-DIA- schreef: ↑03 okt 2023, 08:36
EEN PAAR WOORDEN OVER EEN TWEESTRIJD
NIET BEDOELD OM TE POLARISEREN, MAAR OM TE PROBEREN NAAR DE OORZAAK TE KIJKEN:
Het lijkt me het beste om nu te zwijgen. Mensen raken gefocust op eigen mening en zijn dan niet ontvankelijk voor wat eventueel niet goed wordt gezien. Dit is wat ik hier al 15 jaar moet meemaken. Ik weet heel goed dat, laten we het ouderwets zeggen, de 'zwarte kousenkerken' altijd het mikpunt zijn. Niet vreemd dus. Maar vanwaar komt zulk een tegenstand?
Hebben we kennis gemaakt met de grote tegenstander? Of geloven we daar ook niet meer in? Geloven we alleen in onszelf? Onze eigen manier? Onderzoeken we niet?
Ik denk dat verder, hoe gedetailleerd ook, uitleggen hier geen zin meer heeft. We betrekken onze stellingen, en maken ze vast. Vroeger zeiden ze wel: Ze zijn met geen paard meer van hun plek te trekken. Dat is ook de praktijk. Wij kiezen als mens niet voor een weg waarin wij met al het onze moeten sterven.
Nee, we kijken een kant op: We zijn een zondaar, en Jezus is voor zondaren gestorven. Wie in Hem gelooft heeft het eeuwige leven. Ik ben een zondaar, ik belijdt dat, en Jezus is voor de zondaren gestorven, en ik geloof dat, dus ik ben veilig in Jezus' armen? Is dat de reformatorische bevindelijke leer? Nee toch?
Nog iets: Wat is wedergeboorte: Ook zo'n bron van misverstaan. We zijn veranderd, we voelen emoties, we gaan anders leven enz. Maar is dat bekering? Nee toch?
Over het algemeen zoekt een mens een weg naar de hemel, zonder dat hij daar veel voor hoeft te verliezen. Een wat gemakkelijker weg. En zo redeneert de mens: Denk nu dat een barmhartig liefderijk God maar een klein deel van de mensen heeft uitverkoren? Nee, dat kan een mens niet geloven.
Immers, zo zegt men: God is liefde... Dus waarom zouden er dan zoveel mensen verloren gaan. Ik in elk geval niet want: Ik geloof, ik heb er gevoel bij, en ik geloof in Jezus.
Klopt dit? Waar blijven we dan met Gods recht? Geloven we dat er mensen zijn die het Recht van God liever krijgen dan eigen zaligheid? Je hoort het bijna niet meer. Of horen anderen het nog wel? Weten we wat het is, om door Gods Geest ontdekt te worden? Aan Gods kant te vallen: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig? Dat valt niet mee? En zouden er ook mensen zijn die toch onvoorwaardelijk zichzelf afvallen en God toevallen?
Als we dit niet weten, dan is het heel begrijpelijk zoals op dit forum word gedacht en gereageerd. Dat is een beredeneerd geloof, iets wat men kan vatten, wat men kan aannemen, waar men wat mee kan doen. Degene die hier tegenin gaat en zegt: Dit is onvoldoende, hiermee bedriegen we onszelf worden aan de kant gezet, want we willen ons geloof handhaven. En dat zonder ernstig onderzoek. Dat maakt, wat wij op dit forum de rechterflank van de gereformeerde gezindte noemen zo moeilijk: Waarom zo moeilijk doen. Bovendien leggen die dominees de wond open, die men als genezen had gedacht, Daar komt vanzelf alles tegen in opstand. Zomaar een paar woorden over de tweestrijd, en dat is het, geen meer gedachten, maar in hoofdzaak maar twee tegenover elkaar staande beschouwingen van God en van de mens. Dit kan niet anders,en dat leert de hele kerkgeschiedenis, dan botsen. De andere partij ziet de reformatorische leer als onbarmhartig en hard, want daar kunnen ze niets mee.
Ze zien God als een Goede God, maar met het Recht heeft deze partij niet zoveel. Hoe leerde Luther het? Hoe leerde Calvijn het? Ja goed, prima, goede mensen, maar in de praktijk laten we die puntjes van het recht Gods liever onderbelicht.
Heel in het kort hoe we de twee geloven zien.
En dan moet ook wel opgemerkt worden, dat de leer van vrije genade altijd meer tegenstand ondervind uit de godsdienst, meer dan uit de ongodsdienstige wereld. Hier worden immers de pijnpunten van een nabijkomende godsdienst aangeraakt? Ik zal maar stoppen. Hier ligt, denk ik de grote oorzaak, van de tegenkanting van binnen het godsdienstig (of zelfs reformatorisch) kader.