Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Zita
Moderator

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Zita »

wat mij betreft mag die kledingregel afgeschaft worden. Refoscholen staan bekend als rokkenscholen, en dat moet veranderen. Laten we maar om iets anders bekend staan. Bovendien - zoals al eerder werd opgemerkt - stellen die rokken in 75% van de gevallen erg weinig voor. Kleed je dan gewoon aan en trek een broek aan. Ik heb als docent nu een erg halfslachtig gevoel: er is een kledingregel (rokken tot de knie) en die handhaven we maar zeer gedeeltelijk (iets om de heupen wat geen pijpen heeft). Een collega sprak een meisje aan dat in de toetsweek in een broek in het toetslokaal kwam. Prima hoor, maar ze was wel erg keurig aangekleed, in vergelijking met de rest van de meisjes om me heen.
Overigens gaan leerlingen compleet flippen als ze door een mannelijke collega worden aangesproken op hun kleding. Ik heb wat collega's die hun impressie van de kleding van de dames wat plastisch omschrijven (kijk uit, de hele boel valt eruit, joh), en dan zijn ze opeens weer erg preuts.
Auto

Bericht door Auto »

Ok, laten we eens van de hypothetische stelling uitgaan dat de kledingvoorschrift t.a.v. de rok in het archief wordt gestopt bij de refo-museumstukken.

Zou er dan wat verbeteren? Zouden de dames en heren dan netter gekleed gaan? Zouden we het probleem dan niet meer hebben?

Persoonlijk denk ik dat we er niets mee opschieten. Wat tegenwoordig in de mode is en wat op veel protestants christelijke scholen wordt gedragen is niet echt heel verhullend.

We moeten wel heel goed beseffen wat er gaat gebeuren op het moment dat er regels worden afgeschaft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het verbaast en verontrust me enorm, dat juist leerkrachten van reformatorische scholen de (kleding-)regels willen afschaffen.
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Het verbaast en verontrust me enorm, dat juist leerkrachten van reformatorische scholen de (kleding-)regels willen afschaffen.
Aan 1 kant wel en dat is niet alleen op dit punt maar ook om meerdere punten, maar aan andere kant je zal maar de hele dag tegen bepaalde zaken aan te zitten gapen en voor je het weet heb je een probleem.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Het verbaast en verontrust me enorm, dat juist leerkrachten van reformatorische scholen de (kleding-)regels willen afschaffen.
Heb je al nagedacht over de reden dat ze dat willen? En over de vraag, hoe je de regels dan moet handhaven, zonder de indruk te wekken dat dit het belangrijkste van de school is.

Ik heb liever een meisje in een broek, dan datzelfde meisje dat gedwongen een rok aan moet, en dan kiest voor een exemplaar waarbij ik me geneer om haar richting in te kijken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lourens

Bericht door Lourens »

Upquark schreef:Ik zit te dubben waar we ons kind later heen zullen sturen. Weet iemand hoe het zit met het toelatingsbeleid van de reformatorische scholen? Mogen 'GKV-kinderen' hier ook heen?
GKV heeft toch ook eigen scholen?

overigens hebben mijn kinderen op het Guido de Bres gezeten.
Bij mijn oudste moest ik al CGKér ook een gesprek met bestuur hebben.

We hadden een heel goed gesprek waarvan ik vind dat áls je een toelatingsbeleid hebt iedere ouder zo'n gesprek moet hebben.
De driehoek gezin/school/kerk vind ik erg belangrijk waarbij de Bijbel in het midden ligt.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd, maar ik weet de oplossing in de kledingdiscussies op scholen : voer het school uniform weer in !
Alle problemen opgelost, ook die walgelijk materealistische merken wedstrijd onder de mensen in onze gezindte.
refo

Bericht door refo »

Als er niet gehandhaafd wordt, denk ik dat je als leraar uitkomt bij het betoog van Zita: afschaffen, dan kan ik weer overal kijken in mijn eigen klas.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Solliciteer naar een baan in het onderwijs ;)
refo

Bericht door refo »

Wilhelm schreef:Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd, maar ik weet de oplossing in de kledingdiscussies op scholen : voer het school uniform weer in !
Alle problemen opgelost, ook die walgelijk materealistische merken wedstrijd onder de mensen in onze gezindte.
Krijgen we dat ook weer.

En wat betreft het uniform: dat gaat natuurlijk niet in NL. De kinders moeten ook weer over straat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lassie

Bericht door Lassie »

Op de Pieter Zandt is een tijdje geweest (heel lang geleden) dat meiden in een broekrok mochten komen en jongens een korte broek mochten dragen. De eerste tijd ging het goed. Maar op een gegeven moment werden de broekrokken bermuda's en de korte broek bij de jongens waren al gauw boxertshorts.

Of je nu de kledingvoorschriften gaan weghalen en dat de meiden broeken mogen gaan dragen, ik weet niet of het daar beter mee wordt.

Ik denk dat de school harder moet optreden tegen het overschrijden van de kleding die de leerlingen dragen.

Zo hadden wij op het VO een regel dat de rokken op een bepaalde lengte moest gedragen worden. Werd dat niet gedaan dan mocht men kiezen uit: naar huis en een andere rok aantrekken en dan gelijk weer terug komen naar school of je kreeg een rok van school aan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik haal toch deze posting nog even naar boven, in reactie op wat Lourens schreef:

Ooit heb ik een bijdrage op een opiniebijdrage geschreven over deze problematiek. De wereld om ons heen zal ons gaan verbieden om op deze zaken te selecteren. Ik zie veel meer in een persoonlijk gesprek met elke ouder die een kind aanmeldt. Daarin dienen slechts enkele vragen aan de orde te komen:
- Wat is voor u de kern van de Bijbelse boodschap?
- Wat kan volgens u de mens toe= of afdoen aan zijn eigen zaligheid?
- Hoe spreekt u met uw kinderen over Gods Woord, de prediking, etc.?
- Hoe ziet u de eerste 7 zondagen van de Heid. Cat.?
- Hoe waardeert u DL hoofdstuk 1 en hfd 3/4 art 9-12?

Ik noem zomaar wat vragen, die ik veééél belangrijker vind dan vragen over broeken, tv's, partijen, internet, omroepen e.d.
De uitkomst zou (bij eerlijke weging van de antwoorden) kunnen zijn dat een GG'er wordt afgewezen, doordat de identiteit er maar wat bij hangt en dat iemand van de Vergadering der gelovigen wordt toegelaten, door de serieuze wijze waarmee men met deze zaken in de opvoeding omgaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef:Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd, maar ik weet de oplossing in de kledingdiscussies op scholen : voer het school uniform weer in !
En laat ons ook de klederdracht weer invoeren.......
Want als ik sommige ouders bezie, zou je daar ook kledingvoorschriften voor moeten invoeren. :mosc
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik ben het met je eens Luther, alleen vraag ik me af of het gesprek zó diep moet gaan.

Ik ben op de vrijgemaakte scholen gewoon praktisch ingegaan op die driehoek. Het gesprek komt dan vanzelf.
Het is de vraag of het bepaald bestuurslid wel zover de diepte in kan gaan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
En laat ons ook de klederdracht weer invoeren.......
Want als ik sommige ouders bezie, zou je daar ook kledingvoorschriften voor moeten invoeren. :mosc
Precies. En laten we ons niet vergissen: die zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor wat (met name de jongedames) als bedekking hebben omhangen.
Plaats reactie