Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Erasmiaan

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:Als ik hierover discussieer dan probeer ik dit standpunt op zijn eigen merites te behandelen, maar eigenlijk is het toch een volstrekt onmogelijke formulering.. Er is liefde gekomen tot de Heere Jezus maar dat kan niet tot zekerheid zijn. Wat mij betreft, waar dit gevonden wordt (hongeren en dorsten, liefde tot de Heere Jezus, etc.:) direct zaligspreken. Dat kan geen twee kanten op vallen.
Kijk, en voor dit standpunt is ds. Kort nu - terecht! - zeer beducht. Zo blijkt maar weer, dwalingen zijn niet tegen te houden door een leer te ridiculiseren.
6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
:) Eigenlijk ben je het gewoon al die tijd met me eens geweest?
ejvl schreef:Erasmiaan, ben je het met mij eens dat het MENSELIJKERWIJS dan nog 2 kanten opkan omdat er ook een eigen wettisch berouw en bv een wondergeloof bestaat? En deze zeer moeilijk soms is te onderscheiden van het ware?
Als je goed leest wat ik hiervoor geschreven moet je de conclusie zelf wel kunnen trekken. Hier ben ik het zeer mee eens. Bij een kenmerkenprediking mag de separatie niet ontbreken, anders is de kritiek van ds. Kort wél terecht.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:Het winst van het boek van ds Kort wordt nu al zichtbaar. Niemand verdedigd de bloemboltheorie nog. Ook de Comrie/ds Moerkerken aanhangers nuanceren zijn standpunt, bagatelliseren het verschil(door ze stokpaardjes te noemen), willen niet ingaan op gedeelten uit de DL of een citaat van ds du Marchie van Voorthuysen enz enz. Ik heb al veel eerder gezegd dat deze leer van ds Moerkerken voor een groot deel de GG door de achterdeur verlaten heeft. Wat er nog van over is zijn een paar boekjes die ook geen school zullen maken. Dit is nu echt een win win situatie :huhu
De winst van het boek van ds. Kort wordt nu al zichtbaar. Tegenstanders van het Schriftuurlijke onderwijs van ds. Moerkerken gaan nu inzien dat hun vooroordeel over die prediking geen hout snijdt. Helaas druipt in dit geval de vijandschap er wel vanaf. En dat geeft te denken. Dus naast winst ook verlies.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:Het winst van het boek van ds Kort wordt nu al zichtbaar. Niemand verdedigd de bloemboltheorie nog. Ook de Comrie/ds Moerkerken aanhangers nuanceren zijn standpunt, bagatelliseren het verschil(door ze stokpaardjes te noemen), willen niet ingaan op gedeelten uit de DL of een citaat van ds du Marchie van Voorthuysen enz enz. Ik heb al veel eerder gezegd dat deze leer van ds Moerkerken voor een groot deel de GG door de achterdeur verlaten heeft. Wat er nog van over is zijn een paar boekjes die ook geen school zullen maken. Dit is nu echt een win win situatie :huhu
De winst van het boek van ds. Kort wordt nu al zichtbaar. Tegenstanders van het Schriftuurlijke onderwijs van ds. Moerkerken gaan nu inzien dat hun vooroordeel over die prediking geen hout snijdt. Helaas druipt in dit geval de vijandschap er wel vanaf. En dat geeft te denken. Dus naast winst ook verlies.

@Anker jij leest anders ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:
Dat verbaast mij dus ook: de verbetenheid en felheid waarmee deze stokpaardjes bestegen worden, door nu zelfs zo'n karikatuur hartelijk te omarmen en daarmee verder te gaan.
Maar goed, al eerder geconstateerd: als sommige mensen het woord "moerkerken" zien, komt er kennelijk een niet te doorbreken waas voor hun ogen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Anker schreef:

@Anker jij leest anders ::bye
Beter "anders" dan "niet". :OO3
ejvl

Bericht door ejvl »

ejvl schreef:Erasmiaan, ben je het met mij eens dat het MENSELIJKERWIJS dan nog 2 kanten opkan omdat er ook een eigen wettisch berouw en bv een wondergeloof bestaat? En deze zeer moeilijk soms is te onderscheiden van het ware?
Erasmiaan schreef:Als je goed leest wat ik hiervoor geschreven moet je de conclusie zelf wel kunnen trekken. Hier ben ik het zeer mee eens. Bij een kenmerkenprediking mag de separatie niet ontbreken, anders is de kritiek van ds. Kort wél terecht.
Dus dan is de voorzichtige conclusie ook dat jij dan ook stelt dat het ware geloof voor de mens MENSELIJKERWIJS gezien pas begint bij de rechtvaardigmaking, de vergeving van schuld, al dan niet klein en twijfelachtig en aangevochten?
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Anker schreef:
Dat verbaast mij dus ook: de verbetenheid en felheid waarmee deze stokpaardjes bestegen worden, door nu zelfs zo'n karikatuur hartelijk te omarmen en daarmee verder te gaan.
Maar goed, al eerder geconstateerd: als sommige mensen het woord "moerkerken" zien, komt er kennelijk een niet te doorbreken waas voor hun ogen.

wat is dit een onzin! De citaten die in deze bijna 100 pagina's lange topic van ds Moerkerkens hand zijn kun je nalezen in de SB (digibronnen op embryo Moerkerken) in zijn boekjes "genadeleven en genadeverbond" en "Bethel en Pniël".
Wat ik zie is een ontkennen van de feiten met niet bewezen feiten dat ds Moerkerken toch echt heel anders preekt dan schrijft.
(Ik heb geen waas voor mijn ogen want het laatste boek wat ik gekocht heb is van ????...... ds Moerkerken "de witte bladzijde")
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:... er een liefde is gekomen tot de Heere Jezus...
Dit klopt niet, Erasmiaan. Bij het beginnende leven zoals ds. M. dat stelt, is Jezus een verborgen Persoon. De ontdekte zondaar krijgt met God te doen, niet in eerste instantie met Jezus (zie ook prof. Wisse).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:Als ik hierover discussieer dan probeer ik dit standpunt op zijn eigen merites te behandelen, maar eigenlijk is het toch een volstrekt onmogelijke formulering.. Er is liefde gekomen tot de Heere Jezus maar dat kan niet tot zekerheid zijn. Wat mij betreft, waar dit gevonden wordt (hongeren en dorsten, liefde tot de Heere Jezus, etc.:) direct zaligspreken. Dat kan geen twee kanten op vallen.
Kijk, en voor dit standpunt is ds. Kort nu - terecht! - zeer beducht. Zo blijkt maar weer, dwalingen zijn niet tegen te houden door een leer te ridiculiseren.
6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
De vraag is wat je onder dit hongeren en dorsten verstaat. In Matth. 5 gaat het toch niet over ontwaakte zondaren, maar over de gelovigen in het algemeen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:Bij ds. Paauwe gaat er wél overtuiging van zonde aan het geloof vooraf.
http://www.ds-paauwe.nl/onderwerpen-0040.html
Owja, ik zie het.. (we hebben het hier over de zaligmakende overtuiging hè). Ik vraag me af in hoeverre hij hierin een ontwikkeling heeft doorgemaakt. Ik heb een rij preken uit 1930 gelezen, en volgens mij ging het geloof daar toch meer voorop. Maargoed, dat is een andere discussie.
In de preken van 1930 is ds. Paauwe daar niet anders in dan in andere preken, althans, de preken die gepubliceerd zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Dit klopt niet, Erasmiaan. Bij het beginnende leven zoals ds. M. dat stelt, is Jezus een verborgen Persoon. De ontdekte zondaar krijgt met God te doen, niet in eerste instantie met Jezus (zie ook prof. Wisse).
Ja, eerst met God te doen. Maar toch kan er een liefde zijn. Dat preekt ds. Moerkerken ook wel. Een trekking. Als die Persoon wel eens geschilderd wordt in de prediking dan zucht men daarnaar en dan zegt men: Hem zoek ik, "nooit zal mijn zak zijn ontbonden, tot ik Jezus heb gevonden".
De vraag is wat je onder dit hongeren en dorsten verstaat. In Matth. 5 gaat het toch niet over ontwaakte zondaren, maar over de gelovigen in het algemeen?
Jawel, zie de tekstverwijzing van de kanttekenaren naar Jesaja 55:1.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: wat is dit een onzin! De citaten die in deze bijna 100 pagina's lange topic van ds Moerkerkens hand zijn kun je nalezen in de SB (digibronnen op embryo Moerkerken) in zijn boekjes "genadeleven en genadeverbond" en "Bethel en Pniël".
Wat ik zie is een ontkennen van de feiten met niet bewezen feiten dat ds Moerkerken toch echt heel anders preekt dan schrijft.
(Ik heb geen waas voor mijn ogen want het laatste boek wat ik gekocht heb is van ????...... ds Moerkerken "de witte bladzijde")
Ach, ik heb inmiddels al aardig wat citaten van oudvaders op dit forum en in deze topic geplaatst die hetzelfde zeggen als ds. Moerkerken doet. Bijv. het citaat van Brakel van vanmorgen.
Overigens is een dogmatische verhandeling beluisteren heel wat anders dan een preek beluisteren. Dus daar heb je best gelijk in.

Het onderscheid ligt er hierin dat ds. Moerkerken en bijv. ds. à Brakel en Smytegelt de toeleidende weg met daarin de werkzaamheden binnen de wedergeboorte plaatst. In de wedergeboorte wordt alles geschonken, ook het geloof maar het is dan niet werkzaam. Wat is geloof namelijk? Voor zeker houden dat Christus voor mij gestorven is. Dat doet zo'n ontdekte ziel niet, integendeel. Toch zijn er uitgangen. En inderdaad, er kan ook een tijdelijke droefheid zijn die weer overgaat. Maar de droefheid naar God (Wisse) is iets wat plaatsvindt nadat een zondaar is levendgemaakt. En in de GG wordt niet eerder de handen opgelegd alvorens men weet dat men in Christus is.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
En dan zegt Afgewezen: daar zitten de kanttekenaren ernaast. Die discussie is al meer gevoerd. :)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Ja, eerst met God te doen. Maar toch kan er een liefde zijn. Dat preekt ds. Moerkerken ook wel. Een trekking. Als die Persoon wel eens geschilderd wordt in de prediking dan zucht men daarnaar en dan zegt men: Hem zoek ik, "nooit zal mijn zak zijn ontbonden, tot ik Jezus heb gevonden".
Maar zoals jij het nu stelt, geef je een vertekend beeld van het standpunt van ds. M. Want dit kan nl. ook nog ontbreken, terwijl iemand tóch al wedergeboren is (volgens ds. M.)
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:De vraag is wat je onder dit hongeren en dorsten verstaat. In Matth. 5 gaat het toch niet over ontwaakte zondaren, maar over de gelovigen in het algemeen?
De kanttekenaren zijn hierin voor mij niet leidend (helemaal gelijk, Anker ;) ). Deze discussie is uit en te na gevoerd. Het is ook meer een antwoord aan Fjodor.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:(Ik heb geen waas voor mijn ogen want het laatste boek wat ik gekocht heb is van ????...... ds Moerkerken "de witte bladzijde")
Goed zo, Huisman!
Overigens m.i. een matig boek voor zoveel geld; maar goed, dat terzijde.
Gesloten