"Tale Kanaans"

edward

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door edward »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:1. De vraag alleen al!
2. Dat is waar.
1. Ja..... ik wacht gespannen op het antwoord............
2. Maar dan is die taal er nog wel; of wilde je stellen dat God geen volk meer heeft?
Wat wil je nog meer horen?
1. Antwoord in 2e termijn?
2. Zeker, en gelukkig ook in onze stad! Nee de Koning zal nooit zonder onderdanen zijn, of wordt dat tegenwoordig ook al ter discussie gesteld?
fijne manier van discussieren, DIA.
gertje

Bericht door gertje »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
2. Dat is waar.
2. Maar dan is die taal er nog wel; of wilde je stellen dat God geen volk meer heeft?
2. Zeker, en gelukkig ook in onze stad! Nee de Koning zal nooit zonder onderdanen zijn, of wordt dat tegenwoordig ook al ter discussie gesteld?
2. Heb het gevoel dat jij hieraan wel eens twijfelt Dia?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

edward schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
2. Dat is waar.
fijne manier van discussieren, DIA.
Is er iets niet duidelijk dan? Vragen staat vrij hoor.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Wat wil je nog meer horen?
Ik vroeg het volgende:
-DIA- schreef:Ik merk dat de echte Tale Kanaäns niet meer wordt begrepen...
Ds P. Blok zei eens, toen hij 40 jaar predikant was: In het begin van mijn ambtsperiode begrepen mensen nog waarover het ging. Nu begrijpt vrijwel niemand meer waar het over gaat. (vrij, naar een citaat uit een oude preek)
En dat (het niet meer verstaan) is de bevinding van allen die de bevindelijke waarheid kennen, en voorstaan.
1. Misschien kun je wat voorbeelden noemen van zaken die men nu niet meer verstaat.
[/quote]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Ik vroeg het volgende:
Ds P. Blok zei eens, toen hij 40 jaar predikant was: In het begin van mijn ambtsperiode begrepen mensen nog waarover het ging. Nu begrijpt vrijwel niemand meer waar het over gaat. (vrij, naar een citaat uit een oude preek)
En dat (het niet meer verstaan) is de bevinding van allen die de bevindelijke waarheid kennen, en voorstaan.
1. Misschien kun je wat voorbeelden noemen van zaken die men nu niet meer verstaat.
De wegen en leidingen die God met Zijn volk houdt.
Men weet niet meer waarover het gaat.
Maar niet verwonderlijk als we zien hoe dor en afgemat het geestelijk leven in het algemeen is.
Er groeit een geslacht op, het is al eerder gezegd, dat Jozef niet gekend heeft.
Vele jongeren weten niet meer hoe God een mens bekeerd, en hebben het nooit van nabij
meegemaakt.
Jongeren missen de echte identificatiefiguren, en raken (geen wonder) van slag en verdwalen.
Men wil nog best alleszins godsdienstig zijn, maar dat zegt op zich niets.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
Ik vroeg het volgende:
De wegen en leidingen die God met Zijn volk houdt.
Men weet niet meer waarover het gaat.
Maar niet verwonderlijk als we zien hoe dor en afgemat het geestelijk leven in het algemeen is.
Er groeit een geslacht op, het is al eerder gezegd, dat Jozef niet gekend heeft.
Vele jongeren weten niet meer hoe God een mens bekeerd, en hebben het nooit van nabij
meegemaakt.
Jongeren missen de echte identificatiefiguren, en raken (geen wonder) van slag en verdwalen.
Men wil nog best alleszins godsdienstig zijn, maar dat zegt op zich niets.
Dat zijn geen voorbeeldzinnen....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb een paar voorbeelden, uit een boekje: ik hoor ze tenminste nooit, misschien jullie (nog) wel.

Ik ben geboren als een nazaat van een ontadeld geslacht.

O Fontein der hoven en Put der levende wateren, die uit de Libanon vloeien, vloei nog eens in met raad, licht, kracht, onderwijs, bijstand, moed en troost.

Er is een deur geopend in het dal van Achor.

De waarachtige bekering bevat 2 zaken. De eerste is aangenaam. Dat is de opstanding van de nieuwe mens. Daarin blinkt immers de genade Gods. De tweede is het sterven van de oude mens, dat is bitter. Al is het waar dat dit alleen maar wordt ervaren door hen, die door het bad der wedergeboorte, zijn vernieuwd. In de beleving blijft er niets over dan een totaal afgekeurd schepsel.

Er wordt rijk van Christus gewaagd, maar hoe Hij in het leven van een verloren en gevallen zondaar wordt geschonken van den hemel, wordt niet verstaan.

Toch vind ik dit heel mooi !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke

Bericht door Marieke »

Mara schreef:Ik heb een paar voorbeelden, uit een boekje: ik hoor ze tenminste nooit, misschien jullie (nog) wel.

Ik ben geboren als een nazaat van een ontadeld geslacht.

O Fontein der hoven en Put der levende wateren, die uit de Libanon vloeien, vloei nog eens in met raad, licht, kracht, onderwijs, bijstand, moed en troost.

Er is een deur geopend in het dal van Achor.

De waarachtige bekering bevat 2 zaken. De eerste is aangenaam. Dat is de opstanding van de nieuwe mens. Daarin blinkt immers de genade Gods. De tweede is het sterven van de oude mens, dat is bitter. Al is het waar dat dit alleen maar wordt ervaren door hen, die door het bad der wedergeboorte, zijn vernieuwd. In de beleving blijft er niets over dan een totaal afgekeurd schepsel.

Er wordt rijk van Christus gewaagd, maar hoe Hij in het leven van een verloren en gevallen zondaar wordt geschonken van den hemel, wordt niet verstaan.

Toch vind ik dit heel mooi !
nummer 3 en 4 zijn bijbelteksten (nr. 3 gedeeltelijk)
Mara

Bericht door Mara »

Ja, ik weet het :) maar ik hoor niemand zo praten (meer).
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb er nog een paar gevonden van ds Blok

Ze werd in haar levenshoop verklaard, maar ging met een gemis over de wereld.

De Heere weet de legeringen van de Zijnen.

Hoe vreemd blijft toch de godsdienstige mens van het heilshandelen van God en hoe wonderlijk wordt de ware Godvrezende mens vatbaar gemaakt voor deze rechtshandeling.

Gaat de Heere Zijn vuur- en haardstede verlaten ? Leven wij in de tijd dat de Heere de nalezingen van de oogst binnenhaalt ?
Het volk dat aan de kantjes leeft, zal niet van honger omkomen.

De vorm zal het wezen gaan benauwen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er zijn nog wel meer voorbeelden (niet speciaal van ds. Blok):

Een natte bekommering is beter dan een droge rechtvaardigmaking.

Er zijn mensen, die zijn gestorven zijn door het zwaard, en er zijn mensen, die gestorven zijn door de honger.

"Zoete banden die mij binden,
aan des Heeren lieve volk,
wis, zij zijn mijn hartenvrienden,
hunne taal mijn hartentolk."

"Sion zal door recht verlost worden."

"De Heere doet een afgesneden zaak op aarde."

Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld.

Onderhandeling is nog geen afhandeling.
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:Er zijn nog wel meer voorbeelden (niet speciaal van ds. Blok):

Een natte bekommering is beter dan een droge rechtvaardigmaking.

Er zijn mensen, die zijn gestorven zijn door het zwaard, en er zijn mensen, die gestorven zijn door de honger.

"Zoete banden die mij binden,
aan des Heeren lieve volk,
wis, zij zijn mijn hartenvrienden,
hunne taal mijn hartentolk."

"Sion zal door recht verlost worden."

"De Heere doet een afgesneden zaak op aarde."

Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld.

Onderhandeling is nog geen afhandeling.
Ook hier staan 2 Bijbelteksten tussen, namelijk "Sion zal door recht verlost worden" (Jesaja) en "de Heere doet een afgesneden zaak op aarde".(weet niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het een Bijbeltekst is)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marieke schreef: "de Heere doet een afgesneden zaak op aarde".(weet niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het een Bijbeltekst is)
Romeinen 9 : 28
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Ook hier staan 2 Bijbelteksten tussen, namelijk "Sion zal door recht verlost worden" (Jesaja) en "de Heere doet een afgesneden zaak op aarde".(weet niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het een Bijbeltekst is)
Weet ik. Vandaar ook de aanhalingstekens. Deze Bijbelteksten krijgen in de tale Kanaäns echter wel een specifieke invulling.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ook hier staan 2 Bijbelteksten tussen, namelijk "Sion zal door recht verlost worden" (Jesaja) en "de Heere doet een afgesneden zaak op aarde".(weet niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het een Bijbeltekst is)
Weet ik. Vandaar ook de aanhalingstekens. Deze Bijbelteksten krijgen in de tale Kanaäns echter wel een specifieke invulling.
Klopt. Evenals het 'nachthutje in de komkommerhof'
Plaats reactie