Gelezen, gedacht, gehoord...

Susan
Berichten: 421
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Susan »

Ik vind het een beetje een oppervlakkig artikel.

Lukas gebruikt een profetie van de profeet Maleachi. Johannes de Doper werd een instrument om veel van de Joden te bekeren en hen tot de kennis en het geloof te brengen van de ware Messias. Ook om hen met elkaar te verzoenen, die verdeeld waren door de scholen van Hillell en Shammai, en door de sekten van de Sadduceeën en Farizeeën.

Johannes moest de Heere een toegerust volk bereiden door hen te wijzen op het Lam van God. Hij moest er voor zorgen dat zij hun opvattingen over de Messias bijstelden.
And he will go forth before Adonoi in the ruach (spirit) and koach (power) of Eliyahu HaNavi, VEHESHIV LEV AVOT AL BANIM (And he will turn the heart of the fathers to the children MALACHI 3:24 [4:6]) and those without mishmaat (obedience) he will turn to the chochmah of the tzaddikim to prepare for Adonoi an Am (People) having been made ready. [MALACHI 4:5,6]
Dat Elia wordt genoemd heeft een heel andere functie. Er was een oprechte hoop onder de Joden, daterend uit de dagen van de profetie van Maleachi, zo'n vierhonderd jaar vóór het visioen van Zacharias, dat de dagen van Messias zouden worden aangekondigd door een verschijning van de profeet Elia. Daarom wordt het genoemd in deze tekst.

Als Jezus niet centraal staat vertoont ons gezamenlijke fundament niet alleen grove scheuren maar is het fundament op zandgrond gebouwd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 1059
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Adagio »

Adagio schreef:
Herman schreef:Ik zie niet in dat je aan de bijbel gezag kunt toekennen als je het ware geloof niet bezit.
De vraag is maar, wat met 'gezag' bedoeld wordt. De duivelen geloven ook, en zij sidderen.
samanthi schreef:Als je gezag aan Zijn Woord toekent, het dus gelooft, dan kun je niet onbekeerd blijven.
De Bijbel wordt het Woord van God genoemd. De kerk besloot niet de Bijbel gezag te 'geven' door haar 'Woord van God' te noemen. De kerk hérkende en érkende dat dit Gods Woord was. Kerkvaders hebben hier gesproken over de autopistie van de Schrift: de Schrift overtuigt van haar eigen geloofwaardigheid.

Maar er is ook een gezag dat bij mensen overkomt door de werking van de Heilige Geest; bij de Emmaüsgangers gingen de 'harten branden'. Het lezen van de reactie van @Herman deed mij, wellicht niet helemaal terecht, denken aan een te sterk accent op het subjectieve. (ver doorgetrokken: hierdoor werd in het verleden de weg gebaand voor vrijzinnigheid. Berkouwer sprak over een correlatiebegrip van geloof en openbaring. Weer een stap verder ging Kuitert, die stelde dat al het spreken over boven van beneden komt.)

En wat nu bij A. Huijgen, in “Lezen en laten lezen”? Huijgen miskent dat de Schrift het fundament en criterium van Godskennis is. Hij geeft aan dat je de Schrift alleen vanuit ‘eigen leven en culturele gevoeligheid’ kan lezen. Maar dat kan niet een zelfstandig, oorspronkelijk motief zijn. Want ook dat moet onder de 'vastheid' van de Bijbel gelegd worden.

Zeker noemt Huijgen bij het gezag van de Bijbel, haar autopistie. Maar als hij ook het innerlijke getuigenis van Gods Geest als fundament van dat gezag noemt, wekt dat verwarring. De Schrift heeft gezag ook voor wie haar niet aanvaardt. Huijgen spreekt alleen over de inhoud van de Schrift in relatie tot de mens die gelooft. Hij schrijft in algemene zin: ‘Wij blijken zondaren te zijn. Maar God laat het daar niet bij. Hij oordeelt ook dat wij gerechtvaardigd zijn om Christus’ wil.’ Door dit te stellen, wordt niet onderkend dat er twee wegen naar de eeuwigheid zijn. Ieder mens ligt in Adam onder Gods oordeel. Wanneer iemand door een zaligmakend geloof Christus is ingeplant, is hij rechtvaardig voor God. Waarom geen oproep tot bekering van de duisternis naar het licht?

De Heilige Schrift heeft daarom gezag vanwege haar inhoud (Gods roepstem en Zijn openbaring aan een gevallen menselijk geslacht), maar zeker ook vanwege haar Goddelijke oorsprong. Als dit laatste niet wordt vastgehouden, is het gevaar groot dat er binnen de Bijbel onderscheid aangebracht wordt tussen gedeelten die men van godsdienstig belang acht en dus wel gezag toekent, en historische en andere gedeelten, waarin men dat gezag niet of in mindere mate toekent.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:
Adagio schreef:
Herman schreef:Ik zie niet in dat je aan de bijbel gezag kunt toekennen als je het ware geloof niet bezit.
De vraag is maar, wat met 'gezag' bedoeld wordt. De duivelen geloven ook, en zij sidderen.
samanthi schreef:Als je gezag aan Zijn Woord toekent, het dus gelooft, dan kun je niet onbekeerd blijven.
De Bijbel wordt het Woord van God genoemd. De kerk besloot niet de Bijbel gezag te 'geven' door haar 'Woord van God' te noemen. De kerk hérkende en érkende dat dit Gods Woord was. Kerkvaders hebben hier gesproken over de autopistie van de Schrift: de Schrift overtuigt van haar eigen geloofwaardigheid.

Maar er is ook een gezag dat bij mensen overkomt door de werking van de Heilige Geest; bij de Emmaüsgangers gingen de 'harten branden'. Het lezen van de reactie van @Herman deed mij, wellicht niet helemaal terecht, denken aan een te sterk accent op het subjectieve. (ver doorgetrokken: hierdoor werd in het verleden de weg gebaand voor vrijzinnigheid. Berkouwer sprak over een correlatiebegrip van geloof en openbaring. Weer een stap verder ging Kuitert, die stelde dat al het spreken over boven van beneden komt.)

En wat nu bij A. Huijgen, in “Lezen en laten lezen”? Huijgen miskent dat de Schrift het fundament en criterium van Godskennis is. Hij geeft aan dat je de Schrift alleen vanuit ‘eigen leven en culturele gevoeligheid’ kan lezen. Maar dat kan niet een zelfstandig, oorspronkelijk motief zijn. Want ook dat moet onder de 'vastheid' van de Bijbel gelegd worden.

Zeker noemt Huijgen bij het gezag van de Bijbel, haar autopistie. Maar als hij ook het innerlijke getuigenis van Gods Geest als fundament van dat gezag noemt, wekt dat verwarring. De Schrift heeft gezag ook voor wie haar niet aanvaardt. Huijgen spreekt alleen over de inhoud van de Schrift in relatie tot de mens die gelooft. Hij schrijft in algemene zin: ‘Wij blijken zondaren te zijn. Maar God laat het daar niet bij. Hij oordeelt ook dat wij gerechtvaardigd zijn om Christus’ wil.’ Door dit te stellen, wordt niet onderkend dat er twee wegen naar de eeuwigheid zijn. Ieder mens ligt in Adam onder Gods oordeel. Wanneer iemand door een zaligmakend geloof Christus is ingeplant, is hij rechtvaardig voor God. Waarom geen oproep tot bekering van de duisternis naar het licht?

De Heilige Schrift heeft daarom gezag vanwege haar inhoud (Gods roepstem en Zijn openbaring aan een gevallen menselijk geslacht), maar zeker ook vanwege haar Goddelijke oorsprong. Als dit laatste niet wordt vastgehouden, is het gevaar groot dat er binnen de Bijbel onderscheid aangebracht wordt tussen gedeelten die men van godsdienstig belang acht en dus wel gezag toekent, en historische en andere gedeelten, waarin men dat gezag niet of in mindere mate toekent.
Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar toch als je het ware geloof bezit dan heeft het Woord pas gezag over je, daarvoor ben je een vijand ervan en wil je niet onde het gezag van het Woord staan, dat bedoelde mi Herman en dat ben ik met hem eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24697
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Adagio schreef:
Adagio schreef:
Herman schreef:Ik zie niet in dat je aan de bijbel gezag kunt toekennen als je het ware geloof niet bezit.
De vraag is maar, wat met 'gezag' bedoeld wordt. De duivelen geloven ook, en zij sidderen.
samanthi schreef:Als je gezag aan Zijn Woord toekent, het dus gelooft, dan kun je niet onbekeerd blijven.
De Bijbel wordt het Woord van God genoemd. De kerk besloot niet de Bijbel gezag te 'geven' door haar 'Woord van God' te noemen. De kerk hérkende en érkende dat dit Gods Woord was. Kerkvaders hebben hier gesproken over de autopistie van de Schrift: de Schrift overtuigt van haar eigen geloofwaardigheid.

Maar er is ook een gezag dat bij mensen overkomt door de werking van de Heilige Geest; bij de Emmaüsgangers gingen de 'harten branden'. Het lezen van de reactie van @Herman deed mij, wellicht niet helemaal terecht, denken aan een te sterk accent op het subjectieve. (ver doorgetrokken: hierdoor werd in het verleden de weg gebaand voor vrijzinnigheid. Berkouwer sprak over een correlatiebegrip van geloof en openbaring. Weer een stap verder ging Kuitert, die stelde dat al het spreken over boven van beneden komt.)

En wat nu bij A. Huijgen, in “Lezen en laten lezen”? Huijgen miskent dat de Schrift het fundament en criterium van Godskennis is. Hij geeft aan dat je de Schrift alleen vanuit ‘eigen leven en culturele gevoeligheid’ kan lezen. Maar dat kan niet een zelfstandig, oorspronkelijk motief zijn. Want ook dat moet onder de 'vastheid' van de Bijbel gelegd worden.

Zeker noemt Huijgen bij het gezag van de Bijbel, haar autopistie. Maar als hij ook het innerlijke getuigenis van Gods Geest als fundament van dat gezag noemt, wekt dat verwarring. De Schrift heeft gezag ook voor wie haar niet aanvaardt. Huijgen spreekt alleen over de inhoud van de Schrift in relatie tot de mens die gelooft. Hij schrijft in algemene zin: ‘Wij blijken zondaren te zijn. Maar God laat het daar niet bij. Hij oordeelt ook dat wij gerechtvaardigd zijn om Christus’ wil.’ Door dit te stellen, wordt niet onderkend dat er twee wegen naar de eeuwigheid zijn. Ieder mens ligt in Adam onder Gods oordeel. Wanneer iemand door een zaligmakend geloof Christus is ingeplant, is hij rechtvaardig voor God. Waarom geen oproep tot bekering van de duisternis naar het licht?

De Heilige Schrift heeft daarom gezag vanwege haar inhoud (Gods roepstem en Zijn openbaring aan een gevallen menselijk geslacht), maar zeker ook vanwege haar Goddelijke oorsprong. Als dit laatste niet wordt vastgehouden, is het gevaar groot dat er binnen de Bijbel onderscheid aangebracht wordt tussen gedeelten die men van godsdienstig belang acht en dus wel gezag toekent, en historische en andere gedeelten, waarin men dat gezag niet of in mindere mate toekent.
Dus weduwen onder de 60 jaar zijn verplicht te trouwen?
DDD
Berichten: 32548
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Zeker noemt Huijgen bij het gezag van de Bijbel, haar autopistie. Maar als hij ook het innerlijke getuigenis van Gods Geest als fundament van dat gezag noemt, wekt dat verwarring.
De opmerking van dr. Huijgen staat gewoon in de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Dus ik begrijp het commentaar daarop niet.

Wat betreft het artikel van ds. Schot: ik hoop dat het niveau van deze rubriek niet teveel zakt. Want dit soort niet-onderbouwde conservatieve ontboezemingen zijn mijns inziens niet echt een aanwinst voor de krant. Voor een schoolkrant zou het misschien een aardig openingsartikel zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5890
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Zeker noemt Huijgen bij het gezag van de Bijbel, haar autopistie. Maar als hij ook het innerlijke getuigenis van Gods Geest als fundament van dat gezag noemt, wekt dat verwarring.
De opmerking van dr. Huijgen staat gewoon in de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Dus ik begrijp het commentaar daarop niet.

Wat betreft het artikel van ds. Schot: ik hoop dat het niveau van deze rubriek niet teveel zakt. Want dit soort niet-onderbouwde conservatieve ontboezemingen zijn mijns inziens niet echt een aanwinst voor de krant. Voor een schoolkrant zou het misschien een aardig openingsartikel zijn.
Goede suggestie, naast het RD ook de schoolkrant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 33953
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
Adagio schreef:
Herman schreef:Ik zie niet in dat je aan de bijbel gezag kunt toekennen als je het ware geloof niet bezit.
De vraag is maar, wat met 'gezag' bedoeld wordt. De duivelen geloven ook, en zij sidderen.
samanthi schreef:Als je gezag aan Zijn Woord toekent, het dus gelooft, dan kun je niet onbekeerd blijven.
De Bijbel wordt het Woord van God genoemd. De kerk besloot niet de Bijbel gezag te 'geven' door haar 'Woord van God' te noemen. De kerk hérkende en érkende dat dit Gods Woord was. Kerkvaders hebben hier gesproken over de autopistie van de Schrift: de Schrift overtuigt van haar eigen geloofwaardigheid.

Maar er is ook een gezag dat bij mensen overkomt door de werking van de Heilige Geest; bij de Emmaüsgangers gingen de 'harten branden'. Het lezen van de reactie van @Herman deed mij, wellicht niet helemaal terecht, denken aan een te sterk accent op het subjectieve. (ver doorgetrokken: hierdoor werd in het verleden de weg gebaand voor vrijzinnigheid. Berkouwer sprak over een correlatiebegrip van geloof en openbaring. Weer een stap verder ging Kuitert, die stelde dat al het spreken over boven van beneden komt.)

En wat nu bij A. Huijgen, in “Lezen en laten lezen”? Huijgen miskent dat de Schrift het fundament en criterium van Godskennis is. Hij geeft aan dat je de Schrift alleen vanuit ‘eigen leven en culturele gevoeligheid’ kan lezen. Maar dat kan niet een zelfstandig, oorspronkelijk motief zijn. Want ook dat moet onder de 'vastheid' van de Bijbel gelegd worden.

Zeker noemt Huijgen bij het gezag van de Bijbel, haar autopistie. Maar als hij ook het innerlijke getuigenis van Gods Geest als fundament van dat gezag noemt, wekt dat verwarring. De Schrift heeft gezag ook voor wie haar niet aanvaardt. Huijgen spreekt alleen over de inhoud van de Schrift in relatie tot de mens die gelooft. Hij schrijft in algemene zin: ‘Wij blijken zondaren te zijn. Maar God laat het daar niet bij. Hij oordeelt ook dat wij gerechtvaardigd zijn om Christus’ wil.’ Door dit te stellen, wordt niet onderkend dat er twee wegen naar de eeuwigheid zijn. Ieder mens ligt in Adam onder Gods oordeel. Wanneer iemand door een zaligmakend geloof Christus is ingeplant, is hij rechtvaardig voor God. Waarom geen oproep tot bekering van de duisternis naar het licht?

De Heilige Schrift heeft daarom gezag vanwege haar inhoud (Gods roepstem en Zijn openbaring aan een gevallen menselijk geslacht), maar zeker ook vanwege haar Goddelijke oorsprong. Als dit laatste niet wordt vastgehouden, is het gevaar groot dat er binnen de Bijbel onderscheid aangebracht wordt tussen gedeelten die men van godsdienstig belang acht en dus wel gezag toekent, en historische en andere gedeelten, waarin men dat gezag niet of in mindere mate toekent.
Er staat in een aantal van vier artikelen heel wat lezenswaardigs over het gedachtengoed van dr. A. Huijgen.
Wellicht goed om hiervan kennis te nemen.
Er zijn 4 artikelen geplaatst onder de kop: Een nieuwe manier om de Bijbel te lezen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 13804
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Waar staan die Dia?
-DIA-
Berichten: 33953
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Waar staan die Dia?
In de laatste nummers van de Saambinder
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Overgenomen uit het RD van afgelopen zaterdag 21 december 2019, in de rubriek Kerkelijke pers:
De Wachter Sions schreef: „Kerst is een feest met vérstrekkende betekenis. Het is voor kinderen. Niet voor niets is het Kindeke in een kribbe gelegd, een voederbak laag bij de grond, en niet in een bos hooi in een hoog hangende ruif. Het is voor oude mensen. Het was voor de oude Anna Kerst toen ze Jozef en Maria, maar vooral het door Simeon bezongen Kind in de tempel ontmoette.
Het is voor de armen van de aarde. Het waren herders die in de donkere kerstnacht het licht zagen doorbreken toen engelen de blijde boodschap bekendmaakten.
Het is voor de rijken der aarde. Beladen met goud zochten oosterse wijzen naar de Ster van Jacob. En zij vonden, geleid door de Geest.
Het is voor moordenaars. Aan het kruis hangend heeft de strafwaardige moordenaar in de onschuldige Gekruisigde de Zoon van God gezien.
Het is voor belastingontduikers. De nieuwsgierige Zacheüs de tollenaar raakte zijn geldgierigheid kwijt aan de voeten van Jezus.
Uiteindelijk is Kerst een feest wat voor ieder mens van betekenis is. Wat zou ons land gezegend zijn met mensen die die betekenis voor eigen hart en leven hebben leren kennen! Kerstfeest – Christusfeest. Als de geboren Messias het Middelpunt van Kerst is, dan is het feest in de ziel. Een van de voorvaderen uit het Oranjehuis, Willem Frederik (1613-1664), zei het als volgt, en daar sluiten we mee af: „Die Christus heeft, al is hij dan rijk of arm, koning of onderdaan, heeft alles. Op U, Heere, te hopen is zaligheid”. Een gezegend Kerstfeest toegewenst!”
T. Vlot schrijft in De Wachter Sions (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) een kersttoespraak die de koning op tweede kerstdag zou mogen gebruiken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10277
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Thomas a Kempis, zoals geciteerd door Schatgraven GG Terneuzen schreef: De geboorte en de armoede van de Heere Jezus.

In zijn kenmerkende, intense stijl tekent Thomas a Kempis de levensweg van Jezus die als de Zoon van God naar de aarde kwam.


Ik zegen en dank U, Heere Jezus Christus, als enige Zoon van de Vader uit de Vader voortgekomen, voor alle aanvang geboren, dat U zich op onuitsprekelijke wijze verwaardigd hebt uit diepe nederigheid in een vieze stal geboren te worden en in een nauwe voederbak te worden neergelegd. Dat U de vele ongemakken in de eerste tijd van Uw geboorte bereidwillig gedragen en de volle hardheid van de uiterste armoede geproefd hebt. Want toen U, o God, op deze wereld werd geboren, hebt U de stilte van het nachtelijk uur gekozen en de winterkou als verkwikking. U hebt geen grootse paleizen gezocht met het oog op Uw Koninklijke waardigheid, maar onaanzienlijke doeken om Uw tere lichaam te beschermen.
O armoede, die alles in de schaduw stelt! U had nauwelijks enige doeken om in gewikkeld te worden. U, Die heel de wereld van kleding voorziet, Die voor de eerste mens een kleed van huiden maakte, Die de hemel met sterren, de aarde met bloemen, de dieren met vachten en pelzen getooid hebt in wonderbaarlijke verscheidenheid.
O heilige armoede van Gods Zoon, kostbaarder dan alle rijkdommen van de wereld en in haar volheid haast voor niemand navolgbaar. Welk pasgeboren kind heeft zo’n kwellende nood verdragen? In geen enkel boek kunnen wij lezen, nooit hebben wij horen vertellen, nooit hebben wij er voorbeelden van gezien dat een heilige in dergelijke armoede het levenslicht aanschouwde.

Daarom breng ik U uit de grond van mijn hart de meest uitbundige lof, o Jezus, verheven Koning, beminnelijk Kind, en ik doe een beroep op Uw goedwillendheid: gun mij de gaven van Uw heilige armoede met een liefderijk hart te aanvaarden en met Uw genade de lasten van de armoede geduldig te dragen. U werd arm om ons, hoewel Uzelf steeds rijk blijft en aan niets behoefte hebt.

Ik verheerlijk U om het aanvaarden van onze armoede en onze broosheid: U hebt ons zo hoog gedragen in Uw hart, dat U de koninklijke kroon hebt afgelegd en U verwaardigd hebt onder de zonen van Adam gerekend te worden als een van hen, namelijk door onze zwakke natuur aan te nemen, maar altijd zuiver, zonder enige schuld.

Wat een wonderbaarlijke gebeurtenis, wat een verbazingwekkende vernedering: God, Die de engelen van de hemel loven, huilt als een kindje in een voederbak. Hij, Die alle mensen het leven schenkt en onderhoudt, wordt als een gewone sterveling met de moedermelk gevoed. Hij, Die dondert in de wolken en de verschroeide aarde met regenbuien verkwikt, wordt als een hulpeloos kind bij de hand gehouden en op de arm gedragen.

Zie, hoe hier het laagste en het hoogste, het menselijke en het Goddelijke verenigd zijn. Om mijn overtredingen vloeien Uw tranen. Ach, wat moet ik treuren over mijn zonden. Want U, Heere, hebt niet opgehouden er tranen over te storten. Hoe diep was mijn ziel verwond, waarvoor U zo’n overvloed van tranen hebt vergoten! Het is echter niet verwonderlijk en ook niet onbegrijpelijk, dat U nu tranen stort uit mededogen met hen, voor wie U Uw kostbaar bloed hebt vergoten om ons van zonden schoon te wassen.

Ik loof U, beminde Jezus, en ik zal U altijd loven om Uw liefderijke mededogen met mij, ellendige zondaar.


Auteur: Thomas a Kempis (1379-1471)
Titel: Het leven van Jezus Christus, pg. 30-33
Uitg.: Kok
ISBN: 9789043521468
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Wijze les uit de toespraak van onze koning Willem-Alexander:
We spiegelen ons aan anderen, leggen de lat hoog en presenteren graag een perfecte versie van onszelf aan de buitenwereld. Alsof er een taboe rust op onzekerheid en tekortkomingen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Hollander schreef:Wijze les uit de toespraak van onze koning Willem-Alexander:
We spiegelen ons aan anderen, leggen de lat hoog en presenteren graag een perfecte versie van onszelf aan de buitenwereld. Alsof er een taboe rust op onzekerheid en tekortkomingen.
Ja dat wel, maar verder vond ik het tamelijk oppervlakkig, eerlijk gezegd.
Het enige religieuze tintje dat hij er aan gaf was: Gezegend kerstfeest.
Dan heeft Queen Elizabeth vaak meer inhoud en verwijst in haar kersttoespraken naar bijbelteksten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 5239
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wim Anker »

"Gaat heen en wordt warm" was de boodschap.
Wat een ontstellende armoede.
Ambtenaar
Berichten: 10171
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:"Gaat heen en wordt warm" was de boodschap.
Wat een ontstellende armoede.
Ik denk dat met name jouw verwachtingen niet realistisch zijn.
Plaats reactie