Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Ben je op zondag verbonden met je eigen gemeente?

Ja, juist in deze tijd vind ik dat belangrijk
29
39%
Ja, ik hou van stabiliteit
5
7%
Ja.
18
24%
Vaak, maar af en toe luister ik met een andere kerk mee
8
11%
Soms. Meestal kies ik een andere kerk
2
3%
Nee, Dit is een mooie gelegenheid om breder te luisteren
2
3%
Nee. Ik voelde me toch al niet meer zo betrokken.
6
8%
Nee.
0
Geen stemmen
Anders:
1
1%
Ik ben geen lid van een kerkverband
4
5%

Totaal aantal stemmen: 75

Mara

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Mara »

Terri schreef: Misschien dat je ze niet kent of nooit van gehoord hebt,
Jawel, anders zou ik het toch niet weten? Kom zelf uit een gezin van thuislezers/luisteraars en er waren in die tijd best wel veel gezinnen die dat ook waren.
Ook tijdens de gezelschappen werd er geen hoofddoek gedragen, terwijl dat dan nog als een "openbare" gelegenheid gezien zou kunnen worden.
En echt, mijn moeder droeg onder alle noodzakelijke omstandigheden een hoed. Dagje met de bus mee, met de dames van de vrouwenvereniging, dagje uit met de korfbalmeisjes, op de foto dragen ze allemaal een kittig hoedje. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Als dat laatste (uiterlijk vertoon) het criterium is, kunnen we er in veel gemeenten sowieso wel mee stoppen.
De argumenten van die meest rechtse uitgetredenen en wat iemand zich wel of niet kan herinneren overtuigen mij evenmin. Jij zal je evenmin een situatie als deze herinneren, en de meest rechtse uitgetredenen doen of laten wel meer wonderlijke dingen.

Het gaat mij er om, dat je als gemeente samenkomt met behulp van de middelen.
Of die middelen nu een kerkgebouw zijn, of een internet-bijeenkomst maakt denk ik niet zoveel uit.

Bij ons hebben we er ook over gesproken.
Toch 'voelde' het vreemd voor de dames.
De vergelijking werd gemaakt met thuis meeluisteren tijden oppas of bij ziekten, toen hebben wij het ook nooit gedaan.
Bij de kerkdiensten thuis heeft men dan ook geen hoed of pet op.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat er principieel geen verschil is.
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Tiberius schreef:We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Wat is jullie mening en waarom?
Deze vraag is al eerder aan de orde gesteld, door Helma.
Ik kan me niet herinneren dat vrouwen ooit iets op hun hoofd hebben gezet in een thuis- dan wel privésituatie.
Zelfs in de meest rechtse uitgetreden bezwaarde hoek niet.
Het slaat ook nergens op, want dan zou je steeds iets op moeten zetten als je bidt.
Ook in de binnenkamer.
M.i. het wordt dan uiterlijk vertoon.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als het een principekwestie is, dan vind ik dat je dat thuis ook moet doen. Het is immers dezelfde kerkdienst, maar dan op verschillende locaties.
crossmountain

Bericht door crossmountain »

Terri schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:We hadden recent in ons gezin een discussie over de vraag of vrouwen tijdens een online dienst ook geacht worden om hoofdbedekking te dragen. Ervan uitgaande uiteraard, dat ze dat normaal gesproken tijdens een kerkdienst ook doen.
Wat is jullie mening en waarom?
Deze vraag is al eerder aan de orde gesteld, door Helma.
Ik kan me niet herinneren dat vrouwen ooit iets op hun hoofd hebben gezet in een thuis- dan wel privésituatie.
Zelfs in de meest rechtse uitgetreden bezwaarde hoek niet.
Het slaat ook nergens op, want dan zou je steeds iets op moeten zetten als je bidt.
Ook in de binnenkamer.
M.i. het wordt dan uiterlijk vertoon.
Misschien dat je ze niet kent of nooit van gehoord hebt, maar ik ken er verschillende en ja vrij consequent wordt het hoofd bedekt, overigens niet met een hoed, maar met een doek of sjaal. En al zo lang ik ze ken, dus voor de corona-crisis.
In Amerika is deze organisatie in opkomst:
https://www.headcoveringmovement.com/
Ik heb eerder wel interviews gelezen met aanhangers die inderdaad, naast de kerkdienst, als vrouw in het openbaar altijd hun hoofd bedekt hebben, of alleen tijdens gebed en bijbellezen thuis. Ik heb hier veel respect voor.
In principe is het niet, in deze corona-periode, dat je thuis nu de kerkdienst "meeluistert", nee je bent onderdeel van de eredienst van jouw gemeente! Dat is een eredienst die begint met votum en groet en eindigt met de zegenbede. Er is dus wel een valide argument om dan ook als vrouw het hoofd te bedekken. Het probleem is dat de eenvoudige hoofdbedekking zoals in de bijbel werd bedoeld door de refo's is omgezet in een hoed. En het is inderdaad vreemder om met een hoed thuis te zitten dan met een hoofddoek o.i.d. Ik zou pleiten voor een teruggang naar de eenvoudige hoofdoek zoals ook in Oost Europese Christelijke (o.a. baptisten) gemeenten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Feit is in ieder geval dat de vrouwen nu wel zoetjesaan allemaal een respectabele lengte van hun haar hebben. Die Bijbelse oproep is in ieder geval automatisch beantwoord.
Al zou dat voor de mannen tot oneer kunnen worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Tiberius schreef:Als dat laatste (uiterlijk vertoon) het criterium is, kunnen we er in veel gemeenten sowieso wel mee stoppen.
De argumenten van die meest rechtse uitgetredenen en wat iemand zich wel of niet kan herinneren overtuigen mij evenmin. Jij zal je evenmin een situatie als deze herinneren, en de meest rechtse uitgetredenen doen of laten wel meer wonderlijke dingen.

Het gaat mij er om, dat je als gemeente samenkomt met behulp van de middelen.
Of die middelen nu een kerkgebouw zijn, of een internet-bijeenkomst maakt denk ik niet zoveel uit.
Ik weet inderdaad niet of het verbonden zijn met... hetzelfde is als aanwezig zijn in de openbare dienst. Het openbare zit hierin dat je elkaar ziet en spreekt etc. En dat is nu niet het geval. Je ziet verborgen aantal luisteraars of mee kijkers in getalletjes terug. maar dat is ook alles. Eerlijk gezegd is dat ook de pijn. Dat we niet gezamenlijk in de openbare dienst in een kerkgebouw samen kunnen komen. Wanneer het hetzelfde zou zijn zou er m.i. ook geen pijn en gemis hoeven zijn. Verbonden zijn is voor mij dus ook meer toeschouwer zijn van en gelukkig op deze manier nog gevoed en vermaand te worden.
Verder geldt deze vraag dan ook voor de kerktelefoonluisteraar. Maar ook als je achteraf een band opname terug luistert.
Tegelijkertijd wanneer iemand er gewetensbezwaar bij heeft of wat dan ook. vooral doen. Het is goed om er over na te denken. En dat bijbels te onderbouwen.
Wanneer je ervan uitgaat dat de hoofdbedekking in welke vorm dan ook geldt ook voor het bidden in de privésfeer. kan dat. Zelf denk ik dat het duidelijk slaat op de gemeentelijke bijeenkomsten en het openbare samenkomen. En de digitale meekijk en luisterdiensten zijn dus m.i. geen openbare bijeenkomsten in de zin van elkaar ontmoeten. Het heeft wel een open karakter omdat iedere wereldburger mee kan kijken.
Mara

Bericht door Mara »

crossmountain schreef:En het is inderdaad vreemder om met een hoed thuis te zitten dan met een hoofddoek o.i.d. Ik zou pleiten voor een teruggang naar de eenvoudige hoofdoek zoals ook in Oost Europese Christelijke (o.a. baptisten) gemeenten.
Gelukkig hebben we niet zo'n wettische godsdienst als de moslimvrouwen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zijn er hier al met ervaring met bijbelstudiegroepen via Skype?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:Zijn er hier al met ervaring met bijbelstudiegroepen via Skype?
Onze kerk doet hier niet aan maar ik zou het wel willen eigenlijks.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wel via Zoom. Werkt op zich prima, al moet je wel iets meer moeite doen om mensen aan de praat te krijgen.
Datzelfde geldt voor catechisatie geven via Zoom.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:Ik ken een gezin waar de dames thuis uit overtuiging een hoofddeksel opzetten. Ik heb er respect voor, maar zelf doe ik het niet.
En welke overtuiging ligt hier dan aan ten grondslag?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

In een kleine kring met o.a. Maanenschijn is via Zoom een prima avond belegd.

Bidden en bijbellezen via de telefoon ervaar ik overigens als minder vertrouwd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:In een kleine kring met o.a. Maanenschijn is via Zoom een prima avond belegd.

Bidden en bijbellezen via de telefoon ervaar ik overigens als minder vertrouwd.
Minder vertrouwd als via Zoom, bedoel je?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Wel via Zoom. Werkt op zich prima, al moet je wel iets meer moeite doen om mensen aan de praat te krijgen.
Datzelfde geldt voor catechisatie geven via Zoom.
Ok, maar Zoom wordt vrijwel overal neergezet als te mijden programma momenteel toch? Ik werk zelf met Teams, maar volgens mij is dat alleen zakelijk te vinden. Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat met 'in groepjes uit elkaar gaan'. Je kunt diverse skypesessie aanmaken, maar vaak zijn er in een fysieke groep 1 of 2 die het woord nemen en de rest meetrekken. Benieuwd hoe dit digitaal is.
windorgel

Re: RE: Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door windorgel »

Zeeuw schreef:
windorgel schreef:Ik ken een gezin waar de dames thuis uit overtuiging een hoofddeksel opzetten. Ik heb er respect voor, maar zelf doe ik het niet.
En welke overtuiging ligt hier dan aan ten grondslag?
Dezelfde overtuiging waarmee ik in de kerk een hoed op zet o.b.v. 1 Kor. 11.
Zij zien geen onderscheid en ik eigenlijk ook niet, maar toch zet ik geen hoed op omdat ik het wat vreemd vind in huis. Dat is meer gevoelsmatig.
Plaats reactie