Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

BSH

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door BSH »

Volgens mij blijkt uit de Korinthebrief dat wat voor de één wel zonde is, het voor de ander niet hoeft te zijn.

Kan ik op grond daarvan de conclusie trekken dat:
- het voor Huisman cs. zonde is om met de ongehoorzame gemeenten in één kerkverband te blijven?
- het voor MidMid cs. zonde is om met Rijnsburg mee te gaan?

Zou het dan goed zijn om elkaar vrij te laten om niet de weg op te gaan die voor elk van hen persoonlijk zonde is?
Of is het vooral onze taak om de ander te overtuigen dat zijn weg voor hém zonde zou moeten zijn?
huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

BSH schreef: Vandaag, 09:06 Volgens mij blijkt uit de Korinthebrief dat wat voor de één wel zonde is, het voor de ander niet hoeft te zijn.

Kan ik op grond daarvan de conclusie trekken dat:
- het voor Huisman cs. zonde is om met de ongehoorzame gemeenten in één kerkverband te blijven?
- het voor MidMid cs. zonde is om met Rijnsburg mee te gaan?

Zou het dan goed zijn om elkaar vrij te laten om niet de weg op te gaan die voor elk van hen persoonlijk zonde is?
Of is het vooral onze taak om de ander te overtuigen dat zijn weg voor hém zonde zou moeten zijn?
Het gaat wel om waar deze gemeenten ongehoorzaam in zijn. Dat gaat om een thema (homoseksueel samenleven) wat de kerk (G.S.) op grond van de Schrift zonde noemt. En de G.S. heeft uitgesproken dat de Schrift geen ruimt biedt voor vrouwen in het ambt. Het gaat ten diepste over het gezag van de Schrift over alle terreinen van het leven. Daar verschillen wij zo sterk over in ons kleine kerkverband dat het onhoudbaar is geworden.
Ik ben dankbaar dat de ‘onhoudbaarheid’ ook blijkt uit de brief van de ‘nieuwe’ deputaten vertegenwoordiging. Het gaat nu meer over hoe we het gaan regelen. De één zegt via een vroegtijdige G.S. en de ander zegt via gesprekken tussen vertegenwoordigers van beide kanten. De laatsten zien niet in hoe de kerkelijke meerdere vergaderingen nog met enig gezag kunnen spreken. Dit nog afgezien van de vele kerken die zich niet meer laten vertegenwoordigen op de meerdere vergaderingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie