKK nog steeds haar dwalingen volhoud.
huisman

Bericht door huisman »

Auto schreef:
Faramir schreef:
Auto schreef:
Faramir schreef:
De tabernakel hoort niet centraal te staan. In iedere kerk die een duidelijke keuze naar Gods Woord heeft gemaakt, daar staat Gods Woord centraal.

De onzin om voor zo'n beeld te knielen en te bidden tot de heilige of Maria nog enigszins genegen zou kunnen zijn om weer als voorbidder te fungeren voor God, ....... nee dat is niet naar Gods Woord.

Daarnaast als je toch niet wilt ingaan op die 'zogenaamde beschuldigingen' wat doe je hier dan toch? Jij accepteert geen enkel bijbels argument die er op wijst dat de RKK nog steeds haar dwalingen volhoud.
Maar wij moeten de dwalingen wel goed benoemen, als ik RK mensen spreek(meestal in het buitenland) ontkennen ze ten steliigste dat zij beelden aanbidden.
Ik was een keer in een vrij eenvoudige Roomse kerk in Luxemburg waar voorin een enorm groot kruisbeeld stond.
In de kerk zaten twee oudere nonnen met de ogen gericht op het kruis te bidden, aanbidden ze dan het beeld of de gekruisigde en opgestane Christus? Ik vind het moeilijk hier direct een hart oordeel over uit te spreken.

Voor de goede orde, huisman denkt er niet over om zich tot priester te laten wijden :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
scape

Bericht door scape »

Afbeelding

Misschien dat het werkt als iconen in de oosters orthodoxe kerk. . . een venster naar een andere (niet-materiele) wereld.
Dat zegt niets over de noodzaak van het gebed die die mensen bidden denk ik. In die zin ben ik voorzichtig.
Lourens

Bericht door Lourens »

Al ik een andere plaats bezoek en de deur van de kerk in het centrum staat open ga ik altijd naar binnen.
Over het algemeen is het de RK-kerk.
De schilderijen, het glas in lood, ja het kan mij best aanspreken.
Vaak staat er muziek aan in de kerk (laatst in Leiden met orgelmuziek).
Ik kan dan gewoon even zitten en genieten van de rust.

Dat wil niet zeggen dat ik instem met alles, zeker niet.
(en, Huisman, ik word ook geen priester, hou veels te veel van mijn vrouw)

Wat ik wel mooi vind in de RK-kerken, over het algemeen kán je altijd even naar binnen.
Gewoon even in rust, in gebed.
Net zoals in ziekenhuizen en op Schiphol, een gebedsruimte.
Dat zou bij ons ook mogen van mij.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Auto schreef:
Faramir schreef:
Auto schreef: Maar het belangrijkste ontbreekt en staat niet centraal en dat is Gods Woord!

Maar wij moeten de dwalingen wel goed benoemen, als ik RK mensen spreek(meestal in het buitenland) ontkennen ze ten steliigste dat zij beelden aanbidden.
Ik was een keer in een vrij eenvoudige Roomse kerk in Luxemburg waar voorin een enorm groot kruisbeeld stond.
In de kerk zaten twee oudere nonnen met de ogen gericht op het kruis te bidden, aanbidden ze dan het beeld of de gekruisigde en opgestane Christus? Ik vind het moeilijk hier direct een hart oordeel over uit te spreken.

Voor de goede orde, huisman denkt er niet over om zich tot priester te laten wijden :)
Inderdaad... Maar waar men zegt: We aanbidden ze niet, we houden ze in ere, zien ze als voorbeeldfiguren, bidden ze intussen wel tot Maria en hun beschermheiligen.... en dat is volgens mij inderdaad niet Bijbels.

Aan de andere kant zijn we idd wel snel bevooroordeeld en zit er soms wat anders achter dan we denken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Faramir

Bericht door Faramir »

Auto schreef: De tabernakel hoort niet centraal te staan.
Gelukkig staat daarom ook Christus centraal.
In iedere kerk die een duidelijke keuze naar Gods Woord heeft gemaakt, daar staat Gods Woord centraal.
Gods Woord staat ook centraal.
Die indruk krijg ik door zo'n uitspraak. Want wie zich verdiept heeft in het leven van een heilige (bijvoorbeeld Franciscus) kan niet anders dan concluderen dat zo'n persoon naar Christus verwijst.
Wellicht is dat vanuit jouw visie zo maar vanuit katholieke interpretatie van de Bijbel is het zeker wel 'bijbels' daarnaast een christelijke praktijk sinds het begin van het christendom.
Het spijt me zeer te moeten melden maar het ordinaire getier inclusief grof taalgebruik met beledigingen en een gegooi van uit het verband gerukte citaten uit de Bijbel wat men in dit topic tegenkomt kan ik geenszins bijbelse beargumentatie noemen. Daarnaast ga je volledig voorbij aan het feit dat de Bijbel op vele manieren geinterpreteerd kan worden dat terwijl de veelgekleurdheid van verschillende protestantse kerkgenootschappen op dit forum dat al aanwijst.

Maar goed als 1 van de weinig heb ik inhoudelijk het eerste deel van de vraag/opmerking van de topicstarter beantwoord en schijnbaar wekt 1 normale en nette reactie waarin een katholiek uitleg geeft over de kunst en attributen in een katholiek kerkgebouw de torn.

Maar het de vraag van de topicstarter heb ik beantwoord, ja de kunst/attributen zijn christocentrisch, daar is geen twijfel over mogelijk. Op de daaropvolgende vraag moet de topicstarter zelf maar een antwoord vinden en ik wens hem daar heel veel succes mee.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Faramir

Bericht door Faramir »

huisman schreef: Maar wij moeten de dwalingen wel goed benoemen, als ik RK mensen spreek(meestal in het buitenland) ontkennen ze ten steliigste dat zij beelden aanbidden.
Katholieken aanbidden dan ook geen beelden. Katholieken vereren ook geen beelden. Katholieken aanbidden God en vereren heiligen. Het aanbidden van beelden is ook gewoon verboden zoals je in de katholieke leer zult terug kunnen vinden. Voor de rest zal ik je een artikel pm'en over de gemeenschap van heiligen zoals dat in de apostolische geloofsbelijdenissen staat. Een geloofsbelijdenis die alle christenen kunnen onderschrijven.
In de kerk zaten twee oudere nonnen met de ogen gericht op het kruis te bidden, aanbidden ze dan het beeld of de gekruisigde en opgestane Christus?
Ze aanbidden Christus.
Ik vind het moeilijk hier direct een hart oordeel over uit te spreken.
Wie zegt dat je moet oordelen?

Nu benoemen al meerdere mensen het aanbidden van beelden. Heel leuk hoor zo'n karikatuur maar ga eens bij jezelf ten rade of je mensen mag veroordelen op een valse karikatuur. Begrijp me niet verkeerd, van mij mag je het hele katholieke geloof verwerpen en maar onzin vinden, maar ga dingen die je niet weet of niet begrijpt niet veroordelen.
huisman

Bericht door huisman »

Faramir schreef:
huisman schreef: Maar wij moeten de dwalingen wel goed benoemen, als ik RK mensen spreek(meestal in het buitenland) ontkennen ze ten steliigste dat zij beelden aanbidden.
Katholieken aanbidden dan ook geen beelden. Katholieken vereren ook geen beelden. Katholieken aanbidden God en vereren heiligen. Het aanbidden van beelden is ook gewoon verboden zoals je in de katholieke leer zult terug kunnen vinden. Voor de rest zal ik je een artikel pm'en over de gemeenschap van heiligen zoals dat in de apostolische geloofsbelijdenissen staat. Een geloofsbelijdenis die alle christenen kunnen onderschrijven.
In de kerk zaten twee oudere nonnen met de ogen gericht op het kruis te bidden, aanbidden ze dan het beeld of de gekruisigde en opgestane Christus?
Ze aanbidden Christus.
Ik vind het moeilijk hier direct een hart oordeel over uit te spreken.
Wie zegt dat je moet oordelen?

Nu benoemen al meerdere mensen het aanbidden van beelden. Heel leuk hoor zo'n karikatuur maar ga eens bij jezelf ten rade of je mensen mag veroordelen op een valse karikatuur. Begrijp me niet verkeerd, van mij mag je het hele katholieke geloof verwerpen en maar onzin vinden, maar ga dingen die je niet weet of niet begrijpt niet veroordelen.
Ik hoop dat je hebt gemerkt dat ik de RKK recht wil doen maar dan kan ik toch ook niet om de m.i. onbijbelse dwalingen heen, er wordt tot mensen gebeden (Maria, de apostelen,heiligen) dit is tegen Gods Woord wij mogen alleen God aanbidden.
Openbaring 22:8 en 9
8 En ik, Johannes, ben degene, die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik neder om aan te bidden voor de voeten des engels, die mij deze dingen toonde.
9 En hij zeide tot mij: Zie, dat gij het niet doet; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten, en dergenen, die de woorden dezes boeks bewaren; aanbid God.
Het lijkt mij wel eens interessant om te horen van een katholiek iemand waar hij of zij vindt waarin Reformatorische christenen dwalen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Mara schreef:Ben in verschillende roomse kerken geweest en vind er altijd een bijzondere sfeer hangen.
Of je ziet op tv een prins of prinses trouwen, in 1 van de mooiste kathedralen.
Men trok er toch veel geld voor uit, kom daar nu maar eens om.
Veel nieuwe kerken zijn toch bijzonder sfeerloos soms.
Ik hou wel van glas-in-loodramen, zware pilaren, dikke muren, ook de oude hervormde kerken hebben dat.
Heb ook wel kloosters bezocht in Duitsland en Belgie, daar hangt ook zo'n serene sfeer.
Wilde het maar niet hebben over het roomse en het reformatorische geloof, daar kom je nooit helemaal uit.
Mensen die uit de r.k. willen overstappen naar het reform geloof, hebben het heel moeilijk !
De rk kerk laat ze niet zomaar gaan.
Onlangs overleed nog een man die nog net geen belijdenis had gedaan, zijn familie vond dat hij toch maar rk begraven moest worden.
Schokkend, omdat hij dat niet meer wilde.
Misschien is het voor iedereen handig om je laatste wens op schrift te zetten. Met handtekening.
Even een zinnetje vet gemaakt.

1) Weet je wat dit de arme kerkgangers heeft gekost? Hemelverlaringen, schuldvergevingen etc. waren erg duur in die tijd.
2) De kathedralen in Barneveld weleens gezien? Of de GG in Tholen? Buitenproportioneel m.i. Prima toch als een kerk sober is? De warmte en verdere invulling worden gegeven door de gemeente en de evangeliebediening.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Bert ik ben het echt wel met jou eens....begin eens bij het begin van dit topic te lezen.
Ik heb van het begin af gelezen...

Het lijkt er echter niet op dat we het eens zijn...
Best wel...het enige dat ik wilde zeggen met dit topic dat ik best wel geraakt kan worden door de afbeeldingen in Roomse kerken. (En over het afbeelden van Jezus kun je denk ik verschillend denken, niemand heeft God gezien maar Jezus was voor de discipelen ook na Zijn hemelvaart een Persoon met een gezicht die zij kenden)
Ik wordt alleen met afschuw door de afbeeldingen geraakt .... al de AFGODERIJ!

Dat gold alleen voor degenen die Hem in het vlees aanschouwd hebben...

Voor ons geldt dus Jesaja 40.... heb je dat gelezen? Het wijst aan hoe dwaas wij zijn...
Is dat niet wat overdreven? Het gaat er maar om hoe je om gaat met een afbeelding.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

coupe soleil schreef:
Is dat niet wat overdreven? Het gaat er maar om hoe je om gaat met een afbeelding.
Het gaat er maar om hoe je met het 2e gebod van Gods heilige wet omgaat.... Afgoden naar onze eigen verbeelding dus....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Faramir schreef:Er zijn mensen in dit topic die dat ten stelligst ontkennen, althans als ik de reacties zo zie krijg ik die indruk. Om te bepalen of de kunst in kerken op Christus gericht is moeten we eerst weten wat er zoal in een doorsnee katholiek kerkgebouw staat. Veelal begint het op Christus gericht zijn al in de architectuur van het gebouw. Neem bijvoorbeeld het typische ontwerp van een kruisbasiliek waarin we van bovenaf gekeken het kruis kunnen herkennen. Maar ook de oriëntatie van de kerken is veelal op het oosten. Dit omdat de zon in het oosten opkomt en men gelooft dat Christus het Licht van de wereld, Zon der Gerechtigheid is en de verwachting van de wederkomst van Christus uit het oosten. Komen we het gebouw binnen dan valt als eerste het hoogaltaar op. Het altaar waarop de o.a. consecratie van de hostie plaatsvind (en of je daar nou in gelooft of niet is een ander punt). Het altaar verwijst dus naar het laatste avondmaal. Tevens verwijst het altaar naar marteralen die voor hun geloof in Christus zijn gestorven. Achter het hoogaltaar vind men meestal het tabernakel waarin de geconsacreerde hostie zich bevindt. Voor katholieken is dat het daadwerkelijk het Lichaam van Christus. Dit is het meest heilige deel van het kerkgebouw dus. Veelal is het tabernakel dan ook rijkelijk versiert met daarin een brandwerende kluis maar vanbinnen altijd wit bekleed. Of er daadwerkelijk geconsacreerde hosties in het tabernakel liggen kun je zien aan de godslamp. Wat een klein rood olielampje is wat vrijwel een jaar brand. Wat ook opvalt zijn de staties oftewel de kruisweg van Christus. Deze afbeeldingen/beelden (al dan niet voorzien van tekst) hangen in de kerk aan de linker en rechter zijkant en laten op chronologische volgorde (begin links voorin) de lijdensweg van Christus zien. Voor de rest staan er her en der beelden van Christus, Maria en/of heiligen. Zowel Maria als de heiligen (veelal van diegene wiens naam het kerkgebouw draagt) verwijzen door hun levensverhaal allemaal op hun eigen manier naar Christus. Ook hebben we nog een doopvont waarin nieuwe christenen gedoopt worden in naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest (verwijst dus ook naar Christus). Glas in loodramen kunnen ook in het kerkgebouw zitten al dan niet met taferelen erop. Altijd verwijzen de ramen op de een of andere manier naar Christus of naar een Bijbelse of geschiedkundige gebeurtenis. Veel is optioneel en dat ligt er een beetje aan wat de parochianen voor wensen hadden/hebben (want die onderhouden zelf de kerk namelijk). Zo kerk ikzelf in een hele simpele kerk met witte muren een simpel altaar een houtgesneden tabernakel en spaarlampen aan het metalen plafond en een replica van de staties die elders hangen. Maar dat terzijde. Hoe rijkelijk versiert een kerk is hangt dus af van de parochianen, hun wensen en de financiële middelen die zij hadden/hebben. Maar zoals je ziet is idd (vrijwel) alle kunst en attributen in een katholiek kerkgebouw christocentrisch.
Echt een hele eer om lid van deze kerk te mogen zijn...!!

Afbeelding

En na dezen zag ik een anderen engel afkomen uit den hemel, hebbende grote macht, en de aarde is verlicht geworden van zijn heerlijkheid. En hij riep krachtelijk met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte; Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde. En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt. Want haar zonden zijn de ene op de andere gevolgd tot den hemel toe, en God is harer ongerechtigheden gedachtig geworden, Openb. 18:1-5.

http://www.nrc.nl/krant/article1774383. ... D%3A9#1058

http://nos.nl/video/172337-bisdom-schor ... jemis.html

http://nos.nl/video/173693-desmond-tutu ... inken.html
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Plaats reactie