DDD schreef:@Vervolgde:
Wat zou je dan willen bestuderen in wat anders moet?
Misschien kun je daarmee beginnen.
Ik herhaal eerst de woorden van een groot Godgeleerde, die ik al eerder heb gepost.
Daarom hoort naar mij, hetzij jongen of ouden, gelovigen of ongelovigen, bekeerden of onbekeerden, hoort, wat de Wet is; hoe zij gehouden wordt; wat ieder uwer te wachten staat, als hij die Wet in de wind slaat; maar ook: welk een loon hij ontvangen zal, die daarbij blijft.
De Wet is de volkomen uitdrukking van de wil van onze soevereine God, van die God, Die ons geschapen heeft, Die aan ons mensenkinderen de aarde heeft gegeven, opdat wij het daarop goed zouden hebben, en Die ook een hemel voor ons heeft gemaakt, opdat wij daarin zouden komen en eeuwig bij Hem gelukkig zijn, wanneer wij deze aarde moeten verlaten bij de dood. Opdat wij het hier op aarde goed zouden hebben en eenmaal in de hemel zouden komen, daartoe gaf Hij ons Zijn Wet. Het innigst Wezen Gods is daarin voor ons opengelegd.
Aanschouwt Gods goedertierenheid! Op deze tien pilaren rust uw ganse levensgeluk en het geluk uwer kinderen, en dat van hun kinderen na hen, tot in het duizendste geslacht! En het zijn vurige pilaren, zij zijn als zo vele lichtzuilen, zodat wij in ons de verderfelijke werken der duisternis, die al ons geluk en dat van onze kinderen verwoesten, kunnen ontdekken; het is een vurige Wet, vurige daden zijn het, zij worden gedaan in betoning der kracht van Boven. Is men eenmaal in deze daden in, zo komt men daarin ook voorwaarts; men wordt in beweging gebracht en voortgestuwd door almachtige kracht, en gaat recht voor zich uit, alles verbrekende en vermalende wat tegenstaat. Dat is de Wet, dat zijn de Tien Geboden.
Nog eens, vurige daden zijn het; wie daarin is, die moet gelukkig zijn hierbeneden; en hemelwaarts is zijn gang, en hij komt binnen! Dat legde God erin, dat schiep Hij in deze woorden.
Het hoeft geen nader betoog dat Nederland ver weg is uit deze heilige beveiliging van de Goddelijke wet. De meest fundamentele zonde in dit land is dan dat het God niet regeren laat, maar dat de afgod van de menselijke rede op de troon zit. De menselijke rede is het einde van alle tegenspraak, vandaar ook het weglopen met de wetenschap. Dit denken heeft zich geopenbaard in de Franse revolutie. Daar moet dan ook het beginpunt liggen van de wederkeer.
Wat zou het opruimen van de vruchten van die revolutie betekenen? Ik wil kort een paar dingen benoemen.
1 Het opruimen van de rechtstaat. Ik bedoel niet een wetteloos bestaan. Maar het wegdoen van die neutraliteit die de grondslag is van de rechtstaat. Die is voor elk christen onbestaanbaar is. De hele idee dat God dezelfde rechten heeft als satan is door en door goddeloos. Dus die rechtstaat bij het vuilnis. Dat geeft een stevige hervorming en een heel ander overheidsapparaat en herstel van de soevereiniteit.
2 Het handhaven van artikel 36 van de NGB door de hervormde overheid. Dat beteugelt gelijk de wildgroei aan religies in dit land.
3 Het opruimen van kerkgenootschappen en kerkverbanden die onder de naam van kerk een leer en praktijk voorstaan die niet is naar Gods woord. Dat geeft in combinatie met de voorgaande punten weer een duidelijk beeld wat kerk inhoud en welke functie de prediking heeft. Door de zuivere prediking spreekt niet een mens, maar God zelf tot iedere inwoner. Daaruit vraagt die prediking onderwerping en gehoorzaamheid.
4 Hervorming van het onderwijs. Niet langer een alles moet kunnen benadering en wat burgerschap. Herstel van gezag, normbesef en discipline, dat geeft duidelijkheid en structuur. Uiteraard met een breed en diep onderwijs van de christelijke ethiek en moraal. Daarmee komen dan begrippen als gezag, gehoorzaamheid, eer, eerbied, eerzaam en eerbaar weer op waarde.
Deze prediking en opvoeding geeft, gebonden aan Gods woord, een bevolking waarvan het geweten werkt, die elkanders lasten draagt en het van Hem verwacht, die de aarde en haar volheid in bezit heeft. Niet langer eigen kunnen en succes centraal, maar de afhankelijkheid.
Langs deze lijnen lijkt mij herstel van de breuk van land, volk en kerk mogelijk. Is het onmogelijk? Nee. Het is realiseerbaar, maar alleen in een weg van belijdenis van zonde en schuld.
Dat zal niet van de ene op de andere dag gerealiseerd worden. Maar het geeft wel een raamwerk van waaruit de huidige beslissingen te toetsen en te beoordelen zijn. Dit lijkt me op dit moment voldoende stof voor enig onderzoek.