@Bertiel je stelt duidelijke vragen. Wellicht zou het goed zijn dat iedereen al je vragen zou beantwoorden, en niet alleen de aan hem gestelde. Hierbij mijn antwoorden (voorzover ik de vragen begreep).
Bertiel schreef: ↑08 dec 2023, 21:50
Voor de linksen
1. Hoe zien jullie de gave van het geloof. Het is Gods werk in ons terwijl ik hier toch een behoorlijk reactionair iets lees.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten toch? Het voedsel is een gave van God, maar niemand zegt daarom dat je niet hoeft te werken of te eten. De koperen slang was de gave van God, maar alleen de Israëlieten die daarop zagen werden genezen.
2. Wat zien jullie als bevindelijk element? Dr. Vd Brink ontkent die zeker niet
De discussie van van de Brink gaat over de verkondiging, niet zozeer over wat die uitwerkt. Daar is bevinding een onderdeel van.
Voor de middenkaderisten:
1 is de wake up call van dr. Vd Brink niet dezelfde als die van vd zwaag, Bart, Ds Harinck etc.?
Niet helemaal, deels wel. Mijns inziens heeft het wel allemaal dezelfde oorsprong: dat men niet gelukkig is met/zich zorgen maakt over de prediking zoals die in het algemeen gebracht wordt. Daar kun je (vereenvoudigd) op 2 manieren naar kijken:
1. Of je kijkt wat daarin volgens jou te berispen is, en kaart dat aan (wat volgens mij meestal gebeurt)
2. Of je zoekt een andere prediking op/stelt die voor, en kaart de verschillen aan.
In het laatste geval is de discussie minder concreet, maar volgens mij wel beter. Aan deze manier van preken liggen namelijk een heleboel redenen ten grondslag die eigenlijk eerst allemaal besproken zouden moeten worden voordat je het over dit specifieke geval kunt hebben.
2. is (of was) die correct?
Volgend op het vorige antwoord: ja en nee. Ja, hij heeft wel een punt. Nee, ik zie het als een vorm van symptoombestrijding, en als het toekennen van een te groot gewicht aan een bepaald onderwerp.
Voor de rechtsen:
1. Breed in de oude gereformeerde dogmatiek gaat men uit van de uitgaande en wederkerende daad van het geloof, of ook wel zekerheid van het geloof en de zekerheid van het gevoel genoemd. Is de eerste daad van het geloof (die door de “Ouden” als zaligmakend beschouwd wordt) iets wat altijd met (volle) bevinding samen gaat, of gaat dat geloof juist tegen gevoel en bevinding in (hoop op hoop)?
Geloven is een daad, het is zelfs een werk (Joh. 6:29) en daarom gaat het samen met bevinding.
2. Hoe willen jullie de DL preken als het gaat over de prediking die uit moet gaan met bevel van geloof en bekering? Vol laten staan orgaan we het afzwakken door te vertellen wat we allemaal niet kunnen, willen, etc?
Laten staan: doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben zullen leven. Ezechiël preekte ook tegen een vallei vol doodsbeenderen, dat toont des te meer dat alle zegen op de preek van God komt. Zoals Herman eerder zei:
Herman schreef: ↑07 dec 2023, 14:25
Maar het is niet vanzelfsprekend dat uit een orthodoxe opvatting als vanzelf een levend geloof ontspringt.