Mode en kleding
Re: Mode en kleding
Het model maakt toch niet uit? Eerder waren slimme jeans in. Nu zijn baggy broeken in. Zolang er geen scheuren in de broeken zitten maakt het mij weinig uit.
Nee het gaat vooral om de soort stof. Zo'n grove spijkerbroek vind ik inderdaad niet netjes en zou het ook niet zo fijn vinden als mijn zoon daarin naar de kerk gaat. Of zo'n enorme afzak jeans waar iemand z'n onderbroek 25 cm bovenuit komt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 16:29Oké dus het gaat om het model? Dus wijde jeans die veel jongeren nu dragen zijn niet netjes?Eloesje schreef: ↑Vandaag, 16:28Heel persoonlijk dus, ik vind een nette jeans prima geschikt om bij de koning op bezoek te gaan mits het geen galafeest is. Ik vind het ook prima geschikt om in te werken. Tis ook maar net waarmee je het combineert en wat je gewend bent.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 15:46Jeans zijn niet netjes, nette kleding is geen werk of vrije tijdskleding.
Of een trainingsbroek zou ook netjes moeten zijn...
Trainingsbroek is meestal vooral comfort zonder echt model. Sorry dat vind ik niet zo netjes en echt wel een heel verschil met een jeans. Heerlijk om savonds in te loungen of in te sporten, maar ik zit er niet mee naar een verjaardag gaan.
Je kunt jeans niet allemaal in 1 hokje plaatsten. Waarschijnlijk trainingsbroeken ook niet. Die heb je tegenwoordig ook in allerlei pasvormen, hoeft niet meteen het gevoel van een pyjama te geven. Dus misschien dat een nette trainingsbroek zelfs niet eens zou opvallen in de kerk tussen de jog-pantalons van tegenwoordig.
Geen jeans, een chino.
Dat heeft alles met stijl en smaak te maken ja.
Mijn jongens willen dat ook niet. Maar het moet wel.
Inmiddels draagt de oudste (op eigen verzoek) een pak.
Sorry, wist niet dat je verduidelijking wilde. Mode is wat je wordt aangeboden in de winkels; stijl is wat je ermee doet. Wie de meute volgt, koopt wat nu "in" is (bijvoorbeeld oversized jeans of specifieke kleur die in is). Iemand die stijlvol is, filtert die trends en draagt alleen wat past bij karakter, lichaamsbouw en huidskleur. Die stijl is doorgaans tijdloos en kan je over 10 jaar nog dragen. Er is een mooie foto van prins Bernard uit de jaren 70. Alle mannen om hem heen dragen pakken met superwijde pijpen onderaan en korte brede jaren 70 dassen met die jaren 70 kleuren. De kleren van Bernhard zijn tijdloos. Een klassiek grijs Engels maatpak die nu nog steeds gedragen kan worden. Daarnaast gaat het om pasvorm. Ik zie altijd veel mannen in te grote colberts en te lange broeken.
En wat betreft slecht gekleed: sneakers, jeans en t-shirt is de norm op kantoor. Dat ziet er toch echt een stuk sjofeler uit dan wat altijd gebruikelijk was op kantoor.
Veel vrouwen lopen tegenwoordig in ondergoed over straat (sneakers, legging en t-shirt). Dat droeg men vroeger alleen alleen had men er nog een jurk over aan.
Sorry, wist niet dat je verduidelijking wilde. Mode is wat je wordt aangeboden in de winkels; stijl is wat je ermee doet. Wie de meute volgt, koopt wat nu "in" is (bijvoorbeeld oversized jeans of specifieke kleur die in is). Iemand die stijlvol is, filtert die trends en draagt alleen wat past bij karakter, lichaamsbouw en huidskleur. Die stijl is doorgaans tijdloos en kan je over 10 jaar nog dragen. Er is een mooie foto van prins Bernard uit de jaren 70. Alle mannen om hem heen dragen pakken met superwijde pijpen onderaan en korte brede jaren 70 dassen met die jaren 70 kleuren. De kleren van Bernhard zijn tijdloos. Een klassiek grijs Engels maatpak die nu nog steeds gedragen kan worden. Daarnaast gaat het om pasvorm. Ik zie altijd veel mannen in te grote colberts en te lange broeken.
En wat betreft slecht gekleed: sneakers, jeans en t-shirt is de norm op kantoor. Dat ziet er toch echt een stuk sjofeler uit dan wat altijd gebruikelijk was op kantoor.
Veel vrouwen lopen tegenwoordig in ondergoed over straat (sneakers, legging en t-shirt). Dat droeg men vroeger alleen alleen had men er nog een jurk over aan.
Laatst gewijzigd door Charles op 16 feb 2026, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij kun je zo prima naar de koning: https://nl.pinterest.com/pin/35254809577538861/Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 16:29Oké dus het gaat om het model? Dus wijde jeans die veel jongeren nu dragen zijn niet netjes?Eloesje schreef: ↑Vandaag, 16:28Heel persoonlijk dus, ik vind een nette jeans prima geschikt om bij de koning op bezoek te gaan mits het geen galafeest is. Ik vind het ook prima geschikt om in te werken. Tis ook maar net waarmee je het combineert en wat je gewend bent.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 15:46Jeans zijn niet netjes, nette kleding is geen werk of vrije tijdskleding.
Of een trainingsbroek zou ook netjes moeten zijn...
Trainingsbroek is meestal vooral comfort zonder echt model. Sorry dat vind ik niet zo netjes en echt wel een heel verschil met een jeans. Heerlijk om savonds in te loungen of in te sporten, maar ik zit er niet mee naar een verjaardag gaan.
Hier zie ik een groep mensen op bezoek bij de koning https://www.uaf.nl/blog/op-bezoek-bij-d ... nederland/ en die zien er niet heel veel formeler uit.
Ik heb weleens van mensen in pakkenberoepen gehoord dat ze juist naar de kerk informelere kleding droegen, omdat ze anders op zondag hun werkkleding aanhadden, en daar voelden ze zich niet prettig bij.
Je kan zo naar de koning. Maar stijlvol is het echt niet. En dat sommigen dat wel doen bij bezoek aan de koning is precies mijn bezwaar.
Ik draag ook heel vaak jeans hoor. Heerlijk. Maar het is niet altijd passend. Dus als je naar de koning gaat vervang je de jeans voor bijv. een flannel broek.

Ik draag ook heel vaak jeans hoor. Heerlijk. Maar het is niet altijd passend. Dus als je naar de koning gaat vervang je de jeans voor bijv. een flannel broek.
Laatst gewijzigd door Charles op 16 feb 2026, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor een maaltijd kan dat niet, maar voor een werkbezoek kan dat prima, wat mij betreft. Het gaat om tijd én wijze.
Juist.
Zie bij ons ook dat sommige doopouders en avondmaalgangers zich anders kleden tijdens deze diensten dan bij een reguliere dienst. Of verschil tussen een zondagse dienst en doordeweeks.
Ik ben het ten delen met jou eens. Ik vind een t-shirts ook niet gepast op kantoor, maar eerlijk gezegd zie ik dat ook zelden of nooit. Dames in een strakke broek met sneakers vind ik niet ongepast al draag ik het zelf niet. Daarnaast zie ik tegenwoordig meer wijde broeken.Charles schreef: ↑Vandaag, 17:46 Mijn jongens willen dat ook niet. Maar het moet wel.Inmiddels draagt de oudste (op eigen verzoek) een pak.
Daarnaast ben ik het met jou oneens dat klassieke kleding niet aan mode onderhevig is. Kijk alleen al naar de roklengte van 10 jaar geleden. Die was indertijd boven de knie en nu halverwege de kuit. Een rok boven de knie is nu echt uit de mode.
Het dragen van een pak of jasje kan ook overdressed zijn en een muur opwerpen. Afgelopen week was ik voor mijn werk bij mensen thuis en heb mij bewust casual gekleed (wijde pantalon, mooie wollen trui). Het dragen van jasjes,mantelpak of broekpak was hier bijna ongepast geweest.
Hoe oud zijn jouw jongens? Zoals gezegd dragen mijn tieners geen chinos. Eerlijk gezegd vind ik de puberteit ook een periode waarin ze zelf hun eigen smaak en stijl moeten ontwikkelen. Ik probeer hen bij de sturen en heb veto recht, maar ze mogen zelf kiezen.