Dat klopt, maar het kwam op mij over als een samenvatting van wat je had geschreven.Mannetje schreef:Daarnaast was mijn posting langer dan deze ene geciteerde zin,
Gebedstopic
Re: Gebedstopic.
Hora est!
Re: Gebedstopic.
@Isala en @Ejvl:
De predikant, die ken je. De gemeente, kent je. Maar het publieke forum? Waarom een publiek forum, met weinig tot geen kennis aan elkaar?
In dat kader staat mijn opmerking. Niet in het kader dat christenen niet voor elkaar zouden moeten bidden. Dat is een heel Bijbels gegeven, denk aan de woorden uit Jakobus 5.
Mijn vraag is dus niet: is het goed dat Christenen voor elkaar bidden? Want het antwoord daarop is volmondig: JA!
Maar wel: is een publiek forum de plaats om op te roepen tot gebed voor specifieke noden en zorgen? Wat is de reden om dat publiek te vragen?
En het pijnpunt met dit topic zit vooral op bladzijde één, waar met smileys versierd een gebedsverzoek wordt gedaan...
De predikant, die ken je. De gemeente, kent je. Maar het publieke forum? Waarom een publiek forum, met weinig tot geen kennis aan elkaar?
In dat kader staat mijn opmerking. Niet in het kader dat christenen niet voor elkaar zouden moeten bidden. Dat is een heel Bijbels gegeven, denk aan de woorden uit Jakobus 5.
Mijn vraag is dus niet: is het goed dat Christenen voor elkaar bidden? Want het antwoord daarop is volmondig: JA!
Maar wel: is een publiek forum de plaats om op te roepen tot gebed voor specifieke noden en zorgen? Wat is de reden om dat publiek te vragen?
En het pijnpunt met dit topic zit vooral op bladzijde één, waar met smileys versierd een gebedsverzoek wordt gedaan...
-
Re: Gebedstopic.
Ik denk het wel. Open Doors doet dat bijvoorbeeld ook met een gebedskalender.
Re: Gebedstopic.
Inmiddels verwijderd.Mannetje schreef:En het pijnpunt met dit topic zit vooral op bladzijde één, waar met smileys versierd een gebedsverzoek wordt gedaan...
Re: Gebedstopic.
Ik denk dat het hier om een misverstand gaat, want wat u zegt kan ik helemaal mee instemmen.Isala schreef:Ook binnen de reformatorische doelgroep is het belangrijk om voor elkaar te bidden. Dit komt met nadruk naar voren in-DIA- schreef:Ik wacht nog enige reacties af, aangezien we er nog steeds van uitgaan dat dit forum zich op een
reformatorische doelgroep richt.
1 Timotheus 2 vers 1, met kanttekeningen:
IK vermaan dan vóór alle dingen, 1dat gedaan worden 2smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen 3voor alle mensen,
1 Namelijk niet alleen in het bijzonder, maar voornamelijk in de vergaderingen der gelovigen, alzo de publieke gebeden een deel zijn van de bediening der leraren. Zie Hand. 6:4.
2 Hoewel deze soorten van bidden somwijlen wat breder worden genomen, zo kunnen nochtans dezelve hier bekwamelijk worden onderscheiden, namelijk dat smekingen zijn verbiddingen van allerlei straffen en zwarigheden; gebeden, begeerten van Gods hulp en van allerlei zegen; voorbiddingen, gebeden of ook klachten, die wij bij God doen voor anderen; dankzeggingen, die geschieden over de weldaden Gods van ons of van anderen ontvangen.
3 Dat is, voor allerlei mensen, van wat beroep of volk zij zijn, hoge of lage, gelijk dit woord alle dikmaals in Gods Woord voor allerlei wordt genomen. Zie Matth. 4:23. Luk. 11:42. Ef. 1:3. 1 Kor. 10:25. En dat het woord alle hier alzo moet worden genomen, blijkt uit Joh. 17:9. Gal. 5:12. 2 Tim. 4:14. 1 Joh. 5:16. Openb. 6:10, alwaar getuigd wordt dat wij voor allen en ieder niet moeten bidden, ja, dat de gelovigen ook tegen sommigen hebben gebeden.
Het gaat er dus om om voor elkaar te bidden, persoonlijk en in de publieke gebeden.
Het feit dat je elkaar niet persoonlijk kent, doet er denk niet zoveel toe. Als je weet dat iemand moeiten heeft, mag je voor die persoon bidden.
Toch denk ik dat we wel beducht moeten zijn om allerlei evangelische gewoonten en gedachten die van
God te menselijk denken moeten verwerpen. En naar mijn gevoel ging het wel die kant op.
Ik herinner me een uitspraak van een predikant die in een preek zei: Er zijn mensen die tot God spreken
net zoals ze met de fietsenmaker spreken. Dan is het besef van de hoogheid en heiligheid Gods zoek.
Om verdere misverstanden te voorkomen, het is vanzelf heel iets anders als een kinderlijk afhankelijk gebed
dat soms ook heel familiair kan zijn. Maar dan is er wel het diepe besef van de hoogheid en majesteit
van God.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Gebedstopic.
Dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat we moeten waken voor een gebed met allerlei ouderwetse onbegrijpelijke woorden.-DIA- schreef: Ik herinner me een uitspraak van een predikant die in een preek zei: Er zijn mensen die tot God spreken
net zoals ze met de fietsenmaker spreken. Dan is het besef van de hoogheid en heiligheid Gods zoek.
Om verdere misverstanden te voorkomen, het is vanzelf heel iets anders als een kinderlijk afhankelijk gebed
dat soms ook heel familiair kan zijn. Maar dan is er wel het diepe besef van de hoogheid en majesteit
van God.
Dat maak je ook wel eens mee, gewoon een gesprek met iemand in normaal Nederlands, echter in een gebed worden er allerlei vreemde uitdrukkingen in hele oude taal gebruikt, dat is de andere kant weer.
Gebed blijft een tere zaak, ook een moeilijke zaak.
Re: Gebedstopic.
Dat is zeker. Vandaar dat ik enige terughoudendheid in dit topic toch wel begrijp.ejvl schreef:Dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat we moeten waken voor een gebed met allerlei ouderwetse onbegrijpelijke woorden.-DIA- schreef: Ik herinner me een uitspraak van een predikant die in een preek zei: Er zijn mensen die tot God spreken
net zoals ze met de fietsenmaker spreken. Dan is het besef van de hoogheid en heiligheid Gods zoek.
Om verdere misverstanden te voorkomen, het is vanzelf heel iets anders als een kinderlijk afhankelijk gebed
dat soms ook heel familiair kan zijn. Maar dan is er wel het diepe besef van de hoogheid en majesteit
van God.
Dat maak je ook wel eens mee, gewoon een gesprek met iemand in normaal Nederlands, echter in een gebed worden er allerlei vreemde uitdrukkingen in hele oude taal gebruikt, dat is de andere kant weer.
Gebed blijft een tere zaak, ook een moeilijke zaak.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46
Re: Gebedstopic
Wat ik echt niet begrijp is dat er gediscussieerd moet worden over het feit of we wel of niet voor iemand moeten bidden die dit nodig heeft. Zo te lezen heeft een familielid van Isala gebed nodig. En voor wie gebed nodig is mogen we bidden, zelfs voor mensen die niet direct gebed nodig hebben. Wat erg dat sommigen hier daarover nog moeilijk kunnen doen. Zo van: Isala vraagt bidders, want hoe meer hoe beter en hoe sneller God verhoord? Ik ben opnieuw geschrokken. De liefde op dit forum is erg ver te zoeken onder sommigen, anders hadden we niet zulke reacties hoeven te lezen.
Laten we wel bidden voor het familielid van Isala... want we bidden ook voor vervolgde mensen die we niet kennen, waarom dan niet voor zieke mensen die we niet kennen? Kun je het dan niet algemeen maken? Bijvoorbeeld alle mensen die kanker hebben? Of alle mensen die hartproblemen hebben? Zeker als daar om gevraagd wordt?
Ben er best van geschrokken dit hier te lezen.
Laten we wel bidden voor het familielid van Isala... want we bidden ook voor vervolgde mensen die we niet kennen, waarom dan niet voor zieke mensen die we niet kennen? Kun je het dan niet algemeen maken? Bijvoorbeeld alle mensen die kanker hebben? Of alle mensen die hartproblemen hebben? Zeker als daar om gevraagd wordt?
Ben er best van geschrokken dit hier te lezen.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46
Re: Gebedstopic.
Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!-DIA- schreef:Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.Curatorium schreef:Ik zou niet weten waarom niet.Isala schreef: Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Re: Gebedstopic.
Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?Moedervan3 schreef:Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!-DIA- schreef:Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.Curatorium schreef:Ik zou niet weten waarom niet.Isala schreef: Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Gebedstopic
En soms ook de enige zaak.ejvl schreef:Gebed blijft een tere zaak, ook een moeilijke zaak.
we hoeven hier op dit forum niet op te schrijven hoe we met God praten.
Dat is iets tussen de Heere en ons.
Wel ben ik er van overtuigt dat er op Bijbelse gronden om voorbede gevraagd mag worden,
vandaar dat ik het (zorgvuldig en summier geformuleerd) aan jullie heb voorgelegd.
Voorbede kan nooit een verplichting zijn, door een ander opgelegd.
De vraag ligt er, doe er mee wat je geweten zegt te doen.
Hora est!
Re: Gebedstopic
Het zou prettig zijn als "zorgen" en "kritiek" met meer onderbouwing worden gebracht.
Verder is het wel goed om het nieuwe boek van Tim Keller over Gebed te lezen (helaas nog niet in het Nederlands verschenen). Hij gaat op veel vragen die hier spelen in en verwijst vooral terug naar Augustinus, Luther en Calvijn en iets mindere mate naar de puriteinen en Jonathan Edwards.
Verder is het wel goed om het nieuwe boek van Tim Keller over Gebed te lezen (helaas nog niet in het Nederlands verschenen). Hij gaat op veel vragen die hier spelen in en verwijst vooral terug naar Augustinus, Luther en Calvijn en iets mindere mate naar de puriteinen en Jonathan Edwards.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gebedstopic.
Om je zorg kenbaar te maken, hoef je niet beweringen toe doen als "Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied weg" en "verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je bidt hoe beter". Dat is geen verwoording van zorg, maar een beschuldiging. Misschien niet als zodanig bedoeld, maar wel als zodanig verwoord.-DIA- schreef:Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?Moedervan3 schreef: Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Gebedstopic.
Het is een teer iets gebed en niemand kan je dat opleggen hoe je dat doen moet, dat geldt alles, gepaste kleding, eerbiedig zingen, een eenvoudig versje spelen voor de dienst noem maar op, voorbede doen voor mensen die je niet kent is niet tegen de Heere in. Romeinen 1 : 10, Paulus was toen nog nooit in Rome geweest.Hendrikus schreef:Om je zorg kenbaar te maken, hoef je niet beweringen toe doen als "Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied weg" en "verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je bidt hoe beter". Dat is geen verwoording van zorg, maar een beschuldiging. Misschien niet als zodanig bedoeld, maar wel als zodanig verwoord.-DIA- schreef:Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?Moedervan3 schreef: Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gebedstopic.
Misschien omdat je de inhoud van het forum ziet veranderen. DIA zit hier al langer dan u, en dan zie je wel de inhoud van postings veranderen.Moedervan3 schreef:Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!-DIA- schreef:Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.Curatorium schreef:Ik zou niet weten waarom niet.Isala schreef: Maar ik begrijp ook dat het hier niet gebruikelijk is om te vragen voor iemand te bidden?
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)