Ontwikkelingen HHK

Konijntje

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: Gisteren, 19:10 Midden bond, zou ik zeggen, inderdaad. Maar goed.

Wat heeft dit met de HHK te maken?
Hij heeft recent een lezing gegeven in de HHK van Lunteren ;-)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Correct.
Hij heeft toen aan documentaire meegewerkt hierover
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 18:35
Konijntje schreef: Gisteren, 15:18 Toch zijn zijn preken voluit christelijk en passen die binnen de gereformeerde belijdenis. Sterker, ik denk dat zijn conservatieve blik juist eerder soms voor wrevel zorgde.

Ik vind het bijzonder triest. De Maranathakerk kende afgelopen jaren bloei. Het wordt nu afgebroken. Leden vertrekken. Juist in zo'n kleine en stedelijke gemeente komt dat hard aan.
Ds. P.J. Visser conservatief? Hij heeft in de Noorderkerk in Amsterdam heel wat dingen verandert.
Hij houd vaak preken die daar niets van laten blijken, ja soms ook wel, maar hij is ook wel een predikant die zich nogal kan aanpassen.
Hij is nu consulent van een links hervormde gemeente, gaat veel voor in linkse/vooruitstrevende gemeenten.
Juist in moderne gemeenten wordt hij gewaardeerd.
Hij heeft in moderne/vooruitstrevende gemeenten gestaan, zoals Den Haag en Amsterdam.
Preken uit de Heidelberger Catechismus deed hij niet in Rotterdam, het kan dat de gemeente en die andere predikant nog vooruitstrevender en moderner waren/zijn maar Ds. Visser, is hooguit een middenpredikant, maar behoudend daar blijkt vaak weinig van. Ik meen dat hij een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Wat hebben kindermomenten en muzikale intermezzo’s te maken met een behoudene predikant/gemeente?
Ik heb met veel interesse naar een aantal van zijn preken geluisterd. Hij heeft onder andere onderwerpen zoals de hel in meerdere preken besproken. Hij staat voluit in de gereformeerde traditie. Preken waarin zonde en genade voluit worden gepreekt. Kun je voorbeelden geven waarin hij afwijkt van de Gereformeerde geschriften?

Overigens herken ik wel deels wat je aangeeft over de Maranathakerk. Die is inderdaad opgeschoven door de komst van jongeren/ studenten. Die zijn vaak progressiever. Als die in de kerkenraad zitting nemen, verschuiven soms ook accenten.

Verder denk ik dat de scheuring van de Hervormde Kerk in 2004 de kerk geen goed heeft gedaan. Een aantal Gereformeerde Bondsgemeenten zijn opgeschoven. Dat is een punt van zorg.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De hel besproken?
Waarom preekt hij vaak dan zo oppervlakkig?
En hij heeft regelmatig themapreken en daar is helemaal niets over verzoening in te horen.
En waarom is hij consulent van een linkse gemeente?
Waarom gaat hij vooral voor in linkse gemeenten?
Juist onder ds Visser is de Maranathakerk verder veranderd. Hoezo zou hij daar niet mede verantwoordelijk voor zijn?
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 10 sep 2025, 21:24, 2 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Konijntje schreef:
Bertiel schreef: Gisteren, 19:06 Links in de PKN heeft het niet over verzoening en geloofd niet in God.
Hij is hooguit links in de bond maar zelfs dat vraag ik me af. Zijn standpunt mbt homoseksualiteit is zeker niet links te noemen.
Kun je de bron hier plaatsen m.b.t. zijn standpunt over homoseksualiteit?

Zo ver ik heb begrepen (en dat bleek ook uit zijn preken), staat hij voor een celibatair leven voor homo's.
Dat blijkt ook uit zijn bijdrage in de docu God, ik ben gay.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 18:29
Konijntje schreef:
Bertiel schreef: Gisteren, 19:06 Links in de PKN heeft het niet over verzoening en geloofd niet in God.
Hij is hooguit links in de bond maar zelfs dat vraag ik me af. Zijn standpunt mbt homoseksualiteit is zeker niet links te noemen.
Kun je de bron hier plaatsen m.b.t. zijn standpunt over homoseksualiteit?

Zo ver ik heb begrepen (en dat bleek ook uit zijn preken), staat hij voor een celibatair leven voor homo's.
Dat blijkt ook uit zijn bijdrage in de docu God, ik ben gay.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/achterg ... r-homo-s-2

Vanaf minuut 16.30 vind je het standpunt van ds. Visser over homoseksualiteit. Die is niet orthodox.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Is dit echt zijn standpunt of dat van de Noorderkerk gemeente vroeg ik me nog af.

Daar kunnen homostellen blijkbaar zonder problemen aan het Heilig Avondmaal maar trouwen kan nog niet.
Refojongere

Bourdon16 schreef: Vandaag, 20:16 Is dit echt zijn standpunt of dat van de Noorderkerk gemeente vroeg ik me nog af.

Daar kunnen homostellen blijkbaar zonder problemen aan het Heilig Avondmaal maar trouwen kan nog niet.
Een dominee is onderdeel van de kerkenraad en regeert met de ouderlingen de gemeente. Medeverantwoordelijk voor het beleid.
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: Vandaag, 20:35
Bourdon16 schreef: Vandaag, 20:16 Is dit echt zijn standpunt of dat van de Noorderkerk gemeente vroeg ik me nog af.

Een dominee is onderdeel van de kerkenraad en regeert met de ouderlingen de gemeente. Medeverantwoordelijk voor het beleid.
Wat niet betekent dat hij het eens is met elk punt van beleid. Het kabinet spreekt bijvoorbeeld als het goed is met een mond ook als bewindslieden persoonlijk iets anders vinden.
Refojongere

MGG schreef: Vandaag, 20:43
Refojongere schreef: Vandaag, 20:35

Wat niet betekent dat hij het eens is met elk punt van beleid. Het kabinet spreekt bijvoorbeeld als het goed is met een mond ook als bewindslieden persoonlijk iets anders vinden.
Dat klopt, maar een kabinet valt vaak wel over iets principieels omdat sommige ministers een koerswijziging niet kunnen verdragen in hun geweten. Kennelijk is dat voor hem niet principieel als het gaat om de avondmaalsbediening.
In de docu veroordeelt hij het ook niet. Hij zegt daar eigenlijk: ik veroordeel het niet, dus dan moeten anderen die iets anders vinden ook hen niet veroordelen.
Plaats reactie