De verklaring lijkt bijna volledig een overschot vanuit de (O)GG(iN). Doordat de kerkenraad rechts van de HHK groter zijn dat de HHK hebben zij een overschot. Gemiddeld genomen wisselen mensen 1 kant op. Dit bedoel ik niet als waardeoordeel maar als constatering. Kerkverbanden als de OGG(iN) moeten het puur hebben van geboorte overschot. Dalende geboortecijfer zorgen daar voor krimp. Mogelijk stijgt ook het aantal vertrekkers, maar dat zou ik na moeten kijken. De GG heeft structureel overschot vanuit de OGG(iN) en verliest aan de HHK en PKN.
Eerder heb ik op basis van cijfers van andere kerken een rekensom van de HHK gemaakt. De kans is groot dat de HHK een redelijk vergelijkbaar verloop heeft als andere reformatorische kerken. Zolang zij de cijfers niet bijhouden/delen blijft het behoorlijk onzeker. Gezien cijfers van andere kerkverbanden en een zeer waarschijnlijk geboorteoverschot is het aannemelijk dat de HHK aanzienlijk meer mensen naar de PKN ziet gaan dan vanuit de PKN binnenkomen.
Verder heeft de HHK de hervormde manier van ledenadministratie voorgezet. Dit zie je terug in de groei van het aantal geboorteleden. Het viel mij op dat de stijging vooral in belijdende leden zit. In mijn omgeving zie ik vooral jongeren en jonge gezinnen naar de HHK gaan. Ik had daarom verwacht dat het aantal doopleden harder zou stijgen. Mogelijk doen jongeren eerder belijdenis en/of zijn er minder volwassen die geen vrijmoedigheid hebben om belijdenis te doen.