Gebedstopic

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic.

Bericht door Isala »

Mannetje schreef:Daarnaast was mijn posting langer dan deze ene geciteerde zin,
Dat klopt, maar het kwam op mij over als een samenvatting van wat je had geschreven.
Hora est!
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gebedstopic.

Bericht door Mannetje »

@Isala en @Ejvl:
De predikant, die ken je. De gemeente, kent je. Maar het publieke forum? Waarom een publiek forum, met weinig tot geen kennis aan elkaar?

In dat kader staat mijn opmerking. Niet in het kader dat christenen niet voor elkaar zouden moeten bidden. Dat is een heel Bijbels gegeven, denk aan de woorden uit Jakobus 5.

Mijn vraag is dus niet: is het goed dat Christenen voor elkaar bidden? Want het antwoord daarop is volmondig: JA!
Maar wel: is een publiek forum de plaats om op te roepen tot gebed voor specifieke noden en zorgen? Wat is de reden om dat publiek te vragen?
En het pijnpunt met dit topic zit vooral op bladzijde één, waar met smileys versierd een gebedsverzoek wordt gedaan...
-
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gebedstopic.

Bericht door ejvl »

Ik denk het wel. Open Doors doet dat bijvoorbeeld ook met een gebedskalender.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebedstopic.

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:En het pijnpunt met dit topic zit vooral op bladzijde één, waar met smileys versierd een gebedsverzoek wordt gedaan...
Inmiddels verwijderd. :garde
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Ik wacht nog enige reacties af, aangezien we er nog steeds van uitgaan dat dit forum zich op een
reformatorische doelgroep richt.
Ook binnen de reformatorische doelgroep is het belangrijk om voor elkaar te bidden. Dit komt met nadruk naar voren in

1 Timotheus 2 vers 1, met kanttekeningen:
IK vermaan dan vóór alle dingen, 1dat gedaan worden 2smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen 3voor alle mensen,

1 Namelijk niet alleen in het bijzonder, maar voornamelijk in de vergaderingen der gelovigen, alzo de publieke gebeden een deel zijn van de bediening der leraren. Zie Hand. 6:4.
2 Hoewel deze soorten van bidden somwijlen wat breder worden genomen, zo kunnen nochtans dezelve hier bekwamelijk worden onderscheiden, namelijk dat smekingen zijn verbiddingen van allerlei straffen en zwarigheden; gebeden, begeerten van Gods hulp en van allerlei zegen; voorbiddingen, gebeden of ook klachten, die wij bij God doen voor anderen; dankzeggingen, die geschieden over de weldaden Gods van ons of van anderen ontvangen.
3 Dat is, voor allerlei mensen, van wat beroep of volk zij zijn, hoge of lage, gelijk dit woord alle dikmaals in Gods Woord voor allerlei wordt genomen. Zie Matth. 4:23. Luk. 11:42. Ef. 1:3. 1 Kor. 10:25. En dat het woord alle hier alzo moet worden genomen, blijkt uit Joh. 17:9. Gal. 5:12. 2 Tim. 4:14. 1 Joh. 5:16. Openb. 6:10, alwaar getuigd wordt dat wij voor allen en ieder niet moeten bidden, ja, dat de gelovigen ook tegen sommigen hebben gebeden.

Het gaat er dus om om voor elkaar te bidden, persoonlijk en in de publieke gebeden.
Het feit dat je elkaar niet persoonlijk kent, doet er denk niet zoveel toe. Als je weet dat iemand moeiten heeft, mag je voor die persoon bidden.
Ik denk dat het hier om een misverstand gaat, want wat u zegt kan ik helemaal mee instemmen.
Toch denk ik dat we wel beducht moeten zijn om allerlei evangelische gewoonten en gedachten die van
God te menselijk denken moeten verwerpen. En naar mijn gevoel ging het wel die kant op.
Ik herinner me een uitspraak van een predikant die in een preek zei: Er zijn mensen die tot God spreken
net zoals ze met de fietsenmaker spreken. Dan is het besef van de hoogheid en heiligheid Gods zoek.
Om verdere misverstanden te voorkomen, het is vanzelf heel iets anders als een kinderlijk afhankelijk gebed
dat soms ook heel familiair kan zijn. Maar dan is er wel het diepe besef van de hoogheid en majesteit
van God.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gebedstopic.

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ik herinner me een uitspraak van een predikant die in een preek zei: Er zijn mensen die tot God spreken
net zoals ze met de fietsenmaker spreken. Dan is het besef van de hoogheid en heiligheid Gods zoek.
Om verdere misverstanden te voorkomen, het is vanzelf heel iets anders als een kinderlijk afhankelijk gebed
dat soms ook heel familiair kan zijn. Maar dan is er wel het diepe besef van de hoogheid en majesteit
van God.
Dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat we moeten waken voor een gebed met allerlei ouderwetse onbegrijpelijke woorden.
Dat maak je ook wel eens mee, gewoon een gesprek met iemand in normaal Nederlands, echter in een gebed worden er allerlei vreemde uitdrukkingen in hele oude taal gebruikt, dat is de andere kant weer.

Gebed blijft een tere zaak, ook een moeilijke zaak.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gebedstopic.

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ik herinner me een uitspraak van een predikant die in een preek zei: Er zijn mensen die tot God spreken
net zoals ze met de fietsenmaker spreken. Dan is het besef van de hoogheid en heiligheid Gods zoek.
Om verdere misverstanden te voorkomen, het is vanzelf heel iets anders als een kinderlijk afhankelijk gebed
dat soms ook heel familiair kan zijn. Maar dan is er wel het diepe besef van de hoogheid en majesteit
van God.
Dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat we moeten waken voor een gebed met allerlei ouderwetse onbegrijpelijke woorden.
Dat maak je ook wel eens mee, gewoon een gesprek met iemand in normaal Nederlands, echter in een gebed worden er allerlei vreemde uitdrukkingen in hele oude taal gebruikt, dat is de andere kant weer.

Gebed blijft een tere zaak, ook een moeilijke zaak.
Dat is zeker. Vandaar dat ik enige terughoudendheid in dit topic toch wel begrijp.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moedervan3
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46

Re: Gebedstopic

Bericht door Moedervan3 »

Wat ik echt niet begrijp is dat er gediscussieerd moet worden over het feit of we wel of niet voor iemand moeten bidden die dit nodig heeft. Zo te lezen heeft een familielid van Isala gebed nodig. En voor wie gebed nodig is mogen we bidden, zelfs voor mensen die niet direct gebed nodig hebben. Wat erg dat sommigen hier daarover nog moeilijk kunnen doen. Zo van: Isala vraagt bidders, want hoe meer hoe beter en hoe sneller God verhoord? Ik ben opnieuw geschrokken. De liefde op dit forum is erg ver te zoeken onder sommigen, anders hadden we niet zulke reacties hoeven te lezen.
Laten we wel bidden voor het familielid van Isala... want we bidden ook voor vervolgde mensen die we niet kennen, waarom dan niet voor zieke mensen die we niet kennen? Kun je het dan niet algemeen maken? Bijvoorbeeld alle mensen die kanker hebben? Of alle mensen die hartproblemen hebben? Zeker als daar om gevraagd wordt?

Ben er best van geschrokken dit hier te lezen.
Moedervan3
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46

Re: Gebedstopic.

Bericht door Moedervan3 »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:
Isala schreef: Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Ik zou niet weten waarom niet.
Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Moedervan3 schreef:
-DIA- schreef:
Curatorium schreef:
Isala schreef: Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Ik zou niet weten waarom niet.
Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic

Bericht door Isala »

ejvl schreef:Gebed blijft een tere zaak, ook een moeilijke zaak.
En soms ook de enige zaak.

we hoeven hier op dit forum niet op te schrijven hoe we met God praten.
Dat is iets tussen de Heere en ons.
Wel ben ik er van overtuigt dat er op Bijbelse gronden om voorbede gevraagd mag worden,
vandaar dat ik het (zorgvuldig en summier geformuleerd) aan jullie heb voorgelegd.

Voorbede kan nooit een verplichting zijn, door een ander opgelegd.
De vraag ligt er, doe er mee wat je geweten zegt te doen.
Hora est!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9300
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebedstopic

Bericht door parsifal »

Het zou prettig zijn als "zorgen" en "kritiek" met meer onderbouwing worden gebracht.
Verder is het wel goed om het nieuwe boek van Tim Keller over Gebed te lezen (helaas nog niet in het Nederlands verschenen). Hij gaat op veel vragen die hier spelen in en verwijst vooral terug naar Augustinus, Luther en Calvijn en iets mindere mate naar de puriteinen en Jonathan Edwards.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gebedstopic.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Moedervan3 schreef: Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?
Om je zorg kenbaar te maken, hoef je niet beweringen toe doen als "Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied weg" en "verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je bidt hoe beter". Dat is geen verwoording van zorg, maar een beschuldiging. Misschien niet als zodanig bedoeld, maar wel als zodanig verwoord.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gebedstopic.

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Moedervan3 schreef: Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?
Om je zorg kenbaar te maken, hoef je niet beweringen toe doen als "Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied weg" en "verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je bidt hoe beter". Dat is geen verwoording van zorg, maar een beschuldiging. Misschien niet als zodanig bedoeld, maar wel als zodanig verwoord.
Het is een teer iets gebed en niemand kan je dat opleggen hoe je dat doen moet, dat geldt alles, gepaste kleding, eerbiedig zingen, een eenvoudig versje spelen voor de dienst noem maar op, voorbede doen voor mensen die je niet kent is niet tegen de Heere in. Romeinen 1 : 10, Paulus was toen nog nooit in Rome geweest.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gebedstopic.

Bericht door Luther »

Moedervan3 schreef:
-DIA- schreef:
Curatorium schreef:
Isala schreef: Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Ik zou niet weten waarom niet.
Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
Misschien omdat je de inhoud van het forum ziet veranderen. DIA zit hier al langer dan u, en dan zie je wel de inhoud van postings veranderen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie