Zita schreef:Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
Dit klinkt als een retorische vraag, Zita, waarvan je het antwoord al lijkt te weten.
Maar inderdaad ja: daar heb ik ook zeker moeite mee over het algemeen. Niet bij geldige redenen zoals trouwen en verhuizen. Ik worstel tussen gevoelens van "uiteraard is iedereen hartelijk welkom" en het weten dat eenmaal overgaan van kerkverband regelmatig gevolgen heeft voor de kerkelijke trouw in de toekomst. Is het niet bij de ouders, dan temeer bij de kinderen. De praktijk wijst dat alom uit: als de kerkelijke wortels van ooit zijn doorgesneden is er daarna minder nodig om bij de volgende ontevredenheid een volgende stap te zetten. Ik zeg dit in het algemeen, want er zijn mensen bij wie de wortels zorgvuldig worden overgeplant. Maar in mijn brede kerkelijke kring zijn die mensen veruit in de minderheid. En ik zie veel kinderen van hen die ooit overstapten, de kerkelijke trouw helemaal overboord zetten. Een groot gevaar.
In het algemeen is ook mijn ervaring: mensen die betweter waren in hun eerdere gemeente, verliezen die eigenschap bepaald niet. Ik hoor deze geluiden ook omgekeerd, dus vanuit kerken waar gergemmers heen vertrokken. Men is over het algemeen niet blij met hen.
Gezien de vele mensen hier die ook vertrokken zal deze ervaring vast wel op lange tenen botsen. En er zijn zeker enkele andere ervaringen. Maar in mijn kerkelijke kring zijn kerkelijke overstappen (waarheen dan ook) in meerderheid niet positief geëindigd.