Altijd in gesprek blijven. Even zomaar als eerste gedachte: bij de basis beginnen. Het geloof is waar vanuit jij spreekt. Dat heeft gevolgen voor jouw standpunt over een spiraal/anticonceptie. Afkappen lijkt me nooit een goede optie. Als het gaat over de 'technische' aspecten van een spiraal bijvoorbeeld: ik ben daar niet in thuis. Ik zou dan zeggen: heb het er met je huisarts over. Ze is meerderjarig. Ik zou wel mijn moeite aangeven (heeft een spiraaltje ook niet een mogelijke abortieve werking?) Nogmaals: het even wat ik brainstormend bedenk. Deze leeftijdscategorie hier (nog) niet aanwezig.merel schreef: ↑21 aug 2024, 13:29Wat zou jij doen als jouw meerderjarige dochter die twijfelt over het geloof bij jou of jouw vrouw zou komen met de vraag hoe exact het inbrengen van een spiraal werkt en een gesprek aan wil gaan over anticonceptie? Zeggen dat zij moet trouwen en gesprek afkappen of aangeven dat jij daar anders over denkt, maar toch haar verwijzen naar de huisarts?Mister schreef: ↑21 aug 2024, 12:39Ik zou toch meer hopen dat ze dan getrouwd zijn en de verantwoordelijkheid voor een kind nemen, zo God hun dat schenkt.merel schreef: ↑21 aug 2024, 12:26 @ zeeuw Zeker hebben beiden daar invloed op. Al kan je niet ontkennen dat sommige relaties gedoemd zijn te mislukken. Zelf denk ik dat in reformatorische kringen met regelmaat te snel getrouwd wordt onder het credo 'het is beter te trouwen dan te branden'. Dat levert niet altijd gelukkige huwelijken op.
En ik hoop dat als mijn kinderen op hun 21e gemeenschap willen hebben dat zij anticonceptie gebruiken en niet denken dat het hen niet overkomt.
Daarbij was mijn opmerking meer geschreven als een soort verzuchting - kijkend naar de (kerkelijke) jeugd in het algemeen en in het bijzonder die in huize Mister.