huisman schreef:
wat is dit een onzin! De citaten die in deze bijna 100 pagina's lange topic van ds Moerkerkens hand zijn kun je nalezen in de SB (digibronnen op embryo Moerkerken) in zijn boekjes "genadeleven en genadeverbond" en "Bethel en Pniël".
Wat ik zie is een ontkennen van de feiten met niet bewezen feiten dat ds Moerkerken toch echt heel anders preekt dan schrijft.
(Ik heb geen waas voor mijn ogen want het laatste boek wat ik gekocht heb is van ????...... ds Moerkerken "de witte bladzijde")
Ach, ik heb inmiddels al aardig wat citaten van oudvaders op dit forum en in deze topic geplaatst die hetzelfde zeggen als ds. Moerkerken doet. Bijv. het citaat van Brakel van vanmorgen.
Overigens is een dogmatische verhandeling beluisteren heel wat anders dan een preek beluisteren. Dus daar heb je best gelijk in.
Het onderscheid ligt er hierin dat ds. Moerkerken en bijv. ds. à Brakel en Smytegelt de toeleidende weg met daarin de werkzaamheden binnen de wedergeboorte plaatst. In de wedergeboorte wordt alles geschonken, ook het geloof maar het is dan niet werkzaam. Wat is geloof namelijk? Voor zeker houden dat Christus voor mij gestorven is. Dat doet zo'n ontdekte ziel niet, integendeel. Toch zijn er uitgangen. En inderdaad, er kan ook een tijdelijke droefheid zijn die weer overgaat. Maar de droefheid naar God (Wisse) is iets wat plaatsvindt nadat een zondaar is levendgemaakt. En in de GG wordt niet eerder de handen opgelegd alvorens men weet dat men in Christus is.