fijne manier van discussieren, DIA.-DIA- schreef:Wat wil je nog meer horen?Luther schreef:1. Ja..... ik wacht gespannen op het antwoord............-DIA- schreef:1. De vraag alleen al!
2. Dat is waar.
2. Maar dan is die taal er nog wel; of wilde je stellen dat God geen volk meer heeft?
1. Antwoord in 2e termijn?
2. Zeker, en gelukkig ook in onze stad! Nee de Koning zal nooit zonder onderdanen zijn, of wordt dat tegenwoordig ook al ter discussie gesteld?
"Tale Kanaans"
Re: "Tale Kanaans"
2. Heb het gevoel dat jij hieraan wel eens twijfelt Dia?-DIA- schreef:Wat wil je nog meer horen?Luther schreef:1. Ja..... ik wacht gespannen op het antwoord............-DIA- schreef:1. De vraag alleen al!
2. Dat is waar.
2. Maar dan is die taal er nog wel; of wilde je stellen dat God geen volk meer heeft?
2. Zeker, en gelukkig ook in onze stad! Nee de Koning zal nooit zonder onderdanen zijn, of wordt dat tegenwoordig ook al ter discussie gesteld?
Is er iets niet duidelijk dan? Vragen staat vrij hoor.edward schreef:fijne manier van discussieren, DIA.-DIA- schreef:Wat wil je nog meer horen?Luther schreef:1. Ja..... ik wacht gespannen op het antwoord............-DIA- schreef:1. De vraag alleen al!
2. Dat is waar.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik vroeg het volgende:-DIA- schreef:Wat wil je nog meer horen?
1. Misschien kun je wat voorbeelden noemen van zaken die men nu niet meer verstaat.-DIA- schreef:Ik merk dat de echte Tale Kanaäns niet meer wordt begrepen...
Ds P. Blok zei eens, toen hij 40 jaar predikant was: In het begin van mijn ambtsperiode begrepen mensen nog waarover het ging. Nu begrijpt vrijwel niemand meer waar het over gaat. (vrij, naar een citaat uit een oude preek)
En dat (het niet meer verstaan) is de bevinding van allen die de bevindelijke waarheid kennen, en voorstaan.
[/quote]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
De wegen en leidingen die God met Zijn volk houdt.Luther schreef:Ik vroeg het volgende:-DIA- schreef:Wat wil je nog meer horen?
1. Antwoord in 2e termijn?1. Misschien kun je wat voorbeelden noemen van zaken die men nu niet meer verstaat.-DIA- schreef:Ik merk dat de echte Tale Kanaäns niet meer wordt begrepen...
Ds P. Blok zei eens, toen hij 40 jaar predikant was: In het begin van mijn ambtsperiode begrepen mensen nog waarover het ging. Nu begrijpt vrijwel niemand meer waar het over gaat. (vrij, naar een citaat uit een oude preek)
En dat (het niet meer verstaan) is de bevinding van allen die de bevindelijke waarheid kennen, en voorstaan.
Men weet niet meer waarover het gaat.
Maar niet verwonderlijk als we zien hoe dor en afgemat het geestelijk leven in het algemeen is.
Er groeit een geslacht op, het is al eerder gezegd, dat Jozef niet gekend heeft.
Vele jongeren weten niet meer hoe God een mens bekeerd, en hebben het nooit van nabij
meegemaakt.
Jongeren missen de echte identificatiefiguren, en raken (geen wonder) van slag en verdwalen.
Men wil nog best alleszins godsdienstig zijn, maar dat zegt op zich niets.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat zijn geen voorbeeldzinnen....-DIA- schreef:De wegen en leidingen die God met Zijn volk houdt.Luther schreef:Ik vroeg het volgende:-DIA- schreef:Wat wil je nog meer horen?
1. Antwoord in 2e termijn?1. Misschien kun je wat voorbeelden noemen van zaken die men nu niet meer verstaat.-DIA- schreef:Ik merk dat de echte Tale Kanaäns niet meer wordt begrepen...
Men weet niet meer waarover het gaat.
Maar niet verwonderlijk als we zien hoe dor en afgemat het geestelijk leven in het algemeen is.
Er groeit een geslacht op, het is al eerder gezegd, dat Jozef niet gekend heeft.
Vele jongeren weten niet meer hoe God een mens bekeerd, en hebben het nooit van nabij
meegemaakt.
Jongeren missen de echte identificatiefiguren, en raken (geen wonder) van slag en verdwalen.
Men wil nog best alleszins godsdienstig zijn, maar dat zegt op zich niets.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb een paar voorbeelden, uit een boekje: ik hoor ze tenminste nooit, misschien jullie (nog) wel.
Ik ben geboren als een nazaat van een ontadeld geslacht.
O Fontein der hoven en Put der levende wateren, die uit de Libanon vloeien, vloei nog eens in met raad, licht, kracht, onderwijs, bijstand, moed en troost.
Er is een deur geopend in het dal van Achor.
De waarachtige bekering bevat 2 zaken. De eerste is aangenaam. Dat is de opstanding van de nieuwe mens. Daarin blinkt immers de genade Gods. De tweede is het sterven van de oude mens, dat is bitter. Al is het waar dat dit alleen maar wordt ervaren door hen, die door het bad der wedergeboorte, zijn vernieuwd. In de beleving blijft er niets over dan een totaal afgekeurd schepsel.
Er wordt rijk van Christus gewaagd, maar hoe Hij in het leven van een verloren en gevallen zondaar wordt geschonken van den hemel, wordt niet verstaan.
Toch vind ik dit heel mooi !
O Fontein der hoven en Put der levende wateren, die uit de Libanon vloeien, vloei nog eens in met raad, licht, kracht, onderwijs, bijstand, moed en troost.
De waarachtige bekering bevat 2 zaken. De eerste is aangenaam. Dat is de opstanding van de nieuwe mens. Daarin blinkt immers de genade Gods. De tweede is het sterven van de oude mens, dat is bitter. Al is het waar dat dit alleen maar wordt ervaren door hen, die door het bad der wedergeboorte, zijn vernieuwd. In de beleving blijft er niets over dan een totaal afgekeurd schepsel.
Er wordt rijk van Christus gewaagd, maar hoe Hij in het leven van een verloren en gevallen zondaar wordt geschonken van den hemel, wordt niet verstaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
nummer 3 en 4 zijn bijbelteksten (nr. 3 gedeeltelijk)Mara schreef:Ik heb een paar voorbeelden, uit een boekje: ik hoor ze tenminste nooit, misschien jullie (nog) wel.
Ja, ik weet het
maar ik hoor niemand zo praten (meer).

Ik heb er nog een paar gevonden van ds Blok
Ze werd in haar levenshoop verklaard, maar ging met een gemis over de wereld.
De Heere weet de legeringen van de Zijnen.
Hoe vreemd blijft toch de godsdienstige mens van het heilshandelen van God en hoe wonderlijk wordt de ware Godvrezende mens vatbaar gemaakt voor deze rechtshandeling.
Gaat de Heere Zijn vuur- en haardstede verlaten ? Leven wij in de tijd dat de Heere de nalezingen van de oogst binnenhaalt ?
Het volk dat aan de kantjes leeft, zal niet van honger omkomen.
De vorm zal het wezen gaan benauwen.
Ze werd in haar levenshoop verklaard, maar ging met een gemis over de wereld.
De Heere weet de legeringen van de Zijnen.
Hoe vreemd blijft toch de godsdienstige mens van het heilshandelen van God en hoe wonderlijk wordt de ware Godvrezende mens vatbaar gemaakt voor deze rechtshandeling.
Gaat de Heere Zijn vuur- en haardstede verlaten ? Leven wij in de tijd dat de Heere de nalezingen van de oogst binnenhaalt ?
Het volk dat aan de kantjes leeft, zal niet van honger omkomen.
De vorm zal het wezen gaan benauwen.
Er zijn nog wel meer voorbeelden (niet speciaal van ds. Blok):
Een natte bekommering is beter dan een droge rechtvaardigmaking.
Er zijn mensen, die zijn gestorven zijn door het zwaard, en er zijn mensen, die gestorven zijn door de honger.
"Zoete banden die mij binden,
aan des Heeren lieve volk,
wis, zij zijn mijn hartenvrienden,
hunne taal mijn hartentolk."
"Sion zal door recht verlost worden."
"De Heere doet een afgesneden zaak op aarde."
Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld.
Onderhandeling is nog geen afhandeling.
Er zijn mensen, die zijn gestorven zijn door het zwaard, en er zijn mensen, die gestorven zijn door de honger.
Ook hier staan 2 Bijbelteksten tussen, namelijk "Sion zal door recht verlost worden" (Jesaja) en "de Heere doet een afgesneden zaak op aarde".(weet niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het een Bijbeltekst is)Afgewezen schreef:Er zijn nog wel meer voorbeelden (niet speciaal van ds. Blok):
Romeinen 9 : 28Marieke schreef: "de Heere doet een afgesneden zaak op aarde".(weet niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het een Bijbeltekst is)
Weet ik. Vandaar ook de aanhalingstekens. Deze Bijbelteksten krijgen in de tale Kanaäns echter wel een specifieke invulling.Marieke schreef:Ook hier staan 2 Bijbelteksten tussen, namelijk "Sion zal door recht verlost worden" (Jesaja) en "de Heere doet een afgesneden zaak op aarde".(weet niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het een Bijbeltekst is)
Klopt. Evenals het 'nachthutje in de komkommerhof'Afgewezen schreef:Weet ik. Vandaar ook de aanhalingstekens. Deze Bijbelteksten krijgen in de tale Kanaäns echter wel een specifieke invulling.Marieke schreef:Ook hier staan 2 Bijbelteksten tussen, namelijk "Sion zal door recht verlost worden" (Jesaja) en "de Heere doet een afgesneden zaak op aarde".(weet niet uit m'n hoofd maar weet wel zeker dat het een Bijbeltekst is)