Wat is hypercalvinisme?

Tiberius
Administrator

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 08 feb 2024, 13:08 Vraag. Er wordt gezegd dat de preken van dr vd Brink evenwichtiger zijn dan zijn boeken. Nu wilde ik een recente preek beluisteren en keek even op kerktijden.nl. Daar zie ik dat hij in 2024 nog maar één keer heeft gepreekt ( 4 februari)

Klopt dat of staan niet alle diensten op kerktijden.nl ?
Lang niet alle diensten staan op kerktijden. Van de GG bijna allemaal, daar is het ook voor bedoeld; van de CGK denk ik hoogstens 50%, van de NGK nog minder, hooguit 5%.
Ik denk dat de HHK op 60/70% zit. Maar dat is een schatting.
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Weer een nieuwe aflevering..
https://youtu.be/Q6di44Z7MLA?si=Joy8QcvLokwcfyOW

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Henk J

Bericht door Henk J »

huisman schreef: 08 feb 2024, 13:18 Gevonden. :super
Al geluisterd? Als het een preek is die ook raakt aan de besproken thematiek is het misschien een idee voor de preekluisterkring. De Schriftlezing wekt die indruk wel.
huisman

Bericht door huisman »

Henk J schreef: 09 feb 2024, 10:34
huisman schreef: 08 feb 2024, 13:18 Gevonden. :super
Al geluisterd? Als het een preek is die ook raakt aan de besproken thematiek is het misschien een idee voor de preekluisterkring. De Schriftlezing wekt die indruk wel.
Ik was hem aan het luisteren maar werd gestoord. Heb de preek dus nog niet in zijn geheel beluisterd. Dat wordt denk ik volgende week pas. In het gedeelte van de preek tot nu toe herken je de standpunten/thematiek van deze predikant. Maar de preek is wel meer in evenwicht. Beluisterde zelfs een paar kleine lettertjes maar dat kan inlegkunde van mij zijn.
Wel volop een gereformeerde preek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J

Bericht door Henk J »

Heidebloem schreef: 08 feb 2024, 19:18 Weer een nieuwe aflevering..

Geluisterd en ik ga even in op de inhoud. Dr. Van den Brink heeft de gave om zakelijk en direct te spreken en zaken helder te analyseren. Je merkt dat het doordacht is wat hij zegt en het is prettig om naar te luisteren. Ik vind wel dat ze heel makkelijk zeggen dat niemand het hypercalvinisme weerlegt, dat komt ook deels door de karikatuur die hij maakt van de prediking. Predikanten herkennen zich daar niet in en reageren dus ook niet. Waar ik dan wel weer gelijk in geef is dat er wel heel makkelijk op de persoon van dr. Van den Brink gespeeld wordt terwijl een analyse van het gegeven dat er weinig geloofszekerheid is in de gereformeerde gezindte maar nauwelijks tot zelfonderzoek en zelfkritiek leidt. Dat is jammer. Het keurig analyseren van mystieke geestelijke bevindingen en hameren op het Woord door dr. Van den Brink kan ik alleen maar onderstrepen!
Wat hij zegt over de geestelijke strijd vind ik een wat dubbel verhaal. Dr. Van den Brink ziet de weerstand tegen zijn betoog voortkomen uit de weerstand van de natuurlijke mens tegen de leer van vrije genade. In de gereformeerde gezindte is geen leer meer van vrije genade omdat mystieke ervaringen noodzakelijk worden geacht, althans dat is zijn analyse. Een analyse die ik kort door de bocht vind maar die wel een kern van waarheid heeft. Dr. Van den Brink zegt dan dat de mens van nature niet geneigd is om te geloven en aangezien hij oproept tot geloof ondervind hij weerstand. Maar op andere momenten en in andere lezingen suggereert hij wel dat de mens de mogelijkheid heeft om te geloven en om zelfstandig het Evangelie aan te nemen. Dus dat vind ik dubbel.
Verder had ik de hele video een beetje het gevoel dat hier twee mannen zaten die het licht hebben gezien en wat meewarig neerkijken op mensen die te dom of te koppig zijn om hun te begrijpen, even wat stevig uitgedrukt. Maar goed, Vroegop en dr. Van den Brink zitten ook volledig op één lijn dus dan creëer je al snel zo'n situatie, hoewel dat zeker onbedoeld en ongewild zal zijn. Dus daar kon ik wel doorheen prikken.
Daarna nog een stukje hiervan geluisterd: https://www.youtube.com/watch?v=_Mb4DJvYZqk&t=967s Ook de moeite waard, maar heb even geen tijd erop in te gaan.
Henk J

Bericht door Henk J »

huisman schreef: 09 feb 2024, 10:47 Ik was hem aan het luisteren maar werd gestoord. Heb de preek dus nog niet in zijn geheel beluisterd. Dat wordt denk ik volgende week pas. In het gedeelte van de preek tot nu toe herken je de standpunten/thematiek van deze predikant. Maar de preek is wel meer in evenwicht. Beluisterde zelfs een paar kleine lettertjes maar dat kan inlegkunde van mij zijn.
Wel volop een gereformeerde preek.
Zal proberen van het weekend de preek mee te pakken, dan kunnen we er volgende week op in gaan.
HHR

Bericht door HHR »

Het lijkt wel een commercial ;)
Drie keer het boek in beeld :haha
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

HHR schreef:

Het lijkt wel een commercial ;)
Drie keer het boek in beeld :haha
Het viel mij ook al op dat hij in alle afleveringen met een open boek zit maar er niks mee doet Afbeelding

Henk J

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: 07 feb 2024, 19:19 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ld-hervorm
Opnieuw is er onrust rond dominee Gert van den Brink. De hersteld-hervormde predikant zou spreken op een avond in Staphorst, maar ziet daar vanaf. Reden: de kerkenraad van de Hersteld Hervormde Gemeente verzoekt hem dringend thuis te blijven.

Tja, wat zou dr vd Brink te verliezen hebben als hij wel erheen zou gaan?
Reactie bij CVandaag door ds. Van Marle.
https://cvandaag.nl/99882-ds-h-j-van-ma ... VRnekR3PT0
Begrijp de kerkenraad van Staphorst nu beter, maar het zwaaien met de kerkorde blijft naar mijn idee onverstandig.
HHR

Bericht door HHR »

Henk J schreef: 09 feb 2024, 14:35
Geytenbeekje schreef: 07 feb 2024, 19:19 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ld-hervorm
Opnieuw is er onrust rond dominee Gert van den Brink. De hersteld-hervormde predikant zou spreken op een avond in Staphorst, maar ziet daar vanaf. Reden: de kerkenraad van de Hersteld Hervormde Gemeente verzoekt hem dringend thuis te blijven.

Begrijp de kerkenraad van Staphorst nu beter, maar het zwaaien met de kerkorde blijft naar mijn idee onverstandig.

Dit is heel begrijpelijk inderdaad en zet het hele gebeuren in een ander licht:

Van Marle: "Wij hebben dr. Van den Brink uitgelegd wat de plaatselijke situatie is en dat de organisatoren van ‘Geloofsavonden Staphorst’ personen zijn met een theologische inslag die past bij de evangelische en pinksterbeweging, in dat kader hebben zij zich ook in het afgelopen jaar opnieuw laten dopen. Zij richten zich op reformatorische christenen en kiezen er daarom alsnog voor om reformatorische sprekers uit te nodigen
Henk J

Bericht door Henk J »

HHR schreef: 09 feb 2024, 14:53 Dit is heel begrijpelijk inderdaad en zet het hele gebeuren in een ander licht:

Van Marle: "Wij hebben dr. Van den Brink uitgelegd wat de plaatselijke situatie is en dat de organisatoren van ‘Geloofsavonden Staphorst’ personen zijn met een theologische inslag die past bij de evangelische en pinksterbeweging, in dat kader hebben zij zich ook in het afgelopen jaar opnieuw laten dopen. Zij richten zich op reformatorische christenen en kiezen er daarom alsnog voor om reformatorische sprekers uit te nodigen
Het zet het zeker in een ander licht. En goed dat er gereageerd wordt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ervaar veel innerlijke weerstand als ik op CVandaag een titel als "HHK Staphorst haalt kerkorde van stal om Van den Brink de mond te snoeren" zie. Ik krijg voor de zoveelste keer associaties met de Telegraaf qua stijl als ik zo'n titel op CVandaag lees.

En een duidelijke en begrijpelijke uitleg van ds. Van Marle. Een predikant die het evangelie duidelijk en met diepgang verkondigd. Zijn boekje met preken over psalm 32 is aan te bevelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 09 feb 2024, 15:56
HHR schreef: 09 feb 2024, 14:53 Dit is heel begrijpelijk inderdaad en zet het hele gebeuren in een ander licht:

Het zet het zeker in een ander licht. En goed dat er gereageerd wordt.
Inderdaad. Er ligt gewoon een weloverwogen besluit aan ten grondslag die de eenheid van de plaatselijke gemeente en gemeenschap op het oog heeft.
En het kietelt natuurlijk mijn ergernis dat reformatorische christenen die zich aan de evangelische beweging en geloofsdoop liëren vervolgens blijkbaar niets beters weten dan binnenkerkelijk te evangeliseren, notabene in Staphorst.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 09 feb 2024, 14:35

Zou het kunnen dat de spreker daardoor niet overtuigd was en daarom naar krachtigere middelen gegrepen is om dit een halt toe te roepen? Het is iets wat we niet weten
Henk J

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 09 feb 2024, 16:18 Zou het kunnen dat de spreker daardoor niet overtuigd was en daarom naar krachtigere middelen gegrepen is om dit een halt toe te roepen? Het is iets wat we niet weten
Denk het niet want er is maar één brief gestuurd, dus er is niet eerst voorzichtig gewaarschuwd ofzo. Sowieso is het nog enigszins de vraag of de kerkenraad de kerkorde aan hun kant heeft, zou wel vergaand zijn.
Plaats reactie