Ander schreef:In het artikel lees ik dat Rouwendal nagedacht heeft over de persoonlijkheid Steenblok. Zou de wetenschap dat dr. Steenblok het syndroom van Asperger had invloed hebben op de manier waarop hij toendertijd de kwestie benaderde? Of is het nieuwe inzicht dat dr. Steenblok vond, volgens dat artikel, dat de logische denkfunctie niet door de zondeval is aangetast, van belang? Verder lees ik in het artikel niet veel over de andere inzichten. Ik hoop het boek nog te lezen, ik ben benieuwd.
Een beetje merkwaardig is het wel, zo'n diagnose door een niet-medicus. Dat erkent hij zelf ook wel:
refdag.nl schreef:Grote voorzichtigheid is hier wel geboden, stelt Rouwendal. „Ik ben mij ervan bewust dat ik kerkhistoricus ben en geen psycholoog.”
De echte diagnose zal nooit te stellen zijn. Het door u geraadpleegde Autisme Info Centrum komt niet verder dan de stelling dat dr. Steenblok „in ieder geval de schijn mee had.”
„Van diverse mensen die Steenblok gekend hebben, kreeg ik een bevestigende reactie toen ik hun deze hypothese voorlegde. En al wordt asperger een stoornis genoemd, ik wil Steenblok zeker niet als een gestoorde geleerde tekenen. Ook bij iemand als Einstein is wel asperger vermoed. Ik heb vooral een poging willen doen deze man beter te begrijpen.”
Ik denk dat het goed is om nog eens te benadrukken, dat je een vermoeden of zelfs een diagnose van autisme niet mag gebruiken als excuus om iemand op voorhand niet serieus te nemen.
Overigens is door ds. P. de Vries destijds al een opmerking gemaakt, die Rouwendal nu blijkbaar ter harte heeft genomen:
ds. P. de Vries schreef:De verdienste van Rouwendal is dat hij uitvoeriger dan tot dusver is geschied Steenbloks theologie heeft beschreven. Een manco is dat hij niet ingaat op de stelling van Steenblok dat ons logisch denkvermogen niet door de zondeval is aangetast. Deze stelling is meer thomistisch dan gereformeerd en wijst op een te optimistische visie om het denkvermogen van de gevallen mens.
Ik ben toch wel benieuwd hoe Rouwendal dit nu verder heeft uitgewerkt.