Het is helemaal niet in lijn, daar geef ik argumenten voor. Jij komt nu met een ononderbouwde conclusie, daar schieten we niet zoveel mee op.
Hij verdraaid in elk geval de HC op dit punt.
Het is helemaal niet in lijn, daar geef ik argumenten voor. Jij komt nu met een ononderbouwde conclusie, daar schieten we niet zoveel mee op.
Ik dacht van hier: De doop is niet de betekende zaak, die is ook helemaal niet aanwezig.TSD schreef: ↑07 sep 2023, 19:47Ik heb even deze woordjes vetgedrukt wat in mijn beleving nogal belangrijk in je samenvatting van mijn woorden.
Waar zeg ik dat of suggereer ik dat?
Dat laatste hoeft niet hoor, zo vatte ik het ook niet op. Alleen was ik wel benieuwd waar je dat uit gehaald had omdat ik het niet uit mijn eigen tekst haalde.Herman schreef: ↑07 sep 2023, 20:08Ik dacht van hier: De doop is niet de betekende zaak, die is ook helemaal niet aanwezig.TSD schreef: ↑07 sep 2023, 19:47Ik heb even deze woordjes vetgedrukt wat in mijn beleving nogal belangrijk in je samenvatting van mijn woorden.
Waar zeg ik dat of suggereer ik dat?
Maar ik laat het me graag uitleggen hoe jij da verschil ziet. Het was een vraag, geen offensieve aanval op je opvattingen, zeg ik er maar even bij.
Ursinus trekt de doop niet uit elkaar, van den Brink wel. Die heeft een uiterlijk waterbad en doop. Want die stelt dat je de doop pas doop mag noemen als uiterlijk (uiterlijk waterbad) samengaat met inwendige vernieuwing (betekende zaak). Dat zie ik nergens terug bij Ursinus, ook niet bij bijv. Smytegelt (nergens tot nu toe gevonden trouwens).
van den Brink schreef:Maar nu komt het: wij mogen in vraag 72 de woorden "het uiterlijke waterbad" niet vervangen door "de doop"! Dit is wel wat jij veronderstelt, maar dus ten onrechte. "De doop" is niet het uiterlijke waterbad, maar "de doop" is de combinatie van uiterlijk en innerlijk, van zichtbaar en onzichtbaar, van teken en betekende zaak. "De doop" betekent dat beide delen van de tweeslag aanwezig zijn. Anders gezegd: er is geen doop als er slechts één van beide aanwezig is. We moeten het uiterlijke water niet "de doop" noemen, evenmin als we de innerlijke reiniging "doop" moeten noemen. We reserveren "de doop" voor die gevallen dat beide delen van de tweeslag samengaan.
De doop is een sacrament, dus het betekent en verzegelt de inlijving in het genadeverbond. De doop kan dat dan niet tegelijk zélf zijn. Dat is echt een ernstige misvatting in mijn ogen.DDD schreef: ↑07 sep 2023, 21:59 Dank. Ik zal Ursinus hier zelf nog eens op nalezen als ik wat meer tijd heb.
Maar ik was ook wel verbaasd toen ik het las. De doop is wat mij betreft het uiterlijk waterbad én de betekende zaak, namelijk de inlijving in het genadeverbond. Dat geldt voor iedere gedoopte.
Dat het voor sommigen ten oordeel is, doet aan de waarde van de doop voor alle dopelingen niet af.
En dat is iets anders dan dr. Van den Brink lijkt te schrijven. Maar ik heb ook nog nooit zoiets daarover gelezen, dus ik sluit niet uit dat ik toch niet helemaal begrijp wat hij bedoelt.
Je kunt dit niet op Hebr. 10:36 stoppen denk ik. Dit is niet de bedoeling van de auteur van de brief. De apostel herinnert de Joodse gelovigen (en ons als we Gods kind zijn) aan de noodzaak om voortdurend geduld te blijven uitoefenen. Dus waar het in Hebr 10:36 over gaat is dat volharding of lijdzaamheid de genade van lijdende christenen is (Jakobus 1:4-5) en de juiste reactie op alle beproevingen (Romeinen 5:4, 5). Bron: John OwenRefojongere schreef: ↑02 sep 2023, 21:33 De gelovige zal de vervulling van de belofte krijgen, het daadwerkelijke bezit. De ongelovige heeft wel het bezit in de belofte, maar verwerpt de belofte en verkrijgt deze daardoor niet. Dat is de toepassing uit Hebr. 10:36.
Het spijt me dat ik nu pas reageer.Refojongere schreef: ↑09 sep 2023, 22:06 Hoe zie je in dat licht dan Hebr. 4:1 en 2? Daar wordt toch gesproken van het feit dat heel Israel de rust beloofd is, maar dat veln door ongeloof deze belofte hebben verworpen?
Het gold voor de mensen binnen het oude verbond, maar het geldt nu voor állen aan wie het evangelie gepreekt wordt. Je zou kunnen zeggen, allen worden genodigd tot het nieuwe verbond, maar alleen de gelovigen zijn ín dat verbond. Bij het oude Israël waren allen in het verbond, maar alleen de gelovigen deelden in de zegen van het - komende - nieuwe verbond (zij het nog op een beperkte manier).
Nee. Het nieuwe verbond is alleen opgericht met de gelovigen. "Al uw kinderen zullen van de HEERE geleerd zijn, en de vrede uwer kinderen zal groot zijn." "Een ieder die het gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij", zegt Jezus.Refojongere schreef: ↑18 sep 2023, 14:57 Beste Posthoorn,
Waarom maak je onderscheid in het verbond onder het NT en OT? Is het niet dat in beide bedelingen elke besnedene of gedoopte in het verbond is / de beloften toekomen en dat alleen de gelovigen delen in de zegen ervan?