Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

MidMid

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MidMid »

HHR schreef: Vandaag, 14:14
Refojongere schreef: Vandaag, 14:09
MidMid schreef: Vandaag, 12:39 Bij de (48 vaste) deelnemer is Vroomshoop de enige kerk die de NBV'21 gebruikt, de overigen gebruiken - even grof geschat - 75% SV en 25% HSV.
Onder de waarnemers geldt dit trouwens van een tweetal gemeenten, dat deze de NBV'21 gebruiken op de kansel. De rest gebruikt de HSV.

Onder de 68 kerken zijn er zo'n 20 kerken die vrije liederen zingen naast de Psalmen.
Al zit deze variatie met name onder de waarnemende kerken.
Ik krijg soms de indruk dat jij het belangrijker vindt om niet in een kerk te terecht te komen waar bijna geen NBV21 wordt gebruikt en weinig Opwekking wordt gezongen dan in een kerk waar men de vrouw en ambt accepteert. Of lees ik dat verkeerd?
Exact dezelfde gedachten en onderstreept mijn eerder post vanmorgen.
Wat een flauwe reactie.

Ik zou inderdaad niet kunnen aarden in een kerk waar geen vrije liederen gezongen (mogen) worden.
Datzelfde geldt van een kerk waarin een soortgelijke discussie rondom vertalingen gevoerd wordt, zoals nu tijdens de GG GS.
Dat is voor mij een kerk die veel te veel intern gericht is, die bezig is haar licht onder een stolp te plaatsen.

Wanneer mijn broeders en zusters met een - voor hun! - Bijbels onderbouwt standpunt komen om vrouwen in ambten toe te laten en dit synodaal niet weerlegd wordt, ben ik inderdaad bereid na te denken over wat de gevolgen daarvan moeten zijn. Met wel of geen vrouwen in de ambten staat of valt voor mij de kerk niet. Een verband waarbinnen daarvoor ruimte is, vind ik minder eng (zowel letterlijk als figuurlijk) dan een kerkverband waarbinnen geen ruimte is voor een NBV'21 of een vrij lied en bijpassende begeleiding.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 14:06
huisman schreef: Vandaag, 13:21 Als ik jou zo lees ging het interim model van Schenau c.s. jou ook te ver? Daar werd immers geregeld dat ongehoorzame gemeenten uit de reguliere classis gezet werden en nadrukkelijk de mogelijkheid gegeven dat interim een permanent karakter zou kunnen krijgen in het afscheid nemen van de ongehoorzame gemeenten. Het ging toch enigszins over zuiveren en eruit zetten maar dan in slow motion.
Dat model waarderen wij denk ik verschillend.
Leek mij een prima oplossing om rust te creëren.
Om samen te biddend en lezend te zoeken naar de weg van de Heere te midden van al dit menselijk geweld.
Het model was in eerste instantie bedoeld om elkaar vast te houden.
Niet lokale clubs zouden de balans opmaken, maar dit zou gezamenlijk binnen de kerkelijke structuur gedaan worden.
Heel wat moeiten die ik heb met Rijnsburg, waarin in dat model ondervangen.
En nee, het ging niet over 'zuiveren en eruit zetten'.
Het ging om samen terug naar de Schriften om die biddend in gezamenlijkheid open te leggen.
Want dat laatste hebben we sinds de rapporten van 1998 niet gedaan? Het meerderheidsrapport ging niet terug naar de Schriften? Het enige wat er gezocht wordt is v&a een legitieme plek geven. Het volgende is de besluiten van de NGK rondom homoseksualiteit omarmen en het geheel CGK blijven noemen.
Sterkte hiermee maar je zult begrijpen dat ik daar nooit aan mee kan werken. Ik ben het namelijk eens met wat dr. P de Vries gisteren schreef. Ambtsdragers die ruimte geven aan homoseksueel samenleven zijn blinde leidslieden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Wat ik met de cijfers wil zeggen, schreef ik erbij 'uit de presentielijst blijkt dat de breedte van Rijnsburg best tegenvalt tegenover wat elke keer beweerd wordt.'
Gemeenten die enigszins lijken op de onze, staan bij de waarnemers en uit contact blijkt dat dit waarnemen geen deelnemen wordt.
Voor mij gaat met deze versmalling de CGK niet terug naar de klassieke verscheidenheid, maar terug naar 75 jaar geleden (begin van de introductie van het kerklied naast de psalmen) of naar 50 jaar geleden. Als dat bedoeld wordt met klassiek CGK - wees daar dan samen eerlijk over.
Ik kan niet voor Rijnsburg spreken, maar alleen voor mezelf. Maar ik heb inderdaad altijd gezegd: klassiek CGK dan moet je inderdaad terug naar 50-75 jaar geleden. (Denk aan de unaniem aanvaarde kanselboodschap van 1953 die nog niets aan actualiteit ingeboet heeft.) Voor mij is dat ook nooit onduidelijk geweest. Maar je moet ook terug naar zo’n tien jaar geleden, toen afwijkingen her en der inderdaad gingen over kleinere dingen, maar niet over zaken die het Schriftverstaan en zelfs het Schriftgezag raakten. En waar dat wel het geval was (homosekuele relaties, Zwolle), liep de kerkelijke procedure. De NBV2004 is ernstig ontraden (maar niet verboden), en over het vrije lied zijn criteria in de kerkorde opgenomen. Wat er sinds 2018 gebeurde, gaat fundamenteel verder. De kerkelijke weg op dat punt liep tot de afgelopen synode. En die kerkelijke weg heeft niets opgeleverd. Dan kon ook niet meer. En op dat punt kun je inderdaad mijn eerdere bijdragen lezen.
Dan je punt over wat de GS wel of niet heeft gezegd: een synode kán geen gemeenten eruit zetten.
Dit is een groot misverstand. Kerken eruit zetten kan de GS inderdaad niet. Kerkrecht maken, bijschaven, ed. kan een GS wel. Bewust is dit niet gebeurd. Maar dat weet je inmiddels allang, want dat cirkeltje is diverse malen doorlopen.
Kerkrecht bijschaven ed. kon ook niet meer. Dat zou altijd door classes uitgevoerd moeten worden, en die zijn daar in meerderheid niet toe bereid. Dat maakt deel uit van de impasse.
De verantwoordelijkheid ligt niet lokaal. Eerder zei ik je al dat dit besluit, zo ik het hoorde, onder revisie ligt en dus 'opgeschort is'.
Ook als het besluit onder revisie ligt, ligt de verantwoordelijkheid bij de plaatselijke kerk. Daar ligt de verantwoordelijkheid namelijk altijd na de sluiting van een synode.
Daarmee hoeft de kerkenraad bij ons helemaal niet te kiezen. Het enige wat wordt gevraagd, is om trouw je plicht te blijven vervullen. Dus te doen waarvoor ze hebben getekend. En dat is het blijven gaan van de kerkelijke weg. Dat jij het zwart-wit maakt, betekent nog niet dat het ook zo ís; gelukkig niet!
Ja, ook jouw kerkenraad moet kiezen: namelijk doorgaan in de bestaande structuren, of niet. Zo moeilijk is het allemaal niet. Je zult alleen een deel van de kerken niet meer in die bestaande structuren tegenkomen.
Ik lees dat jij geen splitsing wil, of zelfs vindt dat het Bijbels gezien niet mag. Maar op geen enkele wijze heb je een alternatief geboden dat ertoe zou kunnen leiden dat we in één kerkverband met 180 gemeenten verder gaan en verder kunnen. Een kwart tot een derde van de gemeenten kán dat niet meer als tegelijk gemeenten die vrouwelijke ambtsdragers hebben én ander beleid op homoseksualiteit niet buiten het kerkverband terecht komen. Daar kunnen we nog lang over praten, maar zo ligt het wel. Dat heeft ook echt te maken met het beginsel van de Afscheiding. Wanneer die ruimte er namelijk wel komt of blijft, dan is er geen bestaansrecht meer voor een CGK náást de PKN.
Geloof me maar dat die voorbeelden die Middenrefo noemt slechts een topje weergeven. Weigeren van afgesproken ruilbeurten, allerlei verbale reacties op uitgesproken gebeden, weigeringen op kansels, harde en koude reacties van kerkenraden naar gemeenteleden, ed. het komt allemaal langs.
Ik kan dat niet allemaal beoordelen, maar dat ruilbeurten worden teruggedraaid, of dat kansels gesloten worden, kan ik op zich wel begrijpen. Volgens mij is dat ook niet een persoonlijke aanval, maar eerder helder maken waar een predikant staat. Ik kan me voorstellen dat een predikant die met Rijnsburg mee wil gaan, zich erg ongemakkelijk voelt wanneer hij geruild heeft met een collega in een gemeente die dat ten principale afwijst. Andersom zou ik dat ook kunnen begrijpen. Ik zou me als me lid ook ongemakkelijk voelen.
Verbale reacties op gebeden, of andere verbale reacties van kerkenraden naar leden toe moeten altijd netjes worden geformuleerd. Als dat niet gebeurt, betreur ik dat ten hoogste. Onze woorden moeten altijd met zout besprengd zijn. Moet ik mezelf ook altijd voorhouden.
Maar als een predikant in zijn gebed het initiatief van Rijnsburg noemt en tegen de Heere zegt dat ‘ze zomaar iets nieuws beginnen’, dan is dat wel heel verdrietig. Als daar reacties op komen, kan ik dat wel begrijpen. Dan zal dat overkomen als framing in een gebed; dat doet ook geen recht aan alle brieven die vanuit Rijnsburg zijn verstuurd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist

Bericht door Evangelist »

MidMid schreef: Vandaag, 14:19
MidMid schreef: Vandaag, 12:39 Bij de (48 vaste) deelnemer is Vroomshoop de enige kerk die de NBV'21 gebruikt, de overigen gebruiken - even grof geschat - 75% SV en 25% HSV.
Onder de waarnemers geldt dit trouwens van een tweetal gemeenten, dat deze de NBV'21 gebruiken op de kansel. De rest gebruikt de HSV.

Onder de 68 kerken zijn er zo'n 20 kerken die vrije liederen zingen naast de Psalmen.
Ik krijg soms de indruk dat jij het belangrijker vindt om niet in een kerk te terecht te komen waar bijna geen NBV21 wordt gebruikt en weinig Opwekking wordt gezongen dan in een kerk waar men de vrouw en ambt accepteert. Of lees ik dat verkeerd?
Wat een flauwe reactie.

Ik zou inderdaad niet kunnen aarden in een kerk waar geen vrije liederen gezongen (mogen) worden.
Datzelfde geldt van een kerk waarin een soortgelijke discussie rondom vertalingen gevoerd wordt, zoals nu tijdens de GG GS.
Dat is voor mij een kerk die veel te veel intern gericht is, die bezig is haar licht onder een stolp te plaatsen.

Wanneer mijn broeders en zusters met een - voor hun! - Bijbels onderbouwt standpunt komen om vrouwen in ambten toe te laten en dit synodaal niet weerlegd wordt, ben ik inderdaad bereid na te denken over wat de gevolgen daarvan moeten zijn. Met wel of geen vrouwen in de ambten staat of valt voor mij de kerk niet. Een verband waarbinnen daarvoor ruimte is, vind ik minder eng (zowel letterlijk als figuurlijk) dan een kerkverband waarbinnen geen ruimte is voor een NBV'21 of een vrij lied en bijpassende begeleiding.
Eerlijk antwoord. Maar de consequentie hiervan is dat de je heel wat gemeenten die dicht bij de uitgangspunten van 1834 en 1892 zijn gebleven, bewust loslaat. Dat is ook een keus. Uit je verwoording hierboven maak ik op dat je dat eigenlijk ook niet heel erg vindt. Ook dat mag, maar dan laat je daarmee ook zien waarom verdergaan niet meer gaat.
Hartelijke groet,
Evangelist
MidMid

Bericht door MidMid »

Evangelist schreef: Vandaag, 14:44
MidMid schreef: Vandaag, 14:19
Wat een flauwe reactie.

Eerlijk antwoord. Maar de consequentie hiervan is dat de je heel wat gemeenten die dicht bij de uitgangspunten van 1834 en 1892 zijn gebleven, bewust loslaat. Dat is ook een keus. Uit je verwoording hierboven maak ik op dat je dat eigenlijk ook niet heel erg vindt. Ook dat mag, maar dan laat je daarmee ook zien waarom verdergaan niet meer gaat.
Wat je opmaakt uit mijn verwoording laat ik bij jou. Daarin voel ik mij in ieder geval niet recht gedaan.
Ik zie niet in waarom ik hierbij een deel van de kerken bewust loslaat. Wat ik voorstel is om hierin de kerkelijke weg te blijven gaan. En zolang die weg niet klip en klaar uitloopt op een benoemen van vrouw en ambt als onschriftuurlijk, zal ik ook niet acteren alsof het onschriftuurlijk is. Daarmee laat ik 1834 en 1892 niet los, maar respecteer ik juist dat de enige binding die aan Schrift en belijdenis (norma normata) is.
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

MidMid schreef: Vandaag, 12:39
huisman schreef: Vandaag, 11:20
Middenrefo schreef: Vandaag, 10:44 @HHR en huisman - Het zou al schelen als jullie op zouden schrijven dat zulke dingen aan beide kanten gebeuren. Daar zijn namelijk ook voorbeelden van.
Geef ze maar, ik ken ze niet maar geloof zomaar dat dit ook zal gebeuren. Niet iedereen aan mijn kant is net zo lief als dat ik ben. :OO3
Ik ben geen Middenrefo, maar toch...

Het enkele feit dat je ze niet kent, terwijl ze er wel degelijk zijn (ik kan ze helaas niet delen omdat zelfs geanonimiseerd zaken herleidbaar zijn) - moet toch al genoeg zeggen?!

Maar even over de voorbeelden die jij noemt.
Wanneer er geen Rijnsburg was opgestart maar men had gezocht naar een weg binnen de bestaande structuren, waren die voorbeelden er niet geweest.
Rijnsburg heeft - vast onbedoeld - zaken lokaal meer op scherp gezet door hun interpretatie van het terugleggen in de kerken.

Zij kennen slechts een 'twee kleuren' oplossing. 't Is zwart of wit. Het is een oplossing vanuit de flank gedacht en bedacht. De mildheid en de nuance die een brede GS altijd heeft gehad in hun besluiten werd de laatste jaren al minder en minder. Nu de GS de handdoek gegooid heeft, blijft er enkel zwart en wit over.

Nog steeds is er geen antwoord vanuit Rijnsburg op de volgende vraag. 'Wat te doen als gemeente die ook verlangt naar een kerkverband waarin men zich houdt aan genomen besluiten. Maar die tegelijkertijd al de besluiten recht wil doen... Dus die niet verder willen gaan dan de GS tot nu toe heeft willen gaan. De GS wilde geen kerken uitzetten of verbannen. Rijnsburg wil wel zuiveren. Waar moeten deze gemeenten heen?'

Rijnsburg classificeert dit als 'een verschil in tempo'. Volgens mij gaat het hier niet om een verschil in tempo maar om een verschil in principe. Overigens een inkijkje in Rijnsburg qua convent is hier te vinden: https://www.filemail.com/d/onfttpbfksjpswo

En @Huisman, uit de presentielijst blijkt dat de breedte van Rijnsburg best tegenvalt tegenover wat elke keer beweerd wordt.
Paar pagina's terug in het topic zie ik weer de NBV'21 als 'marker' terugkeren.
Bij de (48 vaste) deelnemer is Vroomshoop de enige kerk die de NBV'21 gebruikt, de overigen gebruiken - even grof geschat - 75% SV en 25% HSV.

Ik zie helemaal geen presentielijst in je link of kijk ik met m'n neus?
huisman

Bericht door huisman »

Vervangers deputaten vertegenwoordiging zijn bekent. Twee van de drie had ik goed geraden dus niet echt verrassend maar wel eenzijdig samengesteld. Het zijn in principe 3 Dick Schoofjes die zonder verkiezingen op deze plek zijn terechtgekomen.
Ik wens ze iig alle wijsheid toe en een verbindende houding.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

Pjotr92 schreef: Vandaag, 15:06 Ik zie helemaal geen presentielijst in je link of kijk ik met m'n neus?
Klopt, leek mij niet juist die te delen.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 15:14 Vervangers deputaten vertegenwoordiging zijn bekent. Twee van de drie had ik goed geraden dus niet echt verrassend maar wel eenzijdig samengesteld. Het zijn in principe 3 Dick Schoofjes die zonder verkiezingen op deze plek zijn terechtgekomen.
Die is goed; het behoudende deel laat de boel in de steek en dan komt het verwijt dat het nieuwe moderamen eenzijdig is samengesteld.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

MidMid schreef: Vandaag, 15:28
Pjotr92 schreef: Vandaag, 15:06 Ik zie helemaal geen presentielijst in je link of kijk ik met m'n neus?
Ik begrijp niet goed wat daar zo geheim aan is. Tijdens classisvergaderingen vertellen gemeenten ook of ze deelnemen aan Rijnsburg.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 15:29
huisman schreef: Vandaag, 15:14 Vervangers deputaten vertegenwoordiging zijn bekent. Twee van de drie had ik goed geraden dus niet echt verrassend maar wel eenzijdig samengesteld. Het zijn in principe 3 Dick Schoofjes die zonder verkiezingen op deze plek zijn terechtgekomen.
Die is goed; het behoudende deel laat de boel in de steek en dan komt het verwijt dat het nieuwe moderamen eenzijdig is samengesteld.
Ik lees nergens een verwijt. Gewoon een constatering. Ik heb er zelfs begrip voor.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 15:31
MidMid schreef: Vandaag, 15:28
Ik begrijp niet goed wat daar zo geheim aan is. Tijdens classisvergaderingen vertellen gemeenten ook of ze deelnemen aan Rijnsburg.
Omdat sommigen gewoon zonder druk hun keuze willen maken. Druk die juist van links-midden komt. Dat zou jij als geen ander kunnen weten toch?
Verder is er aan beide kanten niet altijd eenheid in gemeente en/of kerkenraad.
Dus heb ik begrip voor de terughoudendheid voor het openbaar maken. Voor mij maakt het niet uit maar ik behoor blijkbaar bij een flank.
BSH

Bericht door BSH »

Dit is een spiegelbeeld van mijn post eerder: Links laat de boel vastlopen en komt dan met het verwijt dat rechts niet verder wil.

Maar kan ik wel hebben. Zie er ook iets in van ironie...
MidMid

Bericht door MidMid »

BSH schreef: Vandaag, 15:42
Dit is een spiegelbeeld van mijn post eerder: Links laat de boel vastlopen en komt dan met het verwijt dat rechts niet verder wil.

Maar kan ik wel hebben. Zie er ook iets in van ironie...
Maar het MIDDEN!?

Wat mij betreft had Schenau al in dat dep. moeten zitten.
Of Nutma objectief gezien zo'n goede keus is, vind ik lastig.
Bil ken ik verder niet.

En @Huisman, dat ondertoontje zit voor mij in je Dick Schoofjes opmerking. Die had je ook niet kunnen maken.
Laatst gewijzigd door MidMid op 21 okt 2025, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

MidMid schreef: uit de presentielijst blijkt dat de breedte van Rijnsburg best tegenvalt tegenover wat elke keer beweerd wordt.
Paar pagina's terug in het topic zie ik weer de NBV'21 als 'marker' terugkeren.
Bij de (48 vaste) deelnemer is Vroomshoop de enige kerk die de NBV'21 gebruikt, de overigen gebruiken - even grof geschat - 75% SV en 25% HSV.

Sinds een poosje is een dochter van me ook cgk lid geworden en daar lezen ze ook uit de NBV21 en zingen ze liederen uit toonhoogte, gezangen van 1973 ea, nieuwe psalmberijming, oude psalmberijming.
Ik heb me de afgelopen maanden eens wat meer verdiept in de NBV21 maar vind hem vergeleken met de HSV eigenlijk 'beter' , verrassend voor mij persoonlijk Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie