Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Refojongere

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Refojongere »

Middenrefo schreef: Gisteren, 20:28 Los van het feit dat ik het in grote lijnen met dr. Paul eens ben, zie je dat ook hij een bepaalde uitleg en interpretatie moet volgen om tot zijn conclusies te komen en om aan te geven welke zaken in het OT tijd- of cultuurgebonden zijn. Het is geen 1 + 1 = 2 en dat betekent dat andere theologen die net zo gereformeerd zijn tot een andere conclusie kunnen komen.
Je bedoelt aan te geven dat het niet simpelweg letterlijk kopieren is van burgerlijke wetgeving naar onze tijd. Dat klopt. Denk aan het voorbeeld "een dorsende os zult gij niet muilbanden" (1 Kor. 9:9) dat Paulus gebruikt om te bewijzen dat je voor het levensonderhoud van de apostel moet zorgen als gemeente. Hij zegt in vers 10 dat dit gebod geestelijk moet worden doorgetrokken. Zo werkt dat met meer oudtestamentische wetgeving waarbij het letterlijke "zorg voor dieren" blijft staan. Ik weet nog dat de tekst "de rechtvaardige kent het leven van zijn beest" in de MKZ crisis vaak werd gebruikt.

Ook bet principe van de ceremoniele wetgeving wordt in vers 13 doorgetrokken. Daaruit leren we dat we de achterliggende principes naar onze tijd moeten doortrekken al blijft de letterlijke wetgeving afgeschaft dan wel sec voor het volk Israël gelden.

Mijn grote probleem met het minderheidsrapport is dat het dit ook doet met de NT voorschriften op basis van "Letter en Geest" van Loonstra. Dit strijdt met het Sola Scriptura. Wil je daarop ingaan? We hadden het immers over V&A in relatie tot Schriftgezag.
Maar er is nog iets anders wat jouw verwijzing naar dr. Paul duidelijk maakt. Dat is deze zin: "De algemene principes achter deze wetgeving, zoals heiligheid, gerechtigheid en liefde, geven immers aan hoe God wil dat gelovigen – en in bredere zin mensen in het algemeen – omgaan met elkaar, ook in relatie tot de schepping en het bezit."
Het valt mij op dat dit deel bij behoudende gereformeerden zwaar onderbelicht is. Er is een onevenwichtige focus op een paar onderwerpen en ik heb me al zó vaak afgevraagd waarom er in die flank zo anders wordt gedacht over het milieu, klimaat, dierenwelzijn, liefde tot je naaste, duurzame landbouw, gezonde voeding, gerechtigheid, de economie van het genoeg, etc. Telkens als ik probeer dergelijke onderwerpen ter sprake te brengen wordt het afgedaan als 'links'. Alsof de Bijbel niet heel veel voorschriften heeft die we nu links zouden noemen en waar je dan wel heel makkelijk overheen walst.
Ik deel je mening dat er bepaalde blinde vlekken zijn. Mensen als prof Hofman CGK, ds. Visser uit de GG en ds. Van Reenen uit de HHK vragen hier ook aandacht voor.
Ik denk dat het bijgaande artikel een genuanceerd beeld geeft: https://www.motivaction.nl/actualiteite ... -schepping

Tegelijkertijd heeft dit niet met Schriftgezag te maken. Niemand zal ontkennen dat de Schrift zegt dat we goed met dieren moeten omgaan, zuinig moeten zijn op de schepping, goed moet zorgen voor ons lichaam, soberheid siert, we moeten opkomen voor de kwetsbaren wereldwijd.

Het zondebesef op dit punt is wat vaag, daar heb je een belangrijk punt. Met dit soort punten is het echter zo dat het meer om principes gaat die we moeten doorvertalen. Hoe duur mag je auto zijn, hoe vaak mag je op vakantie, hoeveel moet je weggeven? Daar zijn geen strakke voorschriften

Bij V&A is het echter vrij helder wat de Schrift zegt. Bij het hoofd-zijn van de man komt al een stuk meer interpretatie kijken.

Dus je kunt dit niet op een hoop gooien.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind wel dat dit met Schriftgezag te maken heeft. Met nogal willekeurig schriftverstaan, meer precies.

Dat over vrouw en ambt de Schrift duidelijk is, valt mijns inziens te bediscussiëren. Maar zelfs dan is het willekeurig om het ene wel en het andere niet als belangwekkend genoeg te zien.

Ik denk dat de Bijbel over rente duidelijker is dan over de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente.
Refojongere

DDD schreef: Gisteren, 23:03 Waarom? Dit is toch een serieuze discussie? Waarom zou de CGK-synode bijvoorbeeld geen renteverbod afkondigen? Dat zou best passen bij de manier waarop in ieder geval Verhagen onlangs in het RD de Bijbel uitlegde.
Ik heb liever dat de CGK discussieert over het renteverbod dan over de vrouw in het ambt.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het allebei even belangrijk. Het is in allebei de gevallen niet om het even hoe je Gods openbaring vertaalt naar onze cultuur.
Refojongere

DDD schreef: Gisteren, 23:16 Ik vind wel dat dit met Schriftgezag te maken heeft. Met nogal willekeurig schriftverstaan, meer precies.

Dat over vrouw en ambt de Schrift duidelijk is, valt mijns inziens te bediscussiëren. Maar zelfs dan is het willekeurig om het ene wel en het andere niet als belangwekkend genoeg te zien.

Ik denk dat de Bijbel over rente duidelijker is dan over de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente.
Schriftgezag is dat je ontkent dat wat de Bijbel over deze zaken zegt belangrijk is of wel dat wat de Bijbel erover zegt niet relevant is voor nu.

Dat is in onze gezindte niet aan de orde. Wel is aan de orde dat men de misstanden in de bio-industrie minder belangrijk vindt dan welke psalmberijming we zingen.

Dat is niet een kwestie van Schriftgezag, dat is een kwestie van practice what you preach. Je belijdt wel dat de Schrift gezag heeft, maar je ervaart het niet zo. Dat ligt ten grondslag aan alle zonden die we doen DDD? Dat we wel weten dat het belangrijk is, maar het toch even wegzetten: maar nu even niet? Dat is een kwestie van het laten doordringen van dat je niet naar sommige, maar naar al de geboden Gods dient te leven.

Overigens, je moet wel een vergevorderd christen zijn om alle overtredingen als even erg te zien en te ervaren.

Tot slot: bij Calvijns uitleg rond het renteverbod gaat hij systematisch op alle bijbelteksten in en komt hij tot de conclusie dat je in bepaalde gevallen rente mag vragen in het kader van de handel. Zoals we bij het spreekverbod voor vrouwen in 1 Kor. 14 ook geen absoluut spreek- of leerverbod kunnen afleiden.
Plaats reactie