Belijdenis voor het huwelijk

Zita
Moderator

Re: Belijdenis voor het huwelijk

Bericht door Zita »

HersteldHervormd schreef: 22 aug 2024, 09:01
Anselmus schreef: 21 aug 2024, 22:50
Zita schreef: 21 aug 2024, 21:39
huisman schreef: 21 aug 2024, 16:34

Ken uit de pastorale praktijk zeker twee gevallen waar het dringend pastorale advies was om (nog) niet te trouwen. Eerste casus is lang geleden en kan ik een beetje aangepast om herkenning te voorkomen hier wel vertellen. Ben benieuwd wat het advies zou zijn van degenen die vinden dat er altijd een huwelijk moet volgen.
Meisje en jongen waren 16. Tijdens hun eerste en enige ontmoeting hebben ze sex gehad met een zwangerschap tot gevolg. Toen de zwangerschap bekent werd was de jongen al lang uit beeld. Het is niet tot een huwelijk gekomen en het kindje is opgevoed door de ouders van het meisje.
Beiden waren dooplid van verschillende kerkelijke gemeenten (CGK en GKv) maar wel in hetzelfde dorp.
Verstandig!
Als zo'n 16-jarig stelletje in verwachting is, zou mijn advies zijn: houd verkering, met nog sterker dan normaal de intentie om tot een huwelijk te komen. Werk daar bewust aan. En kijk dan een paar jaar later of het inderdaad goed is om te trouwen.
Overigens zou ik dat ook adviseren bij twee 19-jarigen die elkaar vier weken kennen.
Maar goed, onder een flink deel van de refo-jongeren heerst een angstwekkende vrije seksuele moraal. Dat er weinig tienerzwangerschappen voorkomen, komt niet door de kuise levensstijl, maar door het voorkomen van gevolgen.
Het nadeel van dergelijke ethische vragen is dat ze doordenkt zijn met casuïstiek met het gevaar dat er casusethiek ontstaat. Empathie gaat dan boven Gods goede en heilzame voorschriften. Alsof God niet de beste weg heeft uitgedacht.

Misschien is trouwen niet in elke situatie het beste, maar met Zeeuw ben ik het eens dat gedrag consequenties heeft. Vanaf de basisschool is er tegenwoordig (helaas) al seksuele voorlichting, dus het is niet vanuit onwetendheid. Buitenlandse predikanten verbazen zich regelmatig over de losbandigheid van christelijke jongeren in Nederland en de acceptatie uit de omgeving. Recent hoorde ik nog een predikant de meiden in hun gemeente aansporen hun maagdelijkheid weg te geven aan de man die van God hield, van hen hield en een verantwoordelijke vader zou zijn voor haar kinderen.

De Bijbel stelt dat wie gemeenschap heeft, getrouwd is in Gods ogen. Veel onderzoek ondersteunt dit ook: wachten en monogaam het huwelijk in gaan geeft betere/gelukkige/bestendigere huwelijken. God weet wat goed is.

Wanneer er gemeenschap is geweest ben je in Gods ogen aan elkaar verbonden, want Hij reserveerde seksualiteit voor het huwelijk. Er zijn dan twee keuzes: trouwen (Bijbelse weg) en beiden inzetten voor het welslagen van het huwelijk en verantwoordelijkheid voor het eventuele kind nemen. Of niet trouwen (niet-Bijbelse weg), dan is een huwelijk met een ander nooit meer een optie, want je hebt jezelf verbonden aan iemand en dat verandert niet door een onBijbelse keuze. Dit zijn de consequenties die bij gedrag horen dat niet naar Gods Woord is (Bijbelse weg).

Is het makkelijk en zwart/wit? Zeker niet. Maar wanneer bovenstaande weer meegegeven wordt in gezinnen hoeven buitenlandse predikanten zich niet zo te verbazen over het aantal ontmaagde christenmeisjes en de losse seksuele moraal. Jongeren ervaren dan fe consequentie van gedrag in plaats van lang leve de lol, meisjes die zichzelf en de schat die ze hebben weggeven en jongens die met hun vrijblijvende gedrag veel schade aanrichten.

Gelijmd papier kun je meestal beter aan elkaar laten zitten dan losscheuren, want dat kan niet zonder schade. Nog beter: bedenk vooraf wat de lijm van je relatie is en op welke basis/Fundament die relatie staat.
Mooie post, ik kan me er wel goed in vinden.
Ik heb wel een vraagje: Vind jij dat er dan ook 'snel' getrouwd moet worden? Dat er getrouwd moet worden volgens de Bijbel staat vast, maar moet dit dan ook snel?
Het liefst voordat de baby geboren word enzo?
Ik ben Anselmus niet. Maar ik zou van dat supersnel trouwen bij twee erg jonge mensen geen voorstander zijn. Er is er eentje die middenin allerlei hormonale toestanden zit, zich niet top voelt en ze hebben samen een schok doorstaan. Vaak zijn ze nog helemaal niet voorbereid op zelfstandig wonen. Om dan twee achttienjarigen te laten trouwen en samen in een huis te stoppen met binnenkort een baby erbij: dat is naar mijn idee vragen om nog meer problemen. Daarom mijn voorkeur om het bij verkering op weg naar huwelijk te houden. Eerst die baby krijgen, weer in balans komen, elkaar beter leren kennen, samen nadenken over hoe en wat en de rollen binnen de relatie.
Maar goed, trouwen en allebei nog even bij de ouders blijven wonen zou ook een optie kunnen zijn.

Wordt over dit thema bij jullie concreet weleens iets gezegd in het jeugdwerk / in de preken? En dan bedoel ik echt concreet en toegespitst op de jeugd?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 22 aug 2024, 11:07 Eén van de lastige aspecten in onze samenleving is dat het individuele geluk boven aan staat. Dat maakt dat genieten, liefde, zelfontplooiing niet past in een situatie dat je ‘moet’ trouwen met iemand die slechts voor een korte tijd plezier heeft gegeven.

In een cultuur waar door verstandige ouders een huwelijkspartner wordt gezocht, rekening houdend met allerlei factoren, kan er mogelijk een situatie van respect en ook liefde en trouw groeien. Ja, ik weet dat er ook heel veel mis kan gaan.

Wat ik bedoel te zeggen: ik ben zeer geneigd om op een huwelijk aan te sturen, behalve als er bij één van de beide jongelui een lichamelijke of psychische onveilige situatie dreigt te ontstaan. In de meeste andere gevallen is het zeker wel mogelijk, met goede ondersteuning en verwachting van Gods zegen dat er tot een stabiel en goed huwelijk kan worden gekomen. Maar dan moet het ‘ik’ vaak wel een beetje inleveren.
Wat natuurlijk niet alleen geldt voor een dergelijke situatie, maar voor eenieder van ons die getrouwd is behoorlijk bekend zal zijn :)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is natuurlijk off-topic maar vind het wel een draadje naar huisvesting enzo.
Ik persoonlijk verbaas me vaak als héél jonge stelletjes 16 en 17 bijvoorbeeld, het dan toch voor elkaar krijgen om toch een eigen huisje te bewonen, ingericht en opgeknapt en al en zelf nog helemaal niet werken of gewerkt hebben en/of beiden nog op school zitten/studeren.
Zijn er werkelijk zoveel 'rijke' ouders die dat voor hun rekening nemen of word er dan een gigantische hoeveelheid geld 'geleend'?
Zegt iemand: zoveel?
Ja het is best véél voorgekomen hier in de omgeving en het gebeurt nog steeds regelmatig.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:Het is natuurlijk off-topic maar vind het wel een draadje naar huisvesting enzo.
Ik persoonlijk verbaas me vaak als héél jonge stelletjes 16 en 17 bijvoorbeeld, het dan toch voor elkaar krijgen om toch een eigen huisje te bewonen, ingericht en opgeknapt en al en zelf nog helemaal niet werken of gewerkt hebben en/of beiden nog op school zitten/studeren.
Zijn er werkelijk zoveel 'rijke' ouders die dat voor hun rekening nemen of word er dan een gigantische hoeveelheid geld 'geleend'?
Ja het is best véél voorgekomen hier in de omgeving en het gebeurt nog steeds regelmatig.
Ja, ik denk dat er best veel geld nog bij ouders of grootouders is. Vaak wordt er van veel kanten bijgesprongen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 22 aug 2024, 15:36
Orchidee schreef:Het is natuurlijk off-topic maar vind het wel een draadje naar huisvesting enzo.
Ja, ik denk dat er best veel geld nog bij ouders of grootouders is. Vaak wordt er van veel kanten bijgesprongen.
Dat laatste ook denk ik. Van redelijk nabij heb ik vernomen dat de envelopjes met centen de bus in bleven komen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik weet van een stel dat moest trouwen.
Ze zouden daarna bij zijn ouders gaan inwonen. Niet ideaal met nog een aantal kinderen thuis.
Op de dag van de bruiloft gingen ze bij iemand foto's maken in de tuin.
Die hoorde dat aan en had nog een huis wat hij ter plekke aanbood.
parsifal

Bericht door parsifal »

Dit is deels wel een luxe probleem. Ik ken redelijk wat stellen in bijvoorbeeld Singapore die na trouwen nog tijdje bij de ouders van een van hen inwonen. (Woningnood is daar wat extremer dan hier).

Wel mooi als het niet hoeft, maar geen ramp als het wel moet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 22 aug 2024, 08:07
GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2024, 21:25
Zeeuw schreef: 21 aug 2024, 20:23
huisman schreef: 21 aug 2024, 16:34

Ken uit de pastorale praktijk zeker twee gevallen waar het dringend pastorale advies was om (nog) niet te trouwen. Eerste casus is lang geleden en kan ik een beetje aangepast om herkenning te voorkomen hier wel vertellen. Ben benieuwd wat het advies zou zijn van degenen die vinden dat er altijd een huwelijk moet volgen.
Meisje en jongen waren 16. Tijdens hun eerste en enige ontmoeting hebben ze sex gehad met een zwangerschap tot gevolg. Toen de zwangerschap bekent werd was de jongen al lang uit beeld. Het is niet tot een huwelijk gekomen en het kindje is opgevoed door de ouders van het meisje.
Beiden waren dooplid van verschillende kerkelijke gemeenten (CGK en GKv) maar wel in hetzelfde dorp.
Woonachtig in hetzelfde dorp, maar toch 'al lang uit beeld'?
Als hij wel in beeld was, qua bij elkaar in de buurt wonend, maar niet in beeld als zijnde geen relatie, begrijp ik dat je advies is nog niet te trouwen. Zeker met die leeftijd niet en met grootouders die een kindje willen opvoeden. Maar ik kan me wel voorstellen dat het een nog niet, ipv een niet advies is. Maar wellicht is het een casus waarin meer speelde, dan wat je hier kunt melden.
Ik weet niet of jij de GezinsGids leest en nog weet wat er enige maanden geleden voor artikel in stond over 'drankketen' in de Randstad en wat daar allemaal verder nog werd gedaan?

Vergis je niet wat er zich allemaal afspeelt, ook in onze gezindte. Dat is meer dan wij (willen) weten. Dus ik deel de visie van @huisman volledig.
Ik begrijp Huisman wel, zijn post erna ook, maar ik begrijp niet wat jij nu eigenlijk wil zeggen.
Dat er binnen onze gezindte behoorlijk veel seksuele omgang is, zonder dat er sprake is van een daadwerkelijke liefdesrelatie (terzijde: dat is niet alleen onder tieners of twintigers helaas). Het is in die gevallen vaak enkel de lust, zal ik maar eenvoudigweg zeggen. En als daaruit een zwangerschap ontstaat, ben ik de laatste die zegt dat men dan maar een huwelijk moet aangaan.

Zie ook: https://www.gezinsgids.nl/keetproblematiek/
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 aug 2024, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2024, 16:43
Zeeuw schreef: 22 aug 2024, 08:07
GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2024, 21:25
Zeeuw schreef: 21 aug 2024, 20:23
Woonachtig in hetzelfde dorp, maar toch 'al lang uit beeld'?
Als hij wel in beeld was, qua bij elkaar in de buurt wonend, maar niet in beeld als zijnde geen relatie, begrijp ik dat je advies is nog niet te trouwen. Zeker met die leeftijd niet en met grootouders die een kindje willen opvoeden. Maar ik kan me wel voorstellen dat het een nog niet, ipv een niet advies is. Maar wellicht is het een casus waarin meer speelde, dan wat je hier kunt melden.
Ik weet niet of jij de GezinsGids leest en nog weet wat er enige maanden geleden voor artikel in stond over 'drankketen' in de Randstad en wat daar allemaal verder nog werd gedaan?

Vergis je niet wat er zich allemaal afspeelt, ook in onze gezindte. Dat is meer dan wij (willen) weten. Dus ik deel de visie van @huisman volledig.
Ik begrijp Huisman wel, zijn post erna ook, maar ik begrijp niet wat jij nu eigenlijk wil zeggen.
Dat er binnen onze gezindte behoorlijk veel seksuele omgang is, zonder dat er sprake is van een daadwerkelijke liefdesrelatie (terzijde: dat is niet alleen onder tieners of twintigers helaas). Het is in die gevallen vaak enkel de lust, zal ik maar eenvoudigweg zeggen. En als daaruit een zwangerschap ontstaat, ben ik de laatste die zegt dat men dan maar een huwelijk moet aangaan.
Ok, dus als 2 mensen als twintiger samen vanuit lust een zwangerschap laten ontstaan, ben jij de laatste die zegt dat men dan een huwelijk moet aangaan? Dus omdat het gewoon maar 'lust' was, heeft het verder geen consequenties?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nee nee nee, je versimpelt het volledig. Ik had nog een link gekopieerd. Ik zal hem nogmaals delen.

Zie: https://www.gezinsgids.nl/keetproblematiek/

Als in zo'n situatie, in combinatie met alcoholgebruik, er zwangerschappen ontstaan, kun je toch niet in de eerste plaats aansturen op een huwelijk? Wat denk jij dat daarvan terecht komt?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2024, 16:53 Nee nee nee, je versimpelt het volledig. Ik had nog een link gekopieerd. Ik zal hem nogmaals delen.

Als in zo'n situatie, in combinatie met alcoholgebruik, er zwangerschappen ontstaan, kun je toch niet in de eerste plaats aansturen op een huwelijk? Wat denk jij dat daarvan terecht komt?
Je geeft nu weer andere argumenten. Hierboven zeg je echt iets anders.

Ik zal het nog eens proberen: dus als je in een zuipkeet zwanger wordt, dan hoef je niet te trouwen, want dan is het lust onder invloed van drank?

Waar je eerst zei 'ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je dan een huwelijk moet aangaan', wordt het nu 'niet in de eerste plaats aansturen op'. Dat is in dit topic al behoorlijk uitgediscussieerd en daarover zijn we het wel eens.
parsifal

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef: 22 aug 2024, 17:00
GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2024, 16:53 Nee nee nee, je versimpelt het volledig. Ik had nog een link gekopieerd. Ik zal hem nogmaals delen.

Ik zal het nog eens proberen: dus als je in een zuipkeet zwanger wordt, dan hoef je niet te trouwen, want dan is het lust onder invloed van drank?

Waar je eerst zei 'ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je dan een huwelijk moet aangaan', wordt het nu 'niet in de eerste plaats aansturen op'. Dat is in dit topic al behoorlijk uitgediscussieerd en daarover zijn we het wel eens.
Dat lijkt me wel een typisch geval waar vader geen toestemming zou geven in Bijbelse tijd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:

En hoe zou jij daar dan mee omgaan @Zeeuw? Als je dochter thuis komt uit de keet en een paar maanden later moet gissen van welke jongen het zou kunnen zijn?

Ik bedoel het niet sarcastisch hoor, ik ben oprecht benieuwd. Ik heb zes kinderen, allen de zelfde opvoeding waarin dit onderwerp niet is gemeden. Maar ik zie wel verschil in uitwerking.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef: 22 aug 2024, 17:40
Zeeuw schreef:

En hoe zou jij daar dan mee omgaan @Zeeuw? Als je dochter thuis komt uit de keet en een paar maanden later moet gissen van welke jongen het zou kunnen zijn?

Ik bedoel het niet sarcastisch hoor, ik ben oprecht benieuwd. Ik heb zes kinderen, allen de zelfde opvoeding waarin dit onderwerp niet is gemeden. Maar ik zie wel verschil in uitwerking.
Ik ben geen Zeeuw😉
Wanneer vader onbekend is, is er vooralsnog geen concrete vader om mee te huwen. Je kunt nu als ouder maar 1 partij aanspreken op gedrag. Er is in dat geval geen sprake van verkrachting. Beide hebben dit gewild.
Maar als vader wel bekend is? Wat doe je dan? Ik zie in de Bijbel vooralsnog weinig aanleiding om het huwelijk bij voorbaat uit de weg te gaan. Hoe moeilijk, pijnlijk en zwaar. En nee, dat betekent niet je handen eraf trekken als ouder. Veel begeleiding.

Wordt er ook gekeken naar het kind? Die een vader moet missen. De invloed daarop op het leven om niet bij vader op te groeien.
Beetje dezelfde discussie ook bij hertrouwen na scheiding. Met alle "pastorale" uitvluchten of uitzonderingen. Hpe vaak zijn kinderen niet kinderen van de rekening? En dat geldt vaak voor de rest van hun leven hé? Hun basisvertrouwen, loyaliteitsconflicten.

Gisteren had ik een vraag gesteld over dat juist in de Bijbel het meestal gearrangeerde huwelijken zijn. Day er helemaal niet altijd sprake is van verliefdheid en liefde als basis. En toch stelt God ook eisen aan zo'n huwelijk. Heeft dat wat te zeggen?

En nee, natuurlijk is het niet de bedoeling dat het " leven" van een meisje in de waagschaal gesteld wordt. En kunnen situaties zijn dat huwelijk niet veilig is. Maar dat heeft ook consequenties.... Waarom moest er toch een bruidsschat worden betaald ook als ze niet huwden in Leviticus? Is ook een vraag die bij mij.opkomt.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

De Bijbelse lijn lijkt mij toch echt helder. Als 2 mensen geslachtsgemeenschap hebben, is dat voor God alsof ze een relatie hebben.

Dat je die mensen niet direct met elkaar laat trouwen en samenwonen, maar eerst begeleiding geeft, lijkt mij verstandig. Maar het trouwen met elkaar moet het uitgangspunt zijn.

Maar de ruimte die diverse forumleden hier geven, zelfs de meest conservatieve, heeft mij echt verbaasd. De Bijbel is toch leidend? Ik zie hier met name argumenten voorbij komen die opzich begrijpelijk zijn, maar niet Bijbels zijn.

Tenslotte: waar is het kruis dragen gebleven? Ja, het zal niet altijd makkelijk zijn, maar dan zul je dat kruis moeten dragen.
Plaats reactie