Woonachtig in hetzelfde dorp, maar toch 'al lang uit beeld'?huisman schreef: ↑21 aug 2024, 16:34Ken uit de pastorale praktijk zeker twee gevallen waar het dringend pastorale advies was om (nog) niet te trouwen. Eerste casus is lang geleden en kan ik een beetje aangepast om herkenning te voorkomen hier wel vertellen. Ben benieuwd wat het advies zou zijn van degenen die vinden dat er altijd een huwelijk moet volgen.Ambtenaar schreef: ↑21 aug 2024, 16:17Ik weet niet zo goed wat er onbijbels aan deze manier van denken is. Ze zijn blijkbaar ongehuwd seksueel actief, zoals veel meer jongeren. En dat is de verkeerde volgorde. Als dit eventueel leidt tot een zwangerschap is dat, wat mij betreft, niet de beslissende factor om dan ook maar een huwelijk aan te gaan.
Meisje en jongen waren 16. Tijdens hun eerste en enige ontmoeting hebben ze sex gehad met een zwangerschap tot gevolg. Toen de zwangerschap bekent werd was de jongen al lang uit beeld. Het is niet tot een huwelijk gekomen en het kindje is opgevoed door de ouders van het meisje.
Beiden waren dooplid van verschillende kerkelijke gemeenten (CGK en GKv) maar wel in hetzelfde dorp.
Als hij wel in beeld was, qua bij elkaar in de buurt wonend, maar niet in beeld als zijnde geen relatie, begrijp ik dat je advies is nog niet te trouwen. Zeker met die leeftijd niet en met grootouders die een kindje willen opvoeden. Maar ik kan me wel voorstellen dat het een nog niet, ipv een niet advies is. Maar wellicht is het een casus waarin meer speelde, dan wat je hier kunt melden.