Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Herman
Moderator

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Herman »

Amstelodamense schreef:Bizar hè. Christenen die een gebedskring een uitwas noemen. Dat is wat mij betreft nog een goede reden om uit die cultuur te stappen: christelijke vrijheid. Weer kunnen ademen
En wat voegt de kwalificatie bizar toe?
Nadat we vanochtend even een gedachtewisseling hadden over je houding, ben ik alleen maar negatieve interactie tegengekomen. Voorbeeld om het anders te doen: wat mij betreft zijn gebedskringen een noodzakelijk onderdeel uit van gemeente-zijn en daarom zie ik niet in waarom dat verboden kan worden. Ook vind ik de gezamenlijke gebeden in Handelingen een aantal keren positief benoemd.
Dat is een veel prettigere manier van communiceren en laat de ander in zijn waarde.
Job

Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Job »

Amstelodamense schreef:
refo schreef:
Job schreef:Jammergenoeg is ds. C. Harinck ook typisch iemand die voor karretjes wordt gespannen van mensen die de GG hebben verlaten. Ik wilde dat er een variant bestond op het gezegde: "Elke ketter heeft zijn letter", en dan iets in de trant van: "Elke zondaar zoekt een rechtvaardigingsgrond en ook wel een Bijbeltekst en passende voorganger die het eigen gelijk onderstreept". We zijn zo afschuwelijk subjectief als mensen.

Zelfreflectie van mijn kant: wat voor mij de grote les is van dit topic, is dat Refoforum wemelt van Gergemverlaters. Blijkbaar heeft men een uitlaatklep nodig. Het klaagt me wel aan dat deze mensen zich blijkbaar zo extreem slecht gehoord voelen.
Dat is geen zelfreflectie. Dat gaat allemaal over de ander. De verlaters en zij die niet geluisterd hebben.
+1:)
Laat ik het anders zeggen zonder direct te blokkeren: waarom ervaar je dat zo?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:
Amstelodamense schreef: Bizar hè. Christenen die een gebedskring een uitwas noemen. Dat is wat mij betreft nog een goede reden om uit die cultuur te stappen: christelijke vrijheid. Weer kunnen ademen
Wat houdt christelijke vrijheid in? Welke zaken in de 'GG cultuur' benauwen je?

Ik zou trouwens een gebedskring op zichzelf geen uitwas durven te noemen.
Ds. Harinck waarschuwde tegen kringgebeden en hij wees er op dat er veel evangelische invloeden zijn die gevaarlijk kunnen zijn binnen een gebedskring.
GGotK

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:
Amstelodamense schreef: Bizar hè. Christenen die een gebedskring een uitwas noemen. Dat is wat mij betreft nog een goede reden om uit die cultuur te stappen: christelijke vrijheid. Weer kunnen ademen

Ds. Harinck waarschuwde tegen kringgebeden en hij wees er op dat er veel evangelische invloeden zijn die gevaarlijk kunnen zijn binnen een gebedskring.
Dat kan. Je kunt het ook zien als het hedendaagse gezelschapsleven. Ik ga het op voorhand niet veroordelen iig.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:
GGotK schreef:

Dat kan. Je kunt het ook zien als het hedendaagse gezelschapsleven. Ik ga het op voorhand niet veroordelen iig.
Zie ook: https://cip.nl/75208-predikant-gereform ... kringgebed
GGotK

Bericht door GGotK »

GGotK schreef:
GGotK schreef: Wat houdt christelijke vrijheid in? Welke zaken in de 'GG cultuur' benauwen je?

Zie ook: https://cip.nl/75208-predikant-gereform ... kringgebed
Ik ben er niet thuis in. Ik veronderstel dat een gebedskring en een kringgebed per definitie niet hetzelfde hoeft te zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Een gebedskring is iets anders dan een kringgebed.

En verder is dat offtopic. Graag discussie daarover elders voortzetten.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
Goede nacht,

Ik wilde nog even zeggen dat dit hier ter plaatse zeer zelden voorkomt. Meest is het eenrichtingverkeer. Heel af en toe komt er iemand van de PKN naar ons over, maar dan valt het meteen op. Het is zelfs wel gebeurd (dat valt nog meer op, dat iemand uit de RKK lid wordt bij ons.

Anderzijds, ik lees ook het Kerkblad van de Hervormde Gemeente van R. (PKN), ook daar staan de mutaties vermeld. De grootste instroom komt uit onze gemeenten, maar opvallend is ook de uitstroom naar nog 'lichtere' kerken als de PKN (Gereformeerd) of PKN (Open Hof) en anderen, of gewoon dan men vertrekt zonder ergens bij aan te sluiten.

Welterusten, als je nog wakker bent
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Gisteren dit lied gezongen:

Houd elkander vast,
blus de geest niet uit,
maak elkaar niet klein.
Die ons maakte uit niets,
laat niet varen
het werk van Zijn handen.

Van Hem is de toekomst,
kome wat komt,
licht dat niet dooft,
liefde die blijft.

Houd elkander vast,
blus de geest niet uit,
maak elkaar niet klein.
Hoor een stem:
"Ik maak alle dingen nieuw,
ik zal de tranen uit je ogen wissen
en de dood zal niet meer zijn."

Van Hem is de toekomst,
kome wat komt,
licht dat niet dooft,
liefde die blijft.

De tekst bracht mij tot de slotsom dat ik dit topic voortaan links laat liggen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Job

Bericht door Job »

Zita schreef:Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
Dit klinkt als een retorische vraag, Zita, waarvan je het antwoord al lijkt te weten.

Maar inderdaad ja: daar heb ik ook zeker moeite mee over het algemeen. Niet bij geldige redenen zoals trouwen en verhuizen. Ik worstel tussen gevoelens van "uiteraard is iedereen hartelijk welkom" en het weten dat eenmaal overgaan van kerkverband regelmatig gevolgen heeft voor de kerkelijke trouw in de toekomst. Is het niet bij de ouders, dan temeer bij de kinderen. De praktijk wijst dat alom uit: als de kerkelijke wortels van ooit zijn doorgesneden is er daarna minder nodig om bij de volgende ontevredenheid een volgende stap te zetten. Ik zeg dit in het algemeen, want er zijn mensen bij wie de wortels zorgvuldig worden overgeplant. Maar in mijn brede kerkelijke kring zijn die mensen veruit in de minderheid. En ik zie veel kinderen van hen die ooit overstapten, de kerkelijke trouw helemaal overboord zetten. Een groot gevaar.

In het algemeen is ook mijn ervaring: mensen die betweter waren in hun eerdere gemeente, verliezen die eigenschap bepaald niet. Ik hoor deze geluiden ook omgekeerd, dus vanuit kerken waar gergemmers heen vertrokken. Men is over het algemeen niet blij met hen.

Gezien de vele mensen hier die ook vertrokken zal deze ervaring vast wel op lange tenen botsen. En er zijn zeker enkele andere ervaringen. Maar in mijn kerkelijke kring zijn kerkelijke overstappen (waarheen dan ook) in meerderheid niet positief geëindigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erik1960 schreef:Gisteren dit lied gezongen:

Houd elkander vast,
blus de geest niet uit,
maak elkaar niet klein.
Die ons maakte uit niets,
laat niet varen
het werk van Zijn handen.

Van Hem is de toekomst,
kome wat komt,
licht dat niet dooft,
liefde die blijft.

Houd elkander vast,
blus de geest niet uit,
maak elkaar niet klein.
Hoor een stem:
"Ik maak alle dingen nieuw,
ik zal de tranen uit je ogen wissen
en de dood zal niet meer zijn."

Van Hem is de toekomst,
kome wat komt,
licht dat niet dooft,
liefde die blijft.

De tekst bracht mij tot de slotsom dat ik dit topic voortaan links laat liggen.
Misschien is dat wel wijs, ja. Je wordt hier zomaar als betweter afgeschilderd wanneer je een overstap hebt gemaakt...
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Minder moeite in ieder geval dan andersom, omdat die overstappers voor het gevoel van de GG'ers in ieder geval de juiste richting op bewegen.
Verder hangt het ook van de ligging van de gemeente af (of liever gezegd: van ieder persoonlijk in de gemeente, want lang niet iedereen in een gemeente staat er hetzelfde in) en waar de overstapper vandaan komt.
Daarmee bedoel ik (enigszins zwart/wit): iemand die qua ligging dicht bij de CGK ligt, zal veel minder moeite hebben met een overstapper vanuit de CGK dan vanuit de GGiN, en andersom.
Dus als een gemeente erg dicht tegen de GGiN aan schuurt, zal een CGK'er met wantrouwen ontmoet worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef:
Dit klinkt als een retorische vraag, Zita, waarvan je het antwoord al lijkt te weten.

Maar inderdaad ja: daar heb ik ook zeker moeite mee over het algemeen. Niet bij geldige redenen zoals trouwen en verhuizen. Ik worstel tussen gevoelens van "uiteraard is iedereen hartelijk welkom" en het weten dat eenmaal overgaan van kerkverband regelmatig gevolgen heeft voor de kerkelijke trouw in de toekomst. Is het niet bij de ouders, dan temeer bij de kinderen. De praktijk wijst dat alom uit: als de kerkelijke wortels van ooit zijn doorgesneden is er daarna minder nodig om bij de volgende ontevredenheid een volgende stap te zetten. Ik zeg dit in het algemeen, want er zijn mensen bij wie de wortels zorgvuldig worden overgeplant. Maar in mijn brede kerkelijke kring zijn die mensen veruit in de minderheid. En ik zie veel kinderen van hen die ooit overstapten, de kerkelijke trouw helemaal overboord zetten. Een groot gevaar.

In het algemeen is ook mijn ervaring: mensen die betweter waren in hun eerdere gemeente, verliezen die eigenschap bepaald niet. Ik hoor deze geluiden ook omgekeerd, dus vanuit kerken waar gergemmers heen vertrokken. Men is over het algemeen niet blij met hen.

Gezien de vele mensen hier die ook vertrokken zal deze ervaring vast wel op lange tenen botsen. En er zijn zeker enkele andere ervaringen. Maar in mijn kerkelijke kring zijn kerkelijke overstappen (waarheen dan ook) in meerderheid niet positief geëindigd.
Ik weet niet of dit klopt: ik heb begrepen dat elke betweter hartelijk welkom is. :OO3

(grapje hoor, voordat er weer enkelen helemaal los gaan)
refo

Bericht door refo »

En als we nog wat van je horen ben je hoogmoedig. Snap dat dan! Als je weggaat willen we niets meer van jullie vernemen, weg is weg. En ga zeker niet onder ons evangeliseren.
Plaats reactie