Jantje schreef:Herman schreef:Jantje schreef:Ad Anker schreef:V.d. Staaij noemde het gisteren in de Tweede Kamer driest, maar dat ontkende Grapperhaus natuurlijk. Hij had er zaterdag over gesproken en vond het volkomen terecht dat hij maandagochtend afschaalde. Het gaat er gewoon van komen mensen, ben ik bang.
Inmiddels denk ik dat het
níet gebeuren zal, die afschaling.
Waarom denk je dat? Heeft de premier iets gezegd?
Nee.
Ik heb zo mijn voorgevoelens.
We hebben tot nu toe gehoorzaamheid getoond n.a.v. het vijfde gebod, zoals het ook hoort.
Het Woord wordt ons niet ontnomen, ook zijn de onderlinge samenkomsten, zij het beperkt, mogelijk.
Objectief bekeken zullen de kerken over het algemeen het dringende advies of, na vandaag, bindend advies, opvolgen.
Anderzijds: de kerken moeten beseffen welke impact een nieuwe afschaling heeft voor gemeenten etc. Als kerkenraad hebben zij een grote verantwoordelijkheid, tegenover de mensen maar vooral tegenover God. Als de eer van God en de voortgang van Zijn Koninkrijk in het gedrang komt, wat m.i. nu het geval lijkt te zijn, vind ik dat we, met inachtneming van de maatregelen, niet moeten afschalen. Dat is voor mij een heel principieel punt.
Blijft voor mij pijnlijk dat ik de gang van zaken afgelopen weekend/maandag onverkwikkelijk en oneerlijk vindt. Ik spreek niet van vervolging. Dat is een stap te ver. We leven in een land met ongekende vrijheden. Snel roepen dat we vervolgd worden toont dat we niet snappen wat vervolging is. Al is de tegenstander wel gebaat bij een flinke afschaling en een verschraling van de onderlinge samenkomsten en het verhinderen van de uitbreiding van Gods Koninkrijk.