Kijk-tip

-DIA-

Re: Kijk-tip

Bericht door -DIA- »

refo schreef: Vandaag, 08:04
-DIA- schreef: 02 mei 2026, 23:13[...]
Er zijn mensen die bijna alleseters zijn, maar ook mensen die niet alles zomaar slikken.
Voorbeeld: een mens die opgroeit in een rooms-katholieke omgeving zal veel zaken anders interpreteren. Deze mensen kennen bepaalde begrippen niet, en weten vaak ook de context niet. Dat is één voorbeeld. Als ik bv. wat wil beoordelen over het boerenleven, dan kan ik veel dingen begrijpen, of denken te begrijpen. Toch zo heel anders als iemand die in hart en nieren boer is. We gaan er hier vanzelf vanuit dat we dezelfde belijdenis belijden, maar het tweede punt is niet vanzelfsprekend, namelijk hetzelfde verstaan onder dezelfde woorden of zaken. Ik schrijf dit dus uit de ervaring, en niet om eigen wijsheid te promoten, wat zo zou u het, gezien je verwoording, wel eens kunnen verstaan?
Interessante ontboezeming. Wat je hier zegt is eigenlijk dit: ik versta woorden en zaken goed en alle andere mensen niet. Heb je wel eens overwogen dat je zelf ongelijk kunt hebben? Of is jouw eigen wijsheid (met spatie) het einde van alle tegenspraak?
Ik acht dat, en daar zullen de wijzen en verstandigen zekerlijk mede instemmen, dat uw opmerking in dezen iets vertoond en openbaart van uzelf, wie gij zijt en wat gij denkt. Het is, naar wij thans wederom wel gevoelen uw beeld dat gij van uw medeforummer hebt gevormd. Wij zullen dit, naar de wijsheid en wetenschap die wij bezitten maar ganselijk over ons henen laten gaan, dit slechts opmerkende dat dit meer over uzelf dan over deze persoon zeggende is. :)
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Terwijl dit antwoord dan weer verrassend veel over uzélf zegt omdat u daarmee een helder inkijkje in uw karakter geeft, wellicht helderder dan u lijkt te beseffen. Want werkelijk, het is mij al vaker opgevallen dat u na boude uitspraken en statements vervolgens inhoudelijke vragen die daaruit voortvloeien, ontwijkt. Ik herken dit overigens ook wel bij oudere familieden, maar bij een dergelijk wegduiken komt onvermijdelijk een moment waarop zulk ontwijkend gedrag ophoudt vermakelijk of zelfs maar aandoenlijk te zijn. Een gebrek aan zelfreflectie is bij niemand een charmante eigenschap; de drempel naar wrevel of irritatie wordt zelfs jammerlijk neergehaald of zelfs volledig weggenomen. In dergelijke zaken lijkt het bovendien regelmatig eenrichtingsverkeer te zijn, wat mij een kwalijke zaak lijkt, omdat het wrevel of zelfs irritatie opwerkt, en dàt nooit werkelijk positief reflecteert op de betrokkenen.

Deze reflectie terzijde, ben ik erg dankbaar voor de link naar het filmpje van de Hazeuzangers. Een oudoom noemde dit laatst en ik had zelf nog niet eerder te tijd om te zoeken. Hij zal er erg blij mee zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Edelweiss schreef: Vandaag, 10:12 Terwijl dit antwoord dan weer verrassend veel over uzélf zegt omdat u daarmee een helder inkijkje in uw karakter geeft, wellicht helderder dan u lijkt te beseffen. Want werkelijk, het is mij al vaker opgevallen dat u na boude uitspraken en statements vervolgens inhoudelijke vragen die daaruit voortvloeien, ontwijkt. Ik herken dit overigens ook wel bij oudere familieden, maar bij een dergelijk wegduiken komt onvermijdelijk een moment waarop zulk ontwijkend gedrag ophoudt vermakelijk of zelfs maar aandoenlijk te zijn. Een gebrek aan zelfreflectie is bij niemand een charmante eigenschap; de drempel naar wrevel of irritatie wordt zelfs jammerlijk neergehaald of zelfs volledig weggenomen. In dergelijke zaken lijkt het bovendien regelmatig eenrichtingsverkeer te zijn, wat mij een kwalijke zaak lijkt, omdat het wrevel of zelfs irritatie opwerkt, en dàt nooit werkelijk positief reflecteert op de betrokkenen.

Deze reflectie terzijde, ben ik erg dankbaar voor de link naar het filmpje van de Hazeuzangers. Een oudoom noemde dit laatst en ik had zelf nog niet eerder te tijd om te zoeken. Hij zal er erg blij mee zijn.
Wat zou u doen als een door u vaststaand geloofsartikel of iets dergelijks de grond in wordt geboord of anders afgezwakt. Verdedigen of laten gaan? Dat ik er iets harder op inga heeft wel een oorzaak. Niet om mijnzelf, maar om de waarheid die me zo dierbaar is.
Laat dan de kritiek maar weer volop losbarsten, we zijn het wel wat gewend geraakt, maar toch anderzijds, went het ook nooit.
Maar ik zal niet blijven rechtzetten wat niet naar ons oude Bijbels getuigenis is. Dan ga ik het liever weg. Want zeg nu zelf, wie zou toch blijven als je merkt dat je heel vaak niet serieus wordt genomen, of van hoogmoed of betweterigheid wordt bechuldigd? Degenen die ik nu met name bedoel zijn gelukkig nog een minderheid, maar ze kunnen er wel eens flink, tot beschamens toe op inhakken.

PS Ik heb weer teveel geschreven. Wellicht dat er onbedoeld weer grote spanningen uit ontstaan, en als dat zo zal zijn, zal ik toch niet meer reageren. Soms is een mens murw geslagen, moe van alles.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie