Gereformeerde Gemeenten

Refoforum2017

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refoforum2017 »

Ad Anker schreef:
Hij volgt echter het spoor van grote geleerden.
Dit is dus niet het geval. Zeker zijn er mensen, die deze opvatting verdedigen, maar dan altijd in combinatie met de opmerking dat God het behoud van elk mens op het oog heeft.

En er zijn minstens zoveel grote geleerden die het tegenovergestelde beweren, dus ds. Hoogerland mag niet doen alsof dit dé uitleg van Johannes 3 vers 16 is en dat hij in hét spoor van de grote geleerden gaat. Dit is een zekere vorm van misleiding van de lezer. De titel boven het artikel is: dé gereformeerde opvatting. Dat kun je zo niet stellen.

En verder: ik waardeer ds. Hoogerland zeer, zeker als het gaat om zijn opinie-artikelen in het RD, waaruit vaak een stukje breeddenkendheid en mildheid blijkt. Hij is zeker niet kerkistisch, maar juist daarom voel ik me ook vrij om hierop te reageren. Hetzelfde heb ik gedaan met zijn recensie over een boek van Richard Sibbes. Daar stond iets in, waaruit de lezer de indruk kreeg dat je moet oppassen met het lezen van Puriteinen, want die zijn in het algemeen eenzijdig. Ik vind dat kwalijk, maar dat doet niets af aan ds. Hoogerland als persoon.
Laatst gewijzigd door Refoforum2017 op 20 sep 2019, 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:Ik ben dankbaar voor predikanten zoals ds. Hoogerland. Vriend en vijand moeten toegeven dat hij in het gereformeerde spoor gaat. Daarbij onderbouwt hij op een uitstekende manier dat gereformeerde standpunt.

Ik schrik meer van de opmerkingen van J.C. Philpot over de jeugd in de Gereformeerde Gemeente van Houten. Laten we hopen dat het niet zo is.
Wat vind je van zo'n preek van Luther?
samanthi

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:Ik ben dankbaar voor predikanten zoals ds. Hoogerland. Vriend en vijand moeten toegeven dat hij in het gereformeerde spoor gaat. Daarbij onderbouwt hij op een uitstekende manier dat gereformeerde standpunt.

Ik schrik meer van de opmerkingen van J.C. Philpot over de jeugd in de Gereformeerde Gemeente van Houten. Laten we hopen dat het niet zo is.
Ik vraag me af of JCP de jeugd kent of het alleen van horen zeggen heeft, bovendien kun je niet een groep jongeren hoofd voor hoofd wegzetten met zulke uitdrukkingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:

In een ander topic geef je mensen het advies om niet op mijn reacties in te gaan en hier doe je het zelf wel. Ik ben een beetje in verwarring :D
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:

In een ander topic geef je mensen het advies om niet op mijn reacties in te gaan en hier doe je het zelf wel. Ik ben een beetje in verwarring :D
Ach, de zon schijnt :)
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:@DDD: Met een bepaalde leerstellige bril naar een tekst kijken en die naar eigen inzicht verbeteren: dat noem ik inlegkunde. Dus dat is mijn lezing, corrigeer me gerust als je iets anders bedoelde.

Hij volgt echter het spoor van grote geleerden.

Het is bepaald niet op de persoon. Ik heb vragen gesteld. Alleen de laatste zin zou op de persoon kunnen zijn. Daar heb je wel gelijk in.
Precies. Omdat hij het spoor van grote geleerden volgt, is het geen inlegkunde. Nog los van het feit dat het hier niet gaat om iets in de tekst leggen wat er niet in zit, maar om er iets uithalen wat er overduidelijk wel staat. Helaas is het woord 'uitlegkunde' niet beschikbaar om dit tegengestelde fenomeen van inlegkunde te omschrijven.

@Erasmiaan:
Ik denk dat er over de jeugd in de GG sprake is van een misverstand. Het is mij nooit opgevallen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

samanthi schreef:

Ik vraag me af of JCP de jeugd kent of het alleen van horen zeggen heeft, bovendien kun je niet een groep jongeren hoofd voor hoofd wegzetten met zulke uitdrukkingen.
Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Wat het tweede betreft: het gaat natuurlijk om het signaal: niet of iedereen het er hoofd voor hoofd mee eens is. Misschien kan JCP nog een toelichting geven.

Wat betreft je opmerking over de kanttekening: ik zou proberen om het artikel te lezen, daar staat dit zelfs genoemd. Ik reageer ook weleens ergens op zonder het te lezen, maar je moet wel oppassen dat je dan niet de plank misslaat.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:

:super
Refoforum2017

Bericht door Refoforum2017 »

samanthi schreef:
Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:
Jantje schreef: Ik zal het zo eens lezen. Ik ben het hier in ieder geval al helemaal mee eens.
Ik heb het artikel net gelezen. En ik heb toch wel enkele vragen. Ds. Hoogerland schrijft letterlijk dat God niet wil dat iedereen zalig wordt. Maar ik vraag me af of dat niet in strijd is met Ezechiël 33 vers 11. Is dat niet in strijd met zijn bewering? Overigens ben ik het verder wel met hem eens. Ik heb Johannes 3 vers 16 ook nooit gelezen als zijnde dat het betrekking had op de gehele wereld. Dat is ook duidelijk te merken uit de context van het gehele hoofdstuk.
Dat laatste betwijfel ik dus. Er staat niet achter 'ZODAT een ieder die in Hem gelooft', maar 'OPDAT een ieder die in Hem gelooft'. De scheiding staat of valt met het geloof. De liefde van Christus is voor ieder toegankelijk. De vergelijking met de slang in de woestijn daarbij is ook niet voor niets. Allen mochten kijken, alleen zij die geloofden werden genezen.
Ik vermoed dat zodat en opdat hetzelfde is, je zou kunnen zeggen er staat niet: zodat of opdat iedereen niet verderve, maar het punt is ieder die gelooft,

ik kan geen enkele reden verzinnen dat deze tekst alverzoening in de hand zou werken, in tegendeel juist, er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen gelovig en niet gelovig.

dat de kanttekeningen in de lijn van ds Hoogerland staan klopt ook niet de KT zeggen: Dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid.
Deze laatste opmerking wil in onderstrepen. Ds. Hoogerland leest de kanttekening blijkbaar ook al met een bepaalde bril. Want er staat niets over uitverkorenen, zelfs niet over gelovigen.

Verder beseft hij wel dat kosmos wereld betekent (wat positief is), maar komt hij daarna met een verklaring over het juweel, dat toch weer de richting van uitverkorenen op wijst.
samanthi

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
samanthi schreef:

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Wat het tweede betreft: het gaat natuurlijk om het signaal: niet of iedereen het er hoofd voor hoofd mee eens is. Misschien kan JCP nog een toelichting geven.

Wat betreft je opmerking over de kanttekening: ik zou proberen om het artikel te lezen, daar staat dit zelfs genoemd. Ik reageer ook weleens ergens op zonder het te lezen, maar je moet wel oppassen dat je dan niet de plank misslaat.
Ik lees wat ik hier lees en daar reageer ik op.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

Refoforum 2017
Deze laatste opmerking wil in onderstrepen. Ds. Hoogerland leest de kanttekening blijkbaar ook al met een bepaalde bril. Want er staat niets over uitverkorenen, zelfs niet over gelovigen.

Verder beseft hij wel dat kosmos wereld betekent (wat positief is), maar komt hij daarna met een verklaring over het juweel, dat toch weer de richting van uitverkorenen op wijst.
Ik snap dit niet... vind het zelfs richting schriftkritiek gaan.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Door al het gedogmatiseer over Joh. 3:16 wordt deze kostbare tekst bij de mensen vandaan gehouden! Het gaat niet over de gewone, zondige mens, maar weer over de uitverkorenen. Hoe kan ik hier ooit bij? Vroeger was ik zo bang voor deze tekst en had 'm uit mijn Bijbel geschrapt. Maar nu is het iedere keer weer zo'n wonder! Zoals in dat wonderlijk mooie preekje van M. Luther!
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:[

:super

Maar je geeft geen antwoord? ;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:dat de kanttekeningen in de lijn van ds Hoogerland staan klopt ook niet de KT zeggen: Dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid.
Da's niet helemaal waar. Zie bv. bij 1 Joh. 2 de volgende kanttekening:
"Dat is, van alle mensen die in de ganse wereld uit alle volken, Joh. 11:52. Openb. 5:9, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, alsook daaruit dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, Joh. 17:9, maar alleen voor degenen die in Hem zullen geloven, Joh. 17:20. "
De zinsnede 'die nog in Hem zullen geloven' is toch niets anders dan 'de uitverkorenen'?
Laten we toch ook dát wonder, dus het wonder van Gods verkiezende liefde, toch niet verzwijgen of wegstrepen tegen een ander dogma. Maar ons erin verheugen.
Nogmaals: 'niemand wordt buitengesloten, dan die zichzelf uitsluit' zeggen de puriteinen. Dus je hoeft er niet aan te twijfelen dat de Heere wil dat elke hoorder van het Evangelie zalig wordt. Je gelooft toch niet dat Hij het Woord aan je laat verkondigen met het doel om je verloren te laten gaan?! Dat is de werkwijze van de duivel: je iets moois voorhouden, maar ondertussen je naar het verderf slepen.
Maar dat alles doet helemaal niets af aan Gods verkiezende liefde. Juist niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef:Ds. IJsselstein (GG) over Joh. 3:16. Lees gerust de inhoud van zijn tweede preekpunt: https://www.leespreken.nl/tijd/na-kerst ... ef-wereld/
Dank voor de link. Ik ga m nu lezen.
Wat een mooie preek, zo pastoraal voor kinderen. Ik ga m binnenkort met mijn kinderen lezen.
Plaats reactie