Homoseksualiteit in de refowereld

Luther
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

lien75 schreef:OK, maar dan zijn dat inderdaad zaken die tegen de Wet ingaan. En die is onveranderd!
Dan kan je dus zeggen dat die zonden daarom een gruwel zijn. En op het niet houden van de Wet staat uiteindelijk ook de eeuwige doodstraf! Tenzij we deelachtig zijn aan het verzoeningswerk van Christus. Want alleen in Hem is de Wet vervuld!
En dan blijft staan dat iedere zonde toen vreselijk was. Maar die gruwel moet je lezen in het licht van de tien geboden? En niet de gruwel lezen vanuit ons menselijk redeneren. Van dit is minder erg dan dat. Want iedere zonde is de doodstraf waardig voor ons als zondaar. En zo kunnen wij ons ook nooit boven de ander verheffen. Jij hebt ergere zonden gedaan dan ik?
En dan zijn inderdaad de ceremoniële wetten vervuld. Maar de zaken als geen andere goden dienen etc blijven staan!
Volgens mij hebben wij geen verschil van mening. Ik citeerde alleen maar uit de ceremoniële en burgerlijke wetten! En ik deed dat als illustratie bij mijn stelling dat een deel van die wetgeving nog steeds voor ons geldt en herkenbaar is aan a) het feit dat de Heere daarbij het woordje gruwel gebruikt en b) het later in de Schrift niet heeft opgeheven. Meer heb ik niet willen zeggen.

Dat betekent dus dat men niet zomaar kan roepen: "Ja, maar als er staat dat homoseksualiteit voor de Heere een gruwel, dan wil dat niet zeggen dat dat nu ook nog geldt, want we houden ons tenslotte ook niet aan het gebod om geen gemengde stoffen te gebruiken." Dat argument gaat dus niet op, omdat we dan appels met peren vergelijken. Meer heb ik niet willen zeggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Toch is het een soort exegese of selectief eruit halen. De 10 geboden zijn eeuwig, verder is het mijns inziens echt niet duidelijk bepaalde ceremoniele wetten nog zouden gelden. Wel als het tegen de 10 geboden ingsst natuurlijk. Verder sluit ik me bij Lien75 aan die het prima heeft verwoord.
Maar nogmaals, dat was allemaal niet het punt wat ik wilde maken.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
lien75 schreef:OK, maar dan zijn dat inderdaad zaken die tegen de Wet ingaan. En die is onveranderd!
Dan kan je dus zeggen dat die zonden daarom een gruwel zijn. En op het niet houden van de Wet staat uiteindelijk ook de eeuwige doodstraf! Tenzij we deelachtig zijn aan het verzoeningswerk van Christus. Want alleen in Hem is de Wet vervuld!
En dan blijft staan dat iedere zonde toen vreselijk was. Maar die gruwel moet je lezen in het licht van de tien geboden? En niet de gruwel lezen vanuit ons menselijk redeneren. Van dit is minder erg dan dat. Want iedere zonde is de doodstraf waardig voor ons als zondaar. En zo kunnen wij ons ook nooit boven de ander verheffen. Jij hebt ergere zonden gedaan dan ik?
En dan zijn inderdaad de ceremoniële wetten vervuld. Maar de zaken als geen andere goden dienen etc blijven staan!
Volgens mij hebben wij geen verschil van mening. Ik citeerde alleen maar uit de ceremoniële en burgerlijke wetten! En ik deed dat als illustratie bij mijn stelling dat een deel van die wetgeving nog steeds voor ons geldt en herkenbaar is aan a) het feit dat de Heere daarbij het woordje gruwel gebruikt en b) het later in de Schrift niet heeft opgeheven. Meer heb ik niet willen zeggen.
Dat betekent dus dat men niet zomaar kan roepen: "Ja, maar als er staat dat homoseksualiteit voor de Heere een gruwel, dan wil dat niet zeggen dat dat nu ook nog geldt, want we houden ons tenslotte ook niet aan het gebod om geen gemengde stoffen te gebruiken." Dat argument gaat dus niet op, omdat we dan appels met peren vergelijken. Meer heb ik niet willen zeggen.
En ik zeg dat die hele ceremoniële wetgeving niet meer voor ons geldt. En jij zegt dat een deel nog steeds voor ons geldt. Alleen als het zaken betreffen die tegen de Wet ingaan dan moeten we ons aan de Wet des Heeren houden. Ook wij mogen bijvoorbeeld geen afgoden dienen. En dat was toen maar ook nu een gruwel in de ogen van de Heere. Maar dat stond dus niet alleen in de ceremoniele wet maar staat ook in de Wet des Heeren.
En dat zijn zaken die later in de Schrift niet zijn opgeheven. Wel de ceremoniëlen wetten opzich! Zie de eerder genoemde bijbelteksten. Maar niet wat de Wet des Heeren aangaat. En homoseksualiteit slaat op verhouding tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Wat naar ik meen tegen het 7e gebod ingaat. Waar het over het huwelijk gaat tussen man en vrouw en niet over man en man of vrouw en vrouw.

Vraag 108

Wat leert ons het zevende gebod?
Antwoord 108

Dat alle onkuisheid van God vervloekt is , en dat wij daarom,haar van hart vijand zijnde , kuis en ingetogen leven moeten , hetzij inden heiligen huwelijken staat of daarbuiten.

Die gemengde stoffen dat gaat niet tegen een gebod van de Wet in. En valt dus onder de wetten die voor ons niet meer gelden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

lien75 schreef:En ik zeg dat die hele ceremoniële wetgeving niet meer voor ons geldt. En jij zegt dat een deel nog steeds voor ons geldt. Alleen als het zaken betreffen die tegen de Wet ingaan dan moeten we ons aan de Wet des Heeren houden. Ook wij mogen bijvoorbeeld geen afgoden dienen. En dat was toen maar ook nu een gruwel in de ogen van de Heere. Maar dat stond dus niet alleen in de ceremoniele wet maar staat ook in de Wet des Heeren.
En dat zijn zaken die later in de Schrift niet zijn opgeheven. Wel de ceremoniëlen wetten opzich! Zie de eerder genoemde bijbelteksten. Maar niet wat de Wet des Heeren aangaat. En homoseksualiteit slaat op verhouding tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Wat naar ik meen tegen het 7e gebod ingaat. Waar het over het huwelijk gaat tussen man en vrouw en niet over man en man of vrouw en vrouw.

Vraag 108

Antwoord 108

Dat alle onkuisheid van God vervloekt is , en dat wij daarom,haar van hart vijand zijnde , kuis en ingetogen leven moeten , hetzij inden heiligen huwelijken staat of daarbuiten.

Die gemengde stoffen dat gaat niet tegen een gebod van de Wet in. En valt dus onder de wetten die voor ons niet meer gelden.
Lien, wij zijn het eens. Ik formuleer het alleen anders. Jij zegt: de hele ceremoniële wet is vervuld; er zijn delen die ook tegen de Wet van de 10 geboden ingaat. Ik zeg: Alleen die delen van de ceremoniële wet die de Heere een gruwel noemt (en niet heeft opgeheven) gelden nog. (Dat zijn inderdaad ook zaken die tegen de Wet van de 10 geboden ingaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Toch is het een soort exegese of selectief eruit halen. De 10 geboden zijn eeuwig, verder is het mijns inziens echt niet duidelijk bepaalde ceremoniele wetten nog zouden gelden. Wel als het tegen de 10 geboden ingsst natuurlijk. Verder sluit ik me bij Lien75 aan die het prima heeft verwoord.
Nee, dit was het punt dat ík wilde maken. Ter correctie van jouw visie dat het verbod op homoseksualiteit op gelijke hoogte zou staan als het ceremoniële verbod om kleding van gemengde stoffen te dragen.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
lien75 schreef:En ik zeg dat die hele ceremoniële wetgeving niet meer voor ons geldt. En jij zegt dat een deel nog steeds voor ons geldt. Alleen als het zaken betreffen die tegen de Wet ingaan dan moeten we ons aan de Wet des Heeren houden. Ook wij mogen bijvoorbeeld geen afgoden dienen. En dat was toen maar ook nu een gruwel in de ogen van de Heere. Maar dat stond dus niet alleen in de ceremoniele wet maar staat ook in de Wet des Heeren.

Vraag 108

Antwoord 108

Lien, wij zijn het eens. Ik formuleer het alleen anders. Jij zegt: de hele ceremoniële wet is vervuld; er zijn delen die ook tegen de Wet van de 10 geboden ingaat. Ik zeg: Alleen die delen van de ceremoniële wet die de Heere een gruwel noemt (en niet heeft opgeheven) gelden nog. (Dat zijn inderdaad ook zaken die tegen de Wet van de 10 geboden ingaan.
Ik geloof ook wel dat we hetzelfde bedoelen. Denk ik. Alleen het gevaar van de formulering die jij gebruikt is, m.i, en dat blijkt al door mijn reactie, dat men kan denken dat niet de hele ceremoniële wet is vervuld en dat we daarom delen moeten houden. Wanneer je nagaat waarvoor die ceremoniële wetten waren kan die formulering gewoon niet. En je mag er denk ik ook geen misverstand over laten bestaan. Het is ook niet on lijn met wat we in het NT lezen.
De hele ceremoniële wet heeft afgedaan. En de wet des Heeren blijft staan. Daarom ook dat niet elk gebod expliciet genoemd wordt wat voor ons nog wel zou gelden en wat niet meer...
En dat in de ceremoniële wet staat dat er geen afgoden gediend mogen worden. Dat is krom gezegd vervallen bij de vervulling van de ceremoniële wetten. Maar het punt geen afgoden dienen blijft wel staan vanuit de Wet des Heeren... Dus het geldt nog steeds. niet omdat het in de ceremoniële wet staat. maar omdat het in de Wet des Heeren staat.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

lien75 schreef:Ik geloof ook wel dat we hetzelfde bedoelen. Denk ik. Alleen het gevaar van de formulering die jij gebruikt is, m.i, en dat blijkt al door mijn reactie, dat men kan denken dat niet de hele ceremoniële wet is vervuld en dat we daarom delen moeten houden. Wanneer je nagaat waarvoor die ceremoniële wetten waren kan die formulering gewoon niet. En je mag er denk ik ook geen misverstand over laten bestaan. Het is ook niet on lijn met wat we in het NT lezen.
De hele ceremoniële wet heeft afgedaan. En de wet des Heeren blijft staan. Daarom ook dat niet elk gebod expliciet genoemd wordt wat voor ons nog wel zou gelden en wat niet meer...
En dat in de ceremoniële wet staat dat er geen afgoden gediend mogen worden. Dat is krom gezegd vervallen bij de vervulling van de ceremoniële wetten. Maar het punt geen afgoden dienen blijft wel staan vanuit de Wet des Heeren... Dus het geldt nog steeds. niet omdat het in de ceremoniële wet staat. maar omdat het in de Wet des Heeren staat.
Dat ben ik toch niet met je eens. Ook de Wet des Heeren is in Christus vervuld, evenals de ceremoniële wetgeving. De functie is daarom nu anders. Het geeft in elk geval aan dat er een doorlopende lijn is van het oude naar het nieuwe verbond.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
lien75 schreef:Ik geloof ook wel dat we hetzelfde bedoelen. Denk ik. Alleen het gevaar van de formulering die jij gebruikt is, m.i, en dat blijkt al door mijn reactie, dat men kan denken dat niet de hele ceremoniële wet is vervuld en dat we daarom delen moeten houden. Wanneer je nagaat waarvoor die ceremoniële wetten waren kan die formulering gewoon niet. En je mag er denk ik ook geen misverstand over laten bestaan. Het is ook niet on lijn met wat we in het NT lezen.
Dat ben ik toch niet met je eens. Ook de Wet des Heeren is in Christus vervuld, evenals de ceremoniële wetgeving. De functie is daarom nu anders. Het geeft in elk geval aan dat er een doorlopende lijn is van het oude naar het nieuwe verbond.
Dat was nu van mij weer niet helder geformuleerd! De Wet des Heeren is in Christus vervuld maar geldt nog als regel der dankbaarheid. Maar dat geldt niet bij de ceremoniële wetten. Die zijn ook vervuld maar gelden niet meer. Omdat de voorafschaduwing niet meer is. Dus verder laat ik staan wat ik geschreven heb.
Zijn we het zo echt eens met elkaar?
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef:
ejvl schreef:Toch is het een soort exegese of selectief eruit halen. De 10 geboden zijn eeuwig, verder is het mijns inziens echt niet duidelijk bepaalde ceremoniele wetten nog zouden gelden. Wel als het tegen de 10 geboden ingsst natuurlijk. Verder sluit ik me bij Lien75 aan die het prima heeft verwoord.
Nee, dit was het punt dat ík wilde maken. Ter correctie van jouw visie dat het verbod op homoseksualiteit op gelijke hoogte zou staan als het ceremoniële verbod om kleding van gemengde stoffen te dragen.
Nee nee, dat heb ik nooit op 1 lijn gezet, lees maar terug, inclusief de vervolgpost.
Ik zei dat om duidelijk te maken dat sommige zonden als futiliteiten worden gezien en anderen er selectief uit worden gehaald terwijl elke zonde een gruwel is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

lien75 schreef:Dat was nu van mij weer niet helder geformuleerd! De Wet des Heeren is in Christus vervuld maar geldt nog als regel der dankbaarheid. Maar dat geldt niet bij de ceremoniële wetten. Die zijn ook vervuld maar gelden niet meer. Omdat de voorafschaduwing niet meer is. Dus verder laat ik staan wat ik geschreven heb.
Nee, nog niet helemaal. De functie van de ceremoniële wetten is door de vervulling niet geheel vervallen.
a. Er zijn ceremoniële wetten die als voorschrift of gebod nog steeds gelden, omdat zij toen de Heere een gruwel waren, niet opgeheven zijn, en daarmee ook Hem nu nog een gruwel zijn.
b. Alle wetgeving doet ons facetten kennen van Wie God in Christus is, ook al is de feitelijke functie van die wetgeving vervallen. (Ook het stuk van de dankbaarheid dus.)
c. De Wet van de 10 geboden heeft zeker als functie een leefregel der dankbaarheid te zijn, maar evenzeer een kenbron van onze ellendige staat en een tuchtmeester tot Christus.
d. Het feit dat de wet vervuld is, betekent niet: de wet is afgeschaft.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Luther schreef:
Nee nee, dat heb ik nooit op 1 lijn gezet, lees maar terug, inclusief de vervolgpost.
Ik zei dat om duidelijk te maken dat sommige zonden als futiliteiten worden gezien en anderen er selectief uit worden gehaald terwijl elke zonde een gruwel is.
Ja, ik heb gelezen dat je dat in die context plaatste. En ik zeg daarvan: dan is dit een verkeerd voorbeeld. De wet van de twee verschillende stoffen is geen futiliteit, die wet geldt voor ons op die wijze niet meer.
ejvl

Bericht door ejvl »

Is dat een algemeen standpunt dat juist die zaken waar gruwel in voorkomt nog steeds gelden?
Ik had er nog niet van gehoord.
Ik vraag me nog steeds af hoe dit standpunt te verdedigen is. De lijn ceremonieel, gruwel, dus nog steeds, vind ik wazig. Wie bepaalt dat? Is het een exegese? Is het de algemene uitleg of verklaring? Wordt het zo in de bijbel ook uitgelegd?
Los van het feit dat je die zaken kunt verdedigen vanuit de 10 geboden.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
lien75 schreef:Dat was nu van mij weer niet helder geformuleerd! De Wet des Heeren is in Christus vervuld maar geldt nog als regel der dankbaarheid. Maar dat geldt niet bij de ceremoniële wetten. Die zijn ook vervuld maar gelden niet meer. Omdat de voorafschaduwing niet meer is. Dus verder laat ik staan wat ik geschreven heb.
Nee, nog niet helemaal. De functie van de ceremoniële wetten is door de vervulling niet geheel vervallen.
a. Er zijn ceremoniële wetten die als voorschrift of gebod nog steeds gelden, omdat zij toen de Heere een gruwel waren, niet opgeheven zijn, en daarmee ook Hem nu nog een gruwel zijn.
b. Alle wetgeving doet ons facetten kennen van Wie God in Christus is, ook al is de feitelijke functie van die wetgeving vervallen. (Ook het stuk van de dankbaarheid dus.)
c. De Wet van de 10 geboden heeft zeker als functie een leefregel der dankbaarheid te zijn, maar evenzeer een kenbron van onze ellendige staat en een tuchtmeester tot Christus.
d. Het feit dat de wet vervuld is, betekent niet: de wet is afgeschaft.
Luther, ik kan je niet volgen mbt a en B.
ad a; In de ceremoniële wetten staat inderdaad geen afgoden dienen. Maar nergens in het NT staat dat we die afgoden moeten verbranden. Nog steeds of tegelijkertijd blijft staan dat we die afgoden niet mogen dienen. Zie tien geboden. Niet omdat het in de ceremoniele wet staat, maar omdat het in de Wet des Heeren staat. En natuurlijk zien we nu nog steeds in de beschrijving van die offerdienst het rijke werk van Christus, maar wel als dat het in Christus is vervuld en niet alsof het nog moet gebeuren... Maar de discussie ging erover dat jij zei dat een deel van die wetten voor ons nog geldt. Alsof we ze moeten houden.

citaat van Luther
.Ja, er zijn wetten die voorkomen in de ceremoniële en burgerlijke wetgeving die nog steeds gelden, omdat er expliciet bij staat dat het de Heere een gruwel is. Als de Heere die wetten niet zelf expliciet heeft opgeheven (zoals het eten van onrein vlees) dan gelden die wetten nog onverkort, want dan is het de Heere nu nog steeds een gruwel.
Dus nog steeds bijvoorbeeld letterlijk de afgoden moeten verbranden! Dat leidde jij af uit het woordje gruwel. Die zaken afgoden dienen etc zijn inderdaad nog steeds een gruwel, het verbod daarvan staat ook in de wet des Heeren, maar maakt niet dat dat deel van de ceremoniële wet niet heeft afgedaan. Die hele wet is wel afgedaan.

Ik heb ook nog daarna gevraagd welke geboden uit de ceremoniele wetten nog steeds gelden volgens jou.
. lien75 schreef:
Geef eens wat voorbeelden dan?
Luther schreef
. Het gaat dan o.a. over Lev. 18 en 20 m.b.t. de teksten rond homoseksualiteit.
- Deut. 7: 25 De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en goud, dat daaraan is, zult gij niet begeren, noch voor u nemen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt; want dat is den HEERE, uw God, een gruwel.
26 Gij zult dan den gruwel in uw huis niet brengen, dat gij een ban zoudt worden, gelijk datzelve is; gij zult het ganselijk verfoeien, en ten enenmaal een gruwel daarvan hebben, want het is een ban.

- Het gaat in Lev. 13, 14 over afgodenoffers, en onreine dieren. (Dit is opgeheven in het NT.)

- Of dit in Deut. 17: 1 Gij zult den HEERE, uw God, geen os of klein vee offeren, waaraan een gebrek zij of enig kwaad; want dat is den HEERE, uw God, een gruwel.

- Deut. 18:
9 Wanneer gij komt in het land, dat de HEERE, uw God, u geven zal, zo zult gij niet leren te doen naar de gruwelen van dezelve volken.
10 Onder u zal niet gevonden worden, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet doorgaan, die met waarzeggerijen omgaat, een guichelaar, of die op vogelgeschrei acht geeft, of tovenaar.
11 Of een bezweerder, die met bezwering omgaat, of die een waarzeggenden geest vraagt, of een duivelskunstenaar, of die de doden vraagt.
12 Want al wie zulks doet, is den HEERE een gruwel; en om dezer gruwelen wil verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht, uit de bezitting.
13 Oprecht zult gij zijn met den HEERE, uw God.

- De bekende tekst uit Deut. 22:5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.
(En let wel: het gaat hier niet over broek-rok, want toentertijd liep iedereen in een rok - aparte discussie)
etc.
In de bijbelgedeelten die jij gaf mbt wat de Heere een gruwel was staat iets over het offeren van dieren die helemaal gaaf moesten zijn. En als er een mankement aan het beest was dat ze wilden offeren, was dat een gruwel. Uit het hele NT blijkt dat de offerdienst heeft opgehouden te bestaan bij het scheuren van het Voorhangsel. Het gebod maar ook de noodzaak om te offeren is er dus niet meer. Wel blijft staan de betekenis van het dier dat volkomen gaaf moest zijn, als heenwijzing naar Christus. Maar de opdracht om het nu nog steeds te doen is er niet meer! Of er nu gruwel bij staat of niet.

B We hadden het over verschillende wetten. Ceremoniële, burgerlijke en zedelijke. Die eerste zijn opgehouden te bestaan. De burgerlijke waren specifiek wetten voor het volk Israel in verhouding met de volken om hen heen. En de zedelijke wetten staan tot de 10 geboden. Waarvan ik steeds gezegd heb dat we ze nog steeds dienen na te leven. In de ceremoniële wetten zien we de voorafschaduwing van Christus. Maar waar zien we dat in de andere wetten?
Kan je dat toelichten?

Wat wil je nu eigenlijk zeggen met punt B mbt over wat ik heb gezegd?

C. Mee eens. Maar dat heb ik ook nergens weersproken.

D. De wet is vervuld. Daarmee bedoelde ik steeds de ceremoniële wetten voor bijvoorbeeld de offerdienst. Die offerdienst, wat een voorafschaduwing was, is opgehouden te bestaan. En in die zin is die voor ons afgeschaft. Wij hoeven deze wetten niet meer na te leven!
Met betrekking tot de zedelijke wetten, zoals 10 geboden, heb ik nergens gezegd dat die zijn afgeschaft! Ook al zijn die in Christus vervuld!
DDD

Bericht door DDD »

Ik sprak over verschillende stoffen, terwijl het mannenkleding en vrouwenkleding/gereedschap betreft.

In Deuteronomium 14 wordt de gruwel ook betrokken op het eten van onreine dieren. Dus de stelling dat de gruwelbepalingen nog steeds geldig zouden zijn lijkt me niet gereformeerd. Sterker nog, volgens mij zijn alleen de tien geboden nog een leefregel der dankbaarheid en zijn andere geboden hooguit nog ter inspiratie.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Ik sprak over verschillende stoffen, terwijl het mannenkleding en vrouwenkleding/gereedschap betreft.

In Deuteronomium 14 wordt de gruwel ook betrokken op het eten van onreine dieren. Dus de stelling dat de gruwelbepalingen nog steeds geldig zouden zijn lijkt me niet gereformeerd. Sterker nog, volgens mij zijn alleen de tien geboden nog een leefregel der dankbaarheid en zijn andere geboden hooguit nog ter inspiratie.

Zie artikel 25 NGB
Gesloten