Ik lees met enige verbazing deze discussie. Ik denk dat dit helemaal te maken heeft met het hokjesdenken waar ik zo'n hekel aan heb. Misschien ben ik wel niet realistisch maar we zouden dat hokjesdenken verre van ons moeten willen doen. Wie past er in het hokje 'hartelijk reformatorisch zijn'? Waarom willen we weten wat hartelijk reformatorisch is? Om te weten of we er bij horen of er niet bij horen?
Of we nou reformatorisch, hervormd, gereformeerd of evangelisch zijn..... we moeten het woord van God als gezaghebbend accepteren en ons leven daarnaar richten. Dat geldt voor ieder mens, laten we daar eens mee bezig zijn. Deze discussie geeft mij zo'n nare smaak... want ik voel mij doordat ik vaak anders denk tov broeken/tv/legging/ed soms flink buitengesloten of met scheve ogen aangekeken door menig mens die zichzelf hartelijk reformatorisch noemt.... dat is niet een gevoel, maar een feit. Enne.... ik denk dat daar de kern ligt... de liefde voor elkaar ook als men verschillend denkt... dan kijk je niet meer naar de kleren of naar het hoofddeksel. Dan kun je daar wel eens je mening over uitwisselen, maar dan ben je niet zo hoogmoedig om te denken dat alleen jijzelf de waarheid in pacht hebt. En een groot gedeelte van reformatorisch nederland (ik zeg niet iedereen) doet wel zo helaas.... sorry als ik mensen hiermee kwets maar ik ervaar het wel zo. de mens zoekt altijd mensen die er net zo over denken als hijzelf (kunnen ze een bondje sluiten en meer mensen proberen te overtuigen)... laten we ons afvragen of God dezelfde mening is toegedaan en of we Zijn toets kunnen doorstaan... dan pas zijn we echt reformatorisch. als hartelijk reformatorisch zou betekenen dat we moeten voldoen aan een waslijst van voorschriften vwb levenswandel/kleding/noem maar op naast het belijden van Gods Woord en de drie form. van enigheid, dan zal de halve christelijke wereld zeker fout zitten. Dus zaligmakend is het zeker niet, laten we er daarom ook geen definitie aan willen geven... wat heeft het voor nut?
Om toch even mee te doen

Dus hartelijk reformatorisch is: God liefhebben bovenalles en je naaste als onszelf en daarbij komt dan automatisch: de bijbel als gezaghebbend accepteren en een levende brief proberen te zijn voor de wereld!