Geluisterd en ik ga even in op de inhoud. Dr. Van den Brink heeft de gave om zakelijk en direct te spreken en zaken helder te analyseren. Je merkt dat het doordacht is wat hij zegt en het is prettig om naar te luisteren. Ik vind wel dat ze heel makkelijk zeggen dat niemand het hypercalvinisme weerlegt, dat komt ook deels door de karikatuur die hij maakt van de prediking. Predikanten herkennen zich daar niet in en reageren dus ook niet. Waar ik dan wel weer gelijk in geef is dat er wel heel makkelijk op de persoon van dr. Van den Brink gespeeld wordt terwijl een analyse van het gegeven dat er weinig geloofszekerheid is in de gereformeerde gezindte maar nauwelijks tot zelfonderzoek en zelfkritiek leidt. Dat is jammer. Het keurig analyseren van mystieke geestelijke bevindingen en hameren op het Woord door dr. Van den Brink kan ik alleen maar onderstrepen!
Wat hij zegt over de geestelijke strijd vind ik een wat dubbel verhaal. Dr. Van den Brink ziet de weerstand tegen zijn betoog voortkomen uit de weerstand van de natuurlijke mens tegen de leer van vrije genade. In de gereformeerde gezindte is geen leer meer van vrije genade omdat mystieke ervaringen noodzakelijk worden geacht, althans dat is zijn analyse. Een analyse die ik kort door de bocht vind maar die wel een kern van waarheid heeft. Dr. Van den Brink zegt dan dat de mens van nature niet geneigd is om te geloven en aangezien hij oproept tot geloof ondervind hij weerstand. Maar op andere momenten en in andere lezingen suggereert hij wel dat de mens de mogelijkheid heeft om te geloven en om zelfstandig het Evangelie aan te nemen. Dus dat vind ik dubbel.
Verder had ik de hele video een beetje het gevoel dat hier twee mannen zaten die het licht hebben gezien en wat meewarig neerkijken op mensen die te dom of te koppig zijn om hun te begrijpen, even wat stevig uitgedrukt. Maar goed, Vroegop en dr. Van den Brink zitten ook volledig op één lijn dus dan creëer je al snel zo'n situatie, hoewel dat zeker onbedoeld en ongewild zal zijn. Dus daar kon ik wel doorheen prikken.
Daarna nog een stukje hiervan geluisterd:
https://www.youtube.com/watch?v=_Mb4DJvYZqk&t=967s Ook de moeite waard, maar heb even geen tijd erop in te gaan.