Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

vlinder

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef:
Tom A Hawk schreef:
Maar waarom reken je er niet roken, verkeersgedrag, mensverheerlijking, eet- en koopgedrag onder? Omdat 'we' ons daar vaker schuldig aan maken dan aan lange broek, tv en voetbal?
Ik reken ze er wel min of meer onder:
Roken is tegen het gebod van doodslaan(dus eigenlijk heeft dat ook wat met de leer te maken).
verkeersgedrag kan soms ook levensgevaarlijk zijn, maar dat is vrij algemeen.
mensverheerlijking komt dichtbij voetbal, vaak worden bepaalde voetballers verheerlijkt of in de showbizz bepaalde sterren. Dat past dus niet bij de refo-levensstijl.
eet- en koopgedrag is vrij uitgebreid. Je zou kunnen kijken of het ethisch verantwoord is.
Rijgedrag is niet vrij algemeen. Als je te hard rijdt ben je Gods 5e gebod ongehoorzaam!
Mensenverheerlijking.....probeer hier niet iets kritisch over deze of gene dominee te zeggen....dat is net zo goed mensenverheerlijking. Lijkt me juist een voorkomend refo-probleem.

Met alles is het: doe het al ter ere Gods!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Josephus schreef:
Gijs83 schreef:De levensstijl ligt dan m.n. in rokken/TV/voetbal en dat soort zaken. En de leer zoals die geleerd wordt in de Bijbel en hoe die bevindelijk beleefd wordt. Denk aan: Bijbelvertaling/gezangen of wat leert men bv. over de uitverkiezing.
Hoe zinvol is het om de mate van wereldgelijkvormigheid te bepalen aan de hand van afvinklijstjes?
Niet dat ik daardoor mensen afschrijf, maar op deze manier kunnen wel zien of het bij de reformatorische levensstijl. Dat is een bepaalde levensstijl van doen en laten wat het meest gangbaar in de 'reformatorische wereld'. Dat hoeft overigens niet perse Bijbels te zijn. Kijk en kunnen we hier dan weer over discussieren, wat doen we nu wel goed en wat niet.
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

Dus het is meer een kwestie van kuddegedrag dan principes?

Doet me denken aan wat ik elders op dit forum las:

"De gevaarlijkste mensen in de kerk zijn de hypocrieten, die zoveel op de normale gemeenteleden lijken dat wij ons hun tegenwoordigheid niet eens bewust zijn. Het grootste gevaar ligt heus niet bij hen, die zo opvallend anders zijn dan de anderen. De kanker in de kerk komt van de mensen die precies over het paadje lopen, zodat niemand kan vermoeden dat ze er eigenlijk niet bij horen."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tom A Hawk schreef:Dus het is meer een kwestie van kuddegedrag dan principes?

Doet me denken aan wat ik elders op dit forum las:

"De gevaarlijkste mensen in de kerk zijn de hypocrieten, die zoveel op de normale gemeenteleden lijken dat wij ons hun tegenwoordigheid niet eens bewust zijn. Het grootste gevaar ligt heus niet bij hen, die zo opvallend anders zijn dan de anderen. De kanker in de kerk komt van de mensen die precies over het paadje lopen, zodat niemand kan vermoeden dat ze er eigenlijk niet bij horen."
Die laatste zin vind ik wel erg hard geformuleerd. Ik durf niet te zeggen of dat juist is. Ik bekijk het inderdaad meer kuddegedrag, maar principes spelen daarbij ook wel rol, maar wat de kudde doet hoeft niet perse het juiste te zijn, maar als je precies over het paadje loopt ben je wel een refo. Dat betekent niet direct dat anderen niet bekeerd kunnen zijn of iets dergelijks. Dit is dus theoretisch beredeneerd. Aan de andere kant moet 'reformatorisch' ook wel weer de juiste weg zijn. Het is maar net van welke kant je het bekijkt.
vlinder

Bericht door vlinder »

Gijs,

Kan het volgens jou dat iemand wel christen is, maar niet reformatorisch?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

---knip--- Blijf even fatsoenlijk aub, mvg Tib
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

vlinder schreef:Gijs,

Dat lijkt me nogal vrij logisch dat dat kan, want de term christen is veeel breder. Iedereen die Christus geloofd of een christelijke kerk(w.o. ook de RK-kerk) is toch een christen? Een roomse noem je toch niet reformatorisch :quoi
Tom A Hawk

Bericht door Tom A Hawk »

Ik denk dat Vlinder bedoelt: een waar christen.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Ik lees met enige verbazing deze discussie. Ik denk dat dit helemaal te maken heeft met het hokjesdenken waar ik zo'n hekel aan heb. Misschien ben ik wel niet realistisch maar we zouden dat hokjesdenken verre van ons moeten willen doen. Wie past er in het hokje 'hartelijk reformatorisch zijn'? Waarom willen we weten wat hartelijk reformatorisch is? Om te weten of we er bij horen of er niet bij horen?
Of we nou reformatorisch, hervormd, gereformeerd of evangelisch zijn..... we moeten het woord van God als gezaghebbend accepteren en ons leven daarnaar richten. Dat geldt voor ieder mens, laten we daar eens mee bezig zijn. Deze discussie geeft mij zo'n nare smaak... want ik voel mij doordat ik vaak anders denk tov broeken/tv/legging/ed soms flink buitengesloten of met scheve ogen aangekeken door menig mens die zichzelf hartelijk reformatorisch noemt.... dat is niet een gevoel, maar een feit. Enne.... ik denk dat daar de kern ligt... de liefde voor elkaar ook als men verschillend denkt... dan kijk je niet meer naar de kleren of naar het hoofddeksel. Dan kun je daar wel eens je mening over uitwisselen, maar dan ben je niet zo hoogmoedig om te denken dat alleen jijzelf de waarheid in pacht hebt. En een groot gedeelte van reformatorisch nederland (ik zeg niet iedereen) doet wel zo helaas.... sorry als ik mensen hiermee kwets maar ik ervaar het wel zo. de mens zoekt altijd mensen die er net zo over denken als hijzelf (kunnen ze een bondje sluiten en meer mensen proberen te overtuigen)... laten we ons afvragen of God dezelfde mening is toegedaan en of we Zijn toets kunnen doorstaan... dan pas zijn we echt reformatorisch. als hartelijk reformatorisch zou betekenen dat we moeten voldoen aan een waslijst van voorschriften vwb levenswandel/kleding/noem maar op naast het belijden van Gods Woord en de drie form. van enigheid, dan zal de halve christelijke wereld zeker fout zitten. Dus zaligmakend is het zeker niet, laten we er daarom ook geen definitie aan willen geven... wat heeft het voor nut?

Om toch even mee te doen :haha Dus hartelijk reformatorisch is: God liefhebben bovenalles en je naaste als onszelf en daarbij komt dan automatisch: de bijbel als gezaghebbend accepteren en een levende brief proberen te zijn voor de wereld!
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Bloempje28 schreef:Ik lees met enige verbazing deze discussie. Ik denk dat dit helemaal te maken heeft met het hokjesdenken waar ik zo'n hekel aan heb. Misschien ben ik wel niet realistisch maar we zouden dat hokjesdenken verre van ons moeten willen doen. Wie past er in het hokje 'hartelijk reformatorisch zijn'? Waarom willen we weten wat hartelijk reformatorisch is? Om te weten of we er bij horen of er niet bij horen?
Of we nou reformatorisch, hervormd, gereformeerd of evangelisch zijn..... we moeten het woord van God als gezaghebbend accepteren en ons leven daarnaar richten. Dat geldt voor ieder mens, laten we daar eens mee bezig zijn. Deze discussie geeft mij zo'n nare smaak... want ik voel mij doordat ik vaak anders denk tov broeken/tv/legging/ed soms flink buitengesloten of met scheve ogen aangekeken door menig mens die zichzelf hartelijk reformatorisch noemt.... dat is niet een gevoel, maar een feit. Enne.... ik denk dat daar de kern ligt... de liefde voor elkaar ook als men verschillend denkt... dan kijk je niet meer naar de kleren of naar het hoofddeksel. Dan kun je daar wel eens je mening over uitwisselen, maar dan ben je niet zo hoogmoedig om te denken dat alleen jijzelf de waarheid in pacht hebt. En een groot gedeelte van reformatorisch nederland (ik zeg niet iedereen) doet wel zo helaas.... sorry als ik mensen hiermee kwets maar ik ervaar het wel zo. de mens zoekt altijd mensen die er net zo over denken als hijzelf (kunnen ze een bondje sluiten en meer mensen proberen te overtuigen)... laten we ons afvragen of God dezelfde mening is toegedaan en of we Zijn toets kunnen doorstaan... dan pas zijn we echt reformatorisch. als hartelijk reformatorisch zou betekenen dat we moeten voldoen aan een waslijst van voorschriften vwb levenswandel/kleding/noem maar op naast het belijden van Gods Woord en de drie form. van enigheid, dan zal de halve christelijke wereld zeker fout zitten. Dus zaligmakend is het zeker niet, laten we er daarom ook geen definitie aan willen geven... wat heeft het voor nut?

Om toch even mee te doen :haha Dus hartelijk reformatorisch is: God liefhebben bovenalles en je naaste als onszelf en daarbij komt dan automatisch: de bijbel als gezaghebbend accepteren en een levende brief proberen te zijn voor de wereld!

Mooi gezegd!
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik sluit mij bij Bloempje aan.

Hartelijk Reformatorisch daar klinkt mij de liefde in tot mijn naaste.
Dat ik mijn naaste jaloers mag maken op mijn geloof en de grond van mijn geloof.
Een liefde zonder veroordeling want de balk in mijn ogen is veel groter.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bloempje28 schreef:Ik lees met enige verbazing deze discussie. Ik denk dat dit helemaal te maken heeft met het hokjesdenken waar ik zo'n hekel aan heb. Misschien ben ik wel niet realistisch maar we zouden dat hokjesdenken verre van ons moeten willen doen. Wie past er in het hokje 'hartelijk reformatorisch zijn'? Waarom willen we weten wat hartelijk reformatorisch is? Om te weten of we er bij horen of er niet bij horen?

Dit is nu wat je noemt een 'hartelijke' post :mosc .
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

fluitje schreef:Ik sluit mij bij Bloempje aan.

Hartelijk Reformatorisch daar klinkt mij de liefde in tot mijn naaste.
Dat ik mijn naaste jaloers mag maken op mijn geloof en de grond van mijn geloof.
Een liefde zonder veroordeling want de balk in mijn ogen is veel groter.
Inderdaad, en vanuit de fundamentele vraag die Jezus aan Petrus stelde: Hebt gij MIJ lief?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco

Bericht door Marco »

Daar zullen we het met z'n allen helemaal mee eens zijn. Maar of we er in de praktijk veel verder mee komen..?
Dan wordt het op dit forum in ieder geval erg saai, want je kunt het met goed fatsoen nooit meer met elkaar oneens zijn... :lock

:quoi

Ik denk dat we de vraag die aan Gijs al gesteld werd, aan ons allemaal moeten stellen: hoe kijk je aan tegen christenen die niet reformatorisch (al of niet in enge zin) zijn, maar wel voluit als christenen willen leven? Want er zijn in dit topic toch best een aantal zaken genoemd die in ieder geval volgens sommigen criteria zijn waar refo's aan voldoen waar niet alle christenen zich onder willen en soms ook niet kunnen scharen, zonder dat dat betekent dat die christenen af zouden willen doen aan het gezag van God of van de Bijbel, of zelfs van de sola's of de 3 FvE.
jan33willem

Bericht door jan33willem »

vlinder schreef:Gijs,

Dat kan heel goed. Ik durf hier wel te beweren dat er buiten Nederland nauwelijks mensen zijn die wij als reformatorisch zouden bestempelen. Het begrip "reformatorisch" verwijst voornamelijk naar een lokale, Nederlandse traditie. Noem alle hete hangijzers maar op, ritmisch zingen, bijbelvertalingen, hoedjes, etc., etc., etc. -- er is geen plaats buiten Nederland waar men zich zo druk maakt over deze dingen als wij. Dat geeft te denken.
Laatst gewijzigd door jan33willem op 01 sep 2009, 02:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie