Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:V.d. Staaij noemde het gisteren in de Tweede Kamer driest, maar dat ontkende Grapperhaus natuurlijk. Hij had er zaterdag over gesproken en vond het volkomen terecht dat hij maandagochtend afschaalde. Het gaat er gewoon van komen mensen, ben ik bang.
Inmiddels denk ik dat het níet gebeuren zal, die afschaling.
Waarom denk je dat? Heeft de premier iets gezegd?
Nee.

Ik heb zo mijn voorgevoelens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Nee.

Voor een discussie op een internetplatform is het dan wel aardig als je die indruk weet je verwoorden, het liefste met enige overtuigingskracht.
De wind in Zeeland zal wel West zijn, maar dat is de enige indicatie die ik heb hoe je jasje waait.
Isala

Bericht door Isala »

Hollander schreef:Verdrukking of vervolging vind ik ook te grote woorden. Alleen het is wel degelijk zo dat de kerken worden geslachtofferd door het gelijkheidsdenken. Zonder enige medische grond of motivatie, maar enkel door een mediahetze, zijn nu verregaande adhoc beslissingen genomen. Dat is nauwelijks serieus te nemen.
Verdrukking of vervolging is een toenemend proces. Het begint nooit met verbod op samenkomen of het aanpassen van de Bijbel (zoals nu in China het geval is). Echter het begint klein, en het wordt steeds meer zichtbaar. Volgens het principe van "de kikker in de pan".
Zo is ook Jodenvervolging begonnen, zoals Koning Willem Alexander zei in zijn toespraak op 4 mei, op de Dam: "Sobibor begon in het Vondelpark".

Op dit moment kunnen we het nog niet precies duiden, maar achteraf zullen we toch zien dat het een stap is geweest naar een toenemende druk op de kerken. Het is een ontwikkeling, de media heeft een stimulerende rol in de negatieve beeldvorming naar de kerk/christenen. Het virus is er niet voor niets, het moet meewerken naar Gods plan, en wij weten waar dit naar toe gaat, dat is ons niet onbekend.
Hora est!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Nee.

Voor een discussie op een internetplatform is het dan wel aardig als je die indruk weet je verwoorden, het liefste met enige overtuigingskracht.
De wind in Zeeland zal wel West zijn, maar dat is de enige indicatie die ik heb hoe je jasje waait.
Goed.

Ik heb de hoop dat het gehele predikantenkorps van de GG, inclusief alle kerkenraden, in deze dagen dezelfde gedachte heeft als ds. Huijser. Als dat het geval is, dan zal er niet afgeschaald worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Herman schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:V.d. Staaij noemde het gisteren in de Tweede Kamer driest, maar dat ontkende Grapperhaus natuurlijk. Hij had er zaterdag over gesproken en vond het volkomen terecht dat hij maandagochtend afschaalde. Het gaat er gewoon van komen mensen, ben ik bang.
Inmiddels denk ik dat het níet gebeuren zal, die afschaling.
Waarom denk je dat? Heeft de premier iets gezegd?
Nee.

We hebben tot nu toe gehoorzaamheid getoond n.a.v. het vijfde gebod, zoals het ook hoort.
Het Woord wordt ons niet ontnomen, ook zijn de onderlinge samenkomsten, zij het beperkt, mogelijk.
Objectief bekeken zullen de kerken over het algemeen het dringende advies of, na vandaag, bindend advies, opvolgen.

Anderzijds: de kerken moeten beseffen welke impact een nieuwe afschaling heeft voor gemeenten etc. Als kerkenraad hebben zij een grote verantwoordelijkheid, tegenover de mensen maar vooral tegenover God. Als de eer van God en de voortgang van Zijn Koninkrijk in het gedrang komt, wat m.i. nu het geval lijkt te zijn, vind ik dat we, met inachtneming van de maatregelen, niet moeten afschalen. Dat is voor mij een heel principieel punt.

Blijft voor mij pijnlijk dat ik de gang van zaken afgelopen weekend/maandag onverkwikkelijk en oneerlijk vindt. Ik spreek niet van vervolging. Dat is een stap te ver. We leven in een land met ongekende vrijheden. Snel roepen dat we vervolgd worden toont dat we niet snappen wat vervolging is. Al is de tegenstander wel gebaat bij een flinke afschaling en een verschraling van de onderlinge samenkomsten en het verhinderen van de uitbreiding van Gods Koninkrijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Ik heb de hoop dat het gehele predikantenkorps van de GG, inclusief alle kerkenraden, in deze dagen dezelfde gedachte heeft als ds. Huijser. Als dat het geval is, dan zal er niet afgeschaald worden.
Dat lijkt me onnodige polarisatie. Eerste stap is om in gesprek te gaan met Grapperhaus.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Ik heb de hoop dat het gehele predikantenkorps van de GG, inclusief alle kerkenraden, in deze dagen dezelfde gedachte heeft als ds. Huijser. Als dat het geval is, dan zal er niet afgeschaald worden.
Die indruk heb ik ook. Of het zal een afschaling zijn die niet van die 30 uitgaat.

Goed dat je dit toelicht, want ik had de indruk dat je er over sprak dat de politiek de afschaling vandaag en morgen niet zal overnemen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:We hebben tot nu toe gehoorzaamheid getoond n.a.v. het vijfde gebod, zoals het ook hoort.
Het Woord wordt ons niet ontnomen, ook zijn de onderlinge samenkomsten, zij het beperkt, mogelijk.
Objectief bekeken zullen de kerken over het algemeen het dringende advies of, na vandaag, bindend advies, opvolgen.

Anderzijds: de kerken moeten beseffen welke impact een nieuwe afschaling heeft voor gemeenten etc. Als kerkenraad hebben zij een grote verantwoordelijkheid, tegenover de mensen maar vooral tegenover God. Als de eer van God en de voortgang van Zijn Koninkrijk in het gedrang komt, wat m.i. nu het geval lijkt te zijn, vind ik dat we, met inachtneming van de maatregelen, niet moeten afschalen. Dat is voor mij een heel principieel punt.

Blijft voor mij pijnlijk dat ik de gang van zaken afgelopen weekend/maandag onverkwikkelijk en oneerlijk vindt. Ik spreek niet van vervolging. Dat is een stap te ver. We leven in een land met ongekende vrijheden. Snel roepen dat we vervolgd worden toont dat we niet snappen wat vervolging is. Al is de tegenstander wel gebaat bij een flinke afschaling en een verschraling van de onderlinge samenkomsten en het verhinderen van de uitbreiding van Gods Koninkrijk.
Je eerste alinea is toch volledig tegenstrijdig met wat je in je tweede alinea schrijft?

Verder denk ik dat de eerste symptomen van vervolging wel degelijk zichtbaar zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Ik heb de hoop dat het gehele predikantenkorps van de GG, inclusief alle kerkenraden, in deze dagen dezelfde gedachte heeft als ds. Huijser. Als dat het geval is, dan zal er niet afgeschaald worden.
Die indruk heb ik ook. Of het zal een afschaling zijn die niet van die 30 uitgaat.

Goed dat je dit toelicht, want ik had de indruk dat je er over sprak dat de politiek de afschaling vandaag en morgen niet zal overnemen.
Ik spreek inderdaad over de kerken.

Een bindend advies van de politiek komt er vooralsnog niet, is mijn inschatting. Dat is in de praktijk absoluut niet te handhaven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
Dat lijkt me onnodige polarisatie. Eerste stap is om in gesprek te gaan met Grapperhaus.
We hebben maandag gezien dat de reformatorische kerken in die gesprekken niets te vertellen hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:We hebben tot nu toe gehoorzaamheid getoond n.a.v. het vijfde gebod, zoals het ook hoort.

Je eerste alinea is toch volledig tegenstrijdig met wat je in je tweede alinea schrijft?

Verder denk ik dat de eerste symptomen van vervolging wel degelijk zichtbaar zijn.
Tja, Jantje, als ik alles kloppend kon krijgen, zou de wereld een stuk makkelijker in elkaar steken. Helaas is dat niet zo.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-huijs ... -1.1701720

Bijzonder dat @DDD hier gisteren al over sprak...

Verder ook hier weer een inhoudsvol artikel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Daar is niets bijzonder aan. Dat is een kwestie van gezond verstand.

Iemand die in dit verband spreekt spreekt over 'listig als de slangen' is toch nog niet helemaal geschikt als mediapredikant. :D Maar misschien is dat met enige coaching ook op te lossen.

Maar goed: voor journalisten die hier meelezen: dat is een bijbelcitaat en niet zo gemeen bedoeld als het er uitziet. Wel dom dat de RD-journalist hem niet vraagt wat hij met 'listig als de slangen' bedoelt. Je kunt er tenslotte op wachten dat hier een nieuwe mediastorm begint.

En verder zijn het verstandige woorden.

@Merel:
Dat kan ook, maar heeft ook weer andere nadelen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

(...) zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. (Matthéüs 10: 16b)

Het gaat hier helemaal niet over het woord 'listig'...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
mcgk

Bericht door mcgk »

Als kerken nu de juridische ruimte nemen en toch weer met velen samenkomen, betalen ze uiteindelijk de rekening als de coronawetgeving op termijn wordt gerenoveerd

Politici behandelen de godsdienstvrijheid tot nu toe met fluwelen handschoenen. Maar dat kan snel omslaan als er excessen ontstaan.
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/on ... -1.1701724
Plaats reactie