Tiberius schreef:Als dat laatste (uiterlijk vertoon) het criterium is, kunnen we er in veel gemeenten sowieso wel mee stoppen.
De argumenten van die meest rechtse uitgetredenen en wat iemand zich wel of niet kan herinneren overtuigen mij evenmin. Jij zal je evenmin een situatie als deze herinneren, en de meest rechtse uitgetredenen doen of laten wel meer wonderlijke dingen.
Het gaat mij er om, dat je als gemeente samenkomt met behulp van de middelen.
Of die middelen nu een kerkgebouw zijn, of een internet-bijeenkomst maakt denk ik niet zoveel uit.
Ik weet inderdaad niet of het verbonden zijn met... hetzelfde is als aanwezig zijn
in de openbare dienst. Het openbare zit hierin dat je elkaar ziet en spreekt etc. En dat is nu niet het geval. Je ziet verborgen aantal luisteraars of mee kijkers in getalletjes terug. maar dat is ook alles. Eerlijk gezegd is dat ook de pijn. Dat we niet gezamenlijk in de openbare dienst in een kerkgebouw samen kunnen komen. Wanneer het hetzelfde zou zijn zou er m.i. ook geen pijn en gemis hoeven zijn. Verbonden zijn is voor mij dus ook meer toeschouwer zijn van en gelukkig op deze manier nog gevoed en vermaand te worden.
Verder geldt deze vraag dan ook voor de kerktelefoonluisteraar. Maar ook als je achteraf een band opname terug luistert.
Tegelijkertijd wanneer iemand er gewetensbezwaar bij heeft of wat dan ook. vooral doen. Het is goed om er over na te denken. En dat bijbels te onderbouwen.
Wanneer je ervan uitgaat dat de hoofdbedekking in welke vorm dan ook geldt ook voor het bidden in de privésfeer. kan dat. Zelf denk ik dat het duidelijk slaat op de gemeentelijke bijeenkomsten en het openbare samenkomen. En de digitale meekijk en luisterdiensten zijn dus m.i. geen openbare bijeenkomsten in de zin van elkaar ontmoeten. Het heeft wel een open karakter omdat iedere wereldburger mee kan kijken.