Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken

Tiberius
Administrator

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:@Geka: wat er hier over de CGK gezegd wordt, valt volkomen in het niet bij de laster over de GG.
En dan mag het ineens dus wel?
Wie beweert dat?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geka schreef:
Tiberius schreef:Ik zou haast zeggen: blijf met respect over kerkverbanden spreken.

@Geka: wat er hier over de CGK gezegd wordt, valt volkomen in het niet bij de laster over de GG.
En wat wil je met die opmerking duidelijk maken?
Dat er op dit forum vele malen meer over mijn kerkverband gelasterd wordt dan over het jouwe.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Geka schreef:
Tiberius schreef:Ik zou haast zeggen: blijf met respect over kerkverbanden spreken.

@Geka: wat er hier over de CGK gezegd wordt, valt volkomen in het niet bij de laster over de GG.
En wat wil je met die opmerking duidelijk maken?
Dat er op dit forum vele malen meer over mijn kerkverband gelasterd wordt dan over het jouwe.
Dat ben ik met Tiberius eens!
Ik wilde alleen maar aangeven dat de vergelijking met tussen het CGK-curatorium en het GG-curatorium niet misplaatst is; men heeft een iets andere werkwijze, maar subjectivisme is bij beide niet te vermijden. En het valt daarom wel op dat het GG-curatorium altijd maar weer bakken met kritiek over zich heen krijgt, en het CGK-curatorium veel minder. En zeker dit jaar is dat opvallend:
CGK: 3 aangenomen; 18 afgewezen
GG: 4 aangenomen; 11 afgewezen
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:Ik wilde alleen maar aangeven dat de vergelijking met tussen het CGK-curatorium en het GG-curatorium niet misplaatst is; men heeft een iets andere werkwijze, maar subjectivisme is bij beide niet te vermijden. En het valt daarom wel op dat het GG-curatorium altijd maar weer bakken met kritiek over zich heen krijgt, en het CGK-curatorium veel minder.
Een "keuring" is in zekere zin altijd selectief. Maar als ik mijn auto laat keuren, heb ik liever een garage die mij een lijst met punten kan noemen waarop ze controleren, dan een garage die het gevoel van de keurders laat meewegen.

Het sterke punt van de CGK is, dat ze heel transparant zijn over hun eisen. En m.i. zijn die eisen Bijbels gefundeerd. De GG daarentegen is over sommige eisen wel duidelijk, maar de beslissende eis (het kunnen overnemen) is nóch Bijbels gefundeerd, nóch transparant. En dáár kwam de kritiek op.

Dat de CGK meer afwijst dan de GG dit jaar, illustreert mooi hoe je met duidelijke en Bijbels-gefundeerde criteria ook streng kan zijn.

PS> Ik heb wel één puntje van kritiek op de criteria die de CGK hanteert, namelijk wat betreft de eis van goede communicatieve vaardigheden. Nu zal ik de laatste zijn die vind dat dat niet nodig is bij een predikant, maar de Schrift noemt ons voorbeelden van Paulus (even aangenomen dat zijn doorn in het vlees daarop sloeg) en Mozes, die beiden moeilijk spraken in het openbaar. Mijn vraag aan de curatoren zou zijn, hoe ze daar concreet mee omgaan.
Auto

Bericht door Auto »

Wat dit jaar trouwens voor het eerst is dat in september wederom het Curatorium hoopt te vergaderen over de aanname van studenten voor de opleiding tot predikant. De studenten die in de vooropleiding zitten en eind juni de examens afleggen zijn in de gelegenheid gesteld zich aan te melden voor de vergadering in September. Dus misschien worden er dan weer toegelaten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Luther schreef:Ik wilde alleen maar aangeven dat de vergelijking met tussen het CGK-curatorium en het GG-curatorium niet misplaatst is; men heeft een iets andere werkwijze, maar subjectivisme is bij beide niet te vermijden. En het valt daarom wel op dat het GG-curatorium altijd maar weer bakken met kritiek over zich heen krijgt, en het CGK-curatorium veel minder.
Een "keuring" is in zekere zin altijd selectief. Maar als ik mijn auto laat keuren, heb ik liever een garage die mij een lijst met punten kan noemen waarop ze controleren, dan een garage die het gevoel van de keurders laat meewegen.

Het sterke punt van de CGK is, dat ze heel transparant zijn over hun eisen. En m.i. zijn die eisen Bijbels gefundeerd. De GG daarentegen is over sommige eisen wel duidelijk, maar de beslissende eis (het kunnen overnemen) is nóch Bijbels gefundeerd, nóch transparant. En dáár kwam de kritiek op.

Dat de CGK meer afwijst dan de GG dit jaar, illustreert mooi hoe je met duidelijke en Bijbels-gefundeerde criteria ook streng kan zijn.

PS> Ik heb wel één puntje van kritiek op de criteria die de CGK hanteert, namelijk wat betreft de eis van goede communicatieve vaardigheden. Nu zal ik de laatste zijn die vind dat dat niet nodig is bij een predikant, maar de Schrift noemt ons voorbeelden van Paulus (even aangenomen dat zijn doorn in het vlees daarop sloeg) en Mozes, die beiden moeilijk spraken in het openbaar. Mijn vraag aan de curatoren zou zijn, hoe ze daar concreet mee omgaan.
Maar je zou toch zeggen dat de CGK er een andere bekering en roeping op nahouden als de GG, lijkt me zo...
Of wordt dat niet onderzocht door het curatorium?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:Maar je zou toch zeggen dat de CGK er een andere bekering en roeping op nahouden als de GG, lijkt me zo...
Je durft nogal wat te zeggen, DIA. Ik snap dat voor jou iemand alleen in de GG zalig kan worden, maar ik geloof dat dat toch een ietwat kortzichtige houding is...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:Maar je zou toch zeggen dat de CGK er een andere bekering en roeping op nahouden als de GG, lijkt me zo...
Je durft nogal wat te zeggen, DIA. Ik snap dat voor jou iemand alleen in de GG zalig kan worden, maar ik geloof dat dat toch een ietwat kortzichtige houding is...
Nee, ik constateer slechts feiten.
Geloof je nu echt dat al die CGK-dominees door het curatorium van de GG of GGiN
zouden komen? Lijkt me heel sterk...
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
memento schreef:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef: Maar je zou toch zeggen dat de CGK er een andere bekering en roeping op nahouden als de GG, lijkt me zo...
Of wordt dat niet onderzocht door het curatorium?
Je bent hier wel wat wazig, DIA...

Ten eerste, kan alleen God de harten kennen... Als mensen, zelfs kerkeraden en curatoria MOETEN we daar afblijven...

Ten tweede, waarom zou iemand als lid der gemeente aangenomen worden, als hij niet belijdt te geloven? Het is namelijk een belijdenis des GELOOFS... Geen eindexamen dus.

Ten derde, en daar komt de taak van het curatorium, is de roeping. En daar is die taak ook slechts beperkt. De echte, Goddelijke test van de roeping komt van God, als hij de kandidaat door een gemeente doet beroepen...

De taak van het curatorium is dus een student te examineren op leer en leven, en verder of hij eventueel de nodige gaven voor het ambt heeft.

Zoals de DKO dat ook regelen:

Artikel 4 - De beroeping dergenen, die te voren in de dienst niet geweest zijn. Editie(s) 1907
De wettelijke beroeping dergenen, die tevoren in de dienst niet geweest zijn, zoowel in de steden als ten plattelande, bestaat: ten eerste, in de verkiezing, dewelke na voorgaande vasten en bidden geschieden zal door den kerkeraad en de diakenen, en dat niet zonder [goede correspondentie met de christelijke overheid ter plaatse respectievelijk en] voorweten of advies van de classis, waar 't zelve tot nog toe gebruikelijk is geweest.
Ten andere, in de examinatie of onderzoeking beide der leer en des levens, dewelke staan zal bij de classis ten overstaan van de gedeputeerden der synode, of enigen derselve. Ten derde, in de approbatie en goedkeuring [van de overheid en daarna ook] van de lidmaten der Gereformeerde Gemeente van de plaats, wanneer, de naam des Dienaars de tijd van veertien dagen in de kerken verkondigd zijnde, geen hindernis daartegen komt;
Ten laatste, in de openlijke bevestiging voor de gemeente, dewelke met behoorlijke stipulatiën en afvragingen, vermaningen en gebed en oplegging der handen van den dienaar, die de bevestiging doet (of enige andere, waar meer dienaren zijn) toegaan zal, naar het formulier daarvan zijnde. Welverstaande, dat de oplegging der handen zal mogen gedaan worden in de classicale vergadering aan de nieuwe gepromoveerde dienaar, die gezonden wordt in de Kerken onder het kruis.

Artikel 8 - Toelating van niet-gestudeerden tot het predikambt. Editie(s) 1907
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd zij van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteeren, zal de classis hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren, en naardat zij hen in het examen bevindt, hen een tijdlang laten in 't privé proponeren, en dan voorts met hen handelen, zoals zij oordelen zal stichtelijk te wezen.

Dit is waar de kerken vaak niet genoeg zorg voor dragen. Let wel, voor iemand theologie te laten studeren, komt de vraag roeping helemaal niet te pas. Dat is pas nodig na de studie:

Artikel 19 - Het onderhoud van hulpbehoevende studenten. Editie(s) 1907
De gemeenten zullen arbeiden dat er studenten in de theologie zijn, die door haar (ex bonis publicis) onderhouden worden.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 18 jun 2009, 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Auto

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
memento schreef:
DIA we weten jouw afkeer van de CGK zo langzamerhand wel. Besef je dat je het ook om kan draaien, dat veel predikanten van de GG en GGinNed niet door het curatorium van de CGK komen ........... hoe triest ook
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:
Gij dwaalt, broeder Memento!
Als er één interkerkelijk denkt ben ik het wel.
Maar ik kan niet met allerlei winden meewaaien.
Maar wat geestelijk één is zou één moeten zijn...
Ik kan die verbondenheid in de leer bij bepaalde broeders
in de CKK helaas niet terugvinden...
Ik denk toch niet dat ik daarin de enige ben?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:
DIA we weten jouw afkeer van de CGK zo langzamerhand wel. Besef je dat je het ook om kan draaien, dat veel predikanten van de GG en GGinNed niet door het curatorium van de CGK komen ........... hoe triest ook

Hoe is het mogelijk afkeer van de CGK te constateren die er niet is?
Dat heb ik dus niet
Ik heb wel een liefde voor de waarheid, dat is wat anders...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Gij dwaalt, broeder Memento!
Als er één interkerkelijk denkt ben ik het wel.
Maar ik kan niet met allerlei winden meewaaien.
Maar wat geestelijk één is zou één moeten zijn...
Ik kan die verbondenheid in de leer bij bepaalde broeders
in de CKK helaas niet terugvinden...
Ik denk toch niet dat ik daarin de enige ben?
Dat wordt weer heerlijk persoonlijk, DIA.
Voorts heb ik je nog nooit op interkerkelijk denken kunnen betrappen, maar dat terzijde.

Wat heb jij toch tegen de CGK. Ja ik weet ook wel dat de bandbreedte in de CGK veel breder is dan binnen de GG. Ik weet ook hoevelen het daar moeilijk mee hebben, maar deze kerk daarom nog wel liefhebben en haar niet verlaten, omdat alle predikanten nog aangesproken kunnen en willen worden op de gereformeerde belijdenis.

@ Memento: Inderdaad, binnen de CGK zijn een aantal richtlijnen transparant, maar dat betreffen slechts bijzaken. Dat gaat het o.a. over de leeftijd. Hoe ouder, hoe moeilijker. Die lat ligt echter veel lager dan binnen de GG, waar je t/m je 49e je kan melden bij het curatorium.
Er moet echter binnen het curatorium van de CGK ook overeenstemming worden bereikt over de roeping. En dat is evenzeer niet in een regeling te vangen als dat binnen de GG niet kan.
Jij noemt steeds dat hét criterium binnen de GG is: 'het niet over kunnen nemen'. Maar waar baseer je dat op? Ik weet van gesprekken dat dat veelal niet het geval is! Maar dat er andere zaken spelen waardoor er geen meerderheid voor toelating is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef: Er moet echter binnen het curatorium van de CGK ook overeenstemming worden bereikt over de roeping. En dat is evenzeer niet in een regeling te vangen als dat binnen de GG niet kan.
Volgens mij wordt op dat punt niet meer gedaan, dan kijken of het het getuigenis van de Schrift niet tegenspreekt.
Jij noemt steeds dat hét criterium binnen de GG is: 'het niet over kunnen nemen'. Maar waar baseer je dat op? Ik weet van gesprekken dat dat veelal niet het geval is! Maar dat er andere zaken spelen waardoor er geen meerderheid voor toelating is.
Natuurlijk worden een aantal afgewezen om zaken waarbij het "overnemen" niet meespeelt. Maar gezien het feit dat een gemiddelde predikant meer dan 1 keer op geweest is, zijn die criteria niet de reden van afwijzen, en is er een subjectiever criteria die het mogelijk maakt om met het zelfde verhaal de ene keer niet, en de andere keer wel toegelaten te worden. En dat subjectieve is waarom het GG-curatorium zoveel kritiek krijgt...
Gesloten