Welkom, als dit je 1e account is. Anders succes met gesprekken met jezelf voeren

Welkom, als dit je 1e account is. Anders succes met gesprekken met jezelf voeren
Psalm schreef: ↑06 dec 2023, 20:19 Nog weer een ding waar ik vermoedde dat ds. Clements het niet begreep, namelijk zijn bezwaar tegen het gebruik van de woorden eigenschappenpredestinatie en persoonspredestinatie.
Ik zei er destijds het volgende over: "Ds. Clements heeft moeite met de begrippen eigenschappenpredestinatie en persoonspredestinatie. Dr. van den Brink gebruikt deze begrippen om het e.e.a. te verduidelijken. De moeite van ds. Clements ligt in het feit dat dit geen zeventiende-eeuwse begrippen zijn. Ik heb hier persoonlijk wat minder moeite mee; het wordt natuurlijk lastiger als het begrippen onterecht zijn. Later in zijn artikel gebruikt ds. Clements ook het begrip "inwendige roeping" over een artikel uit de DL waar de "inwendige roeping" omschreven wordt. Ook dat zijn begrippen die Dordt zelf niet gebruikt, maar wel door ds. Clements worden ingelezen/gehanteerd''.
Nu blijkt dat dit Gomarus en Arminius het zelf ook al hadden over predestinatie op eigenschappen en personen. Arminius was alléén voor de eigenschappenpredestinatie. Gomarus en Dordt waren voor eigenschappen én persoonspredestinatie. Dus dit blijken geen begrippen van later dato te zijn, maar Gomarus en Arminus noemden het in briefwisselingen al zo.
Hij heeft hier volkomen gelijk dat dit niet kan. Ik moest er ook om lachen. Maar ik zou dit zelf nooit op zo'n manier in een boek zetten.Dr. van den Brink schreef:Hoe kan Clements aan de catechisanten het verschil tussen algemene en particuliere verzoening duidelijk maken als het citaat niet over verzoening gaat? Niettemin, 'mijn catechisanten zien direct de verschillen' [zegt Clements]. Dat is best knap.
Ook hier heeft hij weer volkomen gelijk, Clements had dit moeten weten. Het is echt slordig dat hij dit niet wist. Maar toch, het is niet meteen nodig om dit in een boek te zetten.Dr. van den Brink schreef:Voor Clements zou dat alles bekend moeten zijn. (...) Hij heeft immers een universitaire studie theologie gedaan. Hij doceert dogmatiek aan de theologische school van de GerGem. (...) Ik vraag mij voorzichtig af: houdt Clements misschien zijn literatuur niet bij?
Ook dit detail heeft weinig nut voor de inhoud van het betoog dat dr. van den Brink houdt.Dr. van den Brink schreef:Dat ds. Clements dit boek kent, is zeer waarschijlijk: zijn eigen zus en huisgenote C.J.J. (Cora) Clements heeft er aan meegewerkt.
Natuurlijk waardeer jij het boek zeer. Voor en tegenstanders van deze schrijver zijn namelijk behoorlijk kleurenblind.Psalm schreef: ↑07 dec 2023, 00:18 Ds. van den Brink doet soms wel uitspraken waarvan ik mij afvraag of het allemaal zo handig is. Het is grappig, ik moet er wel om lachen. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat anderen dit vervelender vinden. Dus ik zou zulke uitspraken toch maar proberen te vermijden. Het kan voor onnodige opschudding en irritatie zorgen. Dus ben benieuwd hoe jullie daar tegen aankijken.
Hij heeft hier volkomen gelijk dat dit niet kan. Ik moest er ook om lachen. Maar ik zou dit zelf nooit op zo'n manier in een boek zetten.Dr. van den Brink schreef:Hoe kan Clements aan de catechisanten het verschil tussen algemene en particuliere verzoening duidelijk maken als het citaat niet over verzoening gaat? Niettemin, 'mijn catechisanten zien direct de verschillen' [zegt Clements]. Dat is best knap.
Ook hier heeft hij weer volkomen gelijk, Clements had dit moeten weten. Het is echt slordig dat hij dit niet wist. Maar toch, het is niet meteen nodig om dit in een boek te zetten.Dr. van den Brink schreef:Voor Clements zou dat alles bekend moeten zijn. (...) Hij heeft immers een universitaire studie theologie gedaan. Hij doceert dogmatiek aan de theologische school van de GerGem. (...) Ik vraag mij voorzichtig af: houdt Clements misschien zijn literatuur niet bij?
Ook dit detail heeft weinig nut voor de inhoud van het betoog dat dr. van den Brink houdt.Dr. van den Brink schreef:Dat ds. Clements dit boek kent, is zeer waarschijlijk: zijn eigen zus en huisgenote C.J.J. (Cora) Clements heeft er aan meegewerkt.
Hoewel ik de inhoud van het boek tot nu toe zeer waardeer, moet de schrijver toch oppassen met zulke uitspraken. Ik snap dat het lastig om de framing en ondoordachte verwijten van ds. Clements te dragen. Maar probeer niet aan de verleiding toe te geven om bovenstaande uitspraken te doen.
Het kan best wel eens de beste plek voor dat boek zijn ja. Het weinige wat ik van het boek lees en dat komt met name terug in de postings van fan Psalm, dat geeft een smerige smaak in mijn mond, namelijk het geschrijf tegen ds Clements.huisman schreef: ↑07 dec 2023, 00:45Natuurlijk waardeer jij het boek zeer. Voor en tegenstanders van deze schrijver zijn namelijk behoorlijk kleurenblind.Psalm schreef: ↑07 dec 2023, 00:18 Ds. van den Brink doet soms wel uitspraken waarvan ik mij afvraag of het allemaal zo handig is. Het is grappig, ik moet er wel om lachen. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat anderen dit vervelender vinden. Dus ik zou zulke uitspraken toch maar proberen te vermijden. Het kan voor onnodige opschudding en irritatie zorgen. Dus ben benieuwd hoe jullie daar tegen aankijken.
Hij heeft hier volkomen gelijk dat dit niet kan. Ik moest er ook om lachen. Maar ik zou dit zelf nooit op zo'n manier in een boek zetten.Dr. van den Brink schreef:Hoe kan Clements aan de catechisanten het verschil tussen algemene en particuliere verzoening duidelijk maken als het citaat niet over verzoening gaat? Niettemin, 'mijn catechisanten zien direct de verschillen' [zegt Clements]. Dat is best knap.
Ook hier heeft hij weer volkomen gelijk, Clements had dit moeten weten. Het is echt slordig dat hij dit niet wist. Maar toch, het is niet meteen nodig om dit in een boek te zetten.Dr. van den Brink schreef:Voor Clements zou dat alles bekend moeten zijn. (...) Hij heeft immers een universitaire studie theologie gedaan. Hij doceert dogmatiek aan de theologische school van de GerGem. (...) Ik vraag mij voorzichtig af: houdt Clements misschien zijn literatuur niet bij?
Ook dit detail heeft weinig nut voor de inhoud van het betoog dat dr. van den Brink houdt.Dr. van den Brink schreef:Dat ds. Clements dit boek kent, is zeer waarschijlijk: zijn eigen zus en huisgenote C.J.J. (Cora) Clements heeft er aan meegewerkt.
Hoewel ik de inhoud van het boek tot nu toe zeer waardeer, moet de schrijver toch oppassen met zulke uitspraken. Ik snap dat het lastig om de framing en ondoordachte verwijten van ds. Clements te dragen. Maar probeer niet aan de verleiding toe te geven om bovenstaande uitspraken te doen.
Ik moet bij deze discussie steeds denken aan 1 Korinthe 13: 2b en al ware het, dat ik het geloof had, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
Zijn steken onder water naar ds. Clements getuigen niet van liefde maar van frustratie en eigenbelang.
Lees dit hoofdstuk uit de Korinthe brief helemaal en je zult het boekje van ds. van der Brink in de open haard gooien.
Waar is de liefde?
Ik lees nu verder in de Gedenkschriften van Thomas Halyburton. Daar krijg ik meer onderwijs uit dan aan die hedendaagse boekjes.
Digibron leert hoe ds. Kersten en prof. van der Schuit in 1931 elkaar heftig via schrijfsels in de haren vlogen. Dan is dit nog best mild. Dit ter nuancering.
Ik heb veel in dit draadje niet gelezen.Psalm schreef: ↑07 dec 2023, 00:18 Ds. van den Brink doet soms wel uitspraken waarvan ik mij afvraag of het allemaal zo handig is. Het is grappig, ik moet er wel om lachen. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat anderen dit vervelender vinden. Dus ik zou zulke uitspraken toch maar proberen te vermijden. Het kan voor onnodige opschudding en irritatie zorgen. Dus ben benieuwd hoe jullie daar tegen aankijken.
Hij heeft hier volkomen gelijk dat dit niet kan. Ik moest er ook om lachen. Maar ik zou dit zelf nooit op zo'n manier in een boek zetten.Dr. van den Brink schreef:Hoe kan Clements aan de catechisanten het verschil tussen algemene en particuliere verzoening duidelijk maken als het citaat niet over verzoening gaat? Niettemin, 'mijn catechisanten zien direct de verschillen' [zegt Clements]. Dat is best knap.
Ook hier heeft hij weer volkomen gelijk, Clements had dit moeten weten. Het is echt slordig dat hij dit niet wist. Maar toch, het is niet meteen nodig om dit in een boek te zetten.Dr. van den Brink schreef:Voor Clements zou dat alles bekend moeten zijn. (...) Hij heeft immers een universitaire studie theologie gedaan. Hij doceert dogmatiek aan de theologische school van de GerGem. (...) Ik vraag mij voorzichtig af: houdt Clements misschien zijn literatuur niet bij?
Ook dit detail heeft weinig nut voor de inhoud van het betoog dat dr. van den Brink houdt.Dr. van den Brink schreef:Dat ds. Clements dit boek kent, is zeer waarschijlijk: zijn eigen zus en huisgenote C.J.J. (Cora) Clements heeft er aan meegewerkt.
Hoewel ik de inhoud van het boek tot nu toe zeer waardeer, moet de schrijver toch oppassen met zulke uitspraken. Ik snap dat het lastig om de framing en ondoordachte verwijten van ds. Clements te dragen. Maar probeer niet aan de verleiding toe te geven om bovenstaande uitspraken te doen.
Haha, en jij verwacht dat dr. Van den Brink dat wel gedaan heeft? Ik ken de context van de voorbeelden niet, zou ook nog maar zo kunnen zijn dat Psalm onvolledig citeert of van den Brink er een draai aangeeft.DDD schreef: ↑07 dec 2023, 08:16 Het is jammer dat zulke dingen in een boek staan. Dit zijn onderwerpen die mijns inziens meer geschikt zijn voor een website. Maar het is nog spijtiger dat dominee Clemens kennelijk zijn recensie niet eerst aan de auteur heeft voorgelegd. Dat was in dit geval wel verstandig geweest, om onnodige onzin te voorkomen.
Ik heb het hoofstuk gelezen en kan concluderen dat de liefde wel wat ondergesneeuwd is inderdaad. Maar ds. Clements gaat natuurlijk ook niet vrijuit, als je dat soms denkt. Een eerlijke behandeling heeft hij ds. G.A. van den Brink niet gegeven. Dat is wel goed om even te weten.huisman schreef: ↑07 dec 2023, 00:45 Ik moet bij deze discussie steeds denken aan 1 Korinthe 13: 2b en al ware het, dat ik het geloof had, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
Zijn steken onder water naar ds. Clements getuigen niet van liefde maar van frustratie en eigenbelang.
Lees dit hoofdstuk uit de Korinthe brief helemaal en je zult het boekje van ds. van der Brink in de open haard gooien.
Waar is de liefde?