Sterretje schreef:Het is ingewikkeld geworden, pleidooi voor gewoon gereformeerd
Dr. ir. J. Blaauwendraad
helaas nog steeds actueel
Sterretje schreef:Het is ingewikkeld geworden, pleidooi voor gewoon gereformeerd
Dr. ir. J. Blaauwendraad
Blaauwendraad - Het is ingewikkeld geworden - 1997Gabrielle schreef:helaas nog steeds actueelSterretje schreef:Het is ingewikkeld geworden, pleidooi voor gewoon gereformeerd
Dr. ir. J. Blaauwendraad
Blaauwendraad heeft nog een 2e geschreven: De leer tegen het licht.Hendrikus schreef:Blaauwendraad - Het is ingewikkeld geworden - 1997Gabrielle schreef:helaas nog steeds actueelSterretje schreef:Het is ingewikkeld geworden, pleidooi voor gewoon gereformeerd
Dr. ir. J. Blaauwendraad
Baaijens - Ontwaakt - 1997
Van der Zwaag - Afwachten of verwachten - 2003
Inderdaad, nog niet verouderd. Je hoeft dit forum maar te lezen om te zien dat deze stenen in de gereformeerde vijver nog steeds hun golfjes voortbrengen.
Wanneer ik dit soort uitspraken lees:Afgewezen schreef:Ik heb het boekje inmiddels gelezen. Ik zeg niet dat ik onverkort de conclusies van ds. Troost deel. Maar hij heeft wel een punt als het gaat over ons omgaan met de Godheid van Christus.dennis schreef:Ik kreeg het idee dat ds. Troost tort aan de Godheid van Jezus Christus. En als dat zo is vind ik dat buitengewoon gevaarlijk, want dat is voor mij zo iets wezenlijks.
Bomschuit schreef:….gisteravond nog in een Erskine gelezen dat God Zelf bukte om Zijn eigen wet te voldoen om aan Zijn Heilig recht te komen…
denk ik dat hij inderdaad een punt heeft. Het op deze manier volledig vereenzelvigen van God en Jezus is m.i. niet meer Bijbels te noemen.refo schreef:Het mooie van de bijbel is is dat God ons daarin bekend maakt dat Hij ons gelijk is geworden.
Stem je nog wel in met de belijdenis naar Athanasius, Afgewezen?Afgewezen schreef:Zie Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Er staat niet dat God Zichzelf gegeven heeft.
Evenzo Gal. 4:4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet...
De Bijbelteksten laat je voor wat ze zijn?Johann Gottfried Walther schreef:Stem je nog wel in met de belijdenis naar Athanasius, Afgewezen?Afgewezen schreef:Zie Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Evenzo Gal. 4:4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet...
Christus is volkomen God, en Hij is in het vlees gekomen en was toen ook echt mens.
Terwijl Hij nog steeds volkomen God was.
En zie ook de Heidelberger Catechismus.
De Godheid kan niet lijden, maar de mensheid wel.
Maar twee naturen mogen we niet scheiden
zie Vraag 48 van HC o.a.
Hoop dat je die kant toch ook niet op zou willen.
Ds. Troost is een gevaarlijke predikant.
Wat bedoel je met Christus is God, dus.... ?Afgewezen schreef:De Bijbelteksten laat je voor wat ze zijn?Johann Gottfried Walther schreef:Stem je nog wel in met de belijdenis naar Athanasius, Afgewezen?Afgewezen schreef:Zie Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Christus is volkomen God, en Hij is in het vlees gekomen en was toen ook echt mens.
Terwijl Hij nog steeds volkomen God was.
En zie ook de Heidelberger Catechismus.
De Godheid kan niet lijden, maar de mensheid wel.
Maar twee naturen mogen we niet scheiden
zie Vraag 48 van HC o.a.
Hoop dat je die kant toch ook niet op zou willen.
Ds. Troost is een gevaarlijke predikant.
Ik wil niet de kant op dat de Vader en de Zoon vereenzelvigd worden. De belijdenis van de Drie-eenheid is eindpunt van ons denken, en in die zin onderschrijf ik de belijdenis van Athanasius. Maar zij moet geen uitgangspunt zijn van ons denken: Christus is God, dus... Dán verwijs ik naar het spreken van de Bijbel zélf.
Waarom ga je dan tegen me in? Wat refo hier stelt, doet sterk denken aan het Barthiaans neo-theopaschitisme. Wil je hier meer over weten, dan verwijs ik je naar de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van Van Genderen en Velema, blz. 477 en 478. Als je geïnteresseerd bent, wil ik het ook nog wel citeren.Johann Gottfried Walther schreef:De Belijdenis naar Athanasius, zegt ook dat Christus een ander is dan God de Vader. Dus geen vereenzelviging. Onderscheid, maar geen scheiding.
Er is onderscheid tussen de Vader en de Zoon,Afgewezen schreef:Waarom ga je dan tegen me in? Wat refo hier stelt, doet sterk denken aan het Barthiaans neo-theopaschitisme. Wil je hier meer over weten, dan verwijs ik je naar de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van Van Genderen en Velema, blz. 477 en 478. Als je geïnteresseerd bent, wil ik het ook nog wel citeren.Johann Gottfried Walther schreef:De Belijdenis naar Athanasius, zegt ook dat Christus een ander is dan God de Vader. Dus geen vereenzelviging. Onderscheid, maar geen scheiding.
Ook de door Bomschuit aangehaalde opmerking van Erskine tendeert in die richting.
In de belijdenis van Athanasius is de Godheid van Christus zodanig benadrukt, dat het onderscheid tussen de Vader en de Zoon wellicht toch wat onderbelicht is gebleven; dat wil ik nog wel opmerken.
Het feit dat jij van die term niet gehoord hebt, betekent daarmee niet dat het iets belachelijks is of zo. Maar dat terzijde.refo schreef:Neo-theo-paschisme? Nooit van gehoord. Woord van meester Piekwa.
Wat Barth over Christus zegt is zo complex, daar ben ik nog niet uit.
(Wel grappig. Je meldt dat je Karl Barth leest en dan wordt je een Barth-stempeltje opgeplakt.)