Sabbat op zondag?

mayflower

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door mayflower »

Dirk91 schreef:Nou waar ik dus naartoe wil, is dat de kerk op dit punt helemaal niet gedwaald heeft omdat (hoewel de zondag misschien niet de opstandingsdag was) er wel gewoon zes dagen gewerkt werd en één dag gerust. Daar gaat het toch om...
Dwaald men niet daar, waar men een gebod van God denk te hebben en die men andere oplegt terwijl het geen instelling van God zelf is ? Er staat nergens dat de de zondag i.p. is gekomen van de zaterdag als sabbath, en als men dat wel beweerd dan dwaald men. Voor de duidelijkheid ik heb niet direct problemen dat men op de zondag een samenkomst als gemeente houdt, maar noem dit dan niet de sabbath, want het is geen sabbath!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:... maar noem dit dan niet de sabbath, want het is geen sabbath!
Daarmee plaats je je wel buiten het spoor van de belijdenis (HC) en de Reformatie, om niet te zeggen de kerk van alle tijden en plaatsen.
Dirk91

Bericht door Dirk91 »

Wat er met onder sabbat verstaan wordt, daar hebben de Joden weer een andere interpretatie van dan wij Christenen. Bovendien wordt er tegenwoordig met 'sabbat' meestal de Joodse zaterdag bedoeld ipv onze zondag.
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Tiberius schreef:
mayflower schreef:... maar noem dit dan niet de sabbath, want het is geen sabbath!
Daarmee plaats je je wel buiten het spoor van de belijdenis (HC) en de Reformatie, om niet te zeggen de kerk van alle tijden en plaatsen.
De vraag is, wat we na gedegen onderzoek en studie belangrijker zijn gaan vinden, de HC en Reformatie of de Heilige Schrift?
Mayflower heeft nl geen ongelijk.
Sola Scriptura
backtobasic
Contacteer:

Dirk91 schreef:Wat er met onder sabbat verstaan wordt, daar hebben de Joden weer een andere interpretatie van dan wij Christenen. Bovendien wordt er tegenwoordig met 'sabbat' meestal de Joodse zaterdag bedoeld ipv onze zondag.
Jezus was Jood.Zijn eerste volgelingen waren ook veelal Joods, mensen zoals de tollenaar moesten zelfs in de bomen klimmen om hem te kunnen zien, zoveel Joden kwamen naar hem luisteren.
Sabbath is sabbath, de zevende dag, de rustdag.
De sabbath als rustdag mogen we vieren en rusten, omdat hij voor ons gecreerd is, , wij niet voor de sabbat, zoals de apostel zegt.
De wettische sabbat(zaterdag), zoals de Joden hem houden, zijn de kerken gaan houden, omdat Constantinus dit GEBOOD,en ook nog eens op ZIJN heilige dag,en is niet gebaseerd op de Heilige Schrift.

ook de Volgelingen van deze romeinse Keizer van toen zitten niet stil.
Van de week las ik nog dat de Paus droomt van een wereldregering, en dat Blair , vers bekeerd rooms katholiek, de beste kandidaat zou zijn voor de president van Europa.

Op zo'n moment ben je niet blij onze regering onze NEE stem tegen de EU Grondwet (waar het woord God uitgeschrapt moest worden) in de vuilnisbak gegooid heeft.
Sola Scriptura
mayflower

Bericht door mayflower »

Tiberius schreef:
Niet bij iedereen zie Luther:
"If anywhere the day is made holy for the mere day's sake---if anywhere anyone sets up its observance on a Jewish foundation, then I order you to work on it, to ride on it, to dance on it, to feast on it, to do anything that shall remove this encroachment on Christian liberty."

Qoute:
""Knox was the intimate friend of Calvin - visited Calvin, and, it is said, on one occasion found him enjoying the recreation of bowls on Sunday"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

backtobasic schreef:
Tiberius schreef:
De vraag is, wat we na gedegen onderzoek en studie belangrijker zijn gaan vinden, de HC en Reformatie of de Heilige Schrift?
Mayflower heeft nl geen ongelijk.
Ongetwijfeld zijn zijn argumenten veel geleerder (hoewel ik ze niet gelezen heb; als ze in deze discussie relevant zijn, vat ze dan samen in het Nederlands).
Zelf houd ik me toch maar liever bij de lijn die de apostelen uitgezet hebben, waarin de kerkvaders wandelden en die in belijdenisgeschriften van de kerk wordt genoemd.
::salut
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik voor mij heb weinig behoefte om allerlei sektarische visies na te volgen, 'sektarisch' in de zin van afwijkend van de mainstream van het christendom. Dat er binnen die mainstream accentsverschillen zijn, is een andere zaak.
Dat verhaaltje over Constantijn de Grote geloof ik ook zomaar niet. Ik denk dat daar wel een voorgeschiedenis aan vastzit van het door christenen vieren van de eerste dag, iets wat je in de Bijbel al ziet gebeuren.
Verder behoort m.i. de sabbat ook tot de schaduwen van het OT, zoals Hebreeën ons leert, en daarom geloof ik ook niet dat een strikte sabbatsviering op zondag terecht is.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef: Zelf houd ik me toch maar liever bij de lijn die de apostelen uitgezet hebben, waarin de kerkvaders wandelden en die in belijdenisgeschriften van de kerk wordt genoemd.
Ik ook
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
backtobasic
Contacteer:

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef: Zelf houd ik me toch maar liever bij de lijn die de apostelen uitgezet hebben, waarin de kerkvaders wandelden en die in belijdenisgeschriften van de kerk wordt genoemd.
Ik ook
ALs we allen eerlijk zijn, geven we toe dat we nergens helemaal zeker van zijn, we geloven meer en liever in de tradtiie , dan dat we eens goed dingen na gaan zoeken en bij onszelf te rade gaan, wat is logisch, wat past het best bij God's manier?Wat nemen we aan uit het oude testament en wat mogen we "vergeten"?
Ik ben er van overtuigd dat er spoedig duidelijkhied komt.
Er staan zulke grote gebeurtenissen en benauwdheid te wachten, waarbij we aan de woorden van Jeremia zullen denken :
Heere, tot U zullen de heidenen komen van de einden der aarde en zeggen:Immers hebben onze vaders de leugen erfelijk bezeten....enz
want heidenen, dat zijn wij, en de joden zijn joden.
welke leugen kan er anders "ingeslopen" zijn,
iemand die het weet?
Ben al lang op zoek naar een bevredigende invulling....want iets is er fout gegaan, dat blijkt wel uit deze tekst (Jer 16:19)
Sola Scriptura
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

backtobasic schreef:
ALs we allen eerlijk zijn, geven we toe dat we nergens helemaal zeker van zijn, we geloven meer en liever in de tradtiie , dan dat we eens goed dingen na gaan zoeken en bij onszelf te rade gaan, wat is logisch, wat past het best bij God's manier?Wat nemen we aan uit het oude testament en wat mogen we "vergeten"?
Er staan zulke grote gebeurtenissen en benauwdheid te wachten, waarbij we aan de woorden van Jeremia zullen denken :
Heere, tot U zullen de heidenen komen van de einden der aarde en zeggen:Immers hebben onze vaders de leugen erfelijk bezeten....enz
iemand die het weet?
Ben al lang op zoek naar een bevredigende invulling....want iets is er fout gegaan, dat blijkt wel uit deze tekst (Jer 16:19)
gelijk ook de kanttekening ons vertelt:

28 Of: ten erve nagelaten. Een zeer langen tijd, van hand tot hand, in onkunde van den waren God en in afgoderij geleefd, en daarin hun troost en vermaak genomen, en zulks hun kinderen nagelaten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: Zelf houd ik me toch maar liever bij de lijn die de apostelen uitgezet hebben
Mag ik vragen over welke lijn je het hebt?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
mayflower

Bericht door mayflower »

Dat zelfde argument gebruikt Rome ook tegenover de Reformatie !
Zonderling

Bericht door Zonderling »

backtobasic schreef:In 321 kondigde Constantijn een wet af voor het houden van de zondag. Volgens deze wet moesten al zijn ambtenaren het werk neerleggen op de eerste dag van de week en rusten ter ere van de Heer Deus Sol Invictus, de onoverwinnelijke Zongod.
Deze dag werd later, in het jaar 538, in de Kerk overgenomen door het concilie van Orleans
Ik heb dit topic wat laten lopen omdat ik al meerdere malen over dit onderwerp gesproken heb.
Wel jammer dat dit soort argumenten steeds weer terugkomen.
Het is zoals Afgewezen en Tiberius e.a. zeggen: De zondag (of liever: de dag des Heeren) werd reeds eerder gehouden als samenkomst voor de christenen. Tientallen (!) citaten uit kerkvaders van vóór Constantijn en van vóór Nicea zijn te geven waaruit dit blijkt als een vaststaand feit. Het eerste buitenbijbelse getuigenis dateert al uit het jaar (ca) 110 na Christus van Ignatius, directe opvolger van de apostelen als opziener in Antiochië. Hij spreekt reeds van het vieren van de dag des Heeren in plaats van de sabbat.

Dus: prima dat opnieuw discussie wordt gevoerd, maar ga dan wel echt back-to-basic in plaats van te komen met argumenten die er niet toe doen. Constantijn stelde zondag inderdaad in zijn rijk in als rustdag. Maar als dag van samenkomst voor de christenen bestond deze dag al vééél langer.
backtobasic
Contacteer:

Bert Mulder schreef:
backtobasic schreef:
iemand die het weet?
gelijk ook de kanttekening ons vertelt:

28 Of: ten erve nagelaten. Een zeer langen tijd, van hand tot hand, in onkunde van den waren God en in afgoderij geleefd, en daarin hun troost en vermaak genomen, en zulks hun kinderen nagelaten.
Ja die kanttekening staat er bij mij ook naast.
dit zou dus ingevuld kunnen worden door "de sabbatverplaatsing door mensenhanden".
Of noem eens iets concreets, anders.
Sola Scriptura
Plaats reactie