Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Herman
Moderator

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Ik meen dat het duidelijk is waar ik op doel. In 1968 of 1967 is er een brochure uitgegeven door de SRP, de Stichting Reformatorische Publicatie, voorloper van het RD. De titel van deze brochure (van ds. J. van Haaren) luidt: De grote afval.
Ds. van Haaren zag toen al een begin, en we hebben dit zien doorgaan tot heden, en zien nog geen eindpunt. Nu is volgens statistieken al meer dan de helft van Nederland niet meer gelovig, en dan worden alle godsdienste daar op een hoop geworpen. Ook moslims zijn in de visie van de statistieken gelovigen.
Het is niet duidelijk waar jij op doelt. En 1968 ligt ver voor mijn geboortejaar en volwassenheid, dus ik heb geen kennis kunnen nemen van die brochure.
In de Gereformeerde Gemeenten in het ledenaantal van 1954 tot heden gestegen van 58.760 naar 107.000. Ik zie daar geen enkel teken van afval in. In tegendeel, aangezien de heerlijkheid van de koning gelegen is in het aantal onderdanen, zijn hier alleen positieve kanttekeningen bij te plaatsen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Ik meen dat het duidelijk is waar ik op doel. In 1968 of 1967 is er een brochure uitgegeven door de SRP, de Stichting Reformatorische Publicatie, voorloper van het RD. De titel van deze brochure (van ds. J. van Haaren) luidt: De grote afval.
Ds. van Haaren zag toen al een begin, en we hebben dit zien doorgaan tot heden, en zien nog geen eindpunt. Nu is volgens statistieken al meer dan de helft van Nederland niet meer gelovig, en dan worden alle godsdienste daar op een hoop geworpen. Ook moslims zijn in de visie van de statistieken gelovigen.
Het is niet duidelijk waar jij op doelt. En 1968 ligt ver voor mijn geboortejaar en volwassenheid, dus ik heb geen kennis kunnen nemen van die brochure.
In de Gereformeerde Gemeenten in het ledenaantal van 1954 tot heden gestegen van 58.760 naar 107.000. Ik zie daar geen enkel teken van afval in. In tegendeel, aangezien de heerlijkheid van de koning gelegen is in het aantal onderdanen, zijn hier alleen positieve kanttekeningen bij te plaatsen.
Hebt u (ik meen in het RD) het artikel gelezen over Generatie Z? Daar lezen we hoe opeenvolgende generaties elkaar niet meer verstaan. Ik zie dit hier ook heel duidelijk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Wat maakt dat je toch bij die gemeente blijft?
Tja, het is van meerdere 'kwaden' de beste kiezen. Het is de kerk waarin ik geboren ben. Het is een kerk met een verleden waarin veel Godsvreze was. Het is een kerk waarin de noodzaak van bekering en wedergeboorte geleerd wordt.
Maar ik kan heel goed die meneer Den Breejen van de MBuma-zending begrijpen, die uiteindelijk thuislezer is geworden (ben ik in het verleden ook aantal jaren geweest).
Je laatste allinea deel ik. Ik vond het een mooi verhaal. Net als de heer Dankers indertijd.
Maar hoe komt het dat sommigen thuislezers positiever duiden dan overstappers?
Schuilt er ook geen vorm van hoogmoed in? Al we geen enkele, of nog maar een enkele predikant goed genoeg vinden?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

-DIA- schreef:Anderzijds weet ik geen kerken te noemen waar de oude leer nog mag klinken waar ritmisch wordt gezongen
Ik weet geen kerken te vinden waar ze iso-ritmisch zingen en een goede exegese hebben
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Wat maakt dat je toch bij die gemeente blijft?
Tja, het is van meerdere 'kwaden' de beste kiezen. Het is de kerk waarin ik geboren ben. Het is een kerk met een verleden waarin veel Godsvreze was. Het is een kerk waarin de noodzaak van bekering en wedergeboorte geleerd wordt.
Maar ik kan heel goed die meneer Den Breejen van de MBuma-zending begrijpen, die uiteindelijk thuislezer is geworden (ben ik in het verleden ook aantal jaren geweest).
Je laatste allinea deel ik. Ik vond het een mooi verhaal. Net als de heer Dankers indertijd.
Maar hoe komt het dat sommigen thuislezers positiever duiden dan overstappers?
Schuilt er ook geen vorm van hoogmoed in? Al we geen enkele, of nog maar een enkele predikant goed genoeg vinden?
Ik vind het lastig om via een krantenartikel hoogmoed bij dhr. Den Breejen vast te stellen. Waarom zou ik dat proberen? Hij kwam me wel mild over, in zijn beoordeling van de bekeringen die hij in Zimbabwe waarnam.

Maar net als Pierre, heb ik ook een zwak voor dat soort mensen. Net als de destijds naar aanleiding van zijn interview verguisde dhr. Florijn bijvoorbeeld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Amstelodamense schreef:Ik weet geen kerken te vinden waar ze iso-ritmisch zingen en een goede exegese hebben
Hele vreemde opmerking. Dat heb je maar een beperkt aantal kerken vanbinnen gezien waar ze iso-ritmisch zingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Hebt u (ik meen in het RD) het artikel gelezen over Generatie Z? Daar lezen we hoe opeenvolgende generaties elkaar niet meer verstaan. Ik zie dit hier ook heel duidelijk.
Ik nodig je uit om je gedachten nader te onderbouwen, toe te lichten en dergelijke meer. Er is geen enkele aanleiding om te suggereren dat ik je niet versta, gewoonweg omdat ik die brochure niet gelezen heb.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Hebt u (ik meen in het RD) het artikel gelezen over Generatie Z? Daar lezen we hoe opeenvolgende generaties elkaar niet meer verstaan. Ik zie dit hier ook heel duidelijk.
Ik nodig je uit om je gedachten nader te onderbouwen, toe te lichten en dergelijke meer. Er is geen enkele aanleiding om te suggereren dat ik je niet versta, gewoonweg omdat ik die brochure niet gelezen heb.
De brochure is te lezen via Digibron. In ieder geval was dat het geval.
Ik zal even zoeken of ik hem kan vinden

Hier staat de brochure, je kunt het lezen als pdf.
https://www.digibron.nl/zoeken/Jaar/196 ... 20afval%22
Forummer

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
Amstelodamense schreef:Ik weet geen kerken te vinden waar ze iso-ritmisch zingen en een goede exegese hebben
Hele vreemde opmerking. Dat heb je maar een beperkt aantal kerken vanbinnen gezien waar ze iso-ritmisch zingen.
Ik denk dat dit een tegenreactie is op de stevige stelling van DIA, wellicht bewust net zo stevig gesteld.

Ben dus wel benieuwd of je dit echt meent, Amstelodamense.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Amstelodamense

J.C. Philpot schreef:
Klopt, hele vreemde opmerking van mijn kant. Hij was ook niet serieus bedoeld. Wel om aan te tonen hoe absurd de bewering van DIA is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ook in de Oudejaarsbijlage van het RD van 1973 schreed ds. van Haaren hierover:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5db98e8cbe
Amstelodamense

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ik denk dat dit een tegenreactie is op de stevige stelling van DIA, wellicht bewust net zo stevig gesteld.

Ben dus wel benieuwd of je dit echt meent, Amstelodamense.
Yep, zie ook hierboven. Ik ben het zo ontzettend beu dat mensen enerzijds in de slachtofferrol kruipen (een ach en wee dat GG zo gebashed wordt) en anderzijds niet schromen om opmerkingen de wereld in te slingeren die de andere kant op "bashen".
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik zie zelf ook geen GG bashen, maar dat komt wellicht omdat ik alle zorgen zó goed begrijp!

Het zou wel vreemd zijn als de vertrekkers hun mond zouden houden. Als je er voor jezelf achter bent gekomen dat de prediking eenzijdig is en voorwaardelijk, en je af kan houden van Christus, of verkeerde onzekerheid met zich mee brengt, dan zou het van weinig naastenliefde getuigen als je de achterblijvers onbekommerd achterlaat onder diezelfde prediking zonder ze te waarschuwen.

Als alle achterblijvers het nu eens vanuit dit perspectief zouden bekijken zou dat het gesprek wellicht wat makkelijker maken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ararat

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:Ook in de Oudejaarsbijlage van het RD van 1973 schreed ds. van Haaren hierover:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5db98e8cbe
Ds Van Haaren keek niet alleen terug, hij keek ook vooruit. Daarom de volgende vraag:
Je kijkt (meestal) vol weemoed tientallen jaren terug in de tijd. Ik denk te proeven dat je het liefst in die tijd was gebleven. Hoe is het met de toekomst zoals beschreven aan het einde van dit stuk? Kijk je uit naar de wederkomst?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Amstelodamense schreef:Yep, zie ook hierboven. Ik ben het zo ontzettend beu dat mensen enerzijds in de slachtofferrol kruipen (een ach en wee dat GG zo gebashed wordt) en anderzijds niet schromen om opmerkingen de wereld in te slingeren die de andere kant op "bashen".
Ook daar kan je mee leren leven. Maar mensen die de GG verlaten zie ik op dit punt zelden (of nooit) de wet van de nederigste betrachten.

Het is in dat verband goed dat ik me deze les van Luther weer herinner om te relateren aan het gezagsaspect wat een rol speelt bij het verlaten van de GG:

1. Een christen is in vrijheid heer van alle dingen en niemands onderdaan.
2. Een christen is in dienstbaarheid knecht van alle dingen en ieders onderdaan
Plaats reactie